Godfried,
Synthetische olie is inderdaad het beste wat er op de markt is.
De moleculen van deze olie hebben andere vorm dan deze van minerale of half-synthetische olie. Daardoor gaan deze overal makkelijker tussen om hun smerende werk te doen.
Ook is deze olie veel beter tegen hoge temperaturen en belastingen bestand.
Maar nu komt het: deze olie heeft tal van toevoegingen om haar eigenschappen te verbeteren waaronder ook het proper houden van het carter en de bewegende delen.
Ze belet dus als het ware dat er zich olie en resten van allerlei aard gaan vastzetten in de verschillende hoekjes en kantjes van de inwendige motor.
Dus, indien je plots deze olie gaat gebruiken in een motor die tot dusver op gewone olie gedraaid heeft (en dus ook onze oude Bagheera's) loop je het risico dat alle vuilresten plots zullen losgemaakt worden met alle nare gevolgen vandien.
Ik denk dat je best kan overschakelen naar synthetische olie indien je de motor volledig hebt gereviseerd en inwendig hebt gereinigd. Dan is alles immers proper en zal dit ook zo blijven met de nieuwe olie.
Anders zou ik gewoon op half-synthetische blijven rijden maar ik zou ten zeerste aanraden om toch een olie van een gekend merk te nemen.
Olie is LEVENSBELANGRIJK voor een motor.
Waarom zouden we daar op besparen? Ik begrijp de hedendaagse verversings-intervallen van 30.000km nog steeds niet...
Ik vertrouw (via mijn ervaring in de motor-branche) het best op merken die uitsluitend olie fabriceren en dus gespecialiseerd zijn zoals MOTUL en CASTROL.
Bart

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974