na 31 jaar intensief gebruik sprong in het diepe
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Problemen!!
Nu wordt me alles duidelijk. De cilentblokken van het type 1 en twee zijn het zelfde. Het verschil zit in de buitenste en de binnenste cilentblok. De buiten cilentblok is 32mm en de binnenste is 38.5mm.
Daar de buitenste cilentblokken altijd in het water zitten zijn deze meestal in staat van ontbinding. Bij mijn reserve wielarmen is dit niet anders.
Dit verandert voor mij de hele situatie. Ja ik heb nog enkele juiste cilentblokken maar deze heb ik zelf nodig. Zoals jullie kunnen zien heb ik enkele jaren geleden een stel wielarmen gerestaureerd. Toe wist ik niet dat de buiten en binnen cilentblok verschillend waren. Dit wil zeggen dat ik de verkeerde cilentblokken op mijn gerestaureerde wielarmen heb zitten.
Hans je voelt het waarschijnlijk aankomen. Ik kan je geen twee buitenste cilentblokken leveren.
Ik kan je wel 1 buitenste en 1 binnenste cilentblok leveren. Het is volgens mij perfect mogelijk om de 38,5mm cilentblok aan te passen zodat hij ook 32mm is.
Je moet dan de twee bussen losmaken en alles iets meer samenpersen tot je 32mm hebt.
Ps; heeft er iemand anders nog 1 goede cilentblok voor Hans liggen??
Zie foto's
Nu wordt me alles duidelijk. De cilentblokken van het type 1 en twee zijn het zelfde. Het verschil zit in de buitenste en de binnenste cilentblok. De buiten cilentblok is 32mm en de binnenste is 38.5mm.
Daar de buitenste cilentblokken altijd in het water zitten zijn deze meestal in staat van ontbinding. Bij mijn reserve wielarmen is dit niet anders.
Dit verandert voor mij de hele situatie. Ja ik heb nog enkele juiste cilentblokken maar deze heb ik zelf nodig. Zoals jullie kunnen zien heb ik enkele jaren geleden een stel wielarmen gerestaureerd. Toe wist ik niet dat de buiten en binnen cilentblok verschillend waren. Dit wil zeggen dat ik de verkeerde cilentblokken op mijn gerestaureerde wielarmen heb zitten.
Hans je voelt het waarschijnlijk aankomen. Ik kan je geen twee buitenste cilentblokken leveren.
Ik kan je wel 1 buitenste en 1 binnenste cilentblok leveren. Het is volgens mij perfect mogelijk om de 38,5mm cilentblok aan te passen zodat hij ook 32mm is.
Je moet dan de twee bussen losmaken en alles iets meer samenpersen tot je 32mm hebt.
Ps; heeft er iemand anders nog 1 goede cilentblok voor Hans liggen??
Zie foto's
- Attachments
-
- roest cilentblok 5 [800x600 test tekening 2].JPG (98.34 KiB) Viewed 10708 times
-
- roest cilentblok 4 [800x600 test tekening 2].JPG (163.57 KiB) Viewed 10708 times
-
- roest cilentblok 3 [800x600 test tekening 2].JPG (164.04 KiB) Viewed 10708 times
-
- roest cilentblok 2 [800x600 test tekening 2].JPG (122.86 KiB) Viewed 10708 times
-
- roest cilentblok 1 [800x600 test tekening 2].JPG (153.34 KiB) Viewed 10708 times
-
- cilentblokken [800x600 test tekening 2].JPG (157.99 KiB) Viewed 10708 times
-
- door mij gerestaureerd 2 [800x600 test tekening 2].JPG (114.06 KiB) Viewed 10708 times
-
- Door mij gerestaureerd 1 [800x600 test tekening 2].JPG (113.48 KiB) Viewed 10708 times
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Geen idee, werden deze ook gebruikt op de rancho, Simca??Muddy Bandit wrote:Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Jos,
In geval van nood is altijd wel een oplossing te vinden. Het is perfect mogelijk om het ijzergedeel na te maken. Maar er zijn nog wel goede 38.5mm cilentblokken te vinden die je kunt aanpassen.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
GODFRIED wrote:Geen idee, werden deze ook gebruikt op de rancho, Simca??Muddy Bandit wrote:Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Zoiets zit ook aan de achteras van de Rancho/Simca 1100.


Ik weet alleen niet of ze gelijk zijn van afmeting en diameter.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Op het eerste zicht zijn de maten totaal anders, wel het zelfde model.Muddy Bandit wrote:GODFRIED wrote:Geen idee, werden deze ook gebruikt op de rancho, Simca??Muddy Bandit wrote:Hebben deze exemplaren andere afmetingen dan die van de Rancho/Simca 1100?
Zoiets zit ook aan de achteras van de Rancho/Simca 1100.
Ik weet alleen niet of ze gelijk zijn van afmeting en diameter.
De rubber die zou wel het zelfde kunnen zijn, als de binnen en buitendiameter klop .
Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
vandaar dat ik het even vermeld dat ze op z'n website nog wel als voorradig staanGODFRIED wrote:Volgens Hans; bij Simon niets meer van verkrijgbaar.Vollegaaz wrote:Volgens de partslists bij Simon zijn ze verschillend. In z'n webshop staan ze anderzijds wel aangegeven als voorradig, wel prijzig

Denk anderzijds niet dat ze hetzelfde zijn als die van de rancho, zou nogal gek zijn om hetzelfde part een verschillend nr te geven...
Bagheera X '78
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
silentblocs

NB:ik ben wel erg blij met de hulp die ik krijg via dit forum,

bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb gisteren een test gedaan om de binnenste cilentblok identiek te maken zoals de buitenste. Test geslaagd, gaat zelfs zeer vlot.
Ik zal dit weldra duidelijk beschrijven en samen met wat foto's plaatsen op het forum.
Dus een bagheera zal niet op stal komen te staan als de cilenblokken in staat van ontbinding zijn. Gelukkig kunnen we eenvoudig dit probleem oplossen.
PS; Gooi geen slechte wielarmen weg. Bewaar op zijn minst de binnenste cilentblok.
Trouwens van een Matra gooi je niets weg.
Ik zal dit weldra duidelijk beschrijven en samen met wat foto's plaatsen op het forum.
Dus een bagheera zal niet op stal komen te staan als de cilenblokken in staat van ontbinding zijn. Gelukkig kunnen we eenvoudig dit probleem oplossen.
PS; Gooi geen slechte wielarmen weg. Bewaar op zijn minst de binnenste cilentblok.
Trouwens van een Matra gooi je niets weg.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Heb alles opgesomd in "te koop" nog een paar gebruikte;hendrik wrote:Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?
grt harry de matra.
volledig stuursysteem solara; remschijven en blokken vooraan, glazenexpansievat solara ( zag ik op de foto ook op Bart zijn gele Bagheera ) enkele schakelaars ruitbediening en ventilator, luchtfilterhuis solara, radiator solara, 2 talbotvelgen met goede 165 70 13 banden + 1 talbotvelg met iets mindere band...radiator, stuurschakelaars
Nieuw: Oliefilter en borrage krukas, remblokken achter
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Daar er geen geld voor gegeven wordt wil dit niet zeggen dat er geen interessen in is. Als op het moment van aanbieding niemand dit onderdeel zoekt is er geen vraag naar, maar dit kan snel veranderen.jurgen M wrote:Heb alles opgesomd in "te koop" nog een paar gebruikte;hendrik wrote:Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?
grt harry de matra.
volledig stuursysteem solara; remschijven en blokken vooraan, glazenexpansievat solara ( zag ik op de foto ook op Bart zijn gele Bagheera ) enkele schakelaars ruitbediening en ventilator, luchtfilterhuis solara, radiator solara, 2 talbotvelgen met goede 165 70 13 banden + 1 talbotvelg met iets mindere band...radiator, stuurschakelaars
Nieuw: Oliefilter en borrage krukas, remblokken achter
Dit is zeker voor gebruikte onderdelen van toepassing. Wat voor sommige nog goede onderdelen zijn is voor een andere niet meer bruikbaar.
Als ik iets weg gooi van Matra dan is het werkelijk niet meer te gebruiken.
Mijn redenering "als het niet meer nieuw te krijgen is heb je soms het oude nodig om na te maken of om van enkele slechte één goed te maken".
Maar ik begrijp ook als je met een hobby stopt dat je dan alles wil opruimen. Ik zou het als het toch weg moet gratis weggeven aan een liefhebber. Gratis af te halen!!!!
Nieuwe onderdelen zul je vroeg of laat altijd kunnen verkopen, misschien niet aan de verwachte prijs maar verkocht geraakt het.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Sommige stukken zoals de oliekeerring en de remblokken kocht ik omdat het de laatste waren die beschikbaar waren, dus de verwachte prijs is gewoon de inkoopprijs zonder winstmarge.GODFRIED wrote:Daar er geen geld voor gegeven wordt wil dit niet zeggen dat er geen interessen in is. Als op het moment van aanbieding niemand dit onderdeel zoekt is er geen vraag naar, maar dit kan snel veranderen.jurgen M wrote:Heb alles opgesomd in "te koop" nog een paar gebruikte;hendrik wrote:Jurgen, wat heb jij nog allemaal liggen?
grt harry de matra.
volledig stuursysteem solara; remschijven en blokken vooraan, glazenexpansievat solara ( zag ik op de foto ook op Bart zijn gele Bagheera ) enkele schakelaars ruitbediening en ventilator, luchtfilterhuis solara, radiator solara, 2 talbotvelgen met goede 165 70 13 banden + 1 talbotvelg met iets mindere band...radiator, stuurschakelaars
Nieuw: Oliefilter en borrage krukas, remblokken achter
Dit is zeker voor gebruikte onderdelen van toepassing. Wat voor sommige nog goede onderdelen zijn is voor een andere niet meer bruikbaar.
Als ik iets weg gooi van Matra dan is het werkelijk niet meer te gebruiken.
Mijn redenering "als het niet meer nieuw te krijgen is heb je soms het oude nodig om na te maken of om van enkele slechte één goed te maken".
Maar ik begrijp ook als je met een hobby stopt dat je dan alles wil opruimen. Ik zou het als het toch weg moet gratis weggeven aan een liefhebber. Gratis af te halen!!!!
Nieuwe onderdelen zul je vroeg of laat altijd kunnen verkopen, misschien niet aan de verwachte prijs maar verkocht geraakt het.
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
update einde laswerk komt in zicht







de li kant is ooit al vervangen voor een preproductie verzinkt examplaar.overigens waren van de deurposten de binnen kokers niet heel erg slecht maar zijn omdat alles open lag meegenomen.
volgende keer hoop ik de silentblocs van godfried op hun juiste plek te hebben maar ik kom vreselijk tijd te kort,hebben jullie daar ook zo een last van ?

bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- pete speed
- Posts: 562
- Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
- Location: Beesel, Pays Bas
Mooi werk Hans, dat wordt weer een echte auto, ga je hem ook galvaniseren?
Even algemeen over restaureren van oude auto's en motoren of ander spul; Zoals Godfried schrijft zijn er nog "gekken" die een Matra aanpakken. Ik kan jullie verzekeren dat er veel van deze gekken zijn, die in hun schuurtjes duizenden uren doorbrengen met het weer op de weg brengen van wat oorspronkelijk autowrakken waren. Je bent lekker bezig met iets moois te maken in plaats van elke avond voor de kast te hangen , je leert allerhande interessante mensen kennen en het is altijd een "veilig" onderwerp om over te praten en oh ja , elke hobby kost geld, dus deze ook , alleen krijg je er wel iets voor terug.
Bij ons is het fenomeen "mannen in schuurtjes(sheds) " nog niet zo bekend , maar in Engeland Ierland Canada, Nieuw Zeeland en Australië heeft men een geuzennaam bedacht en noemt men ons Shedi's .
Met grote regelmaat trekken de shedi's zich terug in hun shed, kelder , souterrain, tuinhuis, zolder , caravan enz. om zich te wijden aan typische mannelijke rituelen zoals prutsen, rommelen, filosoferen, verzamelen , mokken , drinken, roken , hangen en hobbyen. Ooit allemaal gewone en onschuldige bezigheden voor ouwe lullen in schuurtjes , maar in genoemde landen nu aangemerkt als superieure lifestyle. Het schuurtjesgevoel is het nieuwe Rock & Roll, veel leuker dan bingo, gedichten schrijven of tuinieren.
Wie er meer van wil weten moet maar eens gaan googlen
Fijne zondag verder.
[/i]
Even algemeen over restaureren van oude auto's en motoren of ander spul; Zoals Godfried schrijft zijn er nog "gekken" die een Matra aanpakken. Ik kan jullie verzekeren dat er veel van deze gekken zijn, die in hun schuurtjes duizenden uren doorbrengen met het weer op de weg brengen van wat oorspronkelijk autowrakken waren. Je bent lekker bezig met iets moois te maken in plaats van elke avond voor de kast te hangen , je leert allerhande interessante mensen kennen en het is altijd een "veilig" onderwerp om over te praten en oh ja , elke hobby kost geld, dus deze ook , alleen krijg je er wel iets voor terug.
Bij ons is het fenomeen "mannen in schuurtjes(sheds) " nog niet zo bekend , maar in Engeland Ierland Canada, Nieuw Zeeland en Australië heeft men een geuzennaam bedacht en noemt men ons Shedi's .
Met grote regelmaat trekken de shedi's zich terug in hun shed, kelder , souterrain, tuinhuis, zolder , caravan enz. om zich te wijden aan typische mannelijke rituelen zoals prutsen, rommelen, filosoferen, verzamelen , mokken , drinken, roken , hangen en hobbyen. Ooit allemaal gewone en onschuldige bezigheden voor ouwe lullen in schuurtjes , maar in genoemde landen nu aangemerkt als superieure lifestyle. Het schuurtjesgevoel is het nieuwe Rock & Roll, veel leuker dan bingo, gedichten schrijven of tuinieren.
Wie er meer van wil weten moet maar eens gaan googlen
Fijne zondag verder.

The Pete
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Pete, je slaat de nagel op de kop! Beter kan ik het niet verwoorden zolas jij het zopas hebt "neergetokkeld".
I'm proud to be a shedi.
Toen het even niet meezat in een vorig leven, was ik maar al te blij dat ik me kon terugtrekken in mijn "shed".
Werken aan de Bagh was en is pure therapie!
Bart
I'm proud to be a shedi.
Toen het even niet meezat in een vorig leven, was ik maar al te blij dat ik me kon terugtrekken in mijn "shed".
Werken aan de Bagh was en is pure therapie!
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: