Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik denk dat ik vanavond schijven bestel en er deze week ook nog opzet met nieuwe blokken (enkel voorzijde bedoel ik dan).
herman, nog tips voor een goedkoop adresje , anders bestel ik ze wel op onderdelendirect.nl
Ik heb overigens met mijn huidige blokken aan de voorzijde, en ook met de vorige. dat deze (nu aan een zijde buitenkant) scheef afslijten? waardoor kan dit komen?
herman, nog tips voor een goedkoop adresje , anders bestel ik ze wel op onderdelendirect.nl
Ik heb overigens met mijn huidige blokken aan de voorzijde, en ook met de vorige. dat deze (nu aan een zijde buitenkant) scheef afslijten? waardoor kan dit komen?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb schijven besteld samen met blokken, een luchtfilter en 3 zakjes rammelveren op onderdelendirect.nl
97 euro.
Weet iemand of de 32mm moer van de naaf van de voorwielen net zo lastig kan zijn als de 36mm van de achteras? of laat deze zich over het algemeen makkelijk losdraaien?
ga van de week nog wel een avondje de remschijven en blokken van voor vervangen. goed ontvetten. als het linker wiel dan nog eerder blokkeerd ga ik even opnieuw ontluchten.
97 euro.
Weet iemand of de 32mm moer van de naaf van de voorwielen net zo lastig kan zijn als de 36mm van de achteras? of laat deze zich over het algemeen makkelijk losdraaien?
ga van de week nog wel een avondje de remschijven en blokken van voor vervangen. goed ontvetten. als het linker wiel dan nog eerder blokkeerd ga ik even opnieuw ontluchten.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De remschijven zijn voor een goede prijs op onderdelendirect.
Het scheef afslijten is me onduidelijk.
Padjes met kopervet monteren, en rammelveertjes juist monteren.
Ik zag op 1 van je foto's dat ze niet goed zaten.
Kan dan gaan hangen aan die zijde.
Zuigers gecontroleerd op roest?
Het scheef afslijten is me onduidelijk.
Padjes met kopervet monteren, en rammelveertjes juist monteren.
Ik zag op 1 van je foto's dat ze niet goed zaten.
Kan dan gaan hangen aan die zijde.
Zuigers gecontroleerd op roest?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Op een van mijn fotos?? welke bedoel je?oetker wrote:De remschijven zijn voor een goede prijs op onderdelendirect.
Het scheef afslijten is me onduidelijk.
Padjes met kopervet monteren, en rammelveertjes juist monteren.
Ik zag op 1 van je foto's dat ze niet goed zaten.
Kan dan gaan hangen aan die zijde.
Zuigers gecontroleerd op roest?
De rammelveertjes heb ik zo dat hij hem in de draairichting wegduwt.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zo moeten ze er in.
De andere pad hetzelfde vanaf de binnenzijde gezien.

Verkeerde montage zorgt dat de pads blijven hangen, waardoor de pads scheef afslijten.
De andere pad hetzelfde vanaf de binnenzijde gezien.
Verkeerde montage zorgt dat de pads blijven hangen, waardoor de pads scheef afslijten.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 7:55 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
jah. veertje onder zodat hij het blok in de rijrichting duwt. wat is er verkeerd dan? ..... leg uit 
edit: ok.
Die andere veren aan de zijkant, zitten die standaard ook op de murena?
het scheef afslijten gaat overigens van binnen naar de buitenzijde van de schijf. niet in de lengte van het blok.
maar ik heb de 2 eindigende stukjes van de rammelveer op het blok zitten. fout dus. Dit lijkt mij het meest logisch.

edit: ok.
Die andere veren aan de zijkant, zitten die standaard ook op de murena?
het scheef afslijten gaat overigens van binnen naar de buitenzijde van de schijf. niet in de lengte van het blok.
maar ik heb de 2 eindigende stukjes van de rammelveer op het blok zitten. fout dus. Dit lijkt mij het meest logisch.
Last edited by MatraMurena.nl on Sun Jul 25, 2010 7:27 pm, edited 1 time in total.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Berekende veerkracht.
Te veel zal de pads moeilijker laten schuiven.
De toegevoegde veer is een modificatie.
Die zit in de latere revisiekits.
Extra anti rammel.
Crosspost denk ik.
Te veel zal de pads moeilijker laten schuiven.
De toegevoegde veer is een modificatie.
Die zit in de latere revisiekits.
Extra anti rammel.
Crosspost denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ik doe dat nog wel even corrigeren dan, voor moet ik toch alles loshalen voor de schijven en blokken. achter mis ik nog een rammelveer, dus kom ik ook nog wel langs.oetker wrote:Berekende veerkracht.
Te veel zal de pads moeilijker laten schuiven.
De toegevoegde veer is een modificatie.
Die zit in de latere revisiekits.
Extra anti rammel.
Crosspost denk ik.
alleen bij de S dan nog opnieuw.

Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er zijn meer factoren die een rol spelen.
Op de plek waar de rempads contact maken met de klauw is wat slijtage naar 30 jaar.
Er ontstaat iets meer speling tussen de pads en de klauw.
Dat kun je ondervangen door het veertje iets samen te knijpen (NB:zo minimaal mogelijk), waardoor die iets strakker zit.
Is niet volgens boekje maar ala.
Dan speelt er ook nog dat sommige pads 0,9 mm kleiner zijn, waardoor de speling nog groter word.
De juiste pads zijn 108.9 mm hoog en komen van Ferodo of afgeleiden FDB 235
Op de plek waar de rempads contact maken met de klauw is wat slijtage naar 30 jaar.
Er ontstaat iets meer speling tussen de pads en de klauw.
Dat kun je ondervangen door het veertje iets samen te knijpen (NB:zo minimaal mogelijk), waardoor die iets strakker zit.
Is niet volgens boekje maar ala.
Dan speelt er ook nog dat sommige pads 0,9 mm kleiner zijn, waardoor de speling nog groter word.
De juiste pads zijn 108.9 mm hoog en komen van Ferodo of afgeleiden FDB 235
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat heb ik even bekeken maar daar staat de veer hetzelfde als achter, maar dan vanaf de binnezijde getekend.
Tekening is een beetje vaag hierin.
Dat is het andere beeld van de andere kant als mijn foto hierboven.

Tekening is een beetje vaag hierin.
Dat is het andere beeld van de andere kant als mijn foto hierboven.

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
kijk iets beter, dan zie je de stippellijntjes van het veertje aan de andere zijde. 90 graden gedraaid t.o.v. van jouw foto. op latere pagina's zie je hem ook van de andere zijde op mijn manier
rare lui, make up your mind
ik denk dat het er op neerkomt dat het niet uitmaakt. ik heb nooit problemen gehad met mijn montage. als hij bleef hangen was hij over anders scheef afgesleten. (in de lengte van het blok ipv de breedte=binnen naar buiten).
rare lui, make up your mind

ik denk dat het er op neerkomt dat het niet uitmaakt. ik heb nooit problemen gehad met mijn montage. als hij bleef hangen was hij over anders scheef afgesleten. (in de lengte van het blok ipv de breedte=binnen naar buiten).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
ja doe maar. het is over het algemeen wel fijn om te weten. en die mensen van talbot/matra brengen ons zo alleen maar in de war.oetker wrote:Ik zal is kijken of ik nog aanvullende info kan vinden.
Volgens Roy Gillard, de Uk specialist moet het zeker zo zitten als door mij beschreven.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
het tikken lijkt te komen van de remklauw aan bijrijder kant. Deze klauw lijkt iets te klein te zijn of afwijkend qua model. Hierdoor is er speelruimte tussen de beugel waar de klauw in zit en de klauw zelf (dit is ook zichtbaar op de eerder geposte foto) als ik nu ga rijden lijkt het erop dat de klauw niet stil staat maar steeds iets heen en weer gaat. Dat getik is goed hoorbaar.GODFRIED wrote:Richard, verduidelijk dat tikken nog eens!
Oude klauw weer geplaatst, deze zit er strakker tussen.
De verkoper van de nieuwe klauwen had nog een set liggen hij stuurt me de bijrijder kant op zodat ik kan testen of deze beter is.
Het verbuigen van de veren leek een verbetering, maar tijdens het rijden worden de krachten toch groter dan de veertjes op kunnen vangen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
@ Richard.
Dat is toch een rare zaak met die klauwen.
Je zou zeggen dat de gietmal toch dezelfde afmeting heeft.
Chinese gietmallen kunnen schijnbaar krimpen.
@ Laurens.
Heb nog geen info over de juiste montage kunnen vinden.
Even Doc zoeken van de Peu 104, Visa of renault, waar hetzelfde systeem van veertjes is gebruikt.
We komen er wel achter.
Dat is toch een rare zaak met die klauwen.
Je zou zeggen dat de gietmal toch dezelfde afmeting heeft.
Chinese gietmallen kunnen schijnbaar krimpen.
@ Laurens.
Heb nog geen info over de juiste montage kunnen vinden.
Even Doc zoeken van de Peu 104, Visa of renault, waar hetzelfde systeem van veertjes is gebruikt.
We komen er wel achter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
onderdelendirect.nl heeft de remschijven niet meer.
nu een bestelling gedaan bij http://www.autoonderdelenwebshop.nl/
hoop op voorraad.
kosten maar 38 euro voor 2 schijven!
rammelveertjes 3,19
blokken 19
nu een bestelling gedaan bij http://www.autoonderdelenwebshop.nl/
hoop op voorraad.
kosten maar 38 euro voor 2 schijven!
rammelveertjes 3,19
blokken 19
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
@herman
onderdelendirect melde enkel dat de schijven niet leverbaar waren
heb iig nu 20 stuks besteld bij die andere toko (5 setjes).
@godfried
mijn auto had 2,5 jaar stilgestaan. de voorste schijven waren erg geput. en heb ook het idee dat ze iets krom zijn (merk ik soms met remmen). de putjes zitten echt overal over de schijf. voor 40 euro kan ik ze beter vervangen, zeker als ik op vakantie ga.
onderdelendirect melde enkel dat de schijven niet leverbaar waren
heb iig nu 20 stuks besteld bij die andere toko (5 setjes).
@godfried
mijn auto had 2,5 jaar stilgestaan. de voorste schijven waren erg geput. en heb ook het idee dat ze iets krom zijn (merk ik soms met remmen). de putjes zitten echt overal over de schijf. voor 40 euro kan ik ze beter vervangen, zeker als ik op vakantie ga.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Moet ik ook nog eens op zoeken, bijrijderskant tikt bij bochten naar links, manueel voel ik geen speling, en toch dat geluid, remmen of niet remmen maakt geen verschil in geluid??Richard wrote:het tikken lijkt te komen van de remklauw aan bijrijder kant. .GODFRIED wrote:Richard, verduidelijk dat tikken nog eens!

- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik ga nog een keer ontluchten denk ik. mijn 1.6 bedaal voelt zompiger dan het 2.2s pedaal.
Ik heb na een leeg remcircuit gewoon bij de wielen ontlucht. zit er nog een bepaalde werkwijze in? tips?
moet er iets speciaals gedaan worde om de hoofdremcilinder te ontluchten?
Ik heb na een leeg remcircuit gewoon bij de wielen ontlucht. zit er nog een bepaalde werkwijze in? tips?
moet er iets speciaals gedaan worde om de hoofdremcilinder te ontluchten?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je moet met de achterzijde beginnen.
Dan de voorzijde.
Mijn ervaring is dat je een paar dagen later nog een keer moet ontluchten om alle lucht er uit te krijgen.
De hoofdremcilinder hoeft niet ontlucht te worden.
Ik heb echt een bikkelhard pedaal sinds de revisie.
Dan de voorzijde.
Mijn ervaring is dat je een paar dagen later nog een keer moet ontluchten om alle lucht er uit te krijgen.
De hoofdremcilinder hoeft niet ontlucht te worden.
Ik heb echt een bikkelhard pedaal sinds de revisie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik zal in de komende dagen nog eens opnieuw beginnen. wat bepaald dan dat je achter moet beginnen. voor en achter zijn toch gescheiden circuits in de hoofdcilinder?oetker wrote:Je moet met de achterzijde beginnen.
Dan de voorzijde.
Mijn ervaring is dat je een paar dagen later nog een keer moet ontluchten om alle lucht er uit te krijgen.
De hoofdremcilinder hoeft niet ontlucht te worden.
Ik heb echt een bikkelhard pedaal sinds de revisie.
Mijn s heb ik achter helemaal los gehad (klemmende zuigers). hier heb ik ontlucht. en het pedaal voelt goed hard sindsdien. heeft het misschien toch met mijn volgorde te maken bij het ontluchten van de 1.6 dan?
het lijkt me toch niet dat lucht het links blokkeren veroorzaakt? de druk verdeeld zich overal gelijk in het voorste remcircuit neem ik aan, ookal zit er lucht in. dus zullen ze even hard moeten remmen.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: