Vandaag begonnen met de achterste remmen te vervangen. Volgens het werkplaatshandboek moet je met een ratel de remzuiger terugdraaien??!
Hoe krijg je de zuiger terug naar zijn beginpositie?? handremkabel en ontluchingsnippel zijn los, maar hoe gaat de zuiger achteruit? Persen zoals bij de voorrem, of moet dit op een andere manier?
achterste remblokken vervangen
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Misschien verstandig om gelijk alles even na te lopen en zuiver te maken.
Zuigers er uit, roest verwijderen tussen klauw en cilinder..enz.
Dat mag je standaard wel iedere 5 jaar doen bij dit type remmen.
Zuigers er uit, roest verwijderen tussen klauw en cilinder..enz.
Dat mag je standaard wel iedere 5 jaar doen bij dit type remmen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Jurgen,
De ontluchtingsnippel moet niet los, als de zuiger moeilijk draait zou ik hem er uit halen en zuiver maken net zoals Herman schrijft. Indien je dit niet doet kan het zijn dat de remmen vroeg of laat blijven plakken. Het is belangrijk dat de zuiger vlot in de cilinder gaat. Best de zuiger uitbouwen en de dichting ook. Gebruik voor de dichting te verwijderen voelplaatsjes dan kun je de dichting niet beschadigen. Maak alles goed zuiver ook de groef waar de dichting in zit. Gebruik cilindervet bij het samen bouwen dan heb je jaren lang geen problemen meer met de remmen. Controleer of de zuiger losjes in de cilinder gaat als de dichting is verwijderd anders is de cilinder ovaal, dit door spanning en roest op de beugel die hem omklemt. Deze kun je ook van elkaar verwijderen om zuiver te maken.
Staat allemaal al beschreven op het forum.
Succes.
De revisie setjes zijn te verkrijgen via de club, zijn in stock en kosten €18 per set, voor één cilinder. Alleen voor leden!!
De ontluchtingsnippel moet niet los, als de zuiger moeilijk draait zou ik hem er uit halen en zuiver maken net zoals Herman schrijft. Indien je dit niet doet kan het zijn dat de remmen vroeg of laat blijven plakken. Het is belangrijk dat de zuiger vlot in de cilinder gaat. Best de zuiger uitbouwen en de dichting ook. Gebruik voor de dichting te verwijderen voelplaatsjes dan kun je de dichting niet beschadigen. Maak alles goed zuiver ook de groef waar de dichting in zit. Gebruik cilindervet bij het samen bouwen dan heb je jaren lang geen problemen meer met de remmen. Controleer of de zuiger losjes in de cilinder gaat als de dichting is verwijderd anders is de cilinder ovaal, dit door spanning en roest op de beugel die hem omklemt. Deze kun je ook van elkaar verwijderen om zuiver te maken.
Staat allemaal al beschreven op het forum.
Succes.
De revisie setjes zijn te verkrijgen via de club, zijn in stock en kosten €18 per set, voor één cilinder. Alleen voor leden!!
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Jullie hebben gelijk! De zuiger kan je zeer gemakkelijk terugdraaien met de vijl. Remmen zijn enkele jaren terug volledig vernieuwd, zal daar ook wel eits mee te maken hebben. Alles is nog mooi ingevet, als je de rubberbescherming wegtrekt. Morgen verder af werken en dan zijn alle remblokken ook vernieuwd ( was nog niet 100 % nodig maar nu ik toch bezig was)