remmen
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
hallo hendrik,
Ben niet met verlof zunne effen terug panne met de pc moedertje had de kleinen zijn chocomelk over de laptop gemorst mijn toetsenbord plakte vast met als gevolg heb ik een extern toetsenbord mogen aanschaffen daarom effen niet veel meer kunnen zeggen.
Hier alles goed de matra rijdt alleen de rechterrem komt niet helemaal terug maar het is ook niet zo erg dat mijn wiel vast geraakt.
Heb gisteren nog eens de rem uit elkaar gehaald alles ziet er goed uit.
maar als ik stilsta en ik trap op mijn rem dan spant mijn achterrem een beetje bedoel draait niet soepel rond en als ik dan effen met de hand beetje duw op de rem klauw word de rem weer losser.
De remklauw zit nochthans los bedoel kan gemakkelijk schuiven.
Dus als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn of een oplossing.
Mijn dichting ziet er goed uit of het moet iets zeer klein zijn dat je het niet kan zien.
Ben niet met verlof zunne effen terug panne met de pc moedertje had de kleinen zijn chocomelk over de laptop gemorst mijn toetsenbord plakte vast met als gevolg heb ik een extern toetsenbord mogen aanschaffen daarom effen niet veel meer kunnen zeggen.
Hier alles goed de matra rijdt alleen de rechterrem komt niet helemaal terug maar het is ook niet zo erg dat mijn wiel vast geraakt.
Heb gisteren nog eens de rem uit elkaar gehaald alles ziet er goed uit.
maar als ik stilsta en ik trap op mijn rem dan spant mijn achterrem een beetje bedoel draait niet soepel rond en als ik dan effen met de hand beetje duw op de rem klauw word de rem weer losser.
De remklauw zit nochthans los bedoel kan gemakkelijk schuiven.
Dus als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn of een oplossing.
Mijn dichting ziet er goed uit of het moet iets zeer klein zijn dat je het niet kan zien.

-
- Posts: 82
- Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
- Location: Lier
Kan ook zijn dat de cilinder ovaal komt te staan, en dat de piston niet meer mooi heen en weer kan bewegen, ik heb dit op m'n Bagheera kunnen oplossen door te schuren met glaswol in de cilinder. Ik had even schrik dat het niet meer perfect zou aansluiten, maar met het nieuw revisie kit heb ik al sinds 2 jaar geen probleem.
Groeten,
Pascal
Groeten,
Pascal
- Matrascal -
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zeker niet gaan schuren in de cilinder, alleen zachtjes polijsten..
Het staat allemaal perfect beschreven in mijn grote remmentopic.
Zodra de cilinder gescheiden is van de remtang, neemt de cilinder vanzelf zijn oude vorm terug aan.
Roest tussen tang en cilinder verwijderen.
Invetten met lagervet, en dan moet je met de hand de cilinder terug in de tang kunnen schuiven.
Zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286

Het staat allemaal perfect beschreven in mijn grote remmentopic.
Zodra de cilinder gescheiden is van de remtang, neemt de cilinder vanzelf zijn oude vorm terug aan.
Roest tussen tang en cilinder verwijderen.
Invetten met lagervet, en dan moet je met de hand de cilinder terug in de tang kunnen schuiven.
Zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
Hallo iedereen,
Heb ze al een paar keer open gedaan er zit zeker geen roest meer op nog in de cilinder of zuiger.
Krijg de zuiger goed in de cilinder bedoel kan hem er goed induwen tot ik moet beginnen met te draaien.Het is een kwestie nan tienden van een mm.
Zelfs als ik eraan gewrinkelt heb en de remblokjes een beetje loszitten heb ik al gezien dat er dan al niet teveel speling is is dit normaal?
Moet wel zeggen kan de wagen nog voorruit duwen hoor met de handen dus kan er wel mee rijden maar de schrik zit er een beetje in dat ze warm worden hé.
Heb laatst (20 minuten) een grote tour gedaan en het linkerwiel had wel warmer dan mijn rechts maar viel nog mee van de warmte.
Natuurlijk zou ik dat graag oplossen maar weet niet goed wat ik nog kan doen buiten nieuwe dichtingen steken alhoewel de dichting er niet versleten uit zag.
mvg
Jean
Heb ze al een paar keer open gedaan er zit zeker geen roest meer op nog in de cilinder of zuiger.
Krijg de zuiger goed in de cilinder bedoel kan hem er goed induwen tot ik moet beginnen met te draaien.Het is een kwestie nan tienden van een mm.
Zelfs als ik eraan gewrinkelt heb en de remblokjes een beetje loszitten heb ik al gezien dat er dan al niet teveel speling is is dit normaal?
Moet wel zeggen kan de wagen nog voorruit duwen hoor met de handen dus kan er wel mee rijden maar de schrik zit er een beetje in dat ze warm worden hé.
Heb laatst (20 minuten) een grote tour gedaan en het linkerwiel had wel warmer dan mijn rechts maar viel nog mee van de warmte.
Natuurlijk zou ik dat graag oplossen maar weet niet goed wat ik nog kan doen buiten nieuwe dichtingen steken alhoewel de dichting er niet versleten uit zag.
mvg
Jean
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat is juist het hele punt.
Daardoor plakken de remmen.
De klauw knijpt de cilinder ovaal, waardoor de zuiger moeilijk loopt, en daardoor plakken je remmen.
De roest zit tussen allu en Gietijzer, en het gaat maar om 100en van mm
Uit elkaar halen is de enige goede oplossing.
Daardoor plakken de remmen.
De klauw knijpt de cilinder ovaal, waardoor de zuiger moeilijk loopt, en daardoor plakken je remmen.
De roest zit tussen allu en Gietijzer, en het gaat maar om 100en van mm
Uit elkaar halen is de enige goede oplossing.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, daar zuiver maken en lagervet (geen kopervet) tussen doen.
Dan moet je hem met wat kracht met de hand er in kunnen drukken.
Let op dat je de borgnok niet vernield, die eerst met een pen naar binnen slaan. (in het gaatje). of zoals op de foto met de pers.
Het kan zeer vast gerot zitten.
Dan moet je hem met wat kracht met de hand er in kunnen drukken.
Let op dat je de borgnok niet vernield, die eerst met een pen naar binnen slaan. (in het gaatje). of zoals op de foto met de pers.
Het kan zeer vast gerot zitten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Gruwelijk Harry, er zijn nog werkende mensen in onze maatschappij.hendrik wrote:Dat is toch lekker he jean om 4 uur opstaan dan draai ik me nog eens om en dan droom ik lekker van mijn matra.
grt harry de matra.
Vanaf volgende week maak ik daar waarschijnlijk ook weer deel van uit.
Dat begint dan ook op maandag om 4.00uur, wil zeggen om 3.20uur het bed uit (niks dromen meer, keiharde realiteit).
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Jean,
Als je de achterste remklauwen ontdoet van de zuigers, haal dan ook het binnenwerk dat in de zuiger zit uit elkaar.
Het gaat hier over een mekanisme dat bestaat uit grotendeels schotelveren die verroest kunnen zijn, met als gevolg dat het ook voor een blokkade zorgt van de zuiger. Na kijken of het veertje ook nog ok is zie foto.
Mvg,
Matra 530 LX
Als je de achterste remklauwen ontdoet van de zuigers, haal dan ook het binnenwerk dat in de zuiger zit uit elkaar.
Het gaat hier over een mekanisme dat bestaat uit grotendeels schotelveren die verroest kunnen zijn, met als gevolg dat het ook voor een blokkade zorgt van de zuiger. Na kijken of het veertje ook nog ok is zie foto.
Mvg,
Matra 530 LX
- Attachments
-
- DSCI0124.JPG (309.47 KiB) Viewed 8998 times
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
oetker,
borgnok daar heb ik nog nooit van gehoord is dit een hollands woord?
Je zegt eerst een beetje inslaan en dan moet je draaien ofzo om helemaal los te doen? zal nog eens je topic moeten bijkijken voor ik begin hé.
Ik weet wel dat een borgknop iets is waarschijnlijk om op zijn plaats te houden dat zal wel zeker.
jean
borgnok daar heb ik nog nooit van gehoord is dit een hollands woord?
Je zegt eerst een beetje inslaan en dan moet je draaien ofzo om helemaal los te doen? zal nog eens je topic moeten bijkijken voor ik begin hé.
Ik weet wel dat een borgknop iets is waarschijnlijk om op zijn plaats te houden dat zal wel zeker.
jean
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Er zit een gaatje in de remklauw.
In de allu cilinder zit een pen met een veertje (borging) die er voor zorgt dat de cilinder niet heen en weer kan schuiven.
Die zit meestal vast geroest.
Die moet je eerst naar binnen slaan, maar als die terug veert moet je hem ingeduwd houden, anders kun je de cilinder beschadigen (zie foto).

Als dat gebeurd dan zijn er wel oplossingen voor, maar dat kun je allemaal in mijn remmen topic lezen.
In de allu cilinder zit een pen met een veertje (borging) die er voor zorgt dat de cilinder niet heen en weer kan schuiven.
Die zit meestal vast geroest.
Die moet je eerst naar binnen slaan, maar als die terug veert moet je hem ingeduwd houden, anders kun je de cilinder beschadigen (zie foto).

Als dat gebeurd dan zijn er wel oplossingen voor, maar dat kun je allemaal in mijn remmen topic lezen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006