door de apk, maar nog een ratel in mijn blok 1.6
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Motor revisie bedrijf denkt kantelende zuiger. omdat het geratel/getik hoog in het blok zit
kan ook nog lagerschalenzijn natuurlijk
http://72.14.203.104/search?q=cache:hQA ... =clnk&cd=2
staat veel beschrijving. mijne komt overeen met ADJE en GHANZZZZZ
bij koude motor komt het langzaam opzetten en word het steeds harder. bij volgas hoor je het niet, wel bij halfgas/constant rijden. en hoor het op de 3000 vooral.
kan ook nog lagerschalenzijn natuurlijk
http://72.14.203.104/search?q=cache:hQA ... =clnk&cd=2
staat veel beschrijving. mijne komt overeen met ADJE en GHANZZZZZ
bij koude motor komt het langzaam opzetten en word het steeds harder. bij volgas hoor je het niet, wel bij halfgas/constant rijden. en hoor het op de 3000 vooral.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik ga morgen compressie meten. Vermoed misschien een zuigerveer. Dat hij soms plotseling slecht stationair loopt en dan plotseling weer goed na het gas lostrekken is volgens mij dat hij op 3 poten gaat lopen. dat 1 cilinder niet mee wil werken.
Zou het ook kunnen zijn dat een zuigerveer is gebroken??? en dat daarom er minder vermogen is en de motor ratelt.
Hoop de zuigerveer dan, en niet de cilinder/zuiger zelf
merk trouwens op dat de oliedruk lager is bij stationair dan normaal het geval is. hij zakt naar 3,5 van de 8. wat vroeger minimaal 5 was,
bij het rijden gaat hij wel weer omhoog volgens mij. vroeger was dat dan 7 ofzo. nu weet ik neit precies.
Ik heb trouwens ook dit, kan aan de accu liggen bij dit koude weer. hij is namelijk maar 36Ah, en misschien iets minder.
Ik heb soms dat ik de auto strart en dat hij niet reageerd. en als ik opnieuw probeer dat hij dan wel reageerd en draaid. vervolgens aanslaat (dit lijkt ook slechter te gaan merkte ik, maar kan door de kou komen)
Zou het ook kunnen zijn dat een zuigerveer is gebroken??? en dat daarom er minder vermogen is en de motor ratelt.
Hoop de zuigerveer dan, en niet de cilinder/zuiger zelf
merk trouwens op dat de oliedruk lager is bij stationair dan normaal het geval is. hij zakt naar 3,5 van de 8. wat vroeger minimaal 5 was,
bij het rijden gaat hij wel weer omhoog volgens mij. vroeger was dat dan 7 ofzo. nu weet ik neit precies.
Ik heb trouwens ook dit, kan aan de accu liggen bij dit koude weer. hij is namelijk maar 36Ah, en misschien iets minder.
Ik heb soms dat ik de auto strart en dat hij niet reageerd. en als ik opnieuw probeer dat hij dan wel reageerd en draaid. vervolgens aanslaat (dit lijkt ook slechter te gaan merkte ik, maar kan door de kou komen)
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Indien het een zuigerveer is, zou hij volgens mij olie verbruiken en een blauwe rook uitspuwen. Maar je kan ook een kapotte zuiger hebben. Maar indien jouw oliedruk niet normaal is,waarom luister je niet eens met jouw stetoscoop naar de oliepomp. Dat zijn twee raderen die in elkaar draaien. Indien die raderen speling hebben door een of andere oorzaak, kan dat ook een eigenaardig geluid veroorzaken.
Benny.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
olie verbruikt hij wel overigens. altijd al gedaan. was 1 op 700. was goedkope 15w40. hoorde van een clublid dat hij 1 op 500 had(na revisie). na goede olie erin te doen 1 op 2000 a 2500 rijden.
nu weet ik niet wat hij verbruikt
blauw rook niet gemerkt.
kan hij overigens wel ratelen/tikken door een kapotte of versleten veer van de zuiger?
nu weet ik niet wat hij verbruikt
blauw rook niet gemerkt.
kan hij overigens wel ratelen/tikken door een kapotte of versleten veer van de zuiger?
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Bij koud weer is het algemeen bekend dat een autobatterij veel van zijn capaciteit verliest. Maar wanneer je probbert te starten, gaat er een grote elektrische stroom door de batterij. Dat zorgt ervoor dat de batterij warmer wordt en dus opnieuw een deel van zijn capaciteit terug wint. Daardoor is het mogelijk dat je bij een tweede startpoging de motor aan de praat krijgt.
Wat de klepveren betreft, die klepveren liggen in een gleuf die rondom de zuiger loopt. Wanneer die veer breekt, kan die veer niet uit de gleuf. De motor begint wel olie te verbruiken omdat de olie niet meer mooi van de cilinderwand geschraapt wordt. De resterende olie op de cilinderwand verbrandt dan mee met het lucht-benzinemengsel. Vandaar dat je olieverbruik hebt en een blauwe walm achteraan de auto. Mochten die zuigerveren afbreken en zich tussen de zuiger en de cilinder kunnen wringen, loopt de motor in de kortste keren vast. Tussen de zuiger en de cilinder is er amper 0,5 milimeter speling. De zuigerveren zijn ongeveer 2 milimeter dik. Dus de kans dat er iets tussen de cilinder en de zuiger raakt is zeer klein.
Benny.
Wat de klepveren betreft, die klepveren liggen in een gleuf die rondom de zuiger loopt. Wanneer die veer breekt, kan die veer niet uit de gleuf. De motor begint wel olie te verbruiken omdat de olie niet meer mooi van de cilinderwand geschraapt wordt. De resterende olie op de cilinderwand verbrandt dan mee met het lucht-benzinemengsel. Vandaar dat je olieverbruik hebt en een blauwe walm achteraan de auto. Mochten die zuigerveren afbreken en zich tussen de zuiger en de cilinder kunnen wringen, loopt de motor in de kortste keren vast. Tussen de zuiger en de cilinder is er amper 0,5 milimeter speling. De zuigerveren zijn ongeveer 2 milimeter dik. Dus de kans dat er iets tussen de cilinder en de zuiger raakt is zeer klein.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
voor het geval dat het catastrofaal is. welke type autos hebben allemaal dezelfde motor.
de eerste serie 309, welk model is het daarvan. en is alles identiek?
lijkt me namelijk het makkelijkste om desnoods een 309 motor te kopen ergens. zal namelijk rustiger mee gereden zijn dan een 2e hands murena motor.
de eerste serie 309, welk model is het daarvan. en is alles identiek?
lijkt me namelijk het makkelijkste om desnoods een 309 motor te kopen ergens. zal namelijk rustiger mee gereden zijn dan een 2e hands murena motor.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Oei! Dat worden ernstige problemen.Een moeilijke keuze een revisie of een andere motor.Laat ons hopen dat het niet nodig is.Voor 125 euro vrees ik dat je niet veel gaat vinden.De motors die er nu nog zijn zullen wel veel geld kosten, waarom zijn ze anders bewaard.Je vindt wel een oplossing.Succes er mee. 

Matra Bagheera S - 1977
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb mijn oliefilter losgehaald net even snel.
olie is mooi zwart, en heb de olie uit het filter gefilterd en goed op de kop gehouden. heb echter geen resten van metaal kunnen vinden.(of moet je hem dan uit elkaar zagen om eventueel wat te vinden?).
Kan dit betekenen dat het zeker de drijfstanglager niet is?
ik heb overigens wel oliedruk, als ik de auto koud laat draaien zonder bougies om compressie te meten komt hij naar een paar wentelingen al omhoog richting de 5
heb overigens 155, 159 160 en 165 gemeten. ik vond hem wel traag draaien. met de bougies erin ging dit weer sneller(de compressie duwt de zuiger terug).
Maar eerste meting bij cilinder 2 (zat veel olie op de ring van de bougie). had ik 120. maar later heb ik alles opnieuw gedaan zonder verlengstuk aan de compressiemeter(draaide er moeilijk in namelijk). en had toen 155
kan het zijn dat benzine dezelfde werking als een drupje olie heeft, en de compressie weer hoger is doordat de benzine de slechte zuigerveer meer dicht?
Wat is de exact goede handeling met de compressiemeter om het beeld niet te verstoren (testen of de veren goed zijn).
Morgen ga ik verder op onderzoek door de compressie opnieuw te proberen meten.
De kleur van alle vier de bougies was perfect!
als een zuigerveer slecht of gebroken is, kan dit dan ook dat ratelen veroorzaken?
olie is mooi zwart, en heb de olie uit het filter gefilterd en goed op de kop gehouden. heb echter geen resten van metaal kunnen vinden.(of moet je hem dan uit elkaar zagen om eventueel wat te vinden?).
Kan dit betekenen dat het zeker de drijfstanglager niet is?
ik heb overigens wel oliedruk, als ik de auto koud laat draaien zonder bougies om compressie te meten komt hij naar een paar wentelingen al omhoog richting de 5
heb overigens 155, 159 160 en 165 gemeten. ik vond hem wel traag draaien. met de bougies erin ging dit weer sneller(de compressie duwt de zuiger terug).
Maar eerste meting bij cilinder 2 (zat veel olie op de ring van de bougie). had ik 120. maar later heb ik alles opnieuw gedaan zonder verlengstuk aan de compressiemeter(draaide er moeilijk in namelijk). en had toen 155
kan het zijn dat benzine dezelfde werking als een drupje olie heeft, en de compressie weer hoger is doordat de benzine de slechte zuigerveer meer dicht?
Wat is de exact goede handeling met de compressiemeter om het beeld niet te verstoren (testen of de veren goed zijn).
Morgen ga ik verder op onderzoek door de compressie opnieuw te proberen meten.
De kleur van alle vier de bougies was perfect!
als een zuigerveer slecht of gebroken is, kan dit dan ook dat ratelen veroorzaken?
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
De oorzaak heeft denk ik verband met circuit zandvoort. Hierna merkte ik het namelijk.
Het is namelijk zo dat op zandvoort door een kapot thermocontact de auto aan de kook is geraakt. (daarom thermocontact en waterpomp vervangen)
Na het racen parkeerde ik in de file in de pitstraat, motor liet ik lopen en ik stapte uit om te praten met mensen. plotseling ging de auto lekker. dacht och, iets warmer dan normaal, waardoor hij ietsje uitpoept omdat ik de tank te vol heb gedaan.
Nee dus, hij begon te gutsen als een koe die gemolken werd, telkens een straal die na een seconde weer terug kwam. totaal 5!!!!!! liter eruit gekookt, want dit moest ik bijvullen na de tijd.
Kan hierdoor het ratelen zijn, en stel dit is de oorzaak. wat kan er dan aan de hand zijn.
Het is namelijk zo dat op zandvoort door een kapot thermocontact de auto aan de kook is geraakt. (daarom thermocontact en waterpomp vervangen)
Na het racen parkeerde ik in de file in de pitstraat, motor liet ik lopen en ik stapte uit om te praten met mensen. plotseling ging de auto lekker. dacht och, iets warmer dan normaal, waardoor hij ietsje uitpoept omdat ik de tank te vol heb gedaan.
Nee dus, hij begon te gutsen als een koe die gemolken werd, telkens een straal die na een seconde weer terug kwam. totaal 5!!!!!! liter eruit gekookt, want dit moest ik bijvullen na de tijd.
Kan hierdoor het ratelen zijn, en stel dit is de oorzaak. wat kan er dan aan de hand zijn.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Benny, voor zo een prijs mag je dat zeker niet laten liggen.
Om de compressie goed te meten mag er zeker geen olie op de zuigers zijn.Benzine is veel dunner en kun je laten verdampen en de meting dan herhalen.De motor draait sneller met bougies dan zonder schrijf je.Dit is niet normaal. Als de bougies verwijderd zijn heeft de motor weinig weerstand en moet deze vlot draaien.Je spreekt van 155 tot 160 compressie. Wat is de compressie van een murena motor?Ik heb eens gekeken op mijn compressie meter.Je bedoelt de compressie uitgedrukt in psi dan heeft je motor tussen de 9kg en de9.5kg dit zijn normale waarden en wil zeggen dat de zuigerveren io zijn.Als er zuigerschade was zou je deze waarden niet kunnen bereiken.
Groetjes
Om de compressie goed te meten mag er zeker geen olie op de zuigers zijn.Benzine is veel dunner en kun je laten verdampen en de meting dan herhalen.De motor draait sneller met bougies dan zonder schrijf je.Dit is niet normaal. Als de bougies verwijderd zijn heeft de motor weinig weerstand en moet deze vlot draaien.Je spreekt van 155 tot 160 compressie. Wat is de compressie van een murena motor?Ik heb eens gekeken op mijn compressie meter.Je bedoelt de compressie uitgedrukt in psi dan heeft je motor tussen de 9kg en de9.5kg dit zijn normale waarden en wil zeggen dat de zuigerveren io zijn.Als er zuigerschade was zou je deze waarden niet kunnen bereiken.
Groetjes

Matra Bagheera S - 1977
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
nu ging hij met warme motor wel sneller.
meting 1(10 slagen)
cil1: 168
cil2: 164
cil3: 174
cil4: 167
meting 2(20 slagen)
cil1: 175
cil2: 174
cil3: 184
cil4: 179
lijkt me niks mis met de veren iig.
maar kan het zijn dat de zuiger kanteld door een te grote speling die op te lossen is door nieuwe zuigers met veren te plaatsen?
meting 1(10 slagen)
cil1: 168
cil2: 164
cil3: 174
cil4: 167
meting 2(20 slagen)
cil1: 175
cil2: 174
cil3: 184
cil4: 179
lijkt me niks mis met de veren iig.
maar kan het zijn dat de zuiger kanteld door een te grote speling die op te lossen is door nieuwe zuigers met veren te plaatsen?
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Volgens mij moet je het niet bij de zuigers en de veren gaan zoeken die zijn io.De compressiewaarden zijn normaal.Voor de compressie te meten volstaat het de motor enkele slagen te laten maken.Ik zou de ketting en de tandwielen controleren maar zeker niet vervangen indien dit niet nodig is.Als er iets scheelt, moet je dat ook kunnen zien.Geen onnodige kosten doen.Knip de oliefilter eens open en kijk of er stukjes metaal inzitten.Controleer ook de olie aflaatdop op stukjes metaal.
Succes.
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
niet uitloopronde gedaan, maar de thermocontact was stuk, dus de auto raakte aan de kook
hoor wel iets aanlopen bij het starten voor compressie na iedere slag. kan de startmotor zijn, deze liep eerst aan na het aanlopen van de startmotor na het lassen van het koppelingshuis. heb ik de gaten iets ovaler gemaakt, daardoor gilde hij niet meer, maar misschien loopt hij toch nog iets te strak tegen de krans.
hoor wel iets aanlopen bij het starten voor compressie na iedere slag. kan de startmotor zijn, deze liep eerst aan na het aanlopen van de startmotor na het lassen van het koppelingshuis. heb ik de gaten iets ovaler gemaakt, daardoor gilde hij niet meer, maar misschien loopt hij toch nog iets te strak tegen de krans.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ga vandaag niet de ketting vervangen. ben nu naar een ander groter revisiebedrijf geweest. deze komt met een meer verklaarbare uitleg
hij vermoed de drijfstanglagers. het ratelt dan boven in het blok omdat dan de zuiger de kop raakt.
hij vermoed dat het nog niet zover is dat hij helemaal door de lager heen is en de krukas geslepen moet worden. (gelukkig)
dus ga nu een oliefilter openknippen en ff kijken.
hij vermoed de drijfstanglagers. het ratelt dan boven in het blok omdat dan de zuiger de kop raakt.
hij vermoed dat het nog niet zover is dat hij helemaal door de lager heen is en de krukas geslepen moet worden. (gelukkig)
dus ga nu een oliefilter openknippen en ff kijken.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
De kans dat er extra schade is, is klein, doordat het probleem zich nog niet zo lang steld en u het onderkent heeft.
Een beschadigde lager kan nog een tijdje mee voordat hij het gans begeeft.
Erger is het als de lagerschelpen zijn gaan meedraaien of sterk trillen en zo een as of zitting uithollen. Echter hiervoor bestaan dan wel producten om kleine verschillen op te vangen.
Ik hoop alleen dat de metaaldeeltjes geen schade hebben berokkend.
Een beschadigde lager kan nog een tijdje mee voordat hij het gans begeeft.
Erger is het als de lagerschelpen zijn gaan meedraaien of sterk trillen en zo een as of zitting uithollen. Echter hiervoor bestaan dan wel producten om kleine verschillen op te vangen.
Ik hoop alleen dat de metaaldeeltjes geen schade hebben berokkend.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Let wel dat je de juiste lagerschalen hebt. Als ik mij niet vergis hebben de lagerschalen een kleurcode. Die zie je pas als de schalen eruit genomen zijn. Die moet je dan vergelijken met het werkplaatshandboek. Daar zie je dan welke de juiste lagerschalen zijn die moeten geplaatst worden. De kleurcode is volgens de dikte van de gebruikte schalen. Je mag ook niet de schalen die je eruit genomen hebt door elkaar leggen. Dus goed opletten welke waar uitgekomen zijn.
Benny.
Benny.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Inderdaad. Je weet pas wanneer je de motor uit elkaar gehaald hebt ( misschien volstaat het met het karter te verwijderen,om de kleuren te zien) , welke lagerschalen je moet bestellen.
Hier een voorbeeld van de Bagheera ( Ik denk niet dat het anders zou zijn voor ee Murena, aangezien het hetzelfde motorblok is)
Op de krukas zou er een blauw of rood merkteken staan. Hetzelfde op de drijfstang.
Wanneer de drijfstang en de kruktap in dezelfde klasse vallen ( blauw of rood), dienen ook de lagerschalen van deze klasse te zijn.
-rode drijfstang en kruktap-rode lagerschalen
-blauwe drijfstang en kruktap-blauwe lagerschalen
Mochten de drijfstang en de kruktap van verschillende klasse zijn ( rood en blauw) dan moet er een blauwe en een rode lagerschaal gemonteerd
Benny.
Hier een voorbeeld van de Bagheera ( Ik denk niet dat het anders zou zijn voor ee Murena, aangezien het hetzelfde motorblok is)
Op de krukas zou er een blauw of rood merkteken staan. Hetzelfde op de drijfstang.
Wanneer de drijfstang en de kruktap in dezelfde klasse vallen ( blauw of rood), dienen ook de lagerschalen van deze klasse te zijn.
-rode drijfstang en kruktap-rode lagerschalen
-blauwe drijfstang en kruktap-blauwe lagerschalen
Mochten de drijfstang en de kruktap van verschillende klasse zijn ( rood en blauw) dan moet er een blauwe en een rode lagerschaal gemonteerd
Benny.
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent