remmen
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
Hallo iedereen ,
Ondanks onze inspanningen gaan de remmen weer niet ik moet ergens in mijn circuit zitten waar lucht in kan maar als ik alles controleer zie ik niks.
Normaal morgen naar de keuring mag dat weer vergeten.
Ik ben ten einde raad zal effen een pauze moeten inlassen want voor het moment zie ik het niet meer zitten.
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt
Ondanks onze inspanningen gaan de remmen weer niet ik moet ergens in mijn circuit zitten waar lucht in kan maar als ik alles controleer zie ik niks.
Normaal morgen naar de keuring mag dat weer vergeten.
Ik ben ten einde raad zal effen een pauze moeten inlassen want voor het moment zie ik het niet meer zitten.
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
--------
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt.
===============================================================
Zo moeilijk kan dit toch niet zijn.
Een systematische revisie leert elke Matra remmen.
Logisch blijven denken.
Als de lucht voor er uit komt, dan voor klauwen uit elkaar, nieuwe seals.
Nieuwe remslangen, leidingen doorblazen of vervangen indien roestig.
Hoofdremcilnder was al gedaan, dan moet die in ieder geval remmen.
Je kunt verwachten dat een bijna 30 jarige auto dit soort onderhoud vraagt.
Ik, en ook anderen in de club zijn gewoon systematisch alle pijnpunten aan het vervangen., ook al is het niet defect.
Daar moet je niet op wachten, maar gewoon doen.
Daar moet een beetje passie voor hebben.
Als je het niet zelf kunt, dan trek een beetje geld uit de zak en laat het doen door een pro.
--------
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt.
===============================================================
Zo moeilijk kan dit toch niet zijn.
Een systematische revisie leert elke Matra remmen.
Logisch blijven denken.
Als de lucht voor er uit komt, dan voor klauwen uit elkaar, nieuwe seals.
Nieuwe remslangen, leidingen doorblazen of vervangen indien roestig.
Hoofdremcilnder was al gedaan, dan moet die in ieder geval remmen.
Je kunt verwachten dat een bijna 30 jarige auto dit soort onderhoud vraagt.
Ik, en ook anderen in de club zijn gewoon systematisch alle pijnpunten aan het vervangen., ook al is het niet defect.
Daar moet je niet op wachten, maar gewoon doen.
Daar moet een beetje passie voor hebben.
Als je het niet zelf kunt, dan trek een beetje geld uit de zak en laat het doen door een pro.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
We denken nu toch aan de rempomp remleidingen zijn nieuw en er komt overal goed olie uit hebben dat gedaan met luchtdruk maar als ik hem een dag laat staan dan is het weeral een stuk minder.
Ook zijn er nu overal nippels om te ontluchten en zijn de remmen los.
De wagen remt wel maar moet mijn pedaal tot tegen de grond duwen en dan nog blokkeren de wielen niet wel als men juist gedaan hebben met ontluchten dan remt hij goed.dan kan ik ook mijn wielen blokkeren het is maar als ik er dan een tijdje mee rij dat de remmen verslechteren.
Ik zie toch nergens een lek en de olie mindert ook niet mss heeft de pomp toch door het is te proberen
Ook zijn er nu overal nippels om te ontluchten en zijn de remmen los.
De wagen remt wel maar moet mijn pedaal tot tegen de grond duwen en dan nog blokkeren de wielen niet wel als men juist gedaan hebben met ontluchten dan remt hij goed.dan kan ik ook mijn wielen blokkeren het is maar als ik er dan een tijdje mee rij dat de remmen verslechteren.
Ik zie toch nergens een lek en de olie mindert ook niet mss heeft de pomp toch door het is te proberen
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
JA maar mss is ze niet goed je weet maar nooit al de andere optie's geprobeerd alles is goed dit is het laatste dat ik kan proberen en dan zal ik inderdaad een pro mogen opzoeken als het maar opgelost geraakt.
Mijn schoonpa dacht ook in eerste instantie aan de pomp dus is het zeker het proberen waard.
Mijn schoonpa dacht ook in eerste instantie aan de pomp dus is het zeker het proberen waard.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De seals in de klauwen ook vervangen?
Bij druk kunnen ze dicht zijn, maar de andere kant op zouden ze lucht kunnen zuigen door een vaag scheurtje.
Welke klauw komt nog lucht als je gaat ontluchten voor de zoveelste keer, en is die lucht er gelijk?
Bij druk kunnen ze dicht zijn, maar de andere kant op zouden ze lucht kunnen zuigen door een vaag scheurtje.
Welke klauw komt nog lucht als je gaat ontluchten voor de zoveelste keer, en is die lucht er gelijk?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
De wagen remt wel maar moet mijn pedaal tot tegen de grond duwen en dan nog blokkeren de wielen niet wel als men juist gedaan hebben met ontluchten dan remt hij goed.dan kan ik ook mijn wielen blokkeren
Denk niet dat het aan de pomp kan liggen dat er lucht in het systeem komt.
Zou met ontluchten eens beginnen met aan de pomp te ontluchten, vervolgens de wielen, kan zijn dat hier lucht in blijft.
Anders moet er ergens een plaats zijn waar er lucht inkomt.
Pedaal na het ontluchten eens serieus gedurende langere tijd indrukken en nazien of er dan nergens geen olie lekt.
Zou ook nog kunnen zoals Herman aanhaalt dat een klauw wel dicht is bij remmen maar gedurende terugkomen lucht aantrekt.
Denk niet dat het aan de pomp kan liggen dat er lucht in het systeem komt.
Zou met ontluchten eens beginnen met aan de pomp te ontluchten, vervolgens de wielen, kan zijn dat hier lucht in blijft.
Anders moet er ergens een plaats zijn waar er lucht inkomt.
Pedaal na het ontluchten eens serieus gedurende langere tijd indrukken en nazien of er dan nergens geen olie lekt.
Zou ook nog kunnen zoals Herman aanhaalt dat een klauw wel dicht is bij remmen maar gedurende terugkomen lucht aantrekt.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
JEAN wrote:
Mijn matra heeft mij nog maar weinig geluk gebracht mss zijn we toch voor elkaar niet bestemt
Ik weet uit ervaring dat Matra's nu eenmaal zeer eigenwijze beestjes zijn.
Je moet ze eerst even heel duidelijk laten merken wie er de baas is, maar als ze dat eenmaal weten dan heb je er ook enorm veel plezier mee.
Dus even doorzetten nu.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De kans dat het de pomp is zeer klein, met de oude pomp had je het zelfde probleem.
Zitten er koperdichtingen tussen de aansluiting van remslangen en remklauw???
Heb je alle leidingen en aansluitingen en nippels gecontroleerd op hun vastheid?
Je zou beter de dichtingen vervangen in de remcilinders.
Ik begrijp dat je niet meer weet van wat hout je de pijlen moet maken!!
Zeer demotiverend die tegenslag, maar je moet er door.

Zitten er koperdichtingen tussen de aansluiting van remslangen en remklauw???
Heb je alle leidingen en aansluitingen en nippels gecontroleerd op hun vastheid?
Je zou beter de dichtingen vervangen in de remcilinders.
Ik begrijp dat je niet meer weet van wat hout je de pijlen moet maken!!
Zeer demotiverend die tegenslag, maar je moet er door.
Matra Bagheera S - 1977
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
Hendrik
Stand van mijn remmen.
De wagen remt maar niet goed kan de wielen niet blokkeren tijdens remmen.
Als de motor niet draait kan ik de remmen ook niet echt harder maken dan de eerste keer dat ik erop duw ga redelijk ver in dus als ik de motor doe draaien dan gaat de pedaal nog verder in (rembekrachtiger)normaal
maar zit dan zo ver dat ik bijna of helemaal op het einde zit zelfs als ik pomp verhardert de remmen niet.
Als ik hetzelfde doe met de peugeot van de vrouw dan is het als volgt
als de motor niet draait dan kan ik de pedaal harder maken als ik de motor doe draaien dan gaat de pedaal ver in(remmen bijna versleten)
maar remt wel goed bedoel zit niet op het einde.
dus wat kan dat zijn???????????????
Stand van mijn remmen.
De wagen remt maar niet goed kan de wielen niet blokkeren tijdens remmen.
Als de motor niet draait kan ik de remmen ook niet echt harder maken dan de eerste keer dat ik erop duw ga redelijk ver in dus als ik de motor doe draaien dan gaat de pedaal nog verder in (rembekrachtiger)normaal
maar zit dan zo ver dat ik bijna of helemaal op het einde zit zelfs als ik pomp verhardert de remmen niet.
Als ik hetzelfde doe met de peugeot van de vrouw dan is het als volgt
als de motor niet draait dan kan ik de pedaal harder maken als ik de motor doe draaien dan gaat de pedaal ver in(remmen bijna versleten)
maar remt wel goed bedoel zit niet op het einde.
dus wat kan dat zijn???????????????
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zit de juiste pomp er wel op?
Diameter van de cilinder/zuiger in de pomp moet 20,6 mm zijn.
Als dat bij boorbeeld 19mm is kan je zo iets krijgen.(minder olieverplaatsing door kleinere diameter dus dieper trappen).
Diameter van de cilinder/zuiger in de pomp moet 20,6 mm zijn.
Als dat bij boorbeeld 19mm is kan je zo iets krijgen.(minder olieverplaatsing door kleinere diameter dus dieper trappen).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
En heb je ook geen lekt ? En hoe zit dat nu met die nippel wat je over hebt gedraait zuigt die daar geen lucht aan? Of je heb een remLeiding die slecht is. Als ik dat zo hoor dan verlies je de druk dan moet je toch eens alle aansluitingen en remleidingen eens goed na kijken. Ik denk dat daar het probleem zit.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Jean, ik ben vandaag bij een collega geweest en die heeft ook zo een probleem gehad gelijk jij nu hebt. En bij hem was het aan de rempomp die rubbers tussen het potje en de pomp zaten niet goed en daar zuigde ze lucht aan. En ook na een paar uur had hij bijna geen remmen meer. Kijk dat toch maar eens goed na hopelijk is dat je probleem.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
Denk het probleem gevonden te hebben.
Heb vandaag weer bezig geweest en ik denk het gevonden te hebben n.m
Alles nog eens nagezien en op het laatst doordat ik op de voorste remmen geen olie kreeg heb ik eens de pomp getest en wat blijkt de leiding naar de achterste spuit eruit bij wijze van spreken en de leiding naar de voorste met moeite een druppel.
Bij deze is het moelijk om olie naar de voorste remmen te brengen en als ik dan de boel probeer te ontluchten heb ik wel remmen maar niet goed.
Dus denk ik met een andere pomp te steken waar op alle twee evenveel druk zit op de leidingen die uit de pomp komen ik de wagen weer goed kan doen remmen.
Hoop voor ik dat dit de oplossing is wat denken jullie?zou dat de euvel zijn?
Heb vandaag weer bezig geweest en ik denk het gevonden te hebben n.m
Alles nog eens nagezien en op het laatst doordat ik op de voorste remmen geen olie kreeg heb ik eens de pomp getest en wat blijkt de leiding naar de achterste spuit eruit bij wijze van spreken en de leiding naar de voorste met moeite een druppel.
Bij deze is het moelijk om olie naar de voorste remmen te brengen en als ik dan de boel probeer te ontluchten heb ik wel remmen maar niet goed.
Dus denk ik met een andere pomp te steken waar op alle twee evenveel druk zit op de leidingen die uit de pomp komen ik de wagen weer goed kan doen remmen.
Hoop voor ik dat dit de oplossing is wat denken jullie?zou dat de euvel zijn?

- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ik zou de leidingen even verwisselen op de pomp, zie dan even of dat hetzelfde drukverschil oplevert. dan weet je iig of het aan de pomp ligt of ergens tussen de pomp en het piston.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L