murena's motoren en de keuring ....

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

murena's motoren en de keuring ....

Post by zeuneke »

Vrienden even volgend verhaal meedelen :
al een tijdje had ik het gevoel dat de murena niet helemaal op zijn volle potentieel zat . Op onze rit in Lier in oktober had ik hier ook al wat last van ,Cor heeft toen zijn hoofd nog eens in het motorcompartiment gestoken en toen werd er gezegd dat een warme Murena daar wel meer last van had en durfde "bokkig" doen, niet echt doortrekken en horten en stoten ( zoals met te warme benzine die vervliegd in de carburator). Toen ik terug kwam van Pijpelheide en het niet echt warm was ,kreeg ik opnieuw last van dit euvel. Wat heb ik nu gedaan...een nieuwe delco kap, rotor en kabels geplaatst en plotseling heeft de wagen alle vermogen, gaat perfect zonder stoten in de toeren en rijd echt perfect,hij heeft eigenlijk nog nooit zo goed gedraaid, dus ik denk dat ik last had van bougiekabels die doorsloegen en zo het gevoel gaven dat de murena "dichtgenepen"werd en precies op 3 poten draaide...

en toen reed ik naar de keuring....

Niets dan goedkeurende blikken en opmerkingen tot de laatste keurder plotseling zei: " zeg die stalen remflexibels da mag wel niet zalle" , dus nu is de murena afgekeurd omdat hij beter gemaakt is dan origineel en ook ...ze hebben hem al 4 jaar zo goedgekeurd !!!! dus wat nu? ik heb een mail gestuurd naar de GOCA en de keuring in Geel maar nog niets teruggehoord. ook zijn originele niet meer te krijgen , de Goodrige flexibels hebben een ISO9002 , TUV en DOT keuring en voor de onwetenden van de keuring is dat niet goed !!Iemand een oplossing ?

da's pas om zot van te worden !! maar allee rijden doet ze als nooit tevoren !!!

frank
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb deze remleidingen nooit gehad, maar misschien dat ze niet goed zijn omdat de staat niet te controleren is van het rubber binnen de stalen mantel..... Bij normale slangen kunnen ze hem iets buigen en haarscheurtjes detecteren, en met jouw slangen zal dit waarschijnlijk niet kunnen....
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Frank,

De remslangen zij nog alle twee leverbaar. De achterste zitten zelfs nog in de clubstock.
Ik kan ze alle twee nog bestellen hier in de autoshop. Heb ze zelfs in voorraad voor mezelf maar indien iemand ze dringend nodig heeft is dat wel te regelen. Prijs autoshop, achter €40: voor,35€. Per paar. Merk; Pex.
Onder voorbehoud van prijsaanpassing in de autoshop!!

Ik vind het wel banaal dat ze de murena door voor afkeuren. :evil:

Goed om te weten wat je gedaan hebt. Bedankt voor deze oplossing te melden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar hebben we in mijn remmentopic ook nog is een discussie over gevoerd.
In Nederland en Duitsland is het geen probleem, maar Belgie schijnt zo zijn eigen keuringsregels te hebben.
1 Europa is op dat gebied nog ver weg.
Persoonlijk vind ik echter dat ze gelijk hebben.
De staat van het rubber is oncontroleerbaar, daarom heb ik voor de standaard gekozen.

De ontstekings kabels slaan bij mij ook door heb ik gisteren geconstateerd, en zoals je zegt, vermindering van vermogen en inhouden.
Ik had ze na de aankoop van de Murena vervangen samen met kap en rotor, maar de doppen van de bougies zitten op een erg heet plekje, en daar gaat het mis.
Ben nu naar iets op zoek met metalen doppen.
De Vauxhall Cavalier 1.8-2.0 van rond 86 heeft dezelfde eigenschappen kabel met metalen doppen.
Weet alleen nog niet of de kabels voldoende lengte hebben en ook geen haakse ombuiging bij de verdeler.
Gaan we proberen :)
Last edited by oetker on Fri Mar 26, 2010 8:57 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Godfried,

Heb je soms ook de onderdeelnummers van de Pex remflexibels?
Ik wil die binnenkort ook vervangen.

Frank, ik had tijdens de keuring gevraagd of die metalen remflexibels toegestaan waren, maar de keurder wist het niet en verwees mij door naar de chef van het station, die echter op dat ogenblik niet aanwezig was. Daarna ben ik eigenlijk vergeten van eens terug te bellen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
JV
Posts: 524
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote:.
Ben nu naar iets op zoek met metalen doppen.
Laszlo heeft ze, maar ze zijn wel prijzig.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat had ik gezien.
Maar €90 voor een setje :-?
Ze zijn toch niet van goud :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb eventueel ook nog 4 2e handse remslangen te koop.
Deze zaten op de sloop murena van mij.

Het rubber vertoont nergens haarscheurtjes met het buigen in flinke bochten.

Deze wil ik ook wel verkopen als je interesse hebt.

Het is wel zo dat links achter en rechts achter verschillende merken slangen zijn. Ik weet niet of dit wel verantwoord is. Of is het niet dat beide slangen vervangen moeten worden als er een niet goed is? Anders heb ik een slang teveel gekocht nadat een marter mijn remleiding had opgegeten een paar jaar terug :D.

Maar ik heb ze iig te koop.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Sinds enige tijd heb ik een oude mercedes 250coupe erbij. Die heeft zo'n 10 jaar stil gestaan. Van alle wielen zaten de remmen vast. Oorzaak was dat de rubber flexibels dicht zaten. Het rubber was gaan zwellen, en heeft de doorgang in de flexibel dichtgedrukt. Ik heb alle flexibels vervangen.

Aan de buitenkant van de flexibels was niets te zien. Het zag er prima uit. Geen teken van ouderdom. Geen haarscheuren of droogtescheuren. :-?
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

bart_heemskerk wrote: Aan de buitenkant van de flexibels was niets te zien. Het zag er prima uit. Geen teken van ouderdom. Geen haarscheuren of droogtescheuren. :-?

Een bekend probleem, mijn Rancho had voor ook van deze leidingen...

Image

En ondanks deze remleidingen toch nog een geldige APK... er wordt soms wat aangerommeld met de APK in Nederland. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Je mag er niet aan veranderen tenzij een attest van de fabrikant speciaal voor jouw voertuigtype.

De wetteksten remmen
http://www.wegcode.be wrote:HOOFDSTUK VI: Constructie

Artikel 45: Reminrichtingen van de auto's - Algemene bepalingen




§1. De auto's moeten voorzien zijn:
1° van een bedrijfsreminrichting die het mogelijk moet maken de beweging van het voertuig te controleren en het voertuig op veilige, snelle en doeltreffende wijze tot stilstand te brengen, ongeacht de snelheidsomstandigheden en de belasting en ongeacht de stijgende of dalende helling waarop het voertuig zich bevindt. De werking ervan moet regelbaar zijn . De bestuurder moet deze remming tot stand kunnen brengen vanaf zijn zitplaats, zonder de handen van het stuurorgaan te nemen;

2° van een noodreminrichting die het bij storing van de bedrijfsreminrichting mogelijk moet maken het voertuig binnen een redelijke afstand tot stilstand te brengen. De werking ervan moet regelbaar zijn.

De bestuurder moet deze remming vanaf zijn zitplaats kunnen bewerkstelligen en daarbij ten minste met één hand de controle over het stuurorgaan behouden. Met het oog op deze voorschriften wordt aangenomen dat er zich niet meer dan één storing in de bedrijfsreminrichting tegelijkertijd kan voordoen;

3° van een parkeerreminrichting die het mogelijk moet maken het voertuig onbeweeglijk te houden op een stijgende of dalende helling, zelfs bij afwezigheid van de bestuurder, waarbij dan de actieve elementen aangespannen blijven door middel van een uitsluitend mechanisch werkende inrichting. De bestuurder moet deze remming vanaf zijn zitplaats kunnen bewerkstelligen.
en ook http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art46
http://www.how2tune.be wrote:> Ophanging en wielen > Remmen

Het remsysteem is een van de cruciale elementen voor de verkeersveiligheid. Om geen risico’s te nemen voor zowel de inzittenden van het voertuig als de andere weggebruikers, is het verboden om aan het remsysteem te raken.

Het vervangen van remschijven (niet de remblokken) is toegestaan mits te voldoen aan de Europese Richtlijn 1400/2002 met attest.

De fabrikant die het reserveonderdeel levert moet ten alle tijden kunnen certificeren dat het betrokken onderdeel van dezelfde kwaliteit is als het oorspronkelijke element. Dit door middel van een verklaring onder vorm van een certificaat of attest met duidelijke vermelding van het voertuigtype waarvoor het bestemd is.


Reglementering
Europese Richtlijn 71/320/EEG betreffende de reminrichtingen.

Europese verordening 1400/2002 betreffende “originele reserveonderdelen “ en “reserveonderdelen van gelijke kwaliteit”.

Artikel 45 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische -eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen..
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is natuurlijk voor ons alle twee gemakkelijker als julie deze zelf kunnen bestellen.

De voorste remslang zit in een doosje. De achterste wordt los geleverd?
Op de achterste zit alleen een sticker met 2284 op.
Zie foto.

PS; Ook deze van de bagheera zijn hier leverbaar.
Attachments
remslang voor mur (Medium).JPG
remslang voor mur (Medium).JPG (52.78 KiB) Viewed 9246 times
remslang achter mur (Medium).JPG
remslang achter mur (Medium).JPG (84.61 KiB) Viewed 9246 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

het bedrijf C & C Parts in Baarlo ( Ned. Limburg ) heeft voor mijn Murena's een adapter voor de slangen achter gemaakt, waardoor ik nu gewoon standaard slangen ( € 17,50 st. ) kan gebruiken. Ik kan ze er gewoon afhalen want ze zijn altijd op voorraad ; ik zal edd eens wat foto's en onderdeelnummers op het forum zetten.
Dit bedrijf kan overigens wat remmen betreft nagenoeg alles leveren , of het nu van 1925 of van 2010 is.
meet.........
The Pete
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat soort dingen is wel te kant en klaar te vinden.

bvb

http://cgi.ebay.co.uk/Make-your-own-bra ... 2eabcc6c31
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik wist niet dat dit mogelijk is. Wel handig om te weten.

Ik heb jaren ( ongeveer 7) geleden nieuwe remslangen gezocht voor mijn bagheera. De voorste waren nog in stock maar de achterste heb ik bijna €100 betaald omdat ze die hebben laten bijmaken. Ik kon die hier (toen)nergens vinden. :(
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Da's een beste prijs voor een paar remslangetjes. :o

Ik ga hiervoor meestal naar Rekos Remmenservice hier in Almelo, is voor mij ongeveer 5 minuten fietsen vanaf huis.
Even de oude slangen meenemen en ze maken ter plekke nieuwe exemplaren, daar kun je meestal zelfs nog op wachten.
De kosten zijn voor mij nog nooit hoger geweest dan € 25,= voor een slang, en ze worden hydraulisch op druk getest voordat je ze mee krijgt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ze me toen afgezet hebben was vlug duidelijk. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

In België mogen de flexibele remleidingen niet meer nagemaakt worden. Vroeger ging ik naar een zaak gespecialiseerd in hydraulica om de leidingen te laten maken. Sedert een paar jaar is dat nu verboden en moeten wij op een andere manier aan onze leidingen raken. Ofwel moeten we samenwerken met onze noorderburen.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
====
Sedert een paar jaar is dat nu verboden
============================

Betekent dit, dat ze deze slangen ook niet meer voor je willen maken?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:In België mogen de flexibele remleidingen niet meer nagemaakt worden. Vroeger ging ik naar een zaak gespecialiseerd in hydraulica om de leidingen te laten maken. Sedert een paar jaar is dat nu verboden en moeten wij op een andere manier aan onze leidingen raken. Ofwel moeten we samenwerken met onze noorderburen.
Dit kunnen ze niet controleren!! Dan mag je alleen maar remslangen van dat merk kopen!!!!! Als de originele dan op zijn, moet je de wagen maar verschroten!!!!
Belachelijk. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nee Herman, ze weigeren pertinent om nog remleidingen voor auto's te maken. Te gevaarlijk om een proces aan hun been te krijgen zeggen ze.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zijn natuurlijk altijd wel omweggetjes om er aan te komen, zoals in UK bestellen, en Nederland is niet zo ver weg.
Misschien een wat omvangrijkere clubstock van aanleggen.
Eenmaal vernieuwd kun je weer 15 jaar vooruit denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Mooie en vooral veel reacties jongens maar waar het mij om gaat is het principe :
de Goodrige remslangen zijn PFTE met rvs ommantelde slangen die geen haarscheuren of dichtslibben kunnen vertonen want ze zijn niet van rubber gemaakt. ze worden gebruikt in de racerij, F1, ruimtevaart enzovoort maar zijn blijkbaar volgens de keuring niet goed genoeg om op een belgische wagen te plaatsen...
Welke van al de remslangen die jullie kopen of laten maken heeft een keurings certificaat ? GEEN ENKELE !!!
Als je de wettekst leest mag je ALLEEN remblokken en schijven vervangen,NOOIT een klauw of leidingen stalen of flexibels !!! wat dan met alle gewone auto's die jaarlijks worden afgekeurd, daar worden a volonte leidingen aan vervangen...zonder attesten
Het BFOV heeft intussen deze zaak in handen en gaat met GOCA bekijken hoe het verder moet , maar in principe moet ik dus minderwaardig, ongetest materiaal gaan plaatsen...

wordt vervolgd

FRank
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hier in nederland zeggen we gewoon: "wetten en regels zijn er om overtreden te kunnen worden". :wink:

Maar hoe doen ze dat dan met de keuring in België?... als ik het allemaal zo begrijp moet je dus een boekwerk aanmaken met daarin de centificaten die bij alle onderdelen horen... :-?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ben benieuwd hoe het verder gaat aflopen, maar in Duitsland is het volgens mij niet anders.
Daar moet alles een TUV certificaat hebben tegenwoordig.
Dus sportstuurtje of uitlaat plaatsen bvb, alleen TUV gekeurd.
Het is dus aan de onderdelenboeren daar om hun spullen gecertificeerd te krijgen.
En daar zit voor de overheid schijnbaar de handel, want dat kost dus gewoon dik centen.
Denk dat ze dit bij jullie ook wel zien zitten.
De klassiek rijder valt dan gewoon uit de boot, want een certificaat aanvragen voor onderdelen die bijna niet verkocht worden is dan niet interessant.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

In Duitsland kan heel veel, zolang het technisch en op de autopapieren maar klopt.
Afwijken van origineel kan daar prima, zolang de maten maar kloppen.
Als je echter van de maatvoering afwijkt (bandenmaten, verlagingssetjes, andere motor) zal de auto eerst gekeurd moeten worden door de TUV (die de afwijkende maten dan vermeld in de autopapieren), anders is de wagen niet te verzekeren... kortom, alles moet kloppen bij 1 instantie.

In Nederland kijkt de RDW naar de typegoedkeuring en de papierhap, de APK enkel naar de technische staat en verder niet, en de verzekering moet je zelf maar regelen en hoef je niet te bewijzen voor de keuring.
Kortom, in Nederland viert de burocratie hoogtij en maken de instanties het zich moeilijk door de door hunzelf bedachte regelgeving... en dan heb je dus ook gaten in die regelgeving die hier soms weer veel mogelijk maken.

Maar Nederland heeft ook wel vreemde regels in de APK hoor.
Als je hier bijvoorbeeld een auto aanbied voor de APK met een afneembare trekhaak, en je hebt die trekhaak toevallig niet bij de auto dan wordt de auto hierop wel afgekeurd.... :o
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

En dus zijn we nu een jaar verder, intussen ben ik met de wagen in Zwitserland geweest (zonder keuring) en geen last gehad met mijn remflexibels...
Maar ik heb nu toch na de voorjaarsmeeting de moeite gedaan om via Tec Doc en Tec Cat de flexibels op te zoeken. De achterste heb ik van Spidan in een mooi doosje binnengekregen ( geen oude stock mooi nieuw verpakt) met stukje beschermrubber zoals bij de originele ! De voorste zijn van het merk ABS. Ik Twijfel of ik nog een reserve setje ga bestellen.
Ik ga ze nog niet monteren, maar met mijn slangen en tuv attesten van de Stalen flexibels ga ik eerst nog eens naar de keuring om te praten met de chef en te zien of ik ze niet kan laten zitten...en anders toch vervangen want ik wil de wagen perfect hebben. We gaan in de zomer terug naar Zwitserland en ik wil weten of mijn nieuwe benzinepomp het goed blijft doen !

Ook nog even melden dat de firma die Spidan verdeeld ook Facet doet en laat nu net dat het werk zijn van de benzinepompjes die we nodig hebben...kan iemand type nrs doorgeven ?

groeten Frank
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Kunnen ze bij de APK in Belgie dan zien wat voor slangen er origineel op gezeten hebben? Hier in NL kijken ze al vreemd op als je met een Murena langs komt, en als alles er goed uit ziet dan is een APK geen probleem.

Binnenkort moet ik wel voor de ombouw naar de RDW en ik ben benieuwd wat er allemaal getest gaat worden... Overigens worden de eisen hier ook steeds strenger. Zo mag je in principe (en hoe streng dit is hangt van de keurmeester af denk ik) geen lampen steken die niet origineel in de wagen hebben gezeten.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Frank.

Facet 60104 is het nummer van de nieuwe posiflow fuelpumps..
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hier in belge moet je de lamp die je er in steekt ook origineel zijn anders wordt ze ook af gekeurt hier zijn ze heel streng op de keuring.





grt harry de matra.
Post Reply