remmen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Even een vraag over het remcircuit losstaand van de problemen van JEAN.

Mijn plan is om het hele remcircuit te reviseren.

Ik heb nu de remklauwen klaar voor poedercoat en daarna worden de rubbers vernieuwd en de boel helemaal mooi gemaakt.

Nu zit ik eraan te denken om ook de koper leidingen te doen. Is dit goed zelf te doen, of is dit af te raden??

Waar kan ik deze leidingen het voordeligst krijgen, en hoeveel kost dat geintje?
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik zou geen koper remleiding gebruiken.
Ik heb ook remleiding gekocht en die in de autoschop zij dat koper niet zo goed was. ijzere kost 5 € 66 de meter. de kopere weet ik niet.




grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Ik zou geen koper remleiding gebruiken.
Ik heb ook remleiding gekocht en die in de autoschop zij dat koper niet zo goed was. ijzere kost 5 € 66 de meter. de kopere weet ik niet.
grt harry de matra.
Mij hebben ze koperen remleidingen aangeraden, roest nooit meer. Prijs voor alle leidingen viel nogal mee, ik denk €100 ? Zal het eens opzoeken. Ergens heb ik nog een lijstje liggen met kosten... :-? die ik maakte
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Heeft dat koper/staal niet van doen met rigiditeit bij het remmen?

Ik kan mij voorstellen dat staal minder meegeeft of uitzet bij druklast.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

wat zit er origineel op de murena, koper of ijzer?

koper heeft mijn voorkeur ivm roesten.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Originieel is ijzer bij de murena.





grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Bij mijn murena zijn ze nog origineel dan. Toch maar vervangen denk ik voor koper. lijkt me duurzamer.

Hoeveel werk is het om alles te vervangen voor nieuw?

eerst de onderkant voorzien van een nieuwe laag tectyl, daarna remleidingen vervangen. anders zitten ze meteen onder de tectyl.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hier in belgie mag je geen koper remleiding hebben dat krijg je hier niet door de keuring. Als je ze allemaal gaat vervangen dat is toch wel wat werk hoeveel tijd er in kruipt dat weet ik niet .




grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Hier in belgie mag je geen koper remleiding hebben dat krijg je hier niet door de keuring. Als je ze allemaal gaat vervangen dat is toch wel wat werk hoeveel tijd er in kruipt dat weet ik niet .
grt harry de matra.
tiens, daar hebben ze bij de keuring dan toch niets van gezegd. was afgekeurd voor 1 roeste remleiding en heb ze toen allemaal maar vervangen, in koper. Zonder opmerking bij herkeuren. :P
De moeilijkste leiding zat achter de benzinetank, de rest was vrij eenvoudig te vervangen. Ik denk in 2 uur tijd of zo
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb bij mijn bagheera 10 jaar geleden ook koperenleidingen geplaatst en ze zijn nog als nieuw.
De prijs hang af van wat je zelf kunt mag doen!! Ik heb ze zelf kunnen maken, heb een rol koperenleiding en een toestel meegekregen om het kopje op de leiding te persen, echt kinderspel met zo een aparaat. Ik heb toen 1700 bfr betaald. Mijn wagen werd toen ook nog voor dagelijks gebruik gekeurd, nu oldtimer.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Maar nu mag het schijnbaar niet meer met koperenleiding voor dagelijkse gebruik in belgie wel voor oldtimers zo heb ik het gehoord.



grt harry de matra.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

koper valt af. cunifer is beter en corrosiebestendig. dit is een legering van koper en nikkel. en harder dan koper. ook nog wel zelf te verwerken.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

RVS geen optie?... daar heb ik destijds een Jeep Wagoneer mee uitgerust.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

De Landrover hier is vorig jaar goedgekeurd met koper leidingen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En Jean, is het gelukt met de remmen ik hoor niets meer?


grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

hendrik,

Heb pc problemen (virus)gehad heb hem moeten binnen doen.
Maar nu heb ik hem terug.
De remmen gaan nog niet!!!!!!!!
Heb de rechtse ook los gemaakt dus de remmen zijn los.
We denken dat het toch aan de pomp zal liggen.
We gaan nu de oude pomp uit elkaar halen en de nieuwe ook zullen
zien of we daar iets vinden.
Als we daar niks vinden ja dan weten we het ook niet meer.
Er is geen verstopping want als ik de oude olie eruit deed liep die goed.
Eigenlijk het enige dat er aan de pomp meer olie moet uitkomen.
Het was leuk jullie te ontmoeten had graag meer tijd gehad maar we zien elkaar wel nog.

mvg
Jean
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok Jean,een virus in de pc is niet zo fijn dat heb ik ook nog maar pas gehad. Het probleem met de remmen dat zal wel goed komen hoop ik nog succes er mee.




grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

zal moeten hé anders zal ik niet veel moeten rijden ermee :D
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Het zal wel lukken jean ik kan me niet voorstellen dat je het niet kan maken. Anders moet je het eens aan benny vragen. Ik had ook wat problemen met mijn gele murena maar nu is het ook opgelost. Moest het niet zo ver zijn dan kwam ik wel tot bij jou eens kijken maar nu is dat niet te doen. Dan ben ik een dag weg van huis en ik zit ook nog met mijn rug.



grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Dat is te begrijpen.
We zullen het wel vinden al duurt het langer dan ik dacht :)
Morgen zie ik mijn schoonpa die heeft beide pompen mee om te vergelijken.
Zei dat heb ik nog nooit meegemaakt :D maar zei ook komt wel in orde
hoop ik natuurlijk ook anders gaat er geen lak meer opzitten van te poetsen :D .
Als het ons gelukt is zal ik het wel mede delen.
Jean
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik kan het wel begrijpen dat je graag wilt rijden en nu met dat mooie weer dan doet het toch wat pijn. Maar het zal wel goed komen.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer spijtig dat je nog aan het rijden bent. :cry: Moet opgelost worden, hou me op de hoogte.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Niet aan het rijden godfried. Dat mag toch niet zo een probleem zijn met die remmen ik snap het niet hoe dat komt.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Natuurlijk, niet, niet!!!! Zeer spijtig en onbegrijpelijk.

Als het niet zo ver was :cry: reden we komende week tot daar.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, ik vind het zo erg dat ik niet kan helpen maar voor mij is dat wat te ver. Als ik zo ver moet rijden dan kan jean mij uit de auto takellen met mijn rug gaat dat niet meer. Maat het zal wel goed komen.



grt harry de matra.
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jean, als ik eens moet afkomen, moet je maar een belletje geven.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Dank je Benny,
Zullen vandaag nog een poging doen gaan een profesioneel ontluchtings apparaat halen deze voormiddag zullen wel zien of het lukt.
Zal je wel op de hoogte houden :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

feestje gaat niet door zal voor verder in de week zijn. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat gaat daar toch mis???????
Ik heb mijn bagheera en murena al meerdere keren ontlucht na werkzaamheden, dit steeds zonder enige problemen. Volgens mij moet er iets mis zijn waar jullie overheen kijken!!!!!! Wat mag dat zijn????
De achterste remcilinders moet je vullen met remolie voor ze op te bouwen, dit bij opening van de cilinders. Staat zo ook duidelijk beschreven in het werkplaatshandboek, heb ik ook steeds toegepast. Voor is dat niet nodig, deze ontluchten beter.
Jean, je bent zeker dat die remslangen goed open zijn???? Blijft de olie druppelen als je de remslang losmaakt aan de klauw? Misschien zit de remleiding dicht, alhoewel dit kan ik me moeilijk voorstellen. Krijg je druk aan de rempomp? Toch moet er iets mis zijn!!!

Dat je het vlug gevonden hebt. Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

heb nog niet kunnen ontluchten met luchtdruk was voorzien voor deze voormiddag mijn schoonvader ging komen met een speciaal apparaat om te ontluchten maaar werd opgeroepen voor andere zaken dus is het voor verder deze week.
Achterkant is in orde maar hebben problemen met de voorkant krijgen niet genoeg olie dat is het probleem remleiding verstopt wie weet ??
We zullen blijven zoeken. :wink:
Post Reply