Nieuw stuurhuis.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Het stuurhuis zit weer in elkaar, maar nu voel ik een zwaar punt op de rechtdoor stand. Dat was niet eerder opgevallen.
Nou kan ik spindel er op een andere stand in zetten. Dan wordt er een andere tand van de spindel gebruikt voor de rechtdoor stand. Dat halveerd het zware punt. Volgens mij kan het geen kwaad om de spindel in een andere stand te gebruiken, toch? De flexibele koppeling komt dan ook op een andere stand te staan. En de stuurstang, die er maar op 1 manier in past, komt dan ook op een andere stand te staan. Dus dan moet ik het stuur op een andere stand erop zeten om dit weer recht te zetten.
Wat me ook opviel, is als ik de veer weglaat van de druktaats (heet dat zo?) dan stuurt het erg licht. En voelik geen zwaar punt. Als ik de druktaats instel op minimale speling, en ik zou de veer achterwege laten, wat zijn de concequenties?

Nou kan ik spindel er op een andere stand in zetten. Dan wordt er een andere tand van de spindel gebruikt voor de rechtdoor stand. Dat halveerd het zware punt. Volgens mij kan het geen kwaad om de spindel in een andere stand te gebruiken, toch? De flexibele koppeling komt dan ook op een andere stand te staan. En de stuurstang, die er maar op 1 manier in past, komt dan ook op een andere stand te staan. Dus dan moet ik het stuur op een andere stand erop zeten om dit weer recht te zetten.
Wat me ook opviel, is als ik de veer weglaat van de druktaats (heet dat zo?) dan stuurt het erg licht. En voelik geen zwaar punt. Als ik de druktaats instel op minimale speling, en ik zou de veer achterwege laten, wat zijn de concequenties?
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Nou dat zou ik maar niet doen.
Die veer is voor je veiligheid en afstelling van de druktaats moet je op de auto doen en het WP handboek vergeten.
Bij impact moet de veer indrukken en de worm vrij komen zodat de klap niet doordrukt in het stuur.
Ik heb daar een tijd mee zitten spelen en veel opgezocht hoe het bij andere auto's zit.
Bij de meeste auto's word dat op 7 Nm afgesteld, maar dat klopt dus niet voor de Murena.
Ik heb de volgende truc toegepast.
Zet de druktaats losjes vast.
Zet de auto met de wielen op de grond.
Beweeg het stuur wild heen en weer.
Je zult tikken bij de taats horen.
Draai hem een klein stukje aan en herhaal de stuurbewegingen.
Doe dit net zolang tot je net geen tikken meer hoort.
Vervolgens draai je de taats nog 15 graden in en zet de borgmoer vast.
Edit.
Foute info verwijdert.
Die veer is voor je veiligheid en afstelling van de druktaats moet je op de auto doen en het WP handboek vergeten.
Bij impact moet de veer indrukken en de worm vrij komen zodat de klap niet doordrukt in het stuur.
Ik heb daar een tijd mee zitten spelen en veel opgezocht hoe het bij andere auto's zit.
Bij de meeste auto's word dat op 7 Nm afgesteld, maar dat klopt dus niet voor de Murena.
Ik heb de volgende truc toegepast.
Zet de druktaats losjes vast.
Zet de auto met de wielen op de grond.
Beweeg het stuur wild heen en weer.
Je zult tikken bij de taats horen.
Draai hem een klein stukje aan en herhaal de stuurbewegingen.
Doe dit net zolang tot je net geen tikken meer hoort.
Vervolgens draai je de taats nog 15 graden in en zet de borgmoer vast.
Edit.
Foute info verwijdert.
Last edited by oetker on Sat Jan 03, 2015 6:41 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Dat is totaal anders dan het handboek
Ik heb het nu zo gedaan zoals het boek aangeeft. Dus helemaal indraaien, en dan iets terug. Dan drukt de veer erg hard. Zo heeft het ook altijd afgesteld gezeten.
Die handelswijze zoals jij schetst, komt er veel minder veerdruk op te staan, en stuurt het lichter. Ga ik morgen mee aan de gang.
Ik heb nou een 6mm dikke ring gemaakt op de nieuwe spoorstang. Die ring is nu de eindstop. De ring heb ik echter te groot gemaakt. Het haakt in de balgen van de hoes.


Ik heb het nu zo gedaan zoals het boek aangeeft. Dus helemaal indraaien, en dan iets terug. Dan drukt de veer erg hard. Zo heeft het ook altijd afgesteld gezeten.
Die handelswijze zoals jij schetst, komt er veel minder veerdruk op te staan, en stuurt het lichter. Ga ik morgen mee aan de gang.
Ik heb nou een 6mm dikke ring gemaakt op de nieuwe spoorstang. Die ring is nu de eindstop. De ring heb ik echter te groot gemaakt. Het haakt in de balgen van de hoes.

- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die stuurhuizen zijn echt klussen met hindernissen
Als je het stuurhuis afstelt zoals het WP manual dan klopt er echt geen moer van.
De veerkracht is dan veel te hoog.
Ik weet niet waarom ze dat zo bedacht hebben en niet gewoon een kracht voor de torsiesleutel hebben opgegeven zoals andere fabrikanten ook doen.
De aantrekkoppels in andere auto's liggen rond de 7 Nm.
Omdat ik geen getal had heb ik het proefondervindelijk zo uitgezocht.
Dat gaat goed en de wagen stuurt beter.

Als je het stuurhuis afstelt zoals het WP manual dan klopt er echt geen moer van.
De veerkracht is dan veel te hoog.
Ik weet niet waarom ze dat zo bedacht hebben en niet gewoon een kracht voor de torsiesleutel hebben opgegeven zoals andere fabrikanten ook doen.
De aantrekkoppels in andere auto's liggen rond de 7 Nm.
Omdat ik geen getal had heb ik het proefondervindelijk zo uitgezocht.
Dat gaat goed en de wagen stuurt beter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Is dat wel zo?oetker wrote:Die veer is voor je veiligheid en afstelling van de druktaats moet je op de auto doen en het WP handboek vergeten.
Bij impact moet de veer indrukken en de worm vrij komen zodat de klap niet doordrukt in het stuur.
Als ik bij mij de druktaats verwijder, dan komt de worm niet vrij. Dus met druktaats en lichte veerdruk komt het zeker niet vrij. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Als het wiel een klap krijgt, dan heb ik liever dat ik de macht over het stuur hou, dan dat opeens de wielen de andere kant gaan opwijzen.
Als ik google, dan vind ik ook weinig informatie hierover. Maar wat ik wel vind, is ongeveer hetzelfde wat het boek aangeeft.
Wat ik uit het boek begrijp, is dat je de druktaats helemaal moet indraaien, en dan 1/6 slag terug. Ik heb het nu ook zo gedaan, maar dan 1 hele slag terug. Ik heb daar wel een goed gevoel bij.
Waar ik een minder goed gevoel bij heb, is dat er bij de nieuwe spoorstang-uiteinde-kogels geen moeren bij zitten. Ik kon er nog eentje herbruiken van de oude kogel, maar die van de andere kogel was verloren gegaan. En waar haal je nu zogauw een M12 moer met fijn links schroefdraad vandaan?

Is er iemand die zo'n moer over heeft?

-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
-------
Is dat wel zo?
Als ik bij mij de druktaats verwijder, dan komt de worm niet vrij.
===========================================
Volgens mij heb ik dat bij het 1100 stuurhuis zo gedaan.
Maar goed, die instelling is wel degelijk om er voor te zorgen dat je geen duim breekt als je met dichtgeknepen billen en hard knijpend in het stuur op een botsing afstormt.
Ik zal dat op mijn auto nog eens controleren.
Ik heb de moeren hier niet meer liggen.
Ik heb ze geloof ik bij Peter in de grote moerenbak gegooid.
Daar ben ik morgen toch, dus kijk ik even of ik ze nog kan vinden.
-------
Is dat wel zo?
Als ik bij mij de druktaats verwijder, dan komt de worm niet vrij.
===========================================
Volgens mij heb ik dat bij het 1100 stuurhuis zo gedaan.
Maar goed, die instelling is wel degelijk om er voor te zorgen dat je geen duim breekt als je met dichtgeknepen billen en hard knijpend in het stuur op een botsing afstormt.
Ik zal dat op mijn auto nog eens controleren.
Ik heb de moeren hier niet meer liggen.
Ik heb ze geloof ik bij Peter in de grote moerenbak gegooid.
Daar ben ik morgen toch, dus kijk ik even of ik ze nog kan vinden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Voor naar het uitlijn bedrijf te brengen prima toch.
Ik had vandaag Yoran zijn auto op bezoek.
Ik heb uiteraard de druktaats afstelling nog is bekeken.
Het blijkt dat tussen mijn methode en de methode van het handboek maar iets verschil zit.
We konden de taats geen 45 graden opdraaien want dan liep het stuur zwaar.
Ik had vandaag Yoran zijn auto op bezoek.
Ik heb uiteraard de druktaats afstelling nog is bekeken.
Het blijkt dat tussen mijn methode en de methode van het handboek maar iets verschil zit.
We konden de taats geen 45 graden opdraaien want dan liep het stuur zwaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006