bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,
volgens mij is duidelijk te zien dat jou autoruit groen is. Ben je misschien kleurenblind voor groen? Wat de voorruiten betreft, DENK ik dat het maar de laatste Bagheera's waren die een grotere voorruit hadden. Misschien weet iemand anders hoe het dan was met de metalen klipsen en de siertlijst.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik denk ook dat het iets met de metalen clipsen, zoals op mijn auto, te maken heeft.
Het chassis zal wel hetzelfde zijn maar misschien waren de allereerste ruiten ietsje groter door het ontbreken van de clipsen.
Ik zal vanavond eens kijken op mijn donor-auto waar de voorruit nog inzit.
Waarom neem ik die ruit dan niet, hoor ik jullie al denken?
De ruit in mijn donor zit vol krassen en is ook al eens vervangen geweest, getuige de zeer slechte afwerking (lijmresten).
De sierlijsten ontbreken zelfs totaal.
Bovendien is een nieuwe ruit onberispelijk schoon en vrij van lijmresten (verwijderen van lijm=kans dat ze alsnog breekt).
Misschien probeer ik ze er alsnog uit te halen, maar dan doe ik het wel in de zomer.
Dan is de lijm veel soepeler en moet ik de ruit niet opwarmen wat het risico op spanningen vergroot.
Foto's volgen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart,
Ik kan je met zekerheid geen antwoord op deze vragen geven.Benny, Ik heb het nogal gezegd ik ben gedeeltelijk kleurenblind en niet alleen voor groen.Bart heeft een klein stukje ruit op papier gelegd en daar een foto van gemaakt.Dit geeft een h??l ander effect dan een grote ruit.Onderschat ook de kleurverandering niet van een gemaakte digitale foto.We zullen eens moeten zoeken in het werkplaatshandboek.Indien er veranderingen zijn geweest moeten die daar vermeld staan.Die grotere ruiten werden die niet gebruikt op de wagens waar de sierlijst niet geplaatst werd?
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Voor alle duidelijkheid in uw Bagheera zit met zekerheid een witte ruit, de ruit die eruit komt is niet de originele. Een type 1 ruit is iets kleiner dan deze van een type 2. Voor de sierlijst rondom de ruit tot kas 28799 (model 77) is deze lijst rond de ruit met een soort L profieltje aan de lijst die onder de ruit gaat, bij de latere modellen heeft de sierlijst meer een T profiel die in metalen clips en mbt van een plastic wordt bevestigd.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Alain,

Mijn wagen is reeds voorzien van clips rondom de voorruit dewelke op het chassis zitten met klinknagels.
Zijn deze dan achteraf geplaatst bij een vroegere voorruitvervanging?
Ook was de sierlijst met T-profiel.
Ik zal de clips moeten wegnemen om het door jou geleverde L-profiel te kunnen gebruiken maar, hoe kan ik de ruit dan centreren?
Hoe groot is het verschil in afmetingen tussen een type 1 en een type 2 ruit?
Zijn deze onderling omwisselbaar (belangrijk om te weten vooraleer ik naar het buitenland rij om een ruit op te halen...) ? :wink:

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Bart bij uw Bagheera zijn de clips inderdaad bij een eerdere ruitvervanging gemonteerd en is de T sierlijst gebruikt. De L sierlijst hoort bij jouw type 1.
De ruit van een type 1 is ongeveer 6 ? 7 mm kleiner in hoogte en 22 ? 25 mm in breedte. Om de ruit te centreren (op zicht!!!!!!) zou ik zeker keizen voor de kleinere ruit. De grote past wel maar je gaat het je eigen moeilijker maken, maw de afwerking zal minder zuiver zijn. Maar geen paniek ik ben aan het uitkijken voor je ruit.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bedankt Alain!

Eens mijn auto klaar is, nodig ik jullie allen uit op de plachtige inhuldiging (weet je nog?) Het kleven van de sticker op de voorbumper zal dan plaatshebben. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer duidelijke informatie.Nu is het niet meer nodig om te gaan zoeken in het werkplaatshandboek.Ga je deze ruit nog kunnen vinden?
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Danny
Posts: 43
Joined: Sun Nov 06, 2005 8:22 pm
Location: Mechelen

Groen glas

Post by Danny »

Ik lees telkens in de discussie is het groen glas is of wit glas het is namelijk zo dat glas van nature groen is op een groot glasoppervlak valt dit echter niet op doch wanneer men een klein stukje glas neemt zal deze onder invloed van het licht groen opkleuren ten heden dage valt dit door de samenstelling van het glas zo niet meer op doch op low budget glas zul je dit nog steeds zien zie maar naar glazen flessen bijv. kristal is wit omdat daar lood is bijgevoegd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Danny,
Het is inderdaad niet altijd even gemakkelijk.Hoe moet het nu! Welke is nu de originele ruit?Dat is ook de reden van het discuteren.Als het nu om een cognacfles ging dan zou ik met zekerheid kunnen zeggen dat het groen moet zijn.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Image

Ben na een periode van 'keukenverbouwing' weer aan de slag geraakt...

Ben bezig de motor aan het klaarmaken voor demontage uit het chassis.
Toen ik het kleppendeksel wegnam zag ik dat de hele cilinderkop met een matte vette laag olie bedekt is (zie foto) in plaats van een dunne glanzende oliefilm.
Zou dit kunnen wijzen op een defekte koppakking (koelwater in cilinderkop) en/of versleten klepgeleiders van de uitlaatkleppen (uitlaatgassen die tot in het kleppendeksel komen)?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
ypres
Posts: 273
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

of misschien condens in je kleppen deksel
waardoor je olie eruit ziet als mayonnaise
maar dit komt veel voor
ook bij rancho en simca heb ik al gelezen
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Werd deze motor onlangs nog gebruikt?
Kan het niet gewoon afzetting zijn van gebruikte olie die is ingedroogd?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Paul,

Je kan gelijk hebben. Ik denk dat het eerder zoiets zal zijn.
De motor ligt reeds sinds begin augustus stil, dus de olie heeft de tijd gehad om langzaam weg te sijpelen.
Niet dat ik me zorgen maak want de motor gaat toch een grondige beurt krijgen, de koppakking zal toch vervangen worden en de kleppen gerodeerd. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag bart,
Wat zie ik?Ben je de motor al aan het demonteren voor je hem uitgebouwd hebt.Opgelet!Dat er geen vuil in de motor valt tijdens het uitbouwen.Je kunt de motor uitbouwen zonder hem te demonteren.Het beste is de motor samen met de versnellingsbak uit te bouwen.Die witte schijn wat je onder het kleppendeksel ziet dat heeft iedere motor die een tijd stil gestaan heeft en zeker als het koud is.Als de olie in het carter niet uitziet als mayonaise is er niets aan de hand.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik heb enkel het kleppendeksel weggenomen omdat mijn handboek dit voorschrijft.
Tijdens het uitbouwen van de motor zou de lange olievulpijp anders wel eens kunnen hinderen daar ik de motor een beetje zigzag moet laten zakken om de alternator niet tegen de travers te laten komen.
Eens de motor+versnellingsbak eruit zijn begin ik pas met de demontage van de cilinderkop en versnellingsbak.
Ik zou de motor gedurende de hele revisie willen laten ophangen aan een takel die ik kan laten zakken naar believen.
Zo kan ik overal gemakkelijk bij. :wink:

In bijlage een foto met de actuele stand van zaken.

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Dat het verwijderen van het kleppendeksel vermeld staat in het handboek wist ik niet.Het kleppendeksel heeft een lange olievulpijp schrijf je!Dit is niet het geval bij een bagheera 2.Zo zie je dat er toch kleine veranderingen aan de motor zijn doorgevoerd van model 1 naar 2.Je bent al ver gevorderd. Nu de achterophanging de motor en de kabelboom en het chassis is kaal. Dan kun je starten met de laswerken.Het chassis ziet er nog goed uit. Als ik dat vergelijk met de foto's van mijn chassis. Je mag van veel geluk spreken dat je nog zo een goed exemplaar gevonden hebt.Bij de aankoop kon je ook niet zien wat achter de polyester zat!Geloof me, er zijn er veel die na het verwijderen van de polyester het niet meer zien zitten.Het is inderdaad zeer handig als je goed aan de motor kunt tijdens de restauratie ervan.
Veel succes.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Er komt terug schot in de zaak!
De volledige achterbrug met torsieveren en aandrijfassen is verwijderd.
De mannen die werkplaatshandboeken schrijven zijn steeds optimistisch en volgens hen is het wegnemen van de aandrijfassen een fluitje van een cent...Ik weet beter!
Het was me onmogelijk om de draagarmen door de torsiestaven zover naar beneden te krijgen om de assen van tussen de versnellingsbak en de achterwielen te kunnen nemen.
Ik heb dan maar de volledige achterbrug weggenomen daar deze toch wegmoest maar ik kan me voorstellen dat dit voor een gewone vervanging van de aandrijfassen toch niet nodig is???
Nu rest me nog twee motorsteunen los te maken en de hele zaak te laten zakken.
Dan pas begint het echte restauratiewerk!

Bart :wink:

Image

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Bart,

Ik zie dat je naarstig bezig bent. Had ik geweten dat je nog de assen moest uitnemen, had ik je het volgende kunnen aanraden. Dit geldt dus ook voor degenen die nog eens een as moeten uitnemen.
Je volgt het handboek tot je begint met het naar beneden duwen van de achterarm. Dus na het lossen van de antirolstang het wegnemen van de remklauw, en het losmaken van de schokdemper. Je duwt de achterarm naar beneden en trekt de as uit de kop tegen de achterbrug. Je moet wel eerst de rubberen stofhoes losmaken. De afstand die je moet overbruggen om de as vrij te maken is veel korter tegen de achterbrug dan aan de kant van de remschijf. En je kan het alleen doen.

Benny.
User avatar
ypres
Posts: 273
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

inderdaad

ik drukte met een klein autokrikje de draagarmen naar beneden
en dan kwamen die overbrengingsassen wel degelijk vrij

ook voor de montage gingen we zo tewerk

wel effe opletten dat er niets kan wegslaan
maar het lukt
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bart, mooie duidelijke foto's.
De koude heeft je dan toch niet kunnen tegenhouden.Mooi, wat liefde toch niet allemaal doet! Ik heb daar ook veel werk mee gehad om de as te kunnen verwijderen uit de versnellingsbak.De wielarm is in nieuwe toestand scharnierbaar op de as, dat is de reden dat het zo gemakkelijk gaat volgens het werkplaatshandboek.Ik heb v??l brute kracht moeten gebruiken om de armen omlaag te krijgen.Hoe Benny zegt heb ik nooit geprobeerd.Lijkt me wel veel handiger.Het is een goede tip.Ypres, waar heb je die krik tussen gezet?Heb je een schaarkrik gebruikt?En dat ging vlotjes? Zeer handig die informatie.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Plaats gewoon een sanitaire buis van 1,5 duim tussen de onderdrukbuis en achterarm tegen de remschijf. Je gaat dan ter hoogte van het achterwiel staan, en gaat boven op de buis duwen met een voet. Als je laag genoeg raakt, valt de as vanzelf uit de kop die in de versnellingsbak zit.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik zal het onthouden tegen de tijd dat ik de assen terug moet monteren. Ik verwachtte dat de torsiestaven nog onder lichte spanning zouden gestaan hebben eens ik de schokdempers onderaan losmaakte waardoor de draagarmen als het ware vanzelf naar beneden zouden springen (en ook door het gewicht ervan).
Ik hoop van dinsdag het blok vanonder het chassis te krijgen. Dan is het chassis volledig kaalgeplukt en klaar om gelast te worden.

Benny, hoe ver staat het met jouw chassis? Heb je al nieuws i.v.m. het galvaniseren?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
ypres
Posts: 273
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

tussen de boveste schokdemper ophanging
en bovenop de draagarm een houten blok
en daartussen zo'n gewoon scharnier krikje met een zwengel
en vervolgens zodanig opspannen tot de assen ertussen vallen

het is wel effe zoeken om veilig die krik op te spannen
maar eenmaal in plaats kun je mooi die draagarm naar beneden
drukken.

'k herinner nog dat de onderdrukbuis-dwarsligger rot was
en we waren bang om daarin teveel te duwen en een deuk te duwen.

'k heb helaas geen fotos van die operatie
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hoi Bart,
het is wachten op mijn schoonbroer. Hij moet met zijn aanhangwagen naar de controle. Dan gaat het chassis weg om te zandstralen.

Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik ga gewoonlijk tewerk zoals Benny beschreven heeft met een lange buis en de handel naar beneden drukken en dan komt de cardan zo los.
De bus blijft wel in het differentieel zitten, ik maak de hoes los
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,
Als ik de aandrijfassen nog eens moet uitbouwen ga ik zeker jullie methodes uitproberen.Het lijkt goed te gaan op de manier die jullie beschrijven.Ik heb zeker een 5 uur werk gehad eer ik de as uit de versnellingsbak had.Heb zelfs een hulpmiddel gemaakt met een draadstang om de arm omlaag te drukken.Ik ben blij dat het eenvoudiger gaat.De volgende keer zal ik zeker raad vragen voor ik aan iets nieuws begin.Waarom moeilijk maken als het gemakkelijk ook gaat!Er is een massa ervaring onder de forumgebruikers en dit maakt moeilijke werkzaamheden soms tot een gemakkelijke klus.Bedankt voor jullie tips.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Brrrrr. Daar het nu toch wat te koud is om te sleutelen, ben ik maar aan het interieur begonnen.
Een leuk werkje dat lekker binnenshuis kan gedaan worden.
Vorige week kwamen de lang verwachte zetelhoezen in "musseschijtgroen/zwart" uit Frankrijk aan maar bleken gerust een goed sopje te kunnen gebruiken wat ik dan ook gedaan heb.
Het bad laten vollopen met lauw water en wat badschuim, hoezen erin en wassen maar, zoals in grootmoeders tijd!
De hoezen blijken uit een duitse bagheera te komen.
Deze hebben namelijk geen verchroomde oogjes (ringetjes) en de hoes van de bestuurdersstoel bestaat uit twee delen wat erop wijst dat de rugleuning van deze stoel kon versteld worden.
Ook heb ik nog een tweetal dashboards in hetzelfde kleur waarvan ik nog ??n goed kan restaureren.
Hopelijk wordt het gauw een paar graden boven nul zodat ik eindelijk het motorblok uit het chassis kan halen.
Wordt vervolgd.

Bart :wink:

Image

Image
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Je geluk kan niet op!Waar heb je nog goede zetelhoezen kunnen vinden?Die kans is ook heel klein.Nog eventjes geduld en de zon is weer daar...
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Godfried,

Ik heb deze hoezen in Lyon gevonden. Iemand had nog een wrak van een gele type I staan en aangezien het ginder toch wat warmer en droger is, is het interieur van deze Bagheera goed bewaard gebleven.
De auto stond onder een hoeslaken in een schuur en was reeds gedeeltelijk kaal geplukt. De zetels waren gelukkig binnenshuis gestockeerd.
De zetels opsturen zou nogal moeilijk zijn dus werden de hoezen losgemaakt en naar Ternat opgestuurd.
Wederom had ik de speld in de hooiberg gevonden...
Bij aankomst bleek dat ze enkel een goed warm sopje nodig hadden om ze terug als (bijna) nieuw te maken.
Intussen zijn ze goed droog en ze zien er werkelijk mooi uit!
Ik ben uiteraard heel blij want de mousse van de allereerste type 1 is nagenoeg onvindbaar...
Nu ben ik enkel nog op zoek achter een originele groene plafondbekleding doch dit zal een ander paar mouwen zijn, vrees ik!

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Post Reply