Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die van mij heeft 2 asjes.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 7:47 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De pomp uit de afbeelding is van Lucas en lockheed Girling PMF337.
Talbot nummer 0017473700
Past op veel Talbots. Horizon, Solara, 1307, Murena, volgens de nummering.
Asdiameter 20.6 mm
Hij werkt goed bij mij.
Talbot nummer 0017473700
Past op veel Talbots. Horizon, Solara, 1307, Murena, volgens de nummering.
Asdiameter 20.6 mm
Hij werkt goed bij mij.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Nogmaals ontlucht, komt weinig tot geen lucht meer uit. Even de olie wat langer door laten lopen, daar zal het volgens mij dus niet aan liggen.
Ik zal ook nog even klemmen op de vacuum slange zetten.
Wel heb ik een paar blokken verwisseld, op dezelfde klauw rechts links gelegd en andersom. Dit was omdat de rammelveren er niet op zaten of aan de bovenkant terwijl volgens het boek deze aan de onderkant moeten zitten. Deze moeten dus misschien opnieuw inslijten. Ik zal zodra ik de cockpit er weer in heb zitten op wat binnenwegen eens rondjes gaan rijden en stevig remmen tussendoor.
bvd
Richard
Ik zal ook nog even klemmen op de vacuum slange zetten.
Wel heb ik een paar blokken verwisseld, op dezelfde klauw rechts links gelegd en andersom. Dit was omdat de rammelveren er niet op zaten of aan de bovenkant terwijl volgens het boek deze aan de onderkant moeten zitten. Deze moeten dus misschien opnieuw inslijten. Ik zal zodra ik de cockpit er weer in heb zitten op wat binnenwegen eens rondjes gaan rijden en stevig remmen tussendoor.
Ik heb van remmen en merken hierbinnen bijzonder weinig kaas gegeten, kan je van die Ferodo FB-235 eens een e-bay linkje posten of een leverancier. Ik kan het nl niet echt vinden, maar weet ook niet zo goed waar ik naar op zoek ben.Je moet zoeken naar Ferodo FB-235 (A) of afgeleiden van een merk.
bvd
Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De remveertjes moeten de pads in de rijrichting vooruit duwen, zodat ze door de zwaartekracht niet naar onderen kunnen bewegen.
Zal voor de pads even rondkijken Richard.
Ik stuur je dan een pb.
De auto doet ook alles zonder klokkenpaneel.
Zal voor de pads even rondkijken Richard.
Ik stuur je dan een pb.
De auto doet ook alles zonder klokkenpaneel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
dat ze nu idd van onderaf.......oetker wrote:De remveertjes moeten de pads in de rijrichting vooruit duwen.
Ja zonder klokken kan ik ook rijden, maar het bungelt er allemaal nogal bij... ik wacht wel een dagje tot ik de km teller kabel in huis heb..... tiet zat

Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
heb de afgelopen dagen voorzichtig een aantal malen wat km's gemaakt. Volgens mij gaat het langzaam beter remmen, zeker niet zoals ik het wil, maar ik blijf even voorzichtig rijden, kijken of het (nog) beter wordt.
Wel hoor ik als ik rol een klik als ik op de rem ga staan. Volgens mij zijn het de voorste klauwen die tikken tegen de geleiders. Is in dat geval de glij spie misschien te dun ? of maakt dit niet uit ?
Wel hoor ik als ik rol een klik als ik op de rem ga staan. Volgens mij zijn het de voorste klauwen die tikken tegen de geleiders. Is in dat geval de glij spie misschien te dun ? of maakt dit niet uit ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Maandag een rivisieset gekocht bij Simon. Gisteren lag het reeds in de bus. Gisterenavond na de montage een testrit gemaakt, maar er zal een loze slag in het rempedaal. Vandaag opnieuw alles gedemonteerd en gecontroleerd. Niets abnormaals gevonden en alles terug gemonteerd. Nu blijken de remmen normaal te werken en is de slag van het pedaal normaal. Tracht niet te begrijpen. In ieder geval kan er opnieuw met de Murena gereden worden.
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Nu heb ik laatst hier of in een ander forum setjes gezien waar ook deze veertje samen met de rammelveertje werden verkocht. Ik kan hem niet meer vinden. Kan iemand mij op het spoor zetten ?benny wrote:De veren die de remklauw vasthouden kunnen verbogen zijn zodat de spieën die de klauwen vasthouden niet genoeg op hun plaats gedrukt worden.
Heb gisteren weer een eindje gereden km of 60. Als ik even aan het rijden ben dan gaan de remmen tikken. Het klinkt nu een beetje of de
klauw tegen zijn ophanging aan tikt en vervolgens weer wordt teruggedrukt om vervolgens weer een tikje te geven. (weet niet of dit een duidelijk verhaal is

Trap ik op de rem, hoor ik een luidere klik.
Gezien het weer hier heb ik de wielen er nog niet vanaf kunnen halen, dus weet ook niet of ik enige sporen hiervan kan zien. Wel is me inmiddels opgevallen dat de oude remklauwen niet allebei van dezelfde fabrikant kwamen, ik zal dus ook eens kritisch naar de bevestiging kijken, misschien dat die wel iets afwijkt.
Iig wil ik ook alsvast de andere veertjes gaan vervangen zodat ik zeker weet dat die allemaal nog in goede conditie zijn.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Staat in dit topic met deze bladzijde.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... &start=120
Bestelnummer 4427.44
Nog te bestellen bij Retro-Saar
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... &start=120
Bestelnummer 4427.44
Nog te bestellen bij Retro-Saar
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
de klemmetjes heb ik besteld dus daar is het wachten op. In tussentijd blijft het me toch bezighouden, waarom remt die wagen niet super en waar komen de bijgeluiden vandaan.
Ik denk dat ik deze week eens langs ga bij een remmen testbank om te laten kijken wat hij nu precies doet.
Heb zojuist de wagen op bokken gezet, als ik met niet gestarte motor het pedaal ingedrukt met een staaf, kan ik links iets bewegen, de beweging komt voornamelijk uit de remblokken die iets speling hebben. De rechterkant kan ik meer bewegen en zie ik de remklauw heen en weer gaan in de zijn ophanging, hier zal het tikken vandaan komen vermoed ik. Ik hoop dat dit wordt opgelost met de nieuwe veren en spie-en.
Verder zie ik ook dat het reservoir wat hoog op de nieuwe remcylinder staat, kan dat kwaad ? Er lekt geen olie uit.

Ik denk dat ik deze week eens langs ga bij een remmen testbank om te laten kijken wat hij nu precies doet.
Heb zojuist de wagen op bokken gezet, als ik met niet gestarte motor het pedaal ingedrukt met een staaf, kan ik links iets bewegen, de beweging komt voornamelijk uit de remblokken die iets speling hebben. De rechterkant kan ik meer bewegen en zie ik de remklauw heen en weer gaan in de zijn ophanging, hier zal het tikken vandaan komen vermoed ik. Ik hoop dat dit wordt opgelost met de nieuwe veren en spie-en.
Verder zie ik ook dat het reservoir wat hoog op de nieuwe remcylinder staat, kan dat kwaad ? Er lekt geen olie uit.

Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Misschien verbeeld ik het me maar, maar het is net of de hoofdremcilinder dunner is als de mijne.
Is de zuigerdikte wel goed?
Moet 20,6 mm zijn.
Verklaart misschien ook waarom het potje niet aan zit.
Er zijn ook 19 mm cilinders in omloop, dan kan je pedaal dieper trappen.
De klauwen kunnen iets bewegen in de zadels, maar het kan ook zijn dat de zadels wat uitgeleuterd zijn, zodat de pads er niet strak genoeg in zitten.
Mag globaal 1 mm bewegen denk ik.
Ook zijn andere rempads soms niet aquraat qua maat, vandaar dat ik al voorstelde de FDB 235 te zoeken.
Die kloppen wel van maat.
Heb verschillen van meer den 1 mm hoogte gezien.
Is de zuigerdikte wel goed?
Moet 20,6 mm zijn.
Verklaart misschien ook waarom het potje niet aan zit.
Er zijn ook 19 mm cilinders in omloop, dan kan je pedaal dieper trappen.
De klauwen kunnen iets bewegen in de zadels, maar het kan ook zijn dat de zadels wat uitgeleuterd zijn, zodat de pads er niet strak genoeg in zitten.
Mag globaal 1 mm bewegen denk ik.
Ook zijn andere rempads soms niet aquraat qua maat, vandaar dat ik al voorstelde de FDB 235 te zoeken.
Die kloppen wel van maat.
Heb verschillen van meer den 1 mm hoogte gezien.
Last edited by oetker on Sat Jul 17, 2010 7:53 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb even een foto van een oude hoofdremcilinder gemaakt en in perspectief vergeleken.
Ze zien er qua afmetingen hetzelfde uit, dus ik zal wel weer spoken zien.
Woensdag ga ik het vacuum voor de bekrachtiger bij mij opmeten en is bekijken of de electr ombouw perspectief biedt in de quest naar remkracht en het killen van het vacuumsysteem op het spruitstuk
Zal de cijfers publiceren zodat je met een vacume-meter kunt vergelijken of jou gemodificeerde motor dit ook haalt.
Keep you posted.
Ze zien er qua afmetingen hetzelfde uit, dus ik zal wel weer spoken zien.
Woensdag ga ik het vacuum voor de bekrachtiger bij mij opmeten en is bekijken of de electr ombouw perspectief biedt in de quest naar remkracht en het killen van het vacuumsysteem op het spruitstuk
Zal de cijfers publiceren zodat je met een vacume-meter kunt vergelijken of jou gemodificeerde motor dit ook haalt.
Keep you posted.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Heb je al een test gedaan om te zien of je rembekrachtiger goed werkt??
Zo moet dat .
Rembekrachtiger controleren op correcte werking
Hoe: Trap bij stilstaande motor het rempedaal enkele malen stevig in.
Goed: Als gevolg hiervan zal de onderdruk uit de rembekrachtiger verdwijnen. Intrappen gaat steeds zwaarder en steeds minder ver bij elke nieuwe keer intrappen.
Fout: Gewoon in kunnen blijven trappen (niet zwaarder of minder ver)
Hoe: Start de motor terwijl u het rempedaal ingetrapt houdt.
Goed: Het rempedaal zal een stukje naar beneden zakken doordat nu weer onderdruk ontstaat.
Fout: Pedaal blijft waar ie is.
Rembekrachtiger controleren op lekkage
Hoe: Trap het rempedaal in terwijl de motor loopt. Zet de motor af maar houd het rempedaal gedurende ongeveer 30 seconden ingetrapt.
Goed:Als de pedaalhoogte zich nu niet wijzigt, werkt de rembekrachtiger goed.
Fout: Als het pedaal omhoog gaat, is de rembekrachtiger defect.
Zo moet dat .
Rembekrachtiger controleren op correcte werking
Hoe: Trap bij stilstaande motor het rempedaal enkele malen stevig in.
Goed: Als gevolg hiervan zal de onderdruk uit de rembekrachtiger verdwijnen. Intrappen gaat steeds zwaarder en steeds minder ver bij elke nieuwe keer intrappen.
Fout: Gewoon in kunnen blijven trappen (niet zwaarder of minder ver)
Hoe: Start de motor terwijl u het rempedaal ingetrapt houdt.
Goed: Het rempedaal zal een stukje naar beneden zakken doordat nu weer onderdruk ontstaat.
Fout: Pedaal blijft waar ie is.
Rembekrachtiger controleren op lekkage
Hoe: Trap het rempedaal in terwijl de motor loopt. Zet de motor af maar houd het rempedaal gedurende ongeveer 30 seconden ingetrapt.
Goed:Als de pedaalhoogte zich nu niet wijzigt, werkt de rembekrachtiger goed.
Fout: Als het pedaal omhoog gaat, is de rembekrachtiger defect.
Matra Bagheera S - 1977
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
okay goede tests, die ik eens na ga lopen.
Als ik de motor start met de voet op het pedaal, dan zakt deze een klein beetje.
als ik de motor even laat draaien dan uitzet en op de rem trap dan voelt deze hard aan, pomp ik vaker blijft deze bijna ongewijzigd hard.
testje 3 ga ik nog even uitvoeren.
<inmiddels uitgevoerd>
pedaal blijft op zijn plaats na het uitzetten van de motor met pedaal ingedrukt
Misschien ook het vacuum nog eens nalopen want dit had ik ook nog niet gedaan.
vacuum gecontroleerd, zuigt flink aan, dat zal dus ook goed zijn
Als ik de motor start met de voet op het pedaal, dan zakt deze een klein beetje.
als ik de motor even laat draaien dan uitzet en op de rem trap dan voelt deze hard aan, pomp ik vaker blijft deze bijna ongewijzigd hard.
testje 3 ga ik nog even uitvoeren.
<inmiddels uitgevoerd>
pedaal blijft op zijn plaats na het uitzetten van de motor met pedaal ingedrukt
Misschien ook het vacuum nog eens nalopen want dit had ik ook nog niet gedaan.
vacuum gecontroleerd, zuigt flink aan, dat zal dus ook goed zijn
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dan zou het in principe allemaal goed moeten zitten.
Als disken en blokken goed zijn dan moet die remmen.
De hoofdremcilinder leidingen zitten op het goede circuit aangesloten?
Als ze elkaar kruisen is het goed.
Alles goed met remmenreiniger gedaan?
Anders toch maar nieuwe pads proberen.
Als disken en blokken goed zijn dan moet die remmen.
De hoofdremcilinder leidingen zitten op het goede circuit aangesloten?
Als ze elkaar kruisen is het goed.
Alles goed met remmenreiniger gedaan?
Anders toch maar nieuwe pads proberen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006