Ik heb de resultaten daarvan al mogen zien toen ik de Turbo motor sloopte.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1710
We gaan in dit topic is wat zaken aan de orde stellen wat dit betreft, en maar is aantonen of het kan....of niet.
Vorig jaar heb ik een pomp gekocht die door autobedrijven aangegeven word als vervanger voor de Murena 2.2
Dat is de QCP 1011 van Quinton Hazel.
Kort geleden heb ik van Fjodor een originele defecte waterpomp gekregen van een 2.2
Heb hier dus de mogelijkheden om e.e.a te vergelijken.
Allereerst de as maar uit de Murena pomp geperst bij de garagist..
Het spulletje mee naar huis en de boel is vergeleken.
De as van de Murena.
Deze is duidelijk een stuk korter.
De impeller.
Die van de Murena is van licht metaal, en die van de QH anders en van smeedijzer.
De 2 pompen in een blijk.
Meten van de hoogte van de pomp.
De meetlat ligt schuin dus er is verschil, en wel 1.5 cm.
De asdiktes zijn wel hetzelfde.
De pulley's vergeleken van de turbopomp en de Murenapomp.
De pulley van de murena is kleiner en maakt dus meer toeren.
Het is duidelijk dat deze pomp niet zo maar bruikbaar is.
De opbrengst is veel lager door de andere impeller en pulley, om maar niet te spreken van het uit lijn liggen van de pulleys en de hogere pomp die moeilijker te plaatsen is.
Het enige bruikbare is de as met lager en seal.
Ik ga proberen die over te zetten, en dan hoop ik maar dat ik deze onderdelen niet van de as af hoef te halen, maar de as kan inkorten.