Murena blower / aanjager
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Murena blower / aanjager
Op het Deense forum viel mijn oog een tijdje terug op het volgende topic,
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 992.0.html
omdat ik over dit onderwerp hier nog niets lees maar het wel een grote vooruitgang is, post ik mijn ervaring hier maar even.
Ik heb dezelfde aanpassing doorgevoerd, dus de standaard blower, waar amper lucht uit kwam, vervangen voor die van een Nissan Primera. De blower is mij verkocht als een model ná 1995, maar hij is toch anders dan die uit het Deense forum.
In het Deense topic zat het wiel schijnbaar op een ronde as geperst of gelijmd. Bij het model dat ik heb gebruikt zat het wiel bevestigd met een moer op een as met een platte kant. De as heeft een iets kleinere omvang dan de as van de Murena blower.
Ik heb de motor kunnen gebruiken zonder al te veel aanpassingen. Een paar plaatjes over de as geschoven om ervoor te zorgen dat het wiel op de juiste hoogte blijft. Paar lagen krimpkous over de as aangebracht om deze iets dikker te maken. Verder een plaat aan de bovenkant op het wiel en de moer er weer op. (helaas ben ik vergeten overal foto's van te maken)
Wat mij in het werk onduidelijk was is hoe de originele blower aan de motor zat bevestigd, deze kun je eenvoudig uitkloppen met een drevel.
Bijkomend voordeel van het model met de moer, is dat deze zonder enig verdere aanpassing op de origele plek geplaatst kan worden. In het Deense forum is er een aanpassing gedaan aan de chassis anders paste e.e.a. niet meer op de plaats.
Ik heb de nieuwe blower voorzien van een eigen spanningsvoorziening, deze loopt dus niet meer over de standaard zekeringkast.
Hij blaast er stevig door, een hele vooruitgang. Het enige dat ik nog even moet aanpassen is de potentiometer zodat de origele knop er weer op kan.
als het helemaal af is post ik nog een paar foto's
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 992.0.html
omdat ik over dit onderwerp hier nog niets lees maar het wel een grote vooruitgang is, post ik mijn ervaring hier maar even.
Ik heb dezelfde aanpassing doorgevoerd, dus de standaard blower, waar amper lucht uit kwam, vervangen voor die van een Nissan Primera. De blower is mij verkocht als een model ná 1995, maar hij is toch anders dan die uit het Deense forum.
In het Deense topic zat het wiel schijnbaar op een ronde as geperst of gelijmd. Bij het model dat ik heb gebruikt zat het wiel bevestigd met een moer op een as met een platte kant. De as heeft een iets kleinere omvang dan de as van de Murena blower.
Ik heb de motor kunnen gebruiken zonder al te veel aanpassingen. Een paar plaatjes over de as geschoven om ervoor te zorgen dat het wiel op de juiste hoogte blijft. Paar lagen krimpkous over de as aangebracht om deze iets dikker te maken. Verder een plaat aan de bovenkant op het wiel en de moer er weer op. (helaas ben ik vergeten overal foto's van te maken)
Wat mij in het werk onduidelijk was is hoe de originele blower aan de motor zat bevestigd, deze kun je eenvoudig uitkloppen met een drevel.
Bijkomend voordeel van het model met de moer, is dat deze zonder enig verdere aanpassing op de origele plek geplaatst kan worden. In het Deense forum is er een aanpassing gedaan aan de chassis anders paste e.e.a. niet meer op de plaats.
Ik heb de nieuwe blower voorzien van een eigen spanningsvoorziening, deze loopt dus niet meer over de standaard zekeringkast.
Hij blaast er stevig door, een hele vooruitgang. Het enige dat ik nog even moet aanpassen is de potentiometer zodat de origele knop er weer op kan.
als het helemaal af is post ik nog een paar foto's
- Attachments
-
- blower.JPG (140.9 KiB) Viewed 19860 times
-
- blower2.JPG (164.39 KiB) Viewed 19860 times
-
- blower4.JPG (179.03 KiB) Viewed 19860 times
-
- blower7.JPG (162.17 KiB) Viewed 19860 times
-
- blower5.JPG (165.96 KiB) Viewed 19860 times
-
- blower6.JPG (162.2 KiB) Viewed 19860 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik had het topic al gezien op het Deense forum, maar dit ziet er beter passend uit.
Ga je ook het electr. moduul plaatsen?
In dat geval kun je de originele switch gebruiken met een paar weerstanden.
Dan hoef je niets aan het dashboard aan te passen.
Mooie oplosseng voor de zwakke ventilatie in de murena.
Ga je ook het electr. moduul plaatsen?
In dat geval kun je de originele switch gebruiken met een paar weerstanden.
Dan hoef je niets aan het dashboard aan te passen.
Mooie oplosseng voor de zwakke ventilatie in de murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
ik heb idd de module gebruikt, en heb een 22k potmeter genomen van een standaard formaat. Deze past zo in het dash en de originele knop kan er dan weer op. Hij is nu traploos. De originele schakelaar was erg geoxideerd, ik denk dat ik die eens een beetje ga afkrabben, dan is misschien het idee goed om deze met weerstanden te plaatsen om de originaliteit meer te benaderen.
Nee de oude blower was niet defect, maar ik las wat verontrustende berichten over brandgevaar en mijn schakelaar zag er ook niet fris uit.
Daarbij was bij de laatste APK de keurmeester als erg op zoek naar een zuchtje wind toen hij hem aanzette dus ik dacht ik pak hem even mee met de rest van de APK puntjes.
Nee de oude blower was niet defect, maar ik las wat verontrustende berichten over brandgevaar en mijn schakelaar zag er ook niet fris uit.
Daarbij was bij de laatste APK de keurmeester als erg op zoek naar een zuchtje wind toen hij hem aanzette dus ik dacht ik pak hem even mee met de rest van de APK puntjes.
- Attachments
-
- moduul.JPG (163.63 KiB) Viewed 19838 times
-
- potmeter.JPG (168.95 KiB) Viewed 19838 times
-
- fan_op_plaats.JPG (148.15 KiB) Viewed 19838 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4026
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als een ventilator meer toeren maakt is er zowiezo winst in de hoeveelheid verplaatste lucht, ook al is het gat klein.
Alternatief is een pijp naar voren maken.
Heb ik vorig jaar geloof ik gezien in 1 van de Murena's van Pete.
Alternatief is een pijp naar voren maken.
Heb ik vorig jaar geloof ik gezien in 1 van de Murena's van Pete.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het geeft in ieder geval betere ventilatie.
Die NX kachelmotor is volgens mij hetzelfde als Richard geplaatst heeft.
Die kun je ook wegwerken in de ruimte die ervoor bestemd is.
Die NX kachelmotor is volgens mij hetzelfde als Richard geplaatst heeft.
Die kun je ook wegwerken in de ruimte die ervoor bestemd is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In principe als je maar 2 draden op de motor hebt dan is 12V op die draden volle snelheid.
Zat er geen regel weerstand bij op de NX?
Mooiste is bij deze motor een regelmoduul te plaatsen.(zie stukje terug in dit topic).
Daar zit een potmeter bij om traploos te regelen.
Om nu toch de originele schakelaar te gebruiken kun je de originele schakelaar aansluiten met wat kleine weerstanden.
Die belasten de schakelaar nauwelijks zodat die in ieder geval niet meer zal inbranden.
Ook kun je dan een pak dikke draden laten vervallen naar die schakelaar maar 3 dunne draadjes plaatsen naar het regelmoduul.
Dit moduul word daar voor gebruikt.

Hier te koop.
http://cgi.ebay.co.uk/12V-30A-DC-Motor- ... ltDomain_0
Ik moet dat zelf ook nog uitvoeren, maar heb nog wat andere prioriteiten aan de Murena
Zat er geen regel weerstand bij op de NX?
Mooiste is bij deze motor een regelmoduul te plaatsen.(zie stukje terug in dit topic).
Daar zit een potmeter bij om traploos te regelen.
Om nu toch de originele schakelaar te gebruiken kun je de originele schakelaar aansluiten met wat kleine weerstanden.
Die belasten de schakelaar nauwelijks zodat die in ieder geval niet meer zal inbranden.
Ook kun je dan een pak dikke draden laten vervallen naar die schakelaar maar 3 dunne draadjes plaatsen naar het regelmoduul.
Dit moduul word daar voor gebruikt.

Hier te koop.
http://cgi.ebay.co.uk/12V-30A-DC-Motor- ... ltDomain_0
Ik moet dat zelf ook nog uitvoeren, maar heb nog wat andere prioriteiten aan de Murena
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: