Project murena 1.6 1981
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Natuurlijk kan het anders.
Eigen paneeltje ontwerpen met de juiste instrumenten.
Als je een tijdje bezig bent schuift dat naar onderen op de prioriteitenlijst.
Het ontwerp van het originele paneel is in ieder geval typisch, en eigenlijk hoort dat bij de auto.
Je moet deze auto ook niet op de instrumenten rijden, maar op gevoel en gehoor
Snelheid is makkelijk in te schatten.
Bij 50 begint het dashbord te rammelen.
Bij 100 beginnen de ramen te rammelen.
Bij 150 ga je zelf mee rammelen.
Bij 200 vallen de vullingen uit je gebit
Eigen paneeltje ontwerpen met de juiste instrumenten.

Als je een tijdje bezig bent schuift dat naar onderen op de prioriteitenlijst.
Het ontwerp van het originele paneel is in ieder geval typisch, en eigenlijk hoort dat bij de auto.
Je moet deze auto ook niet op de instrumenten rijden, maar op gevoel en gehoor

Snelheid is makkelijk in te schatten.
Bij 50 begint het dashbord te rammelen.
Bij 100 beginnen de ramen te rammelen.
Bij 150 ga je zelf mee rammelen.
Bij 200 vallen de vullingen uit je gebit

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
De laadstroommeter heeft het echt begeven, er was totaal geen verbuiging waar te nemen door verhitting van het bi-metaal.
Dat wordt op zoek naar een andere.
Dat wordt op zoek naar een andere.
Last edited by djapo on Sat Jun 12, 2010 11:08 pm, edited 1 time in total.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
------
De benzine meter heeft het echt begeven, er was totaal geen verbuiging waar te nemen door verhitting van het bi-metaal.
===========================================================================
Nee logisch, we hadden het over de accu conditie meter.
Die werkt thermisch.
De benzinemeter niet.
Die werkt via een voeler op de tank.
------
De benzine meter heeft het echt begeven, er was totaal geen verbuiging waar te nemen door verhitting van het bi-metaal.
===========================================================================
Nee logisch, we hadden het over de accu conditie meter.
Die werkt thermisch.
De benzinemeter niet.
Die werkt via een voeler op de tank.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ik heb vroeger een opleiding gehad in truck mechanica, verder heb ik altijd gesleuteld aan mijn auto's alwaar je veel leert, ik heb zodoende wel iets kennis.lemans wrote:ben je eigenlijk mechanieker professioneel?? je lijkt me wel onvoorstelbaar onderlegd.
stef
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De benzinemeter zal niet gauw kapot gaan.
Is een normaal draaispoel instrument.
Meestal is het een kwestie van bedrading of voeler op de tank.
Je kunt uitsluiten of het in de bedrading/meter zit door even met contact aan de de 2 draadjes van de voeler op de tank even KORT door te verbinden.
Komt de meter uit de hoek dan is de voeler kapot.
Is een normaal draaispoel instrument.
Meestal is het een kwestie van bedrading of voeler op de tank.
Je kunt uitsluiten of het in de bedrading/meter zit door even met contact aan de de 2 draadjes van de voeler op de tank even KORT door te verbinden.
Komt de meter uit de hoek dan is de voeler kapot.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
ok , much better dan de average autoliefhebber dus ,
maar op een forum vond ik als leek toch al heel veel hulp en advies
stef
stef
[/quote]
Ik heb vroeger een opleiding gehad in truck mechanica, verder heb ik altijd gesleuteld aan mijn auto's alwaar je veel leert, ik heb zodoende wel iets kennis.[/quote]
maar op een forum vond ik als leek toch al heel veel hulp en advies
stef
stef
[/quote]
Ik heb vroeger een opleiding gehad in truck mechanica, verder heb ik altijd gesleuteld aan mijn auto's alwaar je veel leert, ik heb zodoende wel iets kennis.[/quote]
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
ik zag bij mijn lampglazen ook vanalles zitten wat er niet thuishoort en ik zag dingen niet die ik wel hoopte te zien. Heb de glaasjes er ook maar even voor weggehaald. De eerste is nu weer toonbaar. Ik heb hem eens goed gepoetst met M3 polijstmiddel, daar knapt het behoorlijk van op !djapo wrote:Iemand nog geinstresseerd in stekkies?


edit:
Ik zet ook het eind resultaat er maar even bij, want volgens mij kan ik hier wel van vooruitgang spreken


Last edited by Richard on Tue Jun 15, 2010 8:24 pm, edited 1 time in total.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
na bezoek start ik laat in de avond auto om op huis aan te gaan, begint het olielampje te knipperen.........
........geen olie bij me!
Even verderop langs mijn zwager. Olie gepeild, erg slecht waar te nemen hoeveel er daadwerkelijk in zit, bijgevuld en rijden maar. Doch bleef het lampje knipperen. Gezien ik daar toch niet gerust op was, ben ik onderweg velen malen gestopt en weer olie gepeild.
Gelukkig ging alles goed, ik had dit weekend wel het lampje gerepareerd maar het knipperen was me niet opgevallen op de heenreis, wellicht door de zonnige dag.
Het werkplaatshandboek erop nageslagen:
- brandend signaal bij een te lage oliedruk dmv oliedrukcontact
dat is duidelijk gezien dat contact niet is aangesloten.
- knipperend enkel bij startende motor
dit is ook duidelijk gezien de bedrading niet is aangesloten vanaf de oliepeilweerstand
Nu snap ik ook waarom het lampje los in de behuizing zat.
Echter wil dit wel werkend hebben, volgens het wphb worden beide contacten verbonden met de electronische bedieningseenheid. Waar kan ik dat vinden?
Na het verwisselen van de oliedruksensor, is de druk bij stationair draaien 0-1 bar en bij 3000 toeren 2,5-3,0 bar. Echter wordt er voorgeschreven respectievelijk 1,2 - 2,6 en 3,6 - 5,6.
Kan ik dat toeschrijven aan ouderdom of onnauwkeurigheid, of is er wellicht wat anders aan de hand?

Even verderop langs mijn zwager. Olie gepeild, erg slecht waar te nemen hoeveel er daadwerkelijk in zit, bijgevuld en rijden maar. Doch bleef het lampje knipperen. Gezien ik daar toch niet gerust op was, ben ik onderweg velen malen gestopt en weer olie gepeild.
Gelukkig ging alles goed, ik had dit weekend wel het lampje gerepareerd maar het knipperen was me niet opgevallen op de heenreis, wellicht door de zonnige dag.
Het werkplaatshandboek erop nageslagen:
- brandend signaal bij een te lage oliedruk dmv oliedrukcontact
dat is duidelijk gezien dat contact niet is aangesloten.
- knipperend enkel bij startende motor
dit is ook duidelijk gezien de bedrading niet is aangesloten vanaf de oliepeilweerstand
Nu snap ik ook waarom het lampje los in de behuizing zat.
Echter wil dit wel werkend hebben, volgens het wphb worden beide contacten verbonden met de electronische bedieningseenheid. Waar kan ik dat vinden?
Na het verwisselen van de oliedruksensor, is de druk bij stationair draaien 0-1 bar en bij 3000 toeren 2,5-3,0 bar. Echter wordt er voorgeschreven respectievelijk 1,2 - 2,6 en 3,6 - 5,6.
Kan ik dat toeschrijven aan ouderdom of onnauwkeurigheid, of is er wellicht wat anders aan de hand?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Dat volg ik even niet, wellicht kan je dat nog iets verduidelijken?oetker wrote:500 is in feite de laagste stand.
Zoals ik al aanhaalde, reken op een flinke miswijzing naar beneden.
Dus niet even doortrekken naar 6500 rpm, dat kan fataal aflopen voor de motor.
Bij de CO meting tijdens de APK mag je misschien even vergelijken.
Andrs eerst snelheid ijken op miswijzing door navigatie.
Dan staat ergens in het instructieboekjedat hoeveel km per 1000 toeren gemaakt word.
Dan kun je het ongeveer globaal uitrekenen wat de miswijzing is.
Dat zou dan betekenen dat de afwijking dusdanig groot is dat ie minder aangeeft dan de daawerkelijke toeren?
Dus als ie stationair draait en geeft 900 toeren weer dan is dat daadwerkelijk 1400 toeren of geeft 500 toeren weer welke echt 900 zijn?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Voor de 2.2 staat 34 km/h bij 1000 toeren in de 5e versnelling.
4000 toeren = 4x34= 136 km/h
Dus neem snelheid op de navigatie 136 km/h
Je kunt dan de afwijking op de toerenteller zien.
Ze wijzen meestal te weinig aan.
Ik heb de gegevens van de 1.6 niet direct voor handen.
4000 toeren = 4x34= 136 km/h
Dus neem snelheid op de navigatie 136 km/h
Je kunt dan de afwijking op de toerenteller zien.
Ze wijzen meestal te weinig aan.
Ik heb de gegevens van de 1.6 niet direct voor handen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Op het Deense forum zijn een paar topics over de laadstroommeter:djapo wrote:De laadstroommeter is echt defect, maar wellicht nog te repareren, ideeen zijn welkom. Meet waarde is 680 ohm.
Wat de werking is precies is mij nog niet geheel duidelijk, het lijkt dat door de stroom die door het draadje om de metalen kern is gewikkeld een hoger magnetisme veroorzaakt. Waardoor deze "arm" tov de andere arm verbuigt, welke weder resulteerd in het verschuiven van de naald.
Wellicht moet er een nieuwe draad omheen?
www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,1504.0.html
in het eerste bericht van dit topic staat de werking uitgelegd.
www.matrasport.dk/forum/index.php/topic,269.0.html
in dit tweede topic wordt de werking ook nog een keer beschreven.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Dank voor de link, wellicht nog een oplossing.
Het toerental heeft in vergelijking met de diagram slechts een afwijking van 300 toeren bij 100km/h.
Volgens de GPS is de afwijking bij 100km/h slechts 0,8% dit loopt iets op bij 120 km/h naar 1,5%. Geweldig dat ie na 30 jaar nog zo nauwkeurig aangeeft, dat ben ik niet gewend dus moet even aanpassen.
Het toerental heeft in vergelijking met de diagram slechts een afwijking van 300 toeren bij 100km/h.
Volgens de GPS is de afwijking bij 100km/h slechts 0,8% dit loopt iets op bij 120 km/h naar 1,5%. Geweldig dat ie na 30 jaar nog zo nauwkeurig aangeeft, dat ben ik niet gewend dus moet even aanpassen.
Last edited by djapo on Mon Jun 14, 2010 5:18 pm, edited 1 time in total.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Vandaag bezig geweest met het oliemanagment, problemen zijn helaas nog niet opgelost. Tevens heb ik sterk het vermoeden dat ie ergens olie lekt, zodoende de motoruimte geheel schoon gespoten, teneinde ergens de komende dagen de boosdoener te vinden.
Het lijstje groeit almaar, na het schoon spuiten stuitte ik op slechte bedrading en onverpakte bedrading, ook diverse motorsteunen en andere delen verdienen wat tectyl en/of verf.
Gezien de gereden kilometers was het nu tijd om de mof van de benzine toevoerslang te vervangen, hopelijk lost dit het probleem op. Morgen dus even gaan tanken.
Het lijstje groeit almaar, na het schoon spuiten stuitte ik op slechte bedrading en onverpakte bedrading, ook diverse motorsteunen en andere delen verdienen wat tectyl en/of verf.
Gezien de gereden kilometers was het nu tijd om de mof van de benzine toevoerslang te vervangen, hopelijk lost dit het probleem op. Morgen dus even gaan tanken.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Olielekkage is standaard ingebouwd.
Beste is een keer alle seals en pakkingen te vervangen als de boel open moet.
Zolang het bij een paar druppels in de week blijft is er wel mee te leven.
Bedrading loopt hier nog een topic over.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1725
Beste is een keer alle seals en pakkingen te vervangen als de boel open moet.
Zolang het bij een paar druppels in de week blijft is er wel mee te leven.
Bedrading loopt hier nog een topic over.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1725
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ik volgens andere probleem oplosssing, getracht de laadstroommeter te fixen echter helaas zonder succes. Ik denk dat het bi-metaal is overleden.
Mocht iemand een laadstroommeter hebben liggen en deze voor een schappelijk bedrag van de hand willen doen, houd ik mij aanbevolen.
Ik hoorde al enige tijd een ratelend geluid bij motor, ik vermoedde dat dit de dynamo was, echter nadat ik de v-snaar had losgekoppeld, was het geluid er nog steeds.
Bij stationair draaien is het geluid duidelijker aanwezig dan bij iets toeren, als ik de koppeling intrap wordt het geluid iets minder. Doch als ik rem na een stukje rijden en de koppeling ingedrukt houd als ik stil sta is het geluid naar mijn idee niet minder.
Enige ideeen omtrent dit vage fenomeen?
Mocht iemand een laadstroommeter hebben liggen en deze voor een schappelijk bedrag van de hand willen doen, houd ik mij aanbevolen.
Ik hoorde al enige tijd een ratelend geluid bij motor, ik vermoedde dat dit de dynamo was, echter nadat ik de v-snaar had losgekoppeld, was het geluid er nog steeds.
Bij stationair draaien is het geluid duidelijker aanwezig dan bij iets toeren, als ik de koppeling intrap wordt het geluid iets minder. Doch als ik rem na een stukje rijden en de koppeling ingedrukt houd als ik stil sta is het geluid naar mijn idee niet minder.
Enige ideeen omtrent dit vage fenomeen?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Dank voor de tip, dat is lang geleden dat ik die methode heb gebruikt! Alu werkt overigens beter. Overigens wordt ik er niet veel wijzer van, lijkt dat het meer rechts van het blok zit.GODFRIED wrote:Probeer eens met een lange schroevendraaier op de motor en tegen je oor het geluid te lokaliseren.
Als de koppeling ingedrukt is wordt het geluid wel iets minder, echter is dat ook bij andere last dus denk niet dat het het druklager is.
Gezien de lage druk van de olie wellicht de oliepomp of de nokkenas?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Klinkt meer of het bij de ketting vandaan komt.
Nog even door het topic gebladerd omdat je veel vragen te gelijk stelde.
De sturing van het olielampje geschied via een contact op de peilstok, en is volledig onbetrouwbaar.
Daar zitten 2 draadjes op die naar een sensor gaan op de stok.
Die 2 draadjes (normaal gesproken geel) gaan naar een klein moduul op het schutbord bij het stuurhuis en sturen het lampje aan.
Peilen met de hand is betrouwbaarder.
Als je niet aan een laadstroommeter kunt komen heb ik die evt nog wel.
Nog even door het topic gebladerd omdat je veel vragen te gelijk stelde.
De sturing van het olielampje geschied via een contact op de peilstok, en is volledig onbetrouwbaar.
Daar zitten 2 draadjes op die naar een sensor gaan op de stok.
Die 2 draadjes (normaal gesproken geel) gaan naar een klein moduul op het schutbord bij het stuurhuis en sturen het lampje aan.
Peilen met de hand is betrouwbaarder.
Als je niet aan een laadstroommeter kunt komen heb ik die evt nog wel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Oke, duidelijk verhaal, de gele draadjes heb ik gevonden, nu op zoek naar de module op het schutbord, die info staat helaas niet in het wphb.
Oliepeilen met de hand is natuurlijk nauwkeuriger, echter is het toch fijn als alle controle lampjes/metertjes het doen.
Dank voor het aanbod van de laadstroommeter ik zoek eerst even verder mocht het niet lukken, houd ik me aanbevolen.
Oliepeilen met de hand is natuurlijk nauwkeuriger, echter is het toch fijn als alle controle lampjes/metertjes het doen.
Dank voor het aanbod van de laadstroommeter ik zoek eerst even verder mocht het niet lukken, houd ik me aanbevolen.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L