FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Schokbrekers zorgen ervoor dat je wagen niet begint te deinen, dat het veren stopt (bvb na in een put rijden), ze zorgen ervoor dat je banden in contact blijven met de weg.
Een beter woord is dus schokdemper (of trildemper).
Versleten schokdempers zorgen er bvb voor dat op de snelweg je wielen niet beginnen te dansen als een basketbal, komt door resonantie, dus iets zal het moeten stoppen.
Schokdemper moet zowel in als uit zwaar gaan, dit is verwaarloosbaar voor het veergedrag van je wagen, de kracht en de hefboomwerking van je onderstel zijn zo groot dat ze die schokdemper bijna niet voelen.

Denk dat Simca destijds hield van stugge veren want de Rancho's kan ik ook amper inveren met de hand. (in vergelijk met de Berlingo bvb.)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Om er achter te komen hoeveel de veer tijdens het rijden / overhellen / kuilen / drempels ingedrukt wordt, kan je met behulp van een ty-rap (strappeke?) doen. Doe de ty-rap om de demperstang. Als de demper inveert, schuift het de ty-rap omhoog. Nu kan je aan de stand van de ty-rap zijn hoever de veer maximaal ingedrukt is geweest.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de schokdempers nog eens ingedrukt en uitgetrokken, wat me opvalt is dat de kracht voor de schokdemper in te drukken veel kleiner is dan uit te trekken. Lijkt me normaal het wiel moet zo snelmogelijk het wegdek volgen anders zou de band even kunnen zeven! Denk ik!!!!

Als de 1.6 veren het gewenste doel niet bereiken zal ik de schodempers vervangen. Maar ik heb goede hoop..

Ja Bart, dat is een goede mogelijk om de beweging te meten. Je moet er maar opkomen.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Vermits je makkelijker iets induwt tegenover uittrekken kun je daar wel een verschil in voelen.
Maar als het te makkelijk gaat zijn ze niet goed.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried.
---------------------
de veer zit zo fel opgespannen dat ze te veel kracht overheeft
==========================================

Dat is bij mij tochniet het geval.
De wagen veert goed in en uit, echter de demping is niet geweldig meer.
Het is ook een combinatie van factoren die hier speelt.
Banden doen heel veel heb ik gemerkt, echter verzachting van de wangen van de banden geeft veel onstabiliteit., dwz de achterkant zoekt de buitenkant van de bocht.
Misschien zijn je oude veren wel uitgewerkt.
Gewoon maar proberen en testen op alle rijeigenschappen, dan kom je er vanzelf achter of het voor je werkt.
Last edited by oetker on Mon Jun 21, 2010 6:02 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je aan de achterzijde op de wagen duwt dan moet je moeite doen om er beweging in te krijgen.

Als de veren uitgewerk zijn zou de wagen dan niet lager liggen? Weet iemand de maat van de veren als deze ontspannen zijn?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De veren en de schokbreker wat gepoetst.
Attachments
drogen in de oven (Medium).JPG
drogen in de oven (Medium).JPG (95.62 KiB) Viewed 6388 times
Schokbreker en veer na d egrondlak in de steenslag gezet. (Medium).JPG
Schokbreker en veer na d egrondlak in de steenslag gezet. (Medium).JPG (108.64 KiB) Viewed 6388 times
veer in  de grondlak en de lak (Medium).JPG
veer in de grondlak en de lak (Medium).JPG (149.8 KiB) Viewed 6388 times
Fertan aan het werk (Medium).JPG
Fertan aan het werk (Medium).JPG (114.25 KiB) Viewed 6388 times
Veerschotels (Medium).JPG
Veerschotels (Medium).JPG (104.51 KiB) Viewed 6388 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar kan je netjes mee rondspringen :)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat een lekker weer en nog wil die verf moeilijk drogen.
Nee, die veren ga ik niet gebruiken voor rond te huppelen. Ik hoop dat hiermee de achterkant van mijn murena iets zachter wordt.

Een stel reserve schokbrekers zou ook wel handig zijn, misschien nieuwe plaatsen!!
Maar dan graag een alternatief, ze zijn wat duur!!

Spijtig dat ik geen lijst kan vinden met de maten van schokbrekers op. Een lijst met op welk type ze zitten is geen probleem, maar daar heb ik niets aan.
Weet iemand hoe we aan de maten van enkele schokbrekers kunnen geraken??

Die ring waar de schotel van de veer opkomt werd die bij andere voertuigen ook gebruikt of alleen bij Matra. Iemand een idee??
Die schotel op zich is geen probleem die kan volgens mij nog bijgeplaatst worden.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De schokbrekers van de achterkant zijn vrij dik.
Je ziet wel van die dingen op andere auto's, maar niet van deze dikte.
Ook zijn ze best wel lang.
Je kunt in een toeleveringsbedrijf wel verstelbare laten maken met veer, of voor de instelbare Gaz Spax G395 gaan, maar je betaald de hoofdprijs, en denk niet direct dat dit comfort gaat brengen.
Dit soort dingen is meestal gemaakt om een sportieve set-up te krijgen.
Ik heb hier ook al lang op zitten puzzelen, maar een alternatief blijft uit.
Als ik voor een alternatief moet kiezen zullen het Koni's worden, maar zit toch meer over revisie te denken.
Er zijn echter niet veel bedrijven die zich hier nog mee bezig houden, en een koopje zal het ook niet worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik geloof nog altijd in een alternatief, zal alleen iemand moeten vinden die wat stock heeft en wil meten voor mij.
Volgens mij moeten ze niet zo dik zijn.
Attachments
schokbreker !!.jpg
schokbreker !!.jpg (12.16 KiB) Viewed 6320 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried moet je er maten van hebben van die schokbrekers?


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, Harry dat is het probleem. Ik ga eens proberen bij Chris in Zutendaal.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried ,ik heb de veren van de grijze murena er ook af gehaald dat zijn ook koni's wat daar op zitten van voor en achter.




grt harry de matra.
Attachments
S5000940.JPG
S5000940.JPG (171.79 KiB) Viewed 6298 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat ben je toch een gelukzak. Koopt enkele murena's en dan hebben deze alle drie Conies steken.
Van geluk gesproken. Het is je gegund. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Vandaag ook wat werkzaamheden gedaan aan de grijze murena en ik heb die koni's niet terug geplaats. Om dat het nog nieuwe zijn heb ze er maar van af gelaten.




grt harry de matra.
Attachments
grijse.JPG
grijse.JPG (95.66 KiB) Viewed 6287 times
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Te koop Harry?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Voorlopig niet herman ik weet nog niet of ik de grijze murena ga houden. Ik wil graag een bagheera kopen en dan moet de grijze murena wel weg en daarom weet ik het nog niet. Als ik de grijze verkoop dan verkoop ik ook vier koni's .Als ik er verkoop zijn dat twee voorste en twee achters en die andere vier hou ik voor mezelf.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Proficiat Harry. Je doet dat goed die foto's plaatsen.
Zou je die andere Konis niet onder je bed plaatsen!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Nee die bewaar ik voor mijn rolstoel in de toekomst.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry, positief denken. Gebruik je Matra als rolstoel.

Weer een probleem meer bij het zoeken naar een alternatief voor de schokbrekers. Ik had gedacht om de as van de aan te passen schokbrekers in een draaibank op maat te laten draaien, passing rubbers en schroef. Nu gaat die schokdemper niet door de klauw om op de as te spannen en af te draaien. Misschien iemand met een grotere klauwdoorgang zoeken.
Ik heb nog geen schokbrekers gekocht maar ben nog steeds aan het plannen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan moet het al een hele grote draaibank zijn als je die schokbrekers door die klauwdoorgang moet krijgen.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry, 50mm, groot!!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb eens gemeten ik kan door de draaikop maar 4 cm door duwen dan is jammer he. Ga eens bij mijn vriend die bij jou op straat woont die kan dat mischien wel.



grt harry de matra.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote:Als ik voor een alternatief moet kiezen zullen het Koni's worden, maar zit toch meer over revisie te denken.
Er zijn echter niet veel bedrijven die zich hier nog mee bezig houden, en een koopje zal het ook niet worden.
De koni's zijn eenvoudig van nieuwe olie te voorzien. Misschien de orginele dempers ook? Nieuwe olie maakt een verschil van dag en nacht.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, gaan die Matraschokdempers open??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De schokdempers zitten er onder en werden getest. Geen resultaat. :x :evil: Merk totaal geen verschil. Ik heb nu de bandenspanning achter van 2,5 naar 2.2 kg gebracht.
Heb ik dat gevoel alleen bij mijn 2.2? Herman heb jij dat ook?? Als ik over een onevenheid of put in de weg rij hoor je "dobbel". Thans de schokdempers werken volgens mij goed.
Attachments
klaar om te plaatsen (Medium).JPG
klaar om te plaatsen (Medium).JPG (83.06 KiB) Viewed 6226 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Schokbrekers? ik dacht dat je andere veren had gezet?
Ik had dat bikkelharde voorin, en in zekere mate achter ook wat hard.
Voor zat het in de schokbrekers en zeer oude Firestone banden.
De voortrein is nu zacht genoeg.
Achter had ik ook een geluid, een soort knoek geluid.
Dat verdeen toen ik bovenin een paar stukken rubber had geknipt, en de andere banden maakten de boel fluweelzacht, echter onbestuurbaar.
Mij schokbrekers dempen bij uitveren niet voldoende af, maar zouden bij jou te stug kunnen zijn.
Vraag anders Harry of de dempers even mag lenen voor een test.
Het moet toch beter kunnen denk ik, maar je zult moeten experimenteren.
De stab.stang is goed?
Staan je draagarmen goed afgesteld?
Daar zou ook een zekere mate van stijfheid uit kunnen komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, het gaat om de veren die ik vervangen heb door deze van een 1.6. Ik heb de indruk dat het geluid meer van links komt dan rechts.
Misschien die rubber ook bij mij plaatsen! Heb je deze onder en boven de veer gezet?
Zo zal ik het niet laten. Ik zal verder zoeken en uittesten wat waar het geluid vandaan komt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op degene waar de kracht op ligt.
Rubber was ongeveer 1 cm dik en stevig.
Bij mij zat het geluid overigens rechts.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply