Bagheera 2 , werkzaamheden tijdens de winterperiode

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Matravrienden,

Tijdens de bestuursvergadering heeft Alain me voorzien van onderdelen die dringend moesten vervangen worden aan mijn bagheera.
De verbindingsslang naar het oliereservoir was niet bestand tegen de remolie en liet deze een beetje door. Het gevolg hiervan is dat de lak losgekomen is onder olieslang.
De hulpkoppelingspomp lekte olie en was ook aan vervanging toe.
Ik heb weer ondervonden dat het niet altijd gemakkelijk is om goed aan alle schroeven te kunnen. Maar moeilijk gaat ook. Ik heb enkele foto's bijgedaan zodat jullie kunnen zien wat ik gedaan heb.
Wat ik wel vaststelde is het volgende. Er zijn twee types hulpkoppelingspompen maar ze zijn alle twee te gebruiken op de bagheera. De pomp met draad en de pomp zonder draad. Gelukkig had ik het nieuw rubbertje dat de aansluiting moet dicht maken. Het oude rubbertje was niet meer te gebruiken. Zie foto's
De nieuwe pomp kan nu weer jaren zijn dienst doen. :wink:

Alain, Bedankt voor het zoeken van de onderdelen.
Attachments
IMG00118 (Small).JPG
IMG00118 (Small).JPG (41.3 KiB) Viewed 9796 times
IMG00119 (Small).JPG
IMG00119 (Small).JPG (42.74 KiB) Viewed 9796 times
IMG00121 (Small).JPG
IMG00121 (Small).JPG (38.34 KiB) Viewed 9796 times
IMG00124 (Small).JPG
IMG00124 (Small).JPG (19.01 KiB) Viewed 9796 times
IMG00127 (Small).JPG
IMG00127 (Small).JPG (60.41 KiB) Viewed 9796 times
IMG00118 (Small).JPG
IMG00118 (Small).JPG (41.3 KiB) Viewed 9902 times
IMG00119 (Small).JPG
IMG00119 (Small).JPG (42.74 KiB) Viewed 9902 times
IMG00121 (Small).JPG
IMG00121 (Small).JPG (38.34 KiB) Viewed 9902 times
IMG00124 (Small).JPG
IMG00124 (Small).JPG (19.01 KiB) Viewed 9902 times
IMG00127 (Small).JPG
IMG00127 (Small).JPG (60.41 KiB) Viewed 9902 times
Last edited by GODFRIED on Fri May 18, 2007 11:49 am, edited 2 times in total.
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Ik krijg met geen enkele moeite de kunststof slang uit de koppelingspomp op het koppelingspedaal.
Ik heb alles dan maar volledig gelaten en in zijn geheel gedemonteerd...
Zijn er nog mannen die jouw probleem hebben met dat olie "zweten" ?
Was er geen lek aan ??n of andere aansluiting?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart,

Als Je de originele leiding gebruikt zal deze niet zweten. Ik had deze vervangen omdat de plastiekenleiding gebarsten was bij het losmaken. Dat je de leiding niet uit de pomp krijgt heeft te maken met de juiste passing en het vastzetten van de dichting en het rondelletje op deze dichting. Er zit misschien wat roest erbij. Als de schroef verwijderd is kun je de leiding eruit trekken.Meestal is de dichting dan kapot. Dit gaat inderdaad soms moeilijk. Lichtjes draaien en trekken. Maar als de pomp in orde is kun je het zo laten. Weet wel als je de pomp ooit moet vervangen,dan zul je het met minder plaats moeten doen. Bij mij was het wel degelijk de leiding die zweette. De leiding was rondom overal nat. Ik heb zelfs deze leiding tweemaal vervangen. In de autoshop beweerden ze dat de leiding tegen de olie kon. Maar helaas het was niet zo. Nu is mijn probleem opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

IK heb de vervangen hulpkoppelingspomp gedemonteerd. Alle onderdelen zijn in goede staat. Ik ga deze pomp reviseren en een nieuw dichtingsetje plaatsen.

Een goede raad aan alle forum gebruikers! Gooi nooit een vervangen pomp weg. Als ze in de weg ligt geef ze dan voor de clubstock en we kunnen ze dan misschien nog reviseren. Er gaat een tijd komen dat we misschien nog blij zijn met een defecte pomp. Alles is te herstellen als er geen meer zijn. :wink:
Attachments
revisieset BENDIX (Small).JPG
revisieset BENDIX (Small).JPG (51.36 KiB) Viewed 9859 times
hulppomp in onderdelen (Small).JPG
hulppomp in onderdelen (Small).JPG (40.84 KiB) Viewed 9859 times
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Alain,
Kan ik foto's terug zetten, staan ze dan op de zelfde plaats of gaat de volgorde van de berichten veranderen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Tijdens wat opruimen tegen gekomen, een deur die niet meer te redden valt. Ik zal de onderdelen verwijderen en de deur zal bij het oud ijzer terechtkomen. :wink:
Attachments
deur bagheera (Small).JPG
deur bagheera (Small).JPG (69.47 KiB) Viewed 9832 times
deur bagheera 1 (Small).JPG
deur bagheera 1 (Small).JPG (59.52 KiB) Viewed 9832 times
Matra Bagheera S - 1977
jo

Post by jo »

door je link naar dit topic heb ik het eens doorgelezen, 1/11 compressie dan moet je volgens mij benzine 98 tanken

verder een condensator is niet alleen ontstoren maar vangt ook de nodige piekjes op, bij de contactpunten tegen het inbranden en bij de spanningsregelaar euh ook :lol: (toch bij dit oudere type)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jo,

Ik tank ook benzine 98. Dit is beter voor alle bagheera's. Een compressie van 1/11 is normaal te hoog, dus ik vermoed dat de cilinderkop werd gevlakt!! Zoals je waarschijnlijk weet hebben we via Alain S een goed alternatief gevonden op de oude spanningsregelaars. Prijs ongeveer 12?. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Hier een pas aangekochte uitlaat voor een bagheera voor de som van 148,80? verzendingskosten in. :wink:
Attachments
nieuwe uitlaat bagheera (Small).JPG
nieuwe uitlaat bagheera (Small).JPG (61.58 KiB) Viewed 9750 times
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Nog een zelf gemaakt Matra logo geplaats. :wink:
Attachments
Matra logo op zetel.JPG
Matra logo op zetel.JPG (66.78 KiB) Viewed 9722 times
Matra Bagheera S - 1977
jo

Post by jo »

GODFRIED wrote:Nog een zelf gemaakt Matra logo geplaats. :wink:
Daar willen we wel een foto van zien. :lol:
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Het is het logo op de zetel wat ik bedoel.
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik had al een tijd problemen met mijn linkse voorlamp. De lamp brandt niet altijd als het nodig is. Tijdens het laatste treffen van MatraMania was het weer zover. Het jaar voordien had ik alles gecontroleerd, aansluitingen,stekkers, relais, kabels enz. Niets kunnen vinden omdat de lamp plots weer branden.
Tijdens mijn zoektocht heb ik de fout dan gelukkig gevonden.

De stekker waar de lamp opgestoken wordt heeft drie contacten waar de kabels opsteken, deze contacten bestaan uit twee delen die aan elkaar geklonken zijn. Hier zit het probleem, waarschijnlijk door het trillen van de lamp komen deze twee delen los te zitten op elkaar. Als je hier nog wat oxidatie toevoegt heb je een probleem met de lamp. Ze brandt wel!! Niet!! Wel!!

Geen probleem dacht ik gebruik een ander stekkertje voor de lamp van een afbraak wagen. Toen ik dit controleerde kwam een kabel bevestigingsplaatje los.

Zie foto.

Ik heb dit opgelost door de contacten te solderen.
Attachments
gesoldeerd (Large) (Medium).JPG
gesoldeerd (Large) (Medium).JPG (40.8 KiB) Viewed 9626 times
stekker van lamp. Hier zien duidelijk wat er mis is. (Medium).JPG
stekker van lamp. Hier zien duidelijk wat er mis is. (Medium).JPG (63.83 KiB) Viewed 9626 times
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Heb deze een tijdje terug op ??n of andere beurs meegebracht (nieuw).

2 stuks voor ??n euro, kun je ze niet voor solderen, maar je moet wel op een beurs zijn.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Inderdaad voor die prijs kun je niet prullen maar of je ze zo gemakkelijk gaat vinden?? Ik heb ze niet in voorraad. :(
Matra Bagheera S - 1977
Geert

Post by Geert »

Vreemd. Ik heb ook zo iets met mijn richtingaanwijzers.
Dan brand die wel, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet,..... :D
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

lolbroek :lol:
Bagheera X '78
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Geert wrote:Vreemd. Ik heb ook zo iets met mijn richtingaanwijzers.
Dan brand die wel, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet,..... :D
Dat kan kortsluiting veroorzaken onmiddelijk die batterij loskoppelen en je fiets gebruiken :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ondertussen ben ik gestart met wat opfriswerken aan mijn bagheera. Ik had me voorgenomen om de remklauwen voor en achter eens onder handen te nemen. Bij het verwijderen van de voorste wielen kwam ik op speling uit. De rechtse stuurstang had wat speling aan het stuurhuis. De stuurstang werd verwijderd en vervangen. De stofhoes op het stuurhuis werd door mij 15 jaar geleden tijdens de restauratie vervangen door een nieuwe. Wat stelde ik nu vast " het rubber is terug gebarsten, wel oppervlakkig" dus deze heb ik nu ook maar mee vervangen.
Ik heb ook een stel achterste remklauwen gereviseerd om de anderen op rust te zetten en te reviseren als reserve. Buiten wat roest op het stalengedeelte van de remklauw zijn de remklauwen in orde. Technisch werken ze perfect maar die roest stoorde mij.
Wordt vervolgt. :wink:
Attachments
zuiver gemaakte remcilinders (Medium).JPG
zuiver gemaakte remcilinders (Medium).JPG (62.69 KiB) Viewed 9531 times
stofhoes 15 jaar oud (Medium).JPG
stofhoes 15 jaar oud (Medium).JPG (84.48 KiB) Viewed 9531 times
De rechtse stuurstang met speling werd verwijderd. (Medium).JPG
De rechtse stuurstang met speling werd verwijderd. (Medium).JPG (87.8 KiB) Viewed 9531 times
De oude remklauw. (Medium).JPG
De oude remklauw. (Medium).JPG (77.19 KiB) Viewed 9531 times
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Zo ziet ge maar Godfried op 15 jaar tijd komen er links en rechts terug wat problemen naar boven.

D'r is niets dat voor eeuwig blijft, maar al bij al valt het toch nog mee.

Hoeveel kilometers heb je er op die 15 jaar mee gedaan.

Denk toch dat de meeste schade voortkomt vanwege ouderdomsverschijnselen.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik zal eens opzoeken wanneer ik er mee ben beginnen te rijden en hoeveel km ik gemaakt heb, veel gaan er dat niet zijn. Waarschijnlijk maak jij deze op een jaar!! :wink:

Het zuiver maken van de remklauwen is geen overbodige luxe. Er was één remklauw bij die vol kopervet zat aan de achterkant. Mijn eerste gedachte " die zal zeer goed zijn onder dat vet”, maar helaas het tegendeel is waar. De onderdelen zijn allemaal aangetast door roest en dit hebben ze willen verdoezelen met het vet. Gelukkig heb ik meerdere oude remklauwen liggen . Ook stelde ik vast dat de rechtse remslang niet meer goed open was, een gekend probleem. Op de remslang stond een nummer met 76, waarschijnlijk is deze remslang van 1976! Dan heeft ze het toch goed uitgehouden, deze heb ik vervangen door een nieuwe remslang. Wel handig als je wat onderdelen hebt liggen.
Attachments
Gelukkig wat reserve onderdelen. (Medium).JPG
Gelukkig wat reserve onderdelen. (Medium).JPG (88.57 KiB) Viewed 9502 times
Na het verwijderen van de koperpasta kwam het vuil tevoorschijn. (Medium).JPG
Na het verwijderen van de koperpasta kwam het vuil tevoorschijn. (Medium).JPG (93.94 KiB) Viewed 9502 times
De veer en d e bovenste as zijn schroot geworden. (Medium).JPG
De veer en d e bovenste as zijn schroot geworden. (Medium).JPG (116.67 KiB) Viewed 9502 times
Zo kun je een slechte remcilinder goed maken voor het oog. (Medium).JPG
Zo kun je een slechte remcilinder goed maken voor het oog. (Medium).JPG (87.26 KiB) Viewed 9502 times
Matra Bagheera S - 1977
hendrik

Post by hendrik »

Ja godfried, het is inderdaad gemakkelijk met wat reserve onderdelen je kunt er niet genoeg van hebben.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

He Harry, je hebt genoeg onderdelen om de hele club van Murena-onderdelen te bevoorraden. :lol:

Kun je de uitlijn instrumenten nog even missen??

Nu nog eens opzoeken wanneer in met de bagheera ben te rijden, want ik weet het niet meer. :oops:
Matra Bagheera S - 1977
oetker

Post by oetker »

Voorlopig kan je nog met de onderdelen vooruit zo te zien Godfried.
Ondanks goed restaureren in het verleden zal er altijd wel iets zijn wat aandacht vraagt.
Onderdeel van de hobby zullen we maar zeggen.
Als dit weer klaar is kan je weer met de Murena verder.
Zo blijf je bezig 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
hendrik

Post by hendrik »

Ja godfried,dat is geen probleem ik heb het nog niet nodig.

grt harry de matra.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:
Denk toch dat de meeste schade voortkomt vanwege ouderdomsverschijnselen.
Inderdaad, terugkerende roest op aanbouwdelen, rubbers die verharden, olielekjes enz. Die olielekjes zal voor de volgende winter zijn. De murena staat ongeduldig te wachten op enkele veranderen!!

Ik heb mijn bagheera gekocht in het voorjaar van 1995 en in het voorjaar van 1997 ben ik beginnen te rijden. Dus ben ik 14 jaar aan het genieten en 12 jaar aan het rijden. Ik dacht van langer!!! Dat zal wel komen omdat ik regelmatig iets te sleutelen heb!!! Niet dat het altijd nodig is maar ik doe het graag.

Ik heb net geen 20500km gemaakt op deze 12 jaar. Triestig! dat moet veel beter kunnen. Ik ga mijn best doen, oei er staat ook nog een murena in de garage. Welke ga ik nu nemen?? Een Luxe probleem!! :lol:

Ps. Harry de Matra, bedankt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Dat zijn inderdaad zéér weinig kilometers.

Vandaar dat uw rubbers verduren en onderdelen roesten.

Zult ge toch eens aan moeten werken.

Een geluk dat uw bagheera en murena gegalvaniseerd zijn.

Ze zouden terug één kunnen worden met de omgeving???
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:
Ik heb net geen 20500km gemaakt op deze 12 jaar. Triestig! dat moet veel beter kunnen. Ik ga mijn best doen, oei er staat ook nog een murena in de garage. Welke ga ik nu nemen?? Een Luxe probleem!! :lol:

Met dat luxeprobleem kan ik je heel goed helpen Godfried.

Ik heb hier namelijk nog een goede trekhaak en tevens ook nog een goede triangel... dat maak ik wel even pasklaar voor je.
Als jij dan ondertussen even bedenkt aan welke auto de trekhaak moet komen en aan welke auto de triangel.... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Een triangel is mij onbekend maar ik vermoed dat het een sleepbuis is!
Een trekhaak voor onder mijn bagheera heb ik, zelfs gegalvaniseerd.
Deze heeft de eerste jaren onder de bagheera gestaan, maar ik heb hem verwijdert omdat het niet zo mooi is.

De bedoeling is eigenlijk om één van mijn zonen warm te krijgen om eens mee naar een meeting van MatraMania te komen, of dit gaat Lukken!!!!!!!!!! :o
Matra Bagheera S - 1977
jo

Post by jo »

Triangel of A-frame in België verboden (voor de Belgen dan toch :-? )
http://www.camperpunt.nl/download/verke ... iangel.pdf
Post Reply