FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Opsturen is niet nodig. Dat je het met twee vingers kunt samenknijpen zegt genoeg. Ik ga het nog één keer goed bekijken en als ik dan tevreden ben laat ik het zo.
Zonder jou hulp was ik er zeker niet uitgekomen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De beslissing is gevallen. DE MOTOR MOET ER UIT!!

Ik heb een lampje aan twee kabels gesoldeerd zodat ik het kon aflaten langs de ketting op tot op de plaats waar ik het licht nodig heb. Het lampje ging net langs de ketting door, ook hier is er weinig plaats.

Het drukstuk op de kettingspanner is verdraait, volgens mij ligt hij er uit. Ik ben met een draad tot op de drukkop geweest en deze zit te los volgens mij. Ik kan hem verplaatsen!!!! Als ik nu mijn vaststellingen met de foto’s van Herman vergelijk is er zeker iets mis. Ik heb de motor al laten draaien op de startmotor, verwacht niet dat dit schade heeft veroorzaakt, maar je weet maar nooit!!

Er zit niets ander op dan de motor uit te bouwen. Gelukkig heb ik het nog eens goed bekeken. :oops:
Wie weet wat me dat had aangericht? :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is raar.
Het zou helemaal niet kunnen draaien
Het zit strak tegen het blok, of hij moet achter de ketting geschoten zijn.
Attachments
P1020155 (Medium).JPG
P1020155 (Medium).JPG (61.45 KiB) Viewed 5092 times
P1020156 (Medium).JPG
P1020156 (Medium).JPG (83.58 KiB) Viewed 5092 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Das wel héél jammer en een grote tegenvaller.

Maar zoals ge zelf altijd tegen ons zegt:

Houd de moed erin en volhouden
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, als je ooit hulp nodig hebt dan laat je het maar horen.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb er maar één verklaring voor. De ketting is blijkbaar toch niet ontspannen geweest!! Ik heb de motorophanging rechts losgemaakt en de motor iets hoger geplaatst om goed aan de waterpompschroeven te kunnen. Dit is het enige moment dat de ketting eventjes niet aangespannen is gebleven., waarschijnlijk zal de veer toen alles weg gedrukt hebben!!

Dit is een kleine fout die me nu zuur opbreekt. :x Als het dat maar is! Ik zal het terug in orde maken. De meeste schroeven zullen wel vlot losgaan, als het een troost mag zijn!
We gaan er voor. :wink:

Harry bedankt voor de aanbieding, als ik ergens hulp nodig heb hoor je het.

Gelukkig heb ik het nog net op tijd gezien, als ik die ingeving met dat lampje niet had gehad dan was ik daar waarschijnlijk zo mee gaan rijden. Ik mag er niet aan denken wat dit allemaal had kunnen vernielen. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zoiets moet het geweest zijn.
Waarschijnlijk niet ver genoeg indraaien van de spanner zodat die ontpannen zou zijn.
Wel balen, maar gelukkig heb je het op tijd ontdekt.
Je hebt weer wat te doen van de week.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het hart van mijn murena ligt nu op de grond. Nu de motor daar ligt heb ik heb weer wat werk, nu kan ik nog van alles doen!!
Zoals verwacht alle schroeven gingen vlot los.
Attachments
motor 5 (Medium).JPG
motor 5 (Medium).JPG (115.03 KiB) Viewed 5046 times
motor 4 (Medium).JPG
motor 4 (Medium).JPG (101.68 KiB) Viewed 5046 times
motor 3 (Medium).JPG
motor 3 (Medium).JPG (94.22 KiB) Viewed 5046 times
motor 2 (Medium).JPG
motor 2 (Medium).JPG (85.54 KiB) Viewed 5046 times
De motor ligt op de grond. (Medium).JPG
De motor ligt op de grond. (Medium).JPG (92.28 KiB) Viewed 5046 times
Ik heb de murena van achter wat hoger gelegd. (Medium).JPG
Ik heb de murena van achter wat hoger gelegd. (Medium).JPG (73.52 KiB) Viewed 5046 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is wat werk, maar het maakt het leven een stuk eenvoudiger wat betreft werken aan de motor.
Gelukkig heb je de spullen om het te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Handig zo een mobiele brug die ik ter plaatse kan opbouwen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, je bent goed bezig nu kan je er wel goed aan. Je had de motor er al van in het begin er uit moeten halen dan had je veel werk bespaart. Maar ja zo blijf je wel lekker bezig. Het blijft toch nog altijd een hobby he.




grt harry de matra
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Had ik goed opgelet " dan was dit nodig geweest". Achter een paar weken is dit weer vergeten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Begonnen met de motor en de aanbouwdelen zuiver te maken.
Attachments
ophanging motor  2 (Medium).JPG
ophanging motor 2 (Medium).JPG (86.45 KiB) Viewed 4986 times
ophanging motor 1 (Medium).JPG
ophanging motor 1 (Medium).JPG (92.01 KiB) Viewed 4986 times
aan het zuiver maken (Medium).JPG
aan het zuiver maken (Medium).JPG (77.23 KiB) Viewed 4986 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, dat ziet er al zeer goed uit. Het gaat wel goed nu de motor er uit is dat is ook wel fijner werken.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Niet te mooi maken Godfried, anders wil je er straks niet meer in rijden. 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat zit er dik in dan rij ik er wel mee als dat mag van godfried.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hij is gemaakt voor te rijden en ik zal het doen.
Ik zou het zonde vinden van nu een vuile motor terug te plaatsen.
Als de motor zuiver is is de kettingspannen aan de beurt.

Die schroef op de poulie van de krukas heeft die linkse of rechtse draad??
Wie weet het?
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Rechtse draad Godfried.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ok dan ga ik wat meer kracht gebruiken.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De bout er dan met veel moeite toch uit gekregen. Ik hem moeten warm stoken om hem los te krijgen.

Zoals verwacht lag de kettingspanner langs zijn voetstuk en de veer zag ik verdwijnen in de motorolie.

De kettingspanner heeft een kleine opening waar de olie door in de kettingspanner wordt geperst en deze de kettingspanner tegen de ketting druk tijdens het draaien van de motor. Het kon ook niet dat de veer alles was wat de ketting moet gespannen houden. De ketting wordt hydraulisch gespannen.
Attachments
Weer iets om zuiver te maken. (Medium).JPG
Weer iets om zuiver te maken. (Medium).JPG (96.94 KiB) Viewed 4922 times
De kettingspanner. (Medium).JPG
De kettingspanner. (Medium).JPG (64.3 KiB) Viewed 4922 times
De kettingspanner ligt er uit! (Medium).JPG
De kettingspanner ligt er uit! (Medium).JPG (113.21 KiB) Viewed 4922 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Waarschijnlijk is die met het loshalen van de kop dan toch niet opgespannen geweest, andrs kan die nergens heen.
Hoop werk voor zo'n klein foutje, maar als je eenmaal weet hoe die opspanning precies werkt dan gaat dat je geen 2e keer overkomen.
je moet hem echt voelen inklikken als je aan de bout draait, en je moet dan de veerspanning in die bout overbruggen.
Dat vereist meer kracht op de bout dan je denkt, is me opgevallen.
Enige voordeel is dat je de motor en motorruimte nu goed kan behandelen.
Want als de motor er in zit kom je echt bijna nergens bij.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had het motorruim al zuiver gemaakt, maar nu kan ik aan plaatsen die voorheen niet bereikbaar waren.

Een zeer stomme fout, de kettingspanner is niet ontspannen geweest dat is zeker. Nee, dat zal me zeker nooit meer gebeuren. :oops:

De distributiedeksel zit er terug op. Nu moet ik nog een nieuwe oliekeerring gaan kopen en plaatsen. Eventjes op de topic van jou zien wat er in moet. Bij mij staan er geen maten of nummer op.

Ik heb de waterpomp terug afgebouwd omdat het borgmiddel niet droogt, hier door zou de pomp kunnen gaan lekken langs de ingeperste dichting.
Na drie weken is het nog niet droog. Thans ik heb een product van Loctite gebruikt, daar ben ik nu toe altijd tevreden van geweest.
Waarom het niet droogt???
Attachments
Het begint weer op een motor te gelijken. (Medium).JPG
Het begint weer op een motor te gelijken. (Medium).JPG (95.73 KiB) Viewed 4921 times
Alles terug zuiver ,klaar voor montage. (Medium).JPG
Alles terug zuiver ,klaar voor montage. (Medium).JPG (103.99 KiB) Viewed 4921 times
Waterpomp borgmiddel! (Medium).JPG
Waterpomp borgmiddel! (Medium).JPG (104.73 KiB) Viewed 4921 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedoel je de oliekeerring op de deksel van de krukas zit?
Die zit ook op je Bagheera volgens mijn doc.
Peugeot nummer 0321.63

Diameters.
40 mm binnen
58 mm buiten
8 mm dik

Denk bij de autoshop wel te vinden met deze nummers.

Ajusa 15017800
Corteco 07011545B
Elring 141.090
Payen NF694
Goetze 50-306493-00
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wat droogt er niet? het teveel aan product langs buiten? Sommige afdichtingen drogen enkel onder druk.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die oliekeerring heb ik dan nog liggen, dat is gemakkelijk.

Ik heb een borgmiddel voor bouten gebruikt dat na 4 weken nog niet droog is, dat is toch niet normaal?? Eerst heb ik de blauwe gebruikt, dan de rode en nu lijm, allemaal produkten van Loctite.
Dat het spul niet droogt kan toch niet??? :evil:
Attachments
loctite (Medium).JPG
loctite (Medium).JPG (102.89 KiB) Viewed 4900 times
Het nu gebruikte borgmiddel. (Medium).JPG
Het nu gebruikte borgmiddel. (Medium).JPG (109.06 KiB) Viewed 4900 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Op de delen waar er zuurstof bij komt hard het niet uit.
Alleen het deel wat opgesloten zit gaat het hechten.
Tussen de bus en de pomp zou het dus moeten plakken, alleen dat zie je niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is dan de reden dat het niet droogt. De verkoper heeft er ook niet veel kaas van gegeten anders had hij me deze niet geruild!!!!
Weer iets geleerd.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De motor en zijn aanbouwdelen zuiver maken is een tijdrovende karwei.

Dankzij Harry heb ik de benzinepomp klaar kunnen maken voor de plaatsing. De schokdempers waar de pomp op staat komen van hem. Ik heb gezien dat sommige de bijgeleverde filter niet plaatsen, deze wordt aanbevolen om de pomp te beschermen van vuil!! Dus het is wel nodig.

Waarschijnlijk ga ik de versnellingsbak ook verwijderen om te zien wat er achter zit. Misschien is de koppeling aan vervanging toe, deze plaats ik dan best nu mee!!
Attachments
zuiver maken motor v (Medium).JPG
zuiver maken motor v (Medium).JPG (90.41 KiB) Viewed 4877 times
De benzinepomp klaar voor de plaatsing. (Medium).JPG
De benzinepomp klaar voor de plaatsing. (Medium).JPG (93.4 KiB) Viewed 4877 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, je begint goed op te schieten dat ziet er goed uit prachtig gedaan.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote Godfried
--------------------
Dus het is wel nodig.
==================

Voor de zekerheid doen, maar de Matra heeft een plasic tank, dus veel last van oxydatievuil heb je niet.
Heb laast een nieuwe filter geplaatst, en de oude open gemaakt.
Ondanks dat die er pas 20 jaar opzat, zat er 0,0 vuil in.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply