Ik had vanochtend het voorval dat de auto niet wilde starten. zelfs de tik van de solenoid in de startmotor bleef uit. En dit terwijl de blazer wel gewoon op vol vermogen kan blazen.
De avond ervoor ging het starten nog wel, maar super moeizaam. eerste keer draaien niks. 2e keer ook niks. 3e keer een keer rond. 4e keer 2 keer. zo door totdat hij aansloeg. het klonk wel schrapend (kan ook omdat het gewoon langzaam ging).
vorige week woensdag het zelfde voorval, alleen ging het ietsjes beter.
Nu meet ik 13 volt op de accu. de aansluitingen op de startmotor zijn goed. dus ik vermoed een probleem met de startmotor....
Als ik met een hamer sla, dan tikt hij vervolgens wel bij het starten (1 maal). daarna is het weer stil.
Ik heb nu de accu aan de lader hangen. over een uurtje weer proberen. echter als hij dan start. is het dan de accu, of vermoeden jullie toch problemen met de startmotor? Ik rij al meer dan een jaar met deze startmotor, die altijd al iets te krap tegen de starterkrans loopt.
Ik ga de spanningsval ook even meten op de accu over een uurtje met herproberen. echter jullie hulp is altijd welkom.
Auto start niet meer. accu of startmotor?
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Auto start niet meer. accu of startmotor?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik ben thuis aangekomen!
Duidelijk startmotor stuk.
Grootlicht, verstalers, blazer vol aan gaf nog steeds 12,5 volt aan de accu.
En na een uur extra bij laden was er geen verschil. hij deed niks.
Eenmaal thuis aangekomen tikte hij iets meer (misschien omdat hij warm is geworden), en knarst soms bij het draaien van het contactslot. meer niet.
morgen avond weer wat te doen....
trouwens, mijn lampje van de handrem heeft zichzelf gemaakt, die doet het weer
Duidelijk startmotor stuk.
Grootlicht, verstalers, blazer vol aan gaf nog steeds 12,5 volt aan de accu.
En na een uur extra bij laden was er geen verschil. hij deed niks.
Eenmaal thuis aangekomen tikte hij iets meer (misschien omdat hij warm is geworden), en knarst soms bij het draaien van het contactslot. meer niet.
morgen avond weer wat te doen....
trouwens, mijn lampje van de handrem heeft zichzelf gemaakt, die doet het weer

Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Check ook even hoe het met je massa kabels zit, zijn deze nog wel in orde?
Bij slechte kabels of contact van de massa, zal de auto niet willen starten terwijl andere stroomverbruikers, met lager verbruik, wel gewoon kunnen functioneren.
Bij slechte kabels of contact van de massa, zal de auto niet willen starten terwijl andere stroomverbruikers, met lager verbruik, wel gewoon kunnen functioneren.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Lijkt me een probleem aan de startmotor, maar controleer ook even de kabel van massa naar motor en de - aansluiting van de accu aan het chassis.
Vanwege de zinklaag kan tussen deze contacten oxidatie optreden waardoor een spanningsval kan ontstaan naar de startmotor.
Contacten schoonmaken schuren en met vaseline en evt een kartelring weer monteren.
Dit is te controleren door een voltmeter aan de startmotor hoofdkabel te hangen.
Als er gestart word en de spanning zakt helemaal in dan heb je slecht contact.
succes
Vanwege de zinklaag kan tussen deze contacten oxidatie optreden waardoor een spanningsval kan ontstaan naar de startmotor.
Contacten schoonmaken schuren en met vaseline en evt een kartelring weer monteren.
Dit is te controleren door een voltmeter aan de startmotor hoofdkabel te hangen.
Als er gestart word en de spanning zakt helemaal in dan heb je slecht contact.
succes
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Jaja, dat was nog prima in orde. tenminste de draden aan de startmotor t.b.v. de motor was zonde weerstand.djapo wrote:Check ook even hoe het met je massa kabels zit, zijn deze nog wel in orde?
Bij slechte kabels of contact van de massa, zal de auto niet willen starten terwijl andere stroomverbruikers, met lager verbruik, wel gewoon kunnen functioneren.
en de kabel die van het chassis direct op de accu gaat, die moet ook wel goed zijn. anders werkt de rest ook niet.
Ik heb de startmotor vervangen. en hij draait weer top.
bij het testen van de oude doet de motor het niet. ik vermoed vastgelopen ofzo in het lager misschien??
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Haal de startermotor maar eens uit elkaar.
Het kan best zijn dat de koolborstels gewoon op zijn of blijven hangen, als de lagers kapot zijn had je dit wel eerder kunnen horen tijdens het starten.
Het kan best zijn dat de koolborstels gewoon op zijn of blijven hangen, als de lagers kapot zijn had je dit wel eerder kunnen horen tijdens het starten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969