FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De tuintafel is niet meer te missen ze stond kaar voor het containerpark, nu is ze goud waard en zal hier blijven tot ze van ellende in elkaar zakt. Dit kan wel snel gaan als ze altijd in de zon staat!!
De verf die ik gebruik heeft geen vernislaag nodig, ze blinkt beter dan op de foto, deze werd gemaakt in volle zon, eindelijk “wat zon”!! Maar waar is ze??
De verf komt uit de Aldi, is verkrijgbaar in drie kleuren, zwart, grijs en groen. Werkelijk goede verf aan een zachte prijs, in potten van een liter. De verf is op kunsthars basis en stinkt bijna niet. Wat moet je nog meer??

Vandaag heb ik de waterpomp in elkaar gezet en geplaatst.
Je hebt geen pers nodig dat was me al vlug duidelijk anders had ik Harry op een zondag moeten lastig vallen. Alhoewel, hij zou het niet erg gevonden hebben, bij hem kun je altijd terecht, prachtig.
Door Herman zijn zoekwerk heb ik nu een prachtige waterpomp.
Zie het resultaat.

PS; Hier werd het huis tagorawaterpomp gebruikt. Bedankt Herman.
Attachments
De gereviseerde naast een oude waterpomp. (Medium).JPG
De gereviseerde naast een oude waterpomp. (Medium).JPG (92.77 KiB) Viewed 4697 times
De waterpomp zit er terug onder. (Medium).JPG
De waterpomp zit er terug onder. (Medium).JPG (59.93 KiB) Viewed 4697 times
Zelf een dichting maken. (Medium).JPG
Zelf een dichting maken. (Medium).JPG (69.9 KiB) Viewed 4697 times
Voor de waterpomp heb je geen pers nodig. (Medium).JPG
Voor de waterpomp heb je geen pers nodig. (Medium).JPG (60.32 KiB) Viewed 4697 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, voor mij is dat geen probleem als je op een zondag komt.
Ik zit toch altijd in de garage.




grt harry de matra
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried.
--------------------
Hier werd het huis tagorawaterpomp gebruikt. Bedankt Herman.
=========================================

Dat huis is iets hoger dan die van de Murena.
Komt de pulley nu wel in lijn?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ongeveer iets meer dan een cm afgedaan, zodat ze alle twee de zelfde hoogte hebben. Dat is op enkele minuten gebeurd.
Dus de tagorawaterpomp is perfect te gebruiken mits de nodige aanpassing. Ik heb wel de impeller van de murenawaterpomp gebruikt.

Ik heb het lager niet uit de donorpomp geperst om zo weinig mogelijk krachten op de herbruikbare lager te zetten, zodat het zeker niet beschadigd werd.
Zie gebruikte toepassing op de foto.
Attachments
Lager uit de waterpomp halen. (Medium).JPG
Lager uit de waterpomp halen. (Medium).JPG (80.86 KiB) Viewed 4668 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ah zo, ik dacht al, wat heeft die nou weer gedaan :wink:
Mooi opgelost zo.
Moet weer minstens 100.000 km mee gaan :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Als je ,zoals in het werkplaatshandboek, het pomphuis verhit, komt het lager er ook zonder al teveel kracht uit.
Ik had er een gasbrander voor gebruikt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goede tip Urbain, bij de volgende gelegenheid eens proberen.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Goede tip Urbain, bij de volgende gelegenheid eens proberen.

Nou Godfried, dan maar snel 100.000 km gaan rijden... :lol:


Maar je maakt weer een kunstobject van de motor, die mag straks gezien worden.
Is die Aldi-verf nog enigszins hittebestendig?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

.Nee de verf is niet hittebestendig maar zal toch wel 100° aankunnen!! Veel warmer zal de waterpomp en de meeste onderdelen niet worden. De uitlaatcollector (uitlaatspruitstuk) dat is iets anders, dit zal enkele honderden graden halen.
Ik hoop dat Harry me kan helpen aan een beetje goede verf voor hier op

zie foto van de verfpot. Indien de verf toch los komt is dat niet zo erg alles werd grondig zuiver gemaakt met de bedoeling om er geen verf op te zetten, maar ik kon het niet laten.

De cilinderkop zit terug op zijn plaats. Ik lees regelmatig dat de kabelboom van de Matra's de wensen overlaat, waarom vind ik geen slechte draden. Zie foto van een kabelboom die ik gebruik voor reserve onderdelen.

Ik had een luxe probleem met de koppakking, ik heb er hier 3 nieuwe liggen, dus heb moeten kiezen. Hopelijk een goede keuze gemaakt!! Alhoewel ik heb er vertrouwen in had en ze gerust allemaal durven te gebruiken.
Attachments
Zo gaat de cilinderkop er terug in. (Medium).JPG
Zo gaat de cilinderkop er terug in. (Medium).JPG (87.3 KiB) Viewed 4618 times
Dit is de koppakking geworden die mijn voorkeur kreeg. (Medium).JPG
Dit is de koppakking geworden die mijn voorkeur kreeg. (Medium).JPG (102.43 KiB) Viewed 4618 times
Een Luxe probleem , welke gebruiken. (Medium).JPG
Een Luxe probleem , welke gebruiken. (Medium).JPG (100.49 KiB) Viewed 4618 times
mooi in lijn (Medium).JPG
mooi in lijn (Medium).JPG (41.12 KiB) Viewed 4618 times
mooi in lijn 2 (Medium).JPG
mooi in lijn 2 (Medium).JPG (68.76 KiB) Viewed 4618 times
De gebruikte verf. (Medium).JPG
De gebruikte verf. (Medium).JPG (80.58 KiB) Viewed 4618 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik denk dat ik nog wat verf heb staan.Als je morgen komt laat me er eens aan denken.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er weer goed uit.
Begint al aardig in de buurt van voltooing te komen.
De spanning stijgt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er prachtig uit Godfried.

Als dit op z'n einde loopt misschien nog eens een uitstapje waard naar Lanaken (mini Matra-land).

Mijn project ligt momentueel volledig plat (rugproblemen).

Zal wel beteren van zodra het weer ook beter wordt.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Joske toch, een beetje rugpijn kan toch geen kwaad he. Als je aan de matra werkt dan vergeet je dat heel snel.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk zal ik het distributiedeksel terug moeten afbouwen, ben het asje met het tandwiel van de delco vergeten te plaatsen!!
Misschien dat het zo ook lukt????????????? Ik betwijfel het!!!!!!! :(

Morgen gaat Harry mee naar Genk. Gwendrey heeft nieuwe bougiekabels geplaatst en nu weigert de bagheera alle dienst. Dan ook maar nieuwe platina's plaatsen, delcokap en roter.

Jos, veel sterkte en een vlug herstel.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

[i]Joske toch, een beetje rugpijn kan toch geen kwaad he[/i]

Ik hoop dat da toch snel overgaat, lig hier al een week plat op de zetel.

Begint zo langzamerhand m'n voeten uit te hangen maar rechtop zitten laat staan lopen zit er nog niet in.

Kan pas a.s. maandag voor een degelijke verdoving, al de rest????
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jos,ook van mij sterkte en dat je vlug herstelt bent.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Jos
Beterschap.

@Godfried.
Dat asje kan volgens mij er zo in zakken.
Aan de bovenkant kan je een bout in draaien en aan de bout laten zakken, en op de plek draaien.
Zal wel een paar keer een tandje moeten schuiven om hem goed op tijd te krijgen.
Attachments
P1020119.JPG
P1020119.JPG (45.89 KiB) Viewed 4572 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Herman, ik hoop dat je gelijk hebt. Die distributiedeksel verwijderen is niet zo gemakkelijk en zeker nu ik de motor terug in zijn ophanging heb zitten. Als hij los is van de onderste rechtse en bovenste rechtse ophanging is gaat het veel beter. Je kunt de motor dan enkele cm aan die kant omhoog doen, hierdoor krijg je veel meer plaats ook voor het plaatsen van de waterpomp.

Het losmaken zou ook zonde zijn want ik heb alles goed met dichtingpasta behandeld, aan twee kanten van de dichtingen (papier).

Die tip geeft weer veel hoop. Ik heb het nog niet bekeken.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De enige oplossing voor de uitlaat is hem chromeren. Al de rest kan die hitte niet aan.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:De enige oplossing voor de uitlaat is hem chromeren. Al de rest kan die hitte niet aan.
Dat is een duur grapje voor een uitlaat die je niet ziet en langs binnen zal hij toch verder roesten!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry heeft me wat verf bezorgd voor het uitlaatspruitstuk.
Ik heb het eerst drie maal in de Fertan gezet, goed afgewassen en toen in de hittebestendige verf. Of het gaat houden????????? Het wordt daar heet!!!
Zie het resultaat.
Bedankt Harry. :wink:
Attachments
uitlaatcollector 2 (Medium).JPG
uitlaatcollector 2 (Medium).JPG (103.24 KiB) Viewed 4522 times
De uitlaatcollector in de verf. (Medium).JPG
De uitlaatcollector in de verf. (Medium).JPG (98.56 KiB) Viewed 4522 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er weer netjes uit.
De andere oplossing om de verf te laten houden is niet meer rijden.
Op een kleppendeksel gaat het wel, maar dat word lang niet zo heet.
Het is natuurlijk fraai om te behandelen en een kleurtje te geven, maar mijn voorkeur gaat wat dat betreft naar saaie kleuren uit.
Zoals bij alle auto's uit die tijd, zwart of grijs.
Bij regelmatig buiten in de regen is het iets wat steeds zal terug komen, of je moet van veel schoonmaken en invetten houden.
Het houd ons bezig in ieder geval, al moet ik zeggen dat de remmen die ik vorig jaar met Rambo hamerslag heb gedaan er nog steeds netjes bijstaan, en heb toch best wel veel in de regen gereden, en heeft de auto ook 4 maanden stil gestaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de verf achter een jaar er nog op zit. Alhoewel dat het kachelverf is, we zullen zien!

Op mijn remcilinders heb ik ook hamerslagverf gebruikt maar deze van Hamerite, deze zit ook al een jaar of 9 op mijn escort zijn remmen en ze zien er nog goed uit. Als de zuigers niet blijven hangen is dit perfect mogelijk en loopt de temperatuur niet zo hoog op.
Af en toe wat opfrissen houdt ons inderdaad bezig.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, bij mijn toyota zit het al een vier jaar op de uitlaat en spruitstuk en het is er nog niet van af. Die kachelverf kan tot 2000 graden bebben en zo heet word het toch niet of wel ? Bij mijn murena heb ik het spruitstuk zo een twee jaar terug gedaan en het ziet er nog zo nieuw uit als bij jou.




grt harry de matra.
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Ziet er mooier uit als nieuw, het oog wil ook wat.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als dat zo blijft zou dat prachtig zijn. Ik ga de uitlaat ook afbouwen en met deze kachelverf doen. Ik heb nog iets over, anders wordt het toch maar hard.
Het is vooral de eerste pijp die roest, was al beroest toen ze nieuw was. :evil: Daar betaal dan je dan ongeveer €129 voor. :cry:
Attachments
uitlaat, zie verschil in kwaliteit, dit zij alle twee nieuwe onderdelen!! (Medium).JPG
uitlaat, zie verschil in kwaliteit, dit zij alle twee nieuwe onderdelen!! (Medium).JPG (90.59 KiB) Viewed 4502 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Godfried.
Wat voor merk is dat spul?
Is het een spuitbus, of kwastverf?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, dat is industrieel kachelverf die kan je ook nergens kopen en die kan tot 2000 graden hebben en dat moet je met een kwast doen.
Je kan ze ook in spuitbus krijgen maar die is niet zo goed.
Normaal houd het een jaar of 5 maar als je niet in de regen rijd kan het een jaar of 8 houden.Bij mijn toyota zit het er al een jaar of 4 op en het ziet er nog heel nieuw uit maar daar rij ik wel maar een 3000 km mee per jaar. Het merk weet ik er niet van dat zit ook in grote ton.Als ik er nog eens kom zal ik het vragen wat voor een merk het is dan laat ik het je wel weten.


grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Die kachelverf is hier in nederland bij bijna elke goede specialist in open haarden en allesbranders te koop. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We zullen er is naar op zoek gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply