FrieMatra zijn murena 2.2S
- GODFRIED
Inderdaad de schakelstang was verkeerd samengebouwd. Nu wpast ze perfect.
De vacuumklep die tussen het inlaatspruitstuk en de delco zit laat aan twee kanten door, dus is defect.
Weet iemand wat voor een klepje dit is, standaard???
De vacuumklep die tussen het inlaatspruitstuk en de delco zit laat aan twee kanten door, dus is defect.
Weet iemand wat voor een klepje dit is, standaard???
- Attachments
-
- een foto met de remmen erbij (Medium).JPG (83.51 KiB) Viewed 5476 times
-
- Zo moet die zitten. (Medium).JPG (74.84 KiB) Viewed 5478 times
-
- Verkeerd samengebouwd. (Medium).JPG (92.08 KiB) Viewed 5479 times
-
- nio vacuumklep (Medium).JPG (98.54 KiB) Viewed 5479 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Vermoedelijk moet dit klepje ook 2 zijdig doorlaten en klapt deze dicht bij een bepaald vacuum.
De pijl moet richting Delco wijzen.
Ook zou de doorlaat maar 0,8 mm moeten zijn.
Dat lijkt me vrij weinig.
Heb van een aantal mensen al gehoord dat ze dit hele systeem laten vervallen.
Op mijn 2.2 zit dit niet.
Waarschijnlijk alleen op de S
De pijl moet richting Delco wijzen.
Ook zou de doorlaat maar 0,8 mm moeten zijn.
Dat lijkt me vrij weinig.
Heb van een aantal mensen al gehoord dat ze dit hele systeem laten vervallen.
Op mijn 2.2 zit dit niet.
Waarschijnlijk alleen op de S
- Attachments
-
- vacklep.JPG (102.9 KiB) Viewed 5466 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
Vreemd dat dit klepje aan twee zijden doorgeeft, ik ben gewoon dat het maar aan één zijde is. Ik snap de functie niet goed van deze klep! Maar de motor draaide perfect met dit klepje, dus we zullen wel zien. :wink
Ik mis een kabel op de bobijn?? De rode die de stroom aanbrengt is aanwezig, zou daar een losse massakabel bijhoren??
Ik heb een schema uitgeprint op 3 A4 papieren en alles een benaming gegeven, maar vind het niet meer.
Zal mijn garage eens moeten opruimen!!!
Zoals jullie kunnen zien ben je vlug dingen vergeten, dan hoef ik niet te zeggen hoe belangrijk het is om notities of foto's te maken als de restauratie enkele jaren in beslag neemt.
Harry, bedankt voor je aanbod.
Ik mis een kabel op de bobijn?? De rode die de stroom aanbrengt is aanwezig, zou daar een losse massakabel bijhoren??
Ik heb een schema uitgeprint op 3 A4 papieren en alles een benaming gegeven, maar vind het niet meer.

Zoals jullie kunnen zien ben je vlug dingen vergeten, dan hoef ik niet te zeggen hoe belangrijk het is om notities of foto's te maken als de restauratie enkele jaren in beslag neemt.
Harry, bedankt voor je aanbod.
Matra Bagheera S - 1977
- Toine
- oetker
De bobine heeft + contact en de andere draad komt van het moduul pen 1
Dat is -bobine.
@ Toine
Het is niet verstandig om deze rechtstreeks aan massa te schakelen als preventie.
Je zet dan de bobine rechtstreeks op + en -, en dat betekent dat de spoel continu belast word als contact aan gezet word en de transistor in het moduul overbelast.
De bobine en/of moduul kan doorbranden.
De gelijkstroomweerstand van de spoel is immers minder als 1 ohm.
Daar gaat dan zomaar meer als 12 Ampere lopen.
Dat is -bobine.
@ Toine
Het is niet verstandig om deze rechtstreeks aan massa te schakelen als preventie.
Je zet dan de bobine rechtstreeks op + en -, en dat betekent dat de spoel continu belast word als contact aan gezet word en de transistor in het moduul overbelast.
De bobine en/of moduul kan doorbranden.
De gelijkstroomweerstand van de spoel is immers minder als 1 ohm.
Daar gaat dan zomaar meer als 12 Ampere lopen.
- GODFRIED
Oei, wat heb ik dan met die draad gedaan?? Ik heb de kabelbundel opnieuw ingetapet en slechte aansluitingen verandert door een nieuwe stekkertje te solderen. Ik zal nog maar eens goed zoeken want ik kan me niet voorstellen dat ik deze draad over het hoofd heb gezien. Hij zal wel ergens achterin uitsteken!!
Ik ben de houdertjes die de bougiekabels op hun plaats moeten houden op de kleppendeksel kwijt, zullen wel weer spontaan te voorschijn komen.
Bedankt voor de tip van de startbeveiliging en het niet rechtstreeks aansluiten van de bobine.
Hier nog enkele foto's van de laatste stand.
De motor nadert het einde van de werkzaamheden. Nog wat aansluitingen, water en uitlaat, dan wordt het testen!!
Ik ben de houdertjes die de bougiekabels op hun plaats moeten houden op de kleppendeksel kwijt, zullen wel weer spontaan te voorschijn komen.
Bedankt voor de tip van de startbeveiliging en het niet rechtstreeks aansluiten van de bobine.
Hier nog enkele foto's van de laatste stand.
De motor nadert het einde van de werkzaamheden. Nog wat aansluitingen, water en uitlaat, dan wordt het testen!!
- Attachments
-
- Begint 3 (Medium).JPG (88.67 KiB) Viewed 5410 times
-
- Begint 2 (Medium).JPG (86.3 KiB) Viewed 5410 times
-
- Begint er weer netjes uit te zien. (Medium).JPG (96.94 KiB) Viewed 5410 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
-
-
- GODFRIED
Geloof me ik zal haar zo niet blijven verwennen nog eventjes en dan zal zij me moeten verwennen. Persoonlijk vind ik 'als je toch alles gedemonteerd heb kun je ook iets meer aandacht geven om het zuiver te maken'. Ik weet het is overbodig maar wel aangenaam om te werken aan de motor als alles er een beetje netjes uitziet.
Nu zullen de eerst 1000km moeten uitwijzen of de motor zijn werk goed doet en het olielek verwenen is.
Ik heb veel onderdelen vervangen in de carburators. Ik hoop dat dit me niet te veel problemen gaat bezorgen, maar anders zal ik onderdelen moeten terug zetten. De bezetting in de carburators voldeed niet aan de specificaties voor een 2.2 S motor.
Dat ze veel geld durven vragen voor die prullen heb ik er maar bij genomen.
Het enige wat ik niet vervangen heb zijn de luchtrichters (choces), er zit nu een 32mm in moet 34mm zijn.
PS, ik zal een foto maken van de onderdelen die ik vervangen heb.
Nu zullen de eerst 1000km moeten uitwijzen of de motor zijn werk goed doet en het olielek verwenen is.
Ik heb veel onderdelen vervangen in de carburators. Ik hoop dat dit me niet te veel problemen gaat bezorgen, maar anders zal ik onderdelen moeten terug zetten. De bezetting in de carburators voldeed niet aan de specificaties voor een 2.2 S motor.
Dat ze veel geld durven vragen voor die prullen heb ik er maar bij genomen.
Het enige wat ik niet vervangen heb zijn de luchtrichters (choces), er zit nu een 32mm in moet 34mm zijn.
PS, ik zal een foto maken van de onderdelen die ik vervangen heb.
- Attachments
-
- Luchtrichters, het zijn die ronde buizen. (Medium).JPG (94.91 KiB) Viewed 5370 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
De kabel die naar de bobijn gaat heb ik niet meer kunnen terug vinden, waarschijnlijk heb ik hem in de kabel getapet. Daar ik geen zin had om de kabelboom opnieuw open te doen heb ik de kabel afgetapt achter de rubber op de stekker, is niet te zien.
Dan maar een poging tot starten. Met stoten en hoesten kwam te motor terug tot leven. Na wat regelen aan de stationairschroeven draait hij terug mooi. Nu moet ik de vacuum en synchronisatie van de 2 carburators terug regelen omdat ik de verzegeling heb gebroken om alles zuiver te maken.
Nu is alleen de vraag waar moet ik dit op aansluiten, er zitten zoveel schroeven op dat het zoeken wordt.
Iemand een idee???
Dan maar een poging tot starten. Met stoten en hoesten kwam te motor terug tot leven. Na wat regelen aan de stationairschroeven draait hij terug mooi. Nu moet ik de vacuum en synchronisatie van de 2 carburators terug regelen omdat ik de verzegeling heb gebroken om alles zuiver te maken.
Nu is alleen de vraag waar moet ik dit op aansluiten, er zitten zoveel schroeven op dat het zoeken wordt.
Iemand een idee???
- Attachments
-
- opzetstuk uitlaat (Medium).JPG (78.04 KiB) Viewed 5352 times
-
- aansluiting stekker module nummer 1 (Medium).JPG (48.28 KiB) Viewed 5352 times
-
- aansluiting vacuummeters!! (Medium).JPG (98.02 KiB) Viewed 5352 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Heb niet zo veel kijk op d'ellorto carbs.
Op de Alfa forums is er erg veel over te vinden.
Daar vond ik ook deze foto met uitleg.
1. idle mixture screws(out to richen)
2. progression holes cover(with these removed throttle plate edge can be seen to assist synchro)
3. vacuum ports(use for balancing with manometer)
4. air bypass(out for more air)
5. top cover retaining screw(just make sure they are tight)
6. pump jet cover(pump jets can be removed and checked for blockage)
Op de Alfa forums is er erg veel over te vinden.
Daar vond ik ook deze foto met uitleg.
1. idle mixture screws(out to richen)
2. progression holes cover(with these removed throttle plate edge can be seen to assist synchro)
3. vacuum ports(use for balancing with manometer)
4. air bypass(out for more air)
5. top cover retaining screw(just make sure they are tight)
6. pump jet cover(pump jets can be removed and checked for blockage)
- Attachments
-
- del1.jpg (61.27 KiB) Viewed 5339 times
Last edited by oetker on Tue May 04, 2010 9:04 pm, edited 1 time in total.
- GODFRIED
Hé Herman,
Daar staat alles op wat ik nodig heb. Het synchroniseren zelf is als bij de bagheera.
Alfa zou deze carburators standaard op enkele types gebruikt hebben, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb om op een Alfa forum te gaan zoeken.
Bedankt voor de informatie.
Wat me gisteren opgevallen is , zonder luchtfilter bleef de motor regelmatig knallen en met luchtfilter was het weg. Dit knallen deed hij voordien ook als hij koud was en niet genoeg benzine in de vlotterkamers had. Waarschijnlijk krijgt hij zonder luchtfilter te weinig benzine. Ik zal eerst alles afstellen en dan nog eens zonder luchtfilter proberen.
Harry, Dat geloof ik dat je die uitlaat kent, heeft iets weg van die gele hé.
Daar staat alles op wat ik nodig heb. Het synchroniseren zelf is als bij de bagheera.
Alfa zou deze carburators standaard op enkele types gebruikt hebben, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb om op een Alfa forum te gaan zoeken.
Bedankt voor de informatie.
Wat me gisteren opgevallen is , zonder luchtfilter bleef de motor regelmatig knallen en met luchtfilter was het weg. Dit knallen deed hij voordien ook als hij koud was en niet genoeg benzine in de vlotterkamers had. Waarschijnlijk krijgt hij zonder luchtfilter te weinig benzine. Ik zal eerst alles afstellen en dan nog eens zonder luchtfilter proberen.
Harry, Dat geloof ik dat je die uitlaat kent, heeft iets weg van die gele hé.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
Vandaag dan naar aansluitingen gezocht voor bevestiging van de vacuümmeters op de carburators. Vorig jaar heb ik de synchronisatie nog goed gezet met de zelfde aansluitstukjes van een bagheera, deze hebben de zelfde draad, maar waar heb ik die gelaten!!! Gelukkig heb ik hier een 6 stel carburators liggen.
De synchronisatielamp laat me zien dat de ontsteking tijdens het draaien steeds even wegvalt!!!! op cilinder 1, dit ga ik ook eens testen op de andere cilinders. Eventueel met een andere lamp controleren of het niet aan de lamp ligt maar ik denk van niet. Dat veroorzaakt dat knallen, vooral als hij koud is.
Daar zal naar gezocht moeten worden, maar waar zou ik het best beginnen???? Ook de toerenteller doet het niet meer, waarschijnlijk heeft het iets te maken met die draad wat ik heb doorgeknipt!!!
Alle hulp en tips zijn welkom.
De synchronisatielamp laat me zien dat de ontsteking tijdens het draaien steeds even wegvalt!!!! op cilinder 1, dit ga ik ook eens testen op de andere cilinders. Eventueel met een andere lamp controleren of het niet aan de lamp ligt maar ik denk van niet. Dat veroorzaakt dat knallen, vooral als hij koud is.
Daar zal naar gezocht moeten worden, maar waar zou ik het best beginnen???? Ook de toerenteller doet het niet meer, waarschijnlijk heeft het iets te maken met die draad wat ik heb doorgeknipt!!!
Alle hulp en tips zijn welkom.
- Attachments
-
- De aansluiting van de vacuummeters. (Medium).JPG (99.3 KiB) Viewed 5304 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Als die alleen wegvalt op Cil 1 dan zijn bougie kabel no1 en Delco/rotor verdacht.
Als die het op andere cilinders ook doet, dan hang een voltmeter aan de + bobine en kijk of die daar ook weg valt.
Als dat niet het geval is, dan zijn moduul en bobine verdacht.
Heb hier nog een origineel reserve moduul (weet ik de conditie niet van) om te testen.
De -bobine hoort ook je toerenteller te voorzien van een puls.
Dat is de zwart/gele draad op de stekker rechts in de motorruimte.
Die hoeft niet aangesloten te zijn om de motor goed te laten lopen.
Als die het op andere cilinders ook doet, dan hang een voltmeter aan de + bobine en kijk of die daar ook weg valt.
Als dat niet het geval is, dan zijn moduul en bobine verdacht.
Heb hier nog een origineel reserve moduul (weet ik de conditie niet van) om te testen.
De -bobine hoort ook je toerenteller te voorzien van een puls.
Dat is de zwart/gele draad op de stekker rechts in de motorruimte.
Die hoeft niet aangesloten te zijn om de motor goed te laten lopen.
- GODFRIED
Laat ons hopen dat ik de fout vlug gevonden heb.
Ik heb hier ook nog een reserve delco en een moduul liggen van een S volgens Cor, of deze anders is weet ik niet!!
Het is wel vreemd dat de vonk zo regelmatig wegvalt, dus een bougiekabel zal het wel niet zijn.
Straks zal ik er meer van weten.
Gelukkig heb je me weer enkele goede tips gegeven.
Ik heb hier ook nog een reserve delco en een moduul liggen van een S volgens Cor, of deze anders is weet ik niet!!
Het is wel vreemd dat de vonk zo regelmatig wegvalt, dus een bougiekabel zal het wel niet zijn.
Straks zal ik er meer van weten.
Gelukkig heb je me weer enkele goede tips gegeven.

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
Harry de Matra is me komen aanmoedigen en samen hebben we overlegd wat de oorzaal zou kunnen zijn.
Na het aanhangen van een andere ontstekingslamp is de vonk terug regelmatig, waarschijnlijk slechtcontact van de aansluitkabels!!
Dan begonnen met bougiekabels, delcokap en rotor te vervangen. Geen beterschap. Omdat ik veel onderdelen vervangen heb in de carburators, stap voor stap oude onderdelen aan het terug zetten geweest, na het vervangen van de airs( nr4) was het knallen weg. zit een 65 in ik had een 55 geplaatst. Dat dit zo gevoelig was had ik niet verwacht.
Na wat draaien eens kijken of hij geen water lekt, oei wat zie ik daar "olie op de vloer" na controle zag ik dat het lek aan kleppendeksel was, gelukkig.
De toerenteller doet het nog steeds niet, zal voor vandaag zijn.
De koppeling grijpt me iets te vlug. Misschien nog eens ontluchten.
Een testrit zal alles duidelijk moeten maken.
Na het aanhangen van een andere ontstekingslamp is de vonk terug regelmatig, waarschijnlijk slechtcontact van de aansluitkabels!!
Dan begonnen met bougiekabels, delcokap en rotor te vervangen. Geen beterschap. Omdat ik veel onderdelen vervangen heb in de carburators, stap voor stap oude onderdelen aan het terug zetten geweest, na het vervangen van de airs( nr4) was het knallen weg. zit een 65 in ik had een 55 geplaatst. Dat dit zo gevoelig was had ik niet verwacht.
Na wat draaien eens kijken of hij geen water lekt, oei wat zie ik daar "olie op de vloer" na controle zag ik dat het lek aan kleppendeksel was, gelukkig.
De toerenteller doet het nog steeds niet, zal voor vandaag zijn.
De koppeling grijpt me iets te vlug. Misschien nog eens ontluchten.
Een testrit zal alles duidelijk moeten maken.
- Attachments
-
- onderdelen dellorto carburators van jean (Medium).jpg (83.42 KiB) Viewed 5235 times
Last edited by GODFRIED on Fri May 07, 2010 2:29 pm, edited 2 times in total.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Mooi, gelukt dus
Als het mengsel te arm is krijg je dit soort dingen ook.
Bij mij grijpt de koppeling ook vrij diep.
Er valt weinig te stellen als ik het zo bekijk.
Mocht het met ontluchten niet lukken, dan heb je nog een pomp liggen die 22 mm is volgens mij.
Die heeft iets meer verplaatsing.
Dat zou het pedaal iets hoger laten grijpen.
Het kleppendeksel lekt dat ook bij de benzinepomp bij jou?
Ik heb de indruk dat die deksels gauw krom staan.
Vorig jaar de pakking vervangen, en lekt alweer

Als het mengsel te arm is krijg je dit soort dingen ook.
Bij mij grijpt de koppeling ook vrij diep.
Er valt weinig te stellen als ik het zo bekijk.
Mocht het met ontluchten niet lukken, dan heb je nog een pomp liggen die 22 mm is volgens mij.
Die heeft iets meer verplaatsing.
Dat zou het pedaal iets hoger laten grijpen.
Het kleppendeksel lekt dat ook bij de benzinepomp bij jou?
Ik heb de indruk dat die deksels gauw krom staan.
Vorig jaar de pakking vervangen, en lekt alweer

- GODFRIED
Inderdaad ik heb een reserve pomp liggen. De koppeling zal ik aanpassen als het niet verbetert met ontluchten. Waarschijnlijk zal ik dan het asje van pomp verlengen of regelbaar maken net zoals op mijn bagheera.
Ik heb een nieuwe dichting geplaatst tussen de kleppendeksel en heb deze iets vaster moeten zetten. Voorheen had ik geen lek aan het kleppendeksel en hij lekt niet in de omgeving van de pomp. De kleppendeksel is inderdaad iets krom, dit heb ik gemerkt toen hij op de tafel lag, maar je alle boutjes aandraait moet hij zich zetten.
Ik heb een nieuwe dichting geplaatst tussen de kleppendeksel en heb deze iets vaster moeten zetten. Voorheen had ik geen lek aan het kleppendeksel en hij lekt niet in de omgeving van de pomp. De kleppendeksel is inderdaad iets krom, dit heb ik gemerkt toen hij op de tafel lag, maar je alle boutjes aandraait moet hij zich zetten.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- hendrik
-
mij hadden ze toch aangeraden altijd 98 te tanken.hendrik wrote:De 1.6 gaat goed op de 95 of zou de 2.2 toch de 98 moeten hebben.Godfried je kan het altijd eens kunnen proberen met 98 dan weet je het maar ik twijfel er aan dat het aan de benzine licht maar ja je weet maar nooit.
grt harry de matra.