Er schijnt aardig wat afgedraaid te worden aan de Torsieafstelling.
Naar mijn mening kun je dat niet ongestraft doen.
De Matra ingenieurs hebben dat niet voor niets op een bepaald punt afgesteld.
Het is om de wieldruk op ieder wiel in balans te krijgen, en als je de afstelling veranderd moet je ook het stuurhuis opnieuw op hoogte stellen.
Eigenlijk moet je er niet zomaar aan draaien.
Ik heb dus nieuwe wielen van andere afmeting en banden.
Dat ziet er ineens zo uit in de bocht.

Klopt dus niet helemaal meer.
Het gekke is dat er aan de andere kant ruimte genoeg is.
Dat kwam omdat de bumper niet goed gemonteerd zat en de wagen niet goed op hoogte..
Deze maar is bij gebogen todat die vrij liep.
Nu ik toch bezig was ook maar hoogte stellen.
Het boek geeft de volgende maten.
Dat word gemeten vanaf dit punt tot de grond.
Schokbrekers los maken om te meten.
Even een kunstmatige grond gemaakt.
Moeren van de torsie ontspannen.
Tank vol en afstellen maar.
Voor zover met de standaard wielen.
Bij mij moet het het echter anders.
Aangezien ik van 14 naar 15 inch gegaan ben en naar banden maat voorzijde 195-55-15 en achterzijde 205-55-15 moet de wagen hoger om in balans te staan.
Was ik naar bandmaat 50 gegaan dan was het ongeveer gelijk gebleven (NB: 1-2 mm verschil), echter bandmaat 50 zal de wagen veel harder maken dus dat doen we niet.
Om de wagen toch op hoogte te kunnen stellen zal er gerekend moeten worden om het verschil in hoogte te bepalen.
We gaan uit van een halve wielhoogte, immers alles boven het centrum van as doet niet mee.
1 inch =25,4 mm
Het was 14 inch maar dat moet naar mm, dus x 25.4 en dat delen door 2 om vanaf het centrum van de as te blijven rekenen.
Dan word de halve wielhoogte dus 177.8 mm
Daar moet echter nog de hoogte van de band bij geteld worden.
De hoogte van de band word bepaald door het getal 60 bij de originele banden.
Dit getal is een percentage van de breedte van de band.
De breedte was 185, dus 60% van 185 = 111 mm.
Om nu de maat van het halve wiel plus band te weten moeten we de getallen optellen.
Halve wielhoogte + band = 177.8 +111 = 288.8 mm
Nu moet ik het van het nieuwe wiel doen.
Die is 195-55-15
Daar word de berekening 15 x 25.4 : 2 = 190.5 mm
Bandhoogte 55% van 195 = 107.25 mm
Halve wielhoogte + band = 190.5 + 107.25 = 297.75 mm
Om nu te weten hoeveel ik de wagen hoger moet afstellen moet ik beide uitkomsten van elkaar aftrekken.
297.75 - 288.8 = 8.95 mm
Nu zul je denken mooi, handig om zo uit te tellen, echter achter is de bandenmaat naar 205 gegaan en die is dus 8.45 mm hoger geworden volgens deze berekening.
Om de wagen op level te houden en de wieldruk volgens specificaties, moet die 0.5 mm verschil er afgetrokken worden.
Ik moet dus 8.45 mm hoger afstellen dan fabrieksopgave.
Officieel moet je dan ook eerst de bandenslijtage bekijken en de banden op de voorgeschreven druk zetten.
De bandenslijtage moet je er ook nog even af trekken en meten met volle tank (NB: ben gelijk weer arm).
Je zult denken wat ligt ie weer te mierenneuken, maar je moet ergens een referentiepunt hebben om af te stellen met andere wielen.
De wagen word volgende week opnieuw gelijnd, en dan gaan we de parabool met 180 proberen.
Als jullie niets meer horen is dat mislukt