afgekeurd op keuring MURENA 1.6 1982
-
- Posts: 42
- Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm
afgekeurd op keuring MURENA 1.6 1982
vandaag naar keuring gegaan en de linkse stuurkogel en de rechtse stuurhuismof (hoes) moeten vervangen worden van mijn MURENA 1.6 van '82.
Weet iemand als deze zelfde zijn als talbot modellen zo ja welke ? Of waar kan ik deze nog vinden (ik ben van regio LEUVEN - TIENEN, in België natuurlijk )
Alvast bedankt !
Weet iemand als deze zelfde zijn als talbot modellen zo ja welke ? Of waar kan ik deze nog vinden (ik ben van regio LEUVEN - TIENEN, in België natuurlijk )
Alvast bedankt !
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 42
- Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm
vandaag los gemaakt, is niet de stuurkogel, is het bovenste ophangingsgewricht, staat met 2 lange vijzen vast op torsievering en 1 bout in fusee stuk, alleen deze bout krijg ik er niet uit, de moer is los maar de bout niet los te krijgen, is deze ingeschroefd of steekt die er gewoon in en dan de moer er op ? Weet iemand dit ?
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Ik heb deze nog niet los gehad maar ga ervan uit dat het een conische bout is. Mogelijk met de moer er op en een paar ferme tikken kan je deze los krijgen maar beter is met een "driepoot" (ik weet even de juiste benaming niet) de bout er uit drukken.
Succes.
Succes.
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Deze bedoel je. QSJ 262
http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-1307-1 ... arParts_SM
De bout steekt er gewoon in.
Even de onderse draagarm met de krik ondersteunen en dan kun je hem er uit tikken.
http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-1307-1 ... arParts_SM
De bout steekt er gewoon in.
Even de onderse draagarm met de krik ondersteunen en dan kun je hem er uit tikken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 42
- Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm
dat is e'm !oetker wrote:Deze bedoel je. QSJ 262
http://cgi.ebay.co.uk/SIMCA-1100-1307-1 ... arParts_SM
De bout steekt er gewoon in.
Even de onderse draagarm met de krik ondersteunen en dan kun je hem er uit tikken.
ik stuur later nog foto door van bout die ik bedoel.... alvast bedankt
nu nog even zoeken hoe ik dat kan bestellen , of kan je het stuk nog bij peugeot bestellen ?? Bij empsen in binkom misschien die heeft nog een matra staan van zijn dochter dacht ik ???
- brammozz
- Posts: 56
- Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
- Location: Wingene
- Contact:
Ook ik ben naar de keuring geweest...
Kent iemand nog interessante trucs om die onderste fuseekogel (rotule ) los te krijgen?
Heb al met poulietrekker of driepoot geprobeerd met 1 been af te halen.
Ook met brander al verwarmd.
En uiteraard bijna volledige bus brunox turbospray erop geleegd (soort wd 40)
Kent iemand nog interessante trucs om die onderste fuseekogel (rotule ) los te krijgen?
Heb al met poulietrekker of driepoot geprobeerd met 1 been af te halen.
Ook met brander al verwarmd.
En uiteraard bijna volledige bus brunox turbospray erop geleegd (soort wd 40)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- brammozz
- Posts: 56
- Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
- Location: Wingene
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Moet je de arm of de kogel verwijderen?
De arm moet je laten schrikken door met 2 hamers tegelijk te slaan.
Als dat niet lukt heb je een speciaal gereedschapje nodig.
Dat is nog het eenvoudigste.
Het word pas echt moeilijk de kogel uit de onderste draagarm te draaien.
Daar is dit gereedschapje voor, maar dan nog heb ik al verhalen gehoord dat die erg moeilijk te verwijderen is.
Desnoods de hele draagarm eronder vandaan halen is aan te raden.
De arm moet je laten schrikken door met 2 hamers tegelijk te slaan.
Als dat niet lukt heb je een speciaal gereedschapje nodig.
Dat is nog het eenvoudigste.
Het word pas echt moeilijk de kogel uit de onderste draagarm te draaien.
Daar is dit gereedschapje voor, maar dan nog heb ik al verhalen gehoord dat die erg moeilijk te verwijderen is.
Desnoods de hele draagarm eronder vandaan halen is aan te raden.
- Attachments
-
- Dop.JPG (11.23 KiB) Viewed 8212 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik zat met m'n Rancho met hetzelfde probleem, speling en niet het afgebeelde gereedschap hebben.
De onderste draagarm lostikken ging nog wel aardig snel met een beetje gepast geweld.
Auto op bokken zetten, moer eraf draaien, potkrik eronder en iets opkrikken, en dan rustig de onderste draagarm "masseren" met een hamer rondom de pen.
houd je handen dan wel uit de buurt van de draagarm, de torsievering geeft namelijk een stevige klap naar beneden als de pen loskomt.
Het kogelhuis heb ik uiteindelijk pas uit de naaf kunnen krijgen door eerst de kogel eraf te slijpen en vervolgens een grote moer erop te lassen... de warmte van het lassen en een zware luchtsleutel deden vervolgens de rest.
De onderste draagarm lostikken ging nog wel aardig snel met een beetje gepast geweld.
Auto op bokken zetten, moer eraf draaien, potkrik eronder en iets opkrikken, en dan rustig de onderste draagarm "masseren" met een hamer rondom de pen.
houd je handen dan wel uit de buurt van de draagarm, de torsievering geeft namelijk een stevige klap naar beneden als de pen loskomt.
Het kogelhuis heb ik uiteindelijk pas uit de naaf kunnen krijgen door eerst de kogel eraf te slijpen en vervolgens een grote moer erop te lassen... de warmte van het lassen en een zware luchtsleutel deden vervolgens de rest.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- brammozz
- Posts: 56
- Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
- Location: Wingene
- Contact:
Ik heb die kogel er nog niet uit, maar denk niet dat deze nog vastzit met het conische gedeelte. Ik heb een wig gemaakt om die eruit te persen.
Maar ik heb waarschijnlijk te weinig plaats om hem eruit te halen door de verlagingsveren die erop zitten.
nu mijn vraag, springt dit gehele deel normaal los of kan het allemaal maar net passeren.
Kunnen schokbrekers makkelijk gedemonteerd worden zonder speciaal gereedschap(veerspanners) of zitten hier toch echt te veel krachten op?
Ik zou hem enkel van de onderste arm halen.
Maar ik heb waarschijnlijk te weinig plaats om hem eruit te halen door de verlagingsveren die erop zitten.
nu mijn vraag, springt dit gehele deel normaal los of kan het allemaal maar net passeren.
Kunnen schokbrekers makkelijk gedemonteerd worden zonder speciaal gereedschap(veerspanners) of zitten hier toch echt te veel krachten op?
Ik zou hem enkel van de onderste arm halen.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- brammozz
- Posts: 56
- Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
- Location: Wingene
- Contact:
Ja ik heb spax (G 693 dacht ik) aan de voorkant met fleichmann verlagingsveren.
De spanbanden hebben in principe gewoon als nut dat ik hem er zo terug onder kan plaatsen.
De krik staat er gewoon tegenaan er niet aangespannen zodat de vork niet valt.
zie enkele foto's
De spanbanden hebben in principe gewoon als nut dat ik hem er zo terug onder kan plaatsen.
De krik staat er gewoon tegenaan er niet aangespannen zodat de vork niet valt.
zie enkele foto's
- Attachments
-
- mini-CIMG1049.JPG (33.65 KiB) Viewed 8097 times
-
- mini-CIMG1050.JPG (30.47 KiB) Viewed 8097 times
-
- mini-CIMG1047.JPG (23.35 KiB) Viewed 8097 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die spax kan je volgens mij zo loshalen, en dan de kogel los zien te tikken.
Draagarm de 2 bouten los en ken je hem zo verwijderen.
De torsie stangen zitten hier niet meer op wat het makkelijker maakt.
Draagarm de 2 bouten los en ken je hem zo verwijderen.
De torsie stangen zitten hier niet meer op wat het makkelijker maakt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat is afhankelijk van de veren die er op liggen.
Die zijn er in verschillende diktes.
Meestal word het gedaan om de veerweg wat korter te maken, dus inderdaad wat stijver.
Die zijn er in verschillende diktes.
Meestal word het gedaan om de veerweg wat korter te maken, dus inderdaad wat stijver.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006