Power murena en bagheera motor
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Power murena en bagheera motor
Dag Matravrienden,
Woensdag tijdens het naar de summermeeting rijden merkte ik dat het mijn bagheera plots een deel vermogen miste. Ik had het gevoel dat hij op 3 cilinders draaide, ook het geluid van de motor was anders. Thans hij bleef perfect stationair draaien.
Zoals de meeste van jullie weten vind ik het vermogen van mijn bagheera te laag. Dit kan volgens mij niet zo standaard geweest zijn. Ik voel geen 90pk!!! Dan leer je daar een andere Matra bagheera eigenaar kennen en wat vraagt me deze' heb jij ook zo weing vermogen,". Dit kwam voor mij op juist moment met een gevoel dat de motor haperde.
Na wat sleutelen, ontsteking bougies draait mijn motor van de bagheera weer zoals is het gewoon ben. Nu zou ik graag willen weten " is het vermogen van mijn bagheera normaal.
Hoe kan ik dit het best vaststellen. Rijden met een andere bagheera en iemand anders met mijn bagheera laten rijden. Dit zou een goede indruk kunnen geven omdat ik dan kan vergelijken.
Als ik aan het rijden ben en plots gas bijgeef dan voel ik niet een plotse versnelling maar ze komt er wel langzaam.
Ik heb enkele jaren geleden met een murena 1.6 van 90pk gereden. Deze ervaring kan ik me maar niet uit het hoofd zetten. Als die man toen gezegd had dat het een 2.2 was had ik hem geloofd. Toen had ik mijn 2.2S nog niet en kon dus ook niet vergelijken.
Wat ik wil zeggen "is het normaal dat de 1.6 motor motor van de murena veel meer vermogen heeft dan de deze van de bagheera??
Ik heb maar altijd de indruk dat het vermogen van mijn bagheera niet ok is.
De murena en de bagheera motor zijn toch bijna identiek. Zouden dan toch ook ongeveer het zelfde moeten zijn in rijden??
Alle informatie is van harte welkom.
Woensdag tijdens het naar de summermeeting rijden merkte ik dat het mijn bagheera plots een deel vermogen miste. Ik had het gevoel dat hij op 3 cilinders draaide, ook het geluid van de motor was anders. Thans hij bleef perfect stationair draaien.
Zoals de meeste van jullie weten vind ik het vermogen van mijn bagheera te laag. Dit kan volgens mij niet zo standaard geweest zijn. Ik voel geen 90pk!!! Dan leer je daar een andere Matra bagheera eigenaar kennen en wat vraagt me deze' heb jij ook zo weing vermogen,". Dit kwam voor mij op juist moment met een gevoel dat de motor haperde.
Na wat sleutelen, ontsteking bougies draait mijn motor van de bagheera weer zoals is het gewoon ben. Nu zou ik graag willen weten " is het vermogen van mijn bagheera normaal.
Hoe kan ik dit het best vaststellen. Rijden met een andere bagheera en iemand anders met mijn bagheera laten rijden. Dit zou een goede indruk kunnen geven omdat ik dan kan vergelijken.
Als ik aan het rijden ben en plots gas bijgeef dan voel ik niet een plotse versnelling maar ze komt er wel langzaam.
Ik heb enkele jaren geleden met een murena 1.6 van 90pk gereden. Deze ervaring kan ik me maar niet uit het hoofd zetten. Als die man toen gezegd had dat het een 2.2 was had ik hem geloofd. Toen had ik mijn 2.2S nog niet en kon dus ook niet vergelijken.
Wat ik wil zeggen "is het normaal dat de 1.6 motor motor van de murena veel meer vermogen heeft dan de deze van de bagheera??
Ik heb maar altijd de indruk dat het vermogen van mijn bagheera niet ok is.
De murena en de bagheera motor zijn toch bijna identiek. Zouden dan toch ook ongeveer het zelfde moeten zijn in rijden??
Alle informatie is van harte welkom.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De Bagheera heeft volgens mij 4 versnellingen, dus die zal zeker een andere overbrenging hebben.
Het gevoel is dan heel anders.
De Suzuki van mij vrouw heeft 68 pk en Ka had er 70.
De Ka voelde sportief aan, waar de Suzuki wat tam voelt.
Nu is het wel zo dat de Suzuki is ontworpen om zuinig te rijden, en je kan 100 in zijn 2 halen.
Toch is de beleving heel anders.
Je zou is met een stopwatch de 0-100 moeten timen.
Is er wel kracht voldoende in de hoogste versnelling en accelereert de wagen nog wel boven de 100?
Het gevoel is dan heel anders.
De Suzuki van mij vrouw heeft 68 pk en Ka had er 70.
De Ka voelde sportief aan, waar de Suzuki wat tam voelt.
Nu is het wel zo dat de Suzuki is ontworpen om zuinig te rijden, en je kan 100 in zijn 2 halen.
Toch is de beleving heel anders.
Je zou is met een stopwatch de 0-100 moeten timen.
Is er wel kracht voldoende in de hoogste versnelling en accelereert de wagen nog wel boven de 100?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Ik vind mijn Bagheera best pittig, trekt goed en heeft mijn inziens toch wel koppel onderin, enkel in hoge toeren is het vet van de soep, tot 5000rpm gaat ze echt goed, eens daarboven is de versnelling er wat uit en doorgaan tot 6000 haalt niet veel uit. Maar dat ligt een beetje aan de afstelling, ik heb niet de indruk dat er te weinig power inzit. We zullen bij een of andere meeting eens een stoplichtsprintje organiseren 

Bagheera X '78
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat met die stopwacht is een eenvoudige test ga ik zeker doen.
Misschien rij ik al jaren te laag in de toeren en heb ik haar zo lui gemaakt!!
Maar daar geloof ik niet echt in, het is geen paard maar een mechanische machine die de kracht geeft wat je vraagt. Of zie ik dat verkeerd??
Bij gelegenheid toch eens vergelijken met een andere bagheera. Ik heb vorig jaar nog even met Ruddy zijn bagheera gereden maar 500m. Ik had toen beter wat meer gereden. Ik vond toen al dat hij iets meer koppel had. Maar omdat ik daar toen niet bezig was heb ik daar te weinig aandacht aangegeven.
Misschien rij ik al jaren te laag in de toeren en heb ik haar zo lui gemaakt!!
Maar daar geloof ik niet echt in, het is geen paard maar een mechanische machine die de kracht geeft wat je vraagt. Of zie ik dat verkeerd??
Bij gelegenheid toch eens vergelijken met een andere bagheera. Ik heb vorig jaar nog even met Ruddy zijn bagheera gereden maar 500m. Ik had toen beter wat meer gereden. Ik vond toen al dat hij iets meer koppel had. Maar omdat ik daar toen niet bezig was heb ik daar te weinig aandacht aangegeven.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dit zijn de cijfers van een Bagheera S die ik zo links en recht op het net kan vinden.
Bagheera ... 0-100 km/uur in 10,7 sec
1000 m met staande start in 32,7 sec
Snel schakelen als de synchro's dat toelaten en de toeren gebruiken maar op het punt waar de fut er uit is schakelen. ik denk volgens lijstje 5800 rpm.
Nu zijn dit de best haalbare cijfers, maar als je een beetje in de buurt kan komen zou het vermogen goed moeten zijn.
De veiligste manier is natuurlijk de rollenbank
Bagheera ... 0-100 km/uur in 10,7 sec
1000 m met staande start in 32,7 sec
Snel schakelen als de synchro's dat toelaten en de toeren gebruiken maar op het punt waar de fut er uit is schakelen. ik denk volgens lijstje 5800 rpm.
Nu zijn dit de best haalbare cijfers, maar als je een beetje in de buurt kan komen zou het vermogen goed moeten zijn.
De veiligste manier is natuurlijk de rollenbank

- Attachments
-
- Bagcijfers.JPG (312.5 KiB) Viewed 7156 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
De volledige lijst van de gebruikte motoren in een Bagheera:
Mvg,
Matra 530 Lx
Mvg,
Matra 530 Lx
- Attachments
-
- Gebruikte motoren in Matra Bagheera.xls
- (27 KiB) Downloaded 181 times
Matra 530 A
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
Matra 530 LX
Matra 530 SX
Avantime 2.2 Dci x2
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Die beulen mijn bagheera laten verkrachten!! Geen haar op mijn hoofd wat hier aan denkt.
Ik zal die test wel doen maar dan met veel liefde.
Indien er werkelijk een vermogen probleem is wil ik dit oplossen. Loop al een tijd te denken om een 1.6 murena motor in te bouwen maar de versnellingsbak te houden. Die moet daar zo inpassen zonder iets te veranderen. Althans dat denk ik toch.
Maar in principe kan het niet zo een groot verschil zijn daar de motor van de bagheera en de murena maar enkele pk verschil hebben. Als ik dat ergens goed gelezen heb, 2 pk verschil maar. Dit mag toch toch geen zeker groot verschil geven in rijeigenschappen.
Ik heb dat te weinig vermogen gevoel al van toen ik met mijn bagheera ben beginnen te riijden.
Wat heb ik toen allemaal gedaan!!
Een stel andere carburators geplaatst.
Een elektronische ontsteking geplaatst.
Een test gedaan met een andere uitlaat.
De cilinderkop gereviseerd. Had toen een compressie van 11kg wat 1.5kg te veel is.
Het wordt tijd dat ik enkele testen of eventueel de nodige herstelling ga doen zodat ik dat uit mijn hoofd kan zetten.
Die murena van mij dat is een heel andere beest, niet te vergelijken.
Jean, bedankt voor bijvullende informatie met de gebruikte motoren.


Ik zal die test wel doen maar dan met veel liefde.
Indien er werkelijk een vermogen probleem is wil ik dit oplossen. Loop al een tijd te denken om een 1.6 murena motor in te bouwen maar de versnellingsbak te houden. Die moet daar zo inpassen zonder iets te veranderen. Althans dat denk ik toch.
Maar in principe kan het niet zo een groot verschil zijn daar de motor van de bagheera en de murena maar enkele pk verschil hebben. Als ik dat ergens goed gelezen heb, 2 pk verschil maar. Dit mag toch toch geen zeker groot verschil geven in rijeigenschappen.
Ik heb dat te weinig vermogen gevoel al van toen ik met mijn bagheera ben beginnen te riijden.
Wat heb ik toen allemaal gedaan!!
Een stel andere carburators geplaatst.
Een elektronische ontsteking geplaatst.
Een test gedaan met een andere uitlaat.
De cilinderkop gereviseerd. Had toen een compressie van 11kg wat 1.5kg te veel is.
Het wordt tijd dat ik enkele testen of eventueel de nodige herstelling ga doen zodat ik dat uit mijn hoofd kan zetten.
Die murena van mij dat is een heel andere beest, niet te vergelijken.
Jean, bedankt voor bijvullende informatie met de gebruikte motoren.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Jos, denk je dat dit een verschil in de positieve zin zou geven? Ik dacht dat je iets meer vermogen hebt met 2 dubbele carburators.matrafan wrote:Denk eerder dat dit een motor uit een Talbot 1308 GT is.
Heb in het verleden nog met zo eentje gereden was ook een 1495cc.
Heb nog een inlaatspruitstuk + één dubbele carburator liggen.
Misschien ooit eens de vier webers vervangen door één dubbele.
Van de 4 bagheera's die ik heb afgebroken zat er geen enkle bij met één dubbele carburator zelfs die met de 1300 motor niet. Dit zal wel iets met het bouwjaar te maken hebben!!
Ik weet dat er bagheera's zijn met één dubbele carburator. Waarom weet ik niet!!
Dat jullie geen beulen zijn dat weet ik wel, alhoewel Jean die ken ik zo goed niet. Die heeft nogal een zware voet!

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ludo heeft ooit een bagheera gehad met één enkele carburator op. Of die zo uit de fabriek is gekomen weet ik niet.
Persoonlijk denk ik dat je aan vermogen inboet als je naar één carburator gaat.
Natuurlijk proberen kost niet, alleen enkele dichtingen en wat werk. Als ik hier aan over ga hoor je het van me.
Ik ga eerst enkele andere testen doen. Misschien moet ik de motor wat hoger in de toeren houden. In Plaats van 3000tr naar 4000tr! Dit voelt al heel anders aan.
Gisteren de achterste rubbers van de torsiestang vervangen, hoor al enige tijd een dof geluid bij een gat in de weg. Die wegen zijn hier slecht in de buurt van Lanaken of moet ik zeggen België!
Persoonlijk denk ik dat je aan vermogen inboet als je naar één carburator gaat.
Natuurlijk proberen kost niet, alleen enkele dichtingen en wat werk. Als ik hier aan over ga hoor je het van me.
Ik ga eerst enkele andere testen doen. Misschien moet ik de motor wat hoger in de toeren houden. In Plaats van 3000tr naar 4000tr! Dit voelt al heel anders aan.
Gisteren de achterste rubbers van de torsiestang vervangen, hoor al enige tijd een dof geluid bij een gat in de weg. Die wegen zijn hier slecht in de buurt van Lanaken of moet ik zeggen België!

Matra Bagheera S - 1977