Kleppen frezen
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Gisteravond met mijn vrouw maar eens de matra gebruikt om naar vrienden te gaan. Daarvoor gebruikte ik deze alleen in het weekend in het dorp. Al met al een spannend ritje geweest. De heenreis ging wel goed alleen af en toe schokken bij het optrekken en het afslaan van de motor als je voor een stoplicht stopte.
De terugreis was "leuker". Bij vertrek bleek de rechter koplamp los te bungelen. De koplamp was vastgelijmd in het ijzeren frame maar dit was losgelaten. Met een paar tyre-wraps weer vastgezet en door gereden.
Het schokken werd steeds erger en op het laatst reed de wagen alleen met het gas er op. Als je het gas iets iets los liet sloeg ie bijna af.
Een paar straten voor ons huis een schurend geluid en bij de op een na laatste drempel kon ik de uitlaat op gaan rapen. Daarna met brullende pijp verder gereden en uiteindelijk voor de garage gedumpt.
Op dit moment weet ik de staat van de motor niet meer. De temperatuurmeter werkt helaas niet dus daar kon ik ook niets aan af lezen. De nieuwe motor krijgt nu wel even voorrang.
De terugreis was "leuker". Bij vertrek bleek de rechter koplamp los te bungelen. De koplamp was vastgelijmd in het ijzeren frame maar dit was losgelaten. Met een paar tyre-wraps weer vastgezet en door gereden.
Het schokken werd steeds erger en op het laatst reed de wagen alleen met het gas er op. Als je het gas iets iets los liet sloeg ie bijna af.
Een paar straten voor ons huis een schurend geluid en bij de op een na laatste drempel kon ik de uitlaat op gaan rapen. Daarna met brullende pijp verder gereden en uiteindelijk voor de garage gedumpt.
Op dit moment weet ik de staat van de motor niet meer. De temperatuurmeter werkt helaas niet dus daar kon ik ook niets aan af lezen. De nieuwe motor krijgt nu wel even voorrang.
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL

Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat de temperatuurmeter niets aangeeft... deze reageert op de temperatuur van de koelvloeistof.
Als ik dit zo lees ben ik er bang voor dat je de motor gisteren naar de eeuwige jachtvelden hebt gereden.... ongekoeld gebruik betekend meestal einde verhaal voor het blok.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
En nu het konstant het verhaal van je vrouw moeten aanhoren?
Alvast een voorspoedige herstelling gewenst.
Alvast een voorspoedige herstelling gewenst.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4026
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- matrafan
- Posts: 2240
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Vreemd. Snelle conculie getrokken denk ik. Vandaag even water bijgevuld conform de instructies en ging maar een liter in. Motor geprobeerd te starten en die deed het gelijk. In het koelvloeistoftankje zie ik wat "schuim". Dit is ook zo weer weg. Een tijdje laten draaien en de radiateur werd warm.
Wat het schokken met warme motor zaterdag betekende weet ik niet maar de koppakking ligt er niet volledig uit anders loopt de motor echt niet.
Iemand ervaring met een schokkende motor. Het was echt god gas geven en dan schoot je vooruit. Als je het gas iets los liet stortte ie bijna in.
Wat het schokken met warme motor zaterdag betekende weet ik niet maar de koppakking ligt er niet volledig uit anders loopt de motor echt niet.
Iemand ervaring met een schokkende motor. Het was echt god gas geven en dan schoot je vooruit. Als je het gas iets los liet stortte ie bijna in.
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- oetker
- Posts: 8165
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Is de olie melkkleur?
Een andere test is de motor/uitlaat warmdraaien, zodat alle condens uit de uitlaat is..
Vervolgen houd je een hand achter de uitlaat en geeft een paar keer gas..
Als die hand nat word, heb je of een lekke koppakking, of een gescheurde kop.
Kijk uit dat je de handjes niet verbrand.
Een andere test is de motor/uitlaat warmdraaien, zodat alle condens uit de uitlaat is..
Vervolgen houd je een hand achter de uitlaat en geeft een paar keer gas..
Als die hand nat word, heb je of een lekke koppakking, of een gescheurde kop.
Kijk uit dat je de handjes niet verbrand.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Een aantal weken terug had ik dat soort problemen. De eerste 20 km gingen als vanouds, maar daarna ging de motor haperen, dreigde stil te vallen en was alleen met een flinke dot gas weer aan de praat te houden. En dat werd steeds erger.
Nadat ik moeizaam mijn bestemming had bereikt wilde de auto bij vertrek niet meer starten. Het bleek een kwestie van elektra en rotte stekkers te zijn.
Kortom die verschijnselen kunnen veel oorzaken hebben. Maar er was bij mij niets loos met uitlaat of koelvloeistof.
Nadat ik moeizaam mijn bestemming had bereikt wilde de auto bij vertrek niet meer starten. Het bleek een kwestie van elektra en rotte stekkers te zijn.
Kortom die verschijnselen kunnen veel oorzaken hebben. Maar er was bij mij niets loos met uitlaat of koelvloeistof.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- Remco007
- Posts: 205
- Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
- Location: Bergschenhoek
Ik kan e.e.a. nog niet testen omdat de uitlaat er weer opnieuw en nu beter onder geplaatst moet worden. Liever heb ik een goede demper dan de uitlaat met twee dubbele pijpen die ik nu heb....
Vorige week heb ik het blok schoon gemaakt. Daarvoor heb ik alle gaten dichtgestopt met een doekje. De brandstofpomp had ik al verwijderd omdat ik toch een elektronische pomp heb maar tijdens het polijsten verdween het doekje naar binnen.... Helaas niet meer op te vissen.
Misschien een retorische vraag maar kan ik het laten zitten of moet het stukje er met alle geweld uit. Waarschijnlijk ligt het nu onderin.
Vorige week heb ik het blok schoon gemaakt. Daarvoor heb ik alle gaten dichtgestopt met een doekje. De brandstofpomp had ik al verwijderd omdat ik toch een elektronische pomp heb maar tijdens het polijsten verdween het doekje naar binnen.... Helaas niet meer op te vissen.
Misschien een retorische vraag maar kan ik het laten zitten of moet het stukje er met alle geweld uit. Waarschijnlijk ligt het nu onderin.
- Attachments
-
- Hierbij een voorbeeld van het stukje
- Pict3297.jpg (20.93 KiB) Viewed 14709 times
-
- En de ride voor de zomer
- Pict3291.jpg (68.36 KiB) Viewed 14709 times
greetz Remco
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
kleppen frezen
hallo,
dit jobke heb ik net achter de rug ,de murenakop is net gevlakt,
en samen de kleppen en op dichtheid onder vlstf afgeperst ter controlern
en teven nieuwe klepzittingen laten steken , kostprijs ruime
400 euro , terug bij u op 2 werkdagen op 10 min van mijn deur in leuven
stef lemans
ps , prima werk , want ik knal er ondertussen al lekker mee rond....
dit jobke heb ik net achter de rug ,de murenakop is net gevlakt,
en samen de kleppen en op dichtheid onder vlstf afgeperst ter controlern
en teven nieuwe klepzittingen laten steken , kostprijs ruime
400 euro , terug bij u op 2 werkdagen op 10 min van mijn deur in leuven
stef lemans
ps , prima werk , want ik knal er ondertussen al lekker mee rond....
- GODFRIED
- Posts: 10154
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Stef,
Mag ook wel voor dat geld en dan spreken we alleen van de cilinderkop.
Remco, In principe zou ik zeggen dat stukje doek kan geen kwaad!!! De olie die naar de motor gaat wordt eerst door een zeef gezogen in het carter , door de oliefilter en dan via de oliepomp naar de motor gestuurd.
De oliekanalen kan hij niet verstoppen, maar de doek kan in stukjes geraken en zo het zeef en de oliefilter gedeeltelijk verstoppen. Dan is nog de vraag wat doet de krukas met dit doekje?? Ik vermoed dat het zal zakken in de olie naar de bodem van het carter, maar of dit zeker is????
Misschien als je de olie aflaat dat je door deze opening het doekje uit het carter kunt halen, met wat geluk drijft het met de olie mee!!
Succes.
Mag ook wel voor dat geld en dan spreken we alleen van de cilinderkop.
Remco, In principe zou ik zeggen dat stukje doek kan geen kwaad!!! De olie die naar de motor gaat wordt eerst door een zeef gezogen in het carter , door de oliefilter en dan via de oliepomp naar de motor gestuurd.
De oliekanalen kan hij niet verstoppen, maar de doek kan in stukjes geraken en zo het zeef en de oliefilter gedeeltelijk verstoppen. Dan is nog de vraag wat doet de krukas met dit doekje?? Ik vermoed dat het zal zakken in de olie naar de bodem van het carter, maar of dit zeker is????
Misschien als je de olie aflaat dat je door deze opening het doekje uit het carter kunt halen, met wat geluk drijft het met de olie mee!!
Succes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
GODFRIED wrote:
Remco, In principe zou ik zeggen dat stukje doek kan geen kwaad!!! De olie die naar de motor gaat wordt eerst door een zeef gezogen in het carter , door de oliefilter en dan via de oliepomp naar de motor gestuurd.
De oliekanalen kan hij niet verstoppen, maar de doek kan in stukjes geraken en zo het zeef en de oliefilter gedeeltelijk verstoppen. Dan is nog de vraag wat doet de krukas met dit doekje?? Ik vermoed dat het zal zakken in de olie naar de bodem van het carter, maar of dit zeker is????
Misschien als je de olie aflaat dat je door deze opening het doekje uit het carter kunt halen, met wat geluk drijft het met de olie mee!!
Succes.
Ik moet er niet aan denken wat dat doekje allemaal kapot kan maken... gebrek aan smering door een verstopte zeef of filter, vastgelopen lagers.

Eruit halen dus, beter nu een dag extra werk dan straks een vastloper.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Mijn pa was ook altijd zo een held om overal doekjes in te steken.
Ik zie een kever op de foto staan en dat doet mij diret denken aan mijn pa.
Destijds op het werk de cilinders van zijn T2 bus naar een overmaat bewerkt, pa steekt heel de motor in elkaar en vanaf dat de motor terug loopt wisten we dit hoort niet zo.
Bleek een doekje in de luchttunnel te zijn dat in de ventilator was gesukkeld, daarvoor hebben we natuurlijk de motor terug uitgebouwd omdat we niet wisten waar te zoeken of naar wat.
Doekje, boutje moertje dat moet eruit.
Ik zie een kever op de foto staan en dat doet mij diret denken aan mijn pa.
Destijds op het werk de cilinders van zijn T2 bus naar een overmaat bewerkt, pa steekt heel de motor in elkaar en vanaf dat de motor terug loopt wisten we dit hoort niet zo.
Bleek een doekje in de luchttunnel te zijn dat in de ventilator was gesukkeld, daarvoor hebben we natuurlijk de motor terug uitgebouwd omdat we niet wisten waar te zoeken of naar wat.
Doekje, boutje moertje dat moet eruit.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1674
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Een prop ducktape werkt net zo goed en blijft tenminste plakken in de opening.GODFRIED wrote:Ik steek ook overal doekjes in! Hoe ga je anders vuil buiten houden?

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969