Probleem met de motor??? (1.6)
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Probleem met de motor??? (1.6)
Ik heb deze vraag ook al op het nederlandse forum voorgelegd, maar een duidelijke oorzaak is uitgebleven.
Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.
Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.
De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).
ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.
0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).
http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA
weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?
Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.
Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.
De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).
ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.
0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).
http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA
weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Ik heb dat ook eens gehad met mijn suzuki samurai ik dacht ook dat het mijn banden waren maar dat was niet zo. Toen had ik een tip gekregen van een vriend en die zij dat het aan mijn vliegwiel lag en ja dat was ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is maar het kan wel.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
Last edited by hendrik on Thu Jun 03, 2010 9:56 am, edited 1 time in total.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Ik heb geen idee hoe het bij een murena zit, maar meestal heb je 4 of 6 veren in je koppelingsplaat zitten, deze vangen eventuele plotse lastwissels op e.d.
Als er daar eentje stuk van is, gebroken/versleten of wat dan ook krijg je ook zo'n symptomen
Ooit dergelijk fenomeen meegemaakt op vrouwlief haar golf cabrio
Als er daar eentje stuk van is, gebroken/versleten of wat dan ook krijg je ook zo'n symptomen
Ooit dergelijk fenomeen meegemaakt op vrouwlief haar golf cabrio
Bagheera X '78
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
Re: Probleem met de motor??? (1.6)
wel ik had/heb ook nog wat ik noem de "schokjes" experience
met mijn recent gewisselde motor ;... we konden het al verbeteren
doordat ik uitvond door aan de chokekabel te werken dat de smoorklep
van de choke te ver dicht bleef en de carbu zo wat "gestikt" bleef
opzij van de carburator staat er een stelschroef om die klep te regelen
en met contramoer te fixeren in de beste stand ; is nu beter maar
écht "bijten" doet mijn motortje nog niet ; maar daar kan je al wat
verbetering proberen te halen
stef lemans
Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.
Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.
De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).
ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.
0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).
http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA
weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?[/quote]
met mijn recent gewisselde motor ;... we konden het al verbeteren
doordat ik uitvond door aan de chokekabel te werken dat de smoorklep
van de choke te ver dicht bleef en de carbu zo wat "gestikt" bleef
opzij van de carburator staat er een stelschroef om die klep te regelen
en met contramoer te fixeren in de beste stand ; is nu beter maar
écht "bijten" doet mijn motortje nog niet ; maar daar kan je al wat
verbetering proberen te halen
stef lemans
Ik heb een vreemd verschijnsel met mijn 1.6 motor.
Als ik ong 2000 toeren rij met de auto dan voelt het alsof ik ovale wielen heb. Dit is op constante snelheid te merken, maar vooral als ik uitrol en afrem op de motor. Zodra ik bij het uitrollen langs de 2000 toeren kom begint hij onconstant op de motor af te remmen lijkt het.
Ik wijs de motor aan om de volgende redenen:
bij intrappen koppeling verdwijnt het verschijnsel.
maak niet uit welke velgen of wielen, bijde geven hetzelfde.
Ik heb aan de achterkant complete draagarmen verwisseld met schijven en assen. Dit geeft geen verschil.
In de tussentijd heb ik ook een andere versnellingsbak in de auto gelegd, dit geeft geen verschil.
De motor draait verder prima, echter het is uiterst irritant tijdens het uitrollen. en ook als ik b.v. net op de 2000 toeren zit met een constante snelheid (in de 2 het beste merkbaar).
ik heb ook al een filmpje gemaakt waarop het fenomeen te horen is.
0:40 1:03 1:26 , hier is het geluid wat gepaard gaat met het ovale wielen idee goed hoorbaar tijdens het uitrollen (dit geluid hoor ik niet bij constante snelheid).
http://www.youtube.com/watch?v=mgRwjHqLRvA
weet iemand waar dit aan kan liggen. welk probleem heeft mijn motor? of moet ik het daar helemaal niet zoeken?[/quote]
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb alles aan de achterkant al eens uitgewisseld, op de koppeling, het vliegwiel en heb blok zelf na.Muddy Bandit wrote:Zijn de koppelingen van je aandrijfassen nog wel goed? (en staan ze onderling in de juiste hoek?)
dus andere aandrijfassen /bak/draagarmen/lagers/wielen/remschijven geven hetzelfde verschijnsel.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Iki heb je filmpje bekeken alsook dat van de geblokkeerde motorophanging. Wat ik daar hoorde doet mij vermoeden dat je ontsteking te vroeg staat. Dat kan vanaf een bepaald toerental de motor laten pompen. Eerst te veel voorontsteking en de motor houdt in. Door dat inhouden heeft hij minder onderdruk en de ontsteking verlaat. Hij herpakt en de motor heeft opnieuw te veel onderdruk en daardoor weer teveel vooronststeking.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Benny.
Ik heb hem nog gecontroleerd, en ermee gespeeld.
Hij staat nu op 10 a 12. dit moet goed zijn.
Kan er ergens iets mis zijn met de vervroegingen? vacuum of centrifugaal.
als ik aan het vacuum zuig veranderd hij wel.
als de ontsteking dus goed staat. wat moet ik dan controleren om te weten of de vervroegingen goed werken?
Ik heb hem nog gecontroleerd, en ermee gespeeld.
Hij staat nu op 10 a 12. dit moet goed zijn.
Kan er ergens iets mis zijn met de vervroegingen? vacuum of centrifugaal.
als ik aan het vacuum zuig veranderd hij wel.
als de ontsteking dus goed staat. wat moet ik dan controleren om te weten of de vervroegingen goed werken?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Dit komt waarschijnlijk door de startmotor, die is niet helemaal lekker. soms moet ik ook paar keer sleutel omdraaien voordat de motor uberhaubt in beweging komt. de ontsteking heb ik even op 6 graden gehad: gevolg. behoorlijk stinken. dus dit lijkt me dan dat hij te laat staat bij die instelling. weet niet meer zeker of ik toen ook gereden heb om het te testen.benny wrote:Toen ik keek naar het filmpje met de geblokkeerde motorsteun, had de motor bij het starten een moeilijk moment. ( Juist op het moment dat de sleutel gedraaid wordt) en dat wijst op een te vroege ontsteking.
Ik kan een andere verdeler pakken. kan ik dat iig uitsluiten als er niks veranderd. zal ook nog wel een keer een andere ontstekingstijdstip proberen daarna.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb vandaag de verdeler vervangen op de auto en opnieuw afgesteld op 10-12 graden voorontsteking.
Het eerder moeilijk strarten wat benny benoemde is weg sinds de vervanging van de kapotte startmotor.
De auto rijd lekker. alleen file en uitrollen in de 2 is erg irritant.
Het vervangen van de verdeler heeft niet geholpen (deze had ik nog liggen).
ik moet het toch eens gaan zoeken bij het vliegwiel/koppeling als ik er niet uit kom. Zou het ook in de motor kunnen zitten?
En zou het vervangen van de bobine of ontstekingsunit nog verschil kunnen maken?
Het eerder moeilijk strarten wat benny benoemde is weg sinds de vervanging van de kapotte startmotor.
De auto rijd lekker. alleen file en uitrollen in de 2 is erg irritant.
Het vervangen van de verdeler heeft niet geholpen (deze had ik nog liggen).
ik moet het toch eens gaan zoeken bij het vliegwiel/koppeling als ik er niet uit kom. Zou het ook in de motor kunnen zitten?
En zou het vervangen van de bobine of ontstekingsunit nog verschil kunnen maken?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er is in het filmpje duidelijk een bijgeluid te horen wat wijst in de richting van de eindaandrijving, maar als daar alles vervangen is dan word het ineens een stuk moeilijker.
Koppeling zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Is je koppeling op een bepaald moment ineens een stukje lichter gaan werken?
Koppeling zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Is je koppeling op een bepaald moment ineens een stukje lichter gaan werken?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006