Bagheera Le Mans oftewel, een geschenk van de goden!
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
godfried ; een kort tekstje voor de website aub
" wear and tear " ..... een moerensplijter is fantastisch !!!!!!
deze week diende ik de silentbloks van de voordraagarmen van de murena te vervangen..
bouten verwijderen die in 30 jaar nooit werden losgemaakt en de volle lading regenwater ,zout , slijk en sneeuw
kregen is een zwaaaaaaaaaaaaaare opdracht .... om de bouten los te hameren ( die de toespoorhoekstelplaatjes vasthouden) dienden we uiteindelijk een pneumatische beitel te gebruiken en om de "afgesmolten" ... roestmoeren
te verwijderen gebruikten we een mechanische "moerensplijter" ( ook een pneumatische versie voor zware bouten op de
markt) dat écht een wonderapparaatje is .... en de enige manier om op plaatsen waar men niet met een slijpmolen terecht kan moeren te "killen" .... overbodig te vermelden dat ik 4 nieuwe bouten monteerde en nu terug een jaartje groen kreeg
stef / lemans
Aan de bout te zien is het geen gemakkelijke karwei geweest. Dit is een werkje dat kan tegenvallen en waar veel tijd in kan kruipen.
Maar je bent er weer 30 jaar van verlost.
Dit is een stukje gereedschap dat ik zelf nog niet in huis heb, zet er gewoonlijk de slijpschijf op. Bij gelegenheid toch maar eens kopen die moersplijter.
" wear and tear " ..... een moerensplijter is fantastisch !!!!!!
deze week diende ik de silentbloks van de voordraagarmen van de murena te vervangen..
bouten verwijderen die in 30 jaar nooit werden losgemaakt en de volle lading regenwater ,zout , slijk en sneeuw
kregen is een zwaaaaaaaaaaaaaare opdracht .... om de bouten los te hameren ( die de toespoorhoekstelplaatjes vasthouden) dienden we uiteindelijk een pneumatische beitel te gebruiken en om de "afgesmolten" ... roestmoeren
te verwijderen gebruikten we een mechanische "moerensplijter" ( ook een pneumatische versie voor zware bouten op de
markt) dat écht een wonderapparaatje is .... en de enige manier om op plaatsen waar men niet met een slijpmolen terecht kan moeren te "killen" .... overbodig te vermelden dat ik 4 nieuwe bouten monteerde en nu terug een jaartje groen kreeg
stef / lemans
Aan de bout te zien is het geen gemakkelijke karwei geweest. Dit is een werkje dat kan tegenvallen en waar veel tijd in kan kruipen.
Maar je bent er weer 30 jaar van verlost.

Dit is een stukje gereedschap dat ik zelf nog niet in huis heb, zet er gewoonlijk de slijpschijf op. Bij gelegenheid toch maar eens kopen die moersplijter.
- Attachments
-
- moersplijter.jpg (190.32 KiB) Viewed 9015 times
-
- moersplijter 2.jpg (123.47 KiB) Viewed 9015 times
-
- moersplijter 3.jpg (116.41 KiB) Viewed 9015 times
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
benny wrote:Ik heb ook zo'n moerensplijter en het is echt een stuk die je na veel sukkelen de oplossing kan bieden om die vervloekte moer l os te krijgen.
het is een instrument dat de "nobelprijs " verdient en velen blijken
het blijkbaar ook niet (meer ) te kennen ; voor matramaniamannen
die dagelijks bouten van 30 en 40 oud moeten verwijderen is dit
bijna verplicht gereedschap...
stef

-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Heb dat ook al lang, kost nieteens veel.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
dag Urbain ,Urbain wrote:Dag Stef,
Heb je uw ruiten ondertussen al aan de praat gekregen? Als het niet zou lukken mag je altijd eens langs komen, maar pas als ik terug ben uit verlof...
inderdaad , ik bestelde bij een citroengarage de klemmetjes met de nummer die u me gaf ; en soldeerde er ( ook wel met twee man) ééntje voor de veeeeeeeeeel te korte draden recht te houden tijdens het solderen...nog eens 4 nieuwe klemmetjes , sommigen konden we bijplooien om meer spanning te geven en schuurden we op anderen meteen vernieuwd , ramen én verstralers ,alles werkt terug ( efkes...)
dankuwel voor de "hands onn" tips en advies ,much appreciated
stef
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Zeer mooi verwoord.
zie bijlage godfried ....
de "sacristie" ( en huis -altaar) van bart .... waar je "bougies " kan gaan branden tegen matra kwaaltjes
zoals compressieverlies ,electrische pannes , afhangende deure enz ....
altijd interessant voor matramaniaboys als laatste hulpmiddel..............
stef
zie bijlage godfried ....
de "sacristie" ( en huis -altaar) van bart .... waar je "bougies " kan gaan branden tegen matra kwaaltjes
zoals compressieverlies ,electrische pannes , afhangende deure enz ....
altijd interessant voor matramaniaboys als laatste hulpmiddel..............
stef
- Attachments
-
- Bart bagheera 4 [800x600].jpg (58.18 KiB) Viewed 8944 times
-
- bart bagheera 3 [800x600].jpg (102.75 KiB) Viewed 8944 times
-
- Bart bagheera 2 [800x600].jpg (99.67 KiB) Viewed 8944 times
-
- Bart bagheera 1 [800x600].jpg (99.39 KiB) Viewed 8944 times
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Van wie is die P1800? Dat is een mooie.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quot e="jo"]Van wie is die P1800? Dat is een mooie.[/quote]
hey ,
matramanen ..... omdat ik een total "wings and wheels " boy
ben en eerst een auto met wings wou.... kocht ik een 12 tal jaar geleden
deze usa p 1800 met finns ... iets waar ik nog "durf" mee buiten komen
en kàn mee rijden ;...ok een cadillac heeft veeeeeel grotere vleugels ...
maar daar kan je niet zonder rooie kop mee rondrijden en krijg je bovendien niet volgetankt als je hem ni stillegt aan de benzinepomp:
deze p 1800 kostte mij meer dan 2 jaar werk ;..en een pak poen to rebuild , zelf gedaan , nieuw buitendorpels , 4 nieuw sectionale onderpatborden , alles aaneengetint ; nieuwe vloeren , nieuwe dwarsbalken , nieuw dashboard , nieuwe voorruit ... en nieuwe lak ...phewww ; hij heeft een oldtimerplaat ,
Mijn matra murena rij ik als daily ride , maar moet toch eerst wat
energie ; motivatie én centen opladen....eer ik aan mijn bagheera één
begin ... maar gelukkig kon ik er eentje bemachtigen ....
passen ook beiden in mijn vliegtuigliefhebberij , wie heeft er anders
in zijn wagen een saturnusraketcockpit waar je zoals astronauten
met drie op een rijtje achteroverligt?????????? heeeeeeeerlijk is dat
stef
hey ,
matramanen ..... omdat ik een total "wings and wheels " boy
ben en eerst een auto met wings wou.... kocht ik een 12 tal jaar geleden
deze usa p 1800 met finns ... iets waar ik nog "durf" mee buiten komen
en kàn mee rijden ;...ok een cadillac heeft veeeeeel grotere vleugels ...
maar daar kan je niet zonder rooie kop mee rondrijden en krijg je bovendien niet volgetankt als je hem ni stillegt aan de benzinepomp:
deze p 1800 kostte mij meer dan 2 jaar werk ;..en een pak poen to rebuild , zelf gedaan , nieuw buitendorpels , 4 nieuw sectionale onderpatborden , alles aaneengetint ; nieuwe vloeren , nieuwe dwarsbalken , nieuw dashboard , nieuwe voorruit ... en nieuwe lak ...phewww ; hij heeft een oldtimerplaat ,
Mijn matra murena rij ik als daily ride , maar moet toch eerst wat
energie ; motivatie én centen opladen....eer ik aan mijn bagheera één
begin ... maar gelukkig kon ik er eentje bemachtigen ....
passen ook beiden in mijn vliegtuigliefhebberij , wie heeft er anders
in zijn wagen een saturnusraketcockpit waar je zoals astronauten
met drie op een rijtje achteroverligt?????????? heeeeeeeerlijk is dat
stef
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Naar mijn mening één van de mooiste Volvo's ooit gemaakt.... (en wat roesten betreft kunnen ze zich aardig meten aan een Bagheera.
)
Ik ben met m'n "wings"-gevoel helaas nooit verder gekomen als een Daf 33.

Ik ben met m'n "wings"-gevoel helaas nooit verder gekomen als een Daf 33.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Mooi is hij zeker, maar zo zijn er meer Volvo's, Amazone bvb. maar ook katterug of Saabjes V4 (met de ronde koplampen).
Ach dromen mag wel.
Ach dromen mag wel.

http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
ik nam de foto in autoworld vandaag , er liep een expo over "belgian racing legends " zie googel , ik zal je een kort verslagje sturen met wat fotos ;
maar foto"s opt web zetten dat is voor mij " a bridge too far" ; ik kan het niet ,té
complex en ik wil er niet iedere keer mijn vriendin mee lastig vallen , dus als
jij meer volume kreeg van alain , doe jij het dan maar aub
stef
maar foto"s opt web zetten dat is voor mij " a bridge too far" ; ik kan het niet ,té
complex en ik wil er niet iedere keer mijn vriendin mee lastig vallen , dus als
jij meer volume kreeg van alain , doe jij het dan maar aub
stef
- Attachments
-
- Startgrid expo ............ en tribune met info touchscreenpanels2.jpg (192.68 KiB) Viewed 8744 times
-
- info touchscreenpanel vanuit birdeye-view 3.jpg (120.72 KiB) Viewed 8744 times
-
- Be a friend of the earth ......and drive a green ..car 8.jpg (152.28 KiB) Viewed 8744 times
-
- de légendarische Ferrari sharknose die reed op de Formule 1 gp in 1961 in Francorchamps6.jpg (146.52 KiB) Viewed 8744 times
-
- Entrance to first floor expo 1.jpg (72.83 KiB) Viewed 8744 times
-
- in dezelfde historische cinquantenairegebouwen vonden rond 1930 de eerste autosalons plaats 10.jpg (192.13 KiB) Viewed 8744 times
-
- knappe maquettes 7.jpg (121.57 KiB) Viewed 8744 times
-
- Timeless classic 9.jpg (127.81 KiB) Viewed 8744 times
-
- petromobilia 10.jpg (107.33 KiB) Viewed 8744 times
Matra Bagheera S - 1977
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg