Uitdaging: motor overbouwen
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Omdat ik inmiddels heb bemerkt dat de draagarm bij mij ook vast zit (iig aan 1 kant) stel ik de vraag nog een keer........Richard wrote:zit nog eens in het werkplaatshandboek te lezen, maar daar staat dat sowieso de draagarmen eronderuit moeten. Waar/hoe maak ik de aandrijfassen los om de draagarm te kunnen laten zitten ?
Als ik zonder de draagarm te verwijderen de aandrijfassen wil verwijderen hoe pak ik dit dan het beste aan ?
(binnenkort zet ik het chassis op zijn kant en zijn de achterschermen etc verwijdert, dan kan ik beter bij de draagarmen, zo hoef ik er nu geen tijd aan te besteden)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
Bij het uitbouwen van mijn 2.2 heb ik gewoon alles losgehaald wat in de weg zat... Draagarmen laten zitten en het blok laten zakken, wekrte perfect moet ik zeggen.
Martijn
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
-
- Posts: 94
- Joined: Sat Sep 12, 2009 9:23 pm
Ik heb nog een 2.2 liggen uit een peugeot 505 turbo. Is alleen een onderblok met draaiend gedeelte, misschien kun je daar iets van maken.
Zullen zowiezo andere zuigers in moeten, in deze zitten kommen.
Heb er ook nog een bijna nieuwe drukgroep bij en koppelingsplaat, vliegwiel.
Dat is anders als bij een murena,zeg maar 7 gaten inplaats van 5.
Voor de liefhebber.
Zullen zowiezo andere zuigers in moeten, in deze zitten kommen.
Heb er ook nog een bijna nieuwe drukgroep bij en koppelingsplaat, vliegwiel.
Dat is anders als bij een murena,zeg maar 7 gaten inplaats van 5.
Voor de liefhebber.
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
dat heb ik inmiddels gedaan, het lager is los en ik kan hem ook een stukje schuiven maar niet voldoende....... moet misschien een bepaalde positie t.o.v. de draagarm worden aangehouden ?
links moet ik volgens het handboek een veertje lostikken maar het is mij een raadsel hoe ze dat bedoelen.......
links moet ik volgens het handboek een veertje lostikken maar het is mij een raadsel hoe ze dat bedoelen.......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Draai een wielnaafmoer los en dan kun je de cardan er uitrekken. Indien niet mogelijk de wielarm aan die zijde iets opkrikken zodat de afstand tussen de motor en de wielarm groter wordt. Of dit opkrikken nog gaat met een chassis waar de motor uit is, is nog niet zeker!!
PS; De cardan gaat niet gemakkelijk uit de versnellingsbak, misschien heb je nu genoeg plaats maar wordt de cardan tegengehouden door de veer op einde van de cardan in de versnellingbak.
Speciale puntbeitel gebruiken om deze er uit te kloppen.
PS; De cardan gaat niet gemakkelijk uit de versnellingsbak, misschien heb je nu genoeg plaats maar wordt de cardan tegengehouden door de veer op einde van de cardan in de versnellingbak.
Speciale puntbeitel gebruiken om deze er uit te kloppen.
Matra Bagheera S - 1977
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
dit gaat over de linker kant toch ?PS; De cardan gaat niet gemakkelijk uit de versnellingsbak, misschien heb je nu genoeg plaats maar wordt de cardan tegengehouden door de veer op einde van de cardan in de versnellingbak.
Speciale puntbeitel gebruiken om deze er uit te kloppen.
kan je dit iets verder uitleggen , ik snap nl niet wat ze precies bedoelen in het handboek, waar zit die veer die ik moet indrukken ?
vwb de wielnaafmoeren,.... de schijven zijn er af dus alles is los maar ik kan ze niet ver genoeg indrukken om de assen te verwijderen.
- Attachments
-
- P2041986.JPG (178.24 KiB) Viewed 10932 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
ja, zoals gezegd hij staat er nu nog onder en morgen zal ik hem er even onder vandaan zien te rijden.
Dan zal ik eens goed bekijken hoe die aandrijfassen vastzitten aan de bak, want daar snap ik niets van.
Wat mij iig nu al duidelijk wordt is dat als ik bij de andere Murena de versnellingsbak wil wisselen met de motor ingebouwd dat iig de draagarm verwijdert moet kunnen worden anders kan dat volgens mij nooit.
Dat is wel het mooie met het strippen van zo-n auto, het is een goede oefening en geeft inzicht voor werkzaamheden in de toekomst.
Dan zal ik eens goed bekijken hoe die aandrijfassen vastzitten aan de bak, want daar snap ik niets van.
Wat mij iig nu al duidelijk wordt is dat als ik bij de andere Murena de versnellingsbak wil wisselen met de motor ingebouwd dat iig de draagarm verwijdert moet kunnen worden anders kan dat volgens mij nooit.
Dat is wel het mooie met het strippen van zo-n auto, het is een goede oefening en geeft inzicht voor werkzaamheden in de toekomst.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Richard, die aan de rechterkant die lange hé die gaat er gemakelijk uit maar die korte aan de linkerkant heb je een soort bijtel voor nodig daar zit ook dat veertje op. Ik zal morgen eens een foto van die bijtel er op zetten dan kan je zien hoe dat er uit ziet en dan kan je er zelf een maken voor in de toekomst.Ik heb dat nog in een talbot garage gekocht.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Die veer zit normaal op beide assen. Maar meestal gaat de korste as er het moeilijkste uit.
Als je de cardanas niet uit de wielarm krijgt maak je best de linkse of de rechtse wielarm los. Dit wil niet zeggen dat hij gemakkelijk uit de versnellingsbak los komt maar je kunt de motor dan wel wegnemen.
Als je de cardanas niet uit de wielarm krijgt maak je best de linkse of de rechtse wielarm los. Dit wil niet zeggen dat hij gemakkelijk uit de versnellingsbak los komt maar je kunt de motor dan wel wegnemen.
Matra Bagheera S - 1977
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
okay, maar als die ring op het einde zit waarom dan de drevel, je zou denken dat hij bij voldoende druk er wel af floept. Je kan die veer toch nooit raken met die drevel die zit dan nog in de bak toch ?
In ieder geval is de motor er nu uit. Ik wil het chassis nog niet direct van de hand doen maar opslaan. Ik ga hem proberen op zijn kant te zetten, moet alleen nog eens kijken waar ik voldoende steun en rechte kanten kan vinden.
Moet zeggen dat ik erg blij ben met 2 takels die ik onlangs heb opgehangen, koopje op ebay, maar kon er nu het blok langzaam mee laten zakken en daarna het chassis optillen.
In ieder geval is de motor er nu uit. Ik wil het chassis nog niet direct van de hand doen maar opslaan. Ik ga hem proberen op zijn kant te zetten, moet alleen nog eens kijken waar ik voldoende steun en rechte kanten kan vinden.
Moet zeggen dat ik erg blij ben met 2 takels die ik onlangs heb opgehangen, koopje op ebay, maar kon er nu het blok langzaam mee laten zakken en daarna het chassis optillen.
- Attachments
-
- P2051990.JPG (145.88 KiB) Viewed 10842 times
-
- P2051993.JPG (165.72 KiB) Viewed 10842 times
-
- P2051994.JPG (160.32 KiB) Viewed 10842 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016