De pomp laat geen vloeistof door als deze niet draait.
De carburateur zuigt er namelijk zelf niet aan.
Als je Contact aan zet dan komt er een plus op de bobine.
Contactpunten hebben we niet meer in de murena.
Deze zijn vervangen door een moduul met schakelende transistor.
De transistor heeft als het ware de functie van de contactpunten overgenomen.
Deze transistor wordt aangestuurd door een Hall magneetsensor in de verdeler bij de 1600, en door een inductieve spoel met magneet in de 2.2.
Dat zijn de 2 draadjes die op het huis van de verdeler naar buiten komen.
Het -bobinesignaal is niet een echte min.
Het is min als de transitor doorlaat maar de spoel in de bobine heeft een naijl-effect en geeft als de transistor open staat een wisselend signaal te zien op de osciloscoop.
Dit signaal is niet zo maar bruikbaar, maar kan prima als trigger dienen voor een stukje electronica of bvb een electronische toerenteller.
Wat kun je verder gebruiken om een pomp aan te sturen?
Zonder nadelen zijn er niet veel mogelijkheden om het zonder electronica te doen.
De dynamo is geen goede optie.
Er is immers pas wat te meten als de motor draait, cq, het laadcontolelampje dooft.
Dan zou de brandstofpomp pas gaan draaien als de motor loopt, maar die gaat nooit lopen omdat die geen brandstof krijgt.
Een vacuumswitch op het spruitstuk zou een mogelijkheid zijn, maar ook hier gaat de pomp pas draaien als er vacuum is, en voor het oliedrukcontact geld hetzelfde.
Het komt er op neer dat zonder electronica de enigste oplossing de pomp via +contact te laten draaien maar dan draait die zonder beveiliging.
Het gebouwde printje is een rechtstreekse afleiding van de sturingen die door Bosch gemaakt worden voor hun brandstofpompen..
Het is rond een al lang op de markt zijnd IC NE555 opgebouwd wat zich in de afgelopen jaren wel heeft bewezen.
Natuurlijk kun je een compleet gestuurd relais kopen, maar die zijn vrij duur, en die hebben niet het voordeel dat ze eerst de carburateur vullen als je contact aan zet.
Dit is het schema van de print.

Korte verklaring van het schema.
Bij plus contact krijgt het ic NE555 aan pen 8 en Pen 4 spanning en levert gedurende ongeveer 15 seconden een signaal aan pen 3 die vervolgens transistor Q2 laat geleiden.
Deze zal dan relays 1 dicht trekken.
Het -bobine signaal word aangeboden aan transistor Q1 en die geeft dat weer door aan pen 2 van het IC triggert het IC.
Als dit signaal niet binnen 15 seconden aanwezig is zal het signaal van Pen 3 wegvallen waardoor het relays afslaat.
Tijdens het starten is -bobine signaal aanwezig en de pomp zal blijven draaien tot de motor niet meer draait.
Mocht bij lang stil staan 15 seconden niet genoeg zijn om de carb te vullen, dan kun je contact uit en aan zetten.
Bij aanzetten reset het ic zich naar de beginwaarden door de spanning aan pen 4, waardoor de cyclus opnieuw begint.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006