benzine ellende!!
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
benzine ellende!!
Ken je dat dat de tank aan het leegraken is. Maar dan komt de grootste ellende waar kan ik nog super 98 kopen. Uit eindlijk in alblasserdam uit gekomen vanuit antwerpen.
Nu weet ik zelf dat je bij de tinq nog kan tanken.
Wie weet er nog meer??????
Nu weet ik zelf dat je bij de tinq nog kan tanken.
Wie weet er nog meer??????
Groet Fjodor
Matra Murena 2.2 -1982
Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
Matra Murena 2.2 -1982
Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ben me eigenlijk niet bewust dat je die niet overal meer kan krijgen.
Hier in Tiel nog wel.
In geval van nood kan 95 ook wel, maar het gepingel achterin is niet van de lucht dan.
Hier in Tiel nog wel.
In geval van nood kan 95 ook wel, maar het gepingel achterin is niet van de lucht dan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Het zal steeds moeilijker gaan worden.
Het aantal verkooppunten met super 98 is hier in een paar jaar tijd ook al teruggevallen naar 2...de ?ne is een zgn. "witte pomp", de andere Total.
Maar het ligt eerder aan de pomphouders dan aan het merk, het wordt voor de pomphouders gewoon steeds minder rendabel om die super 98 nog in het assortiment te houden.
Jammer voor diegenen die juist deze brandstof nodig hebben voor hun hobby.
Maar is LPG geen optie?
Je rijdt al belastingvrij, en na 800 liter tanken is de installatie ook weer terugverdiend.
Het aantal verkooppunten met super 98 is hier in een paar jaar tijd ook al teruggevallen naar 2...de ?ne is een zgn. "witte pomp", de andere Total.
Maar het ligt eerder aan de pomphouders dan aan het merk, het wordt voor de pomphouders gewoon steeds minder rendabel om die super 98 nog in het assortiment te houden.
Jammer voor diegenen die juist deze brandstof nodig hebben voor hun hobby.
Maar is LPG geen optie?
Je rijdt al belastingvrij, en na 800 liter tanken is de installatie ook weer terugverdiend.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Pas vooral op met die alcohol-toevoeging, vele oltimer rubberdelen (leidingen, membraam brandstofpomp) worden hierdoor compleet opgelost.oetker wrote:Die V-power pingelt mijn murena het hardst op.
Weet niet wat voor toevoegingen daar in zitten.
Vertrouw zelf deze benzine niet.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ben een beetje roestig met LPG installaties.
Heb even alle nieuwe eisen en technieken bestudeerd, en voor de Honda ben ik al spullen aanhet sprokkelen.

matra-kat aproved
nu de RDW nog.

Heb even alle nieuwe eisen en technieken bestudeerd, en voor de Honda ben ik al spullen aanhet sprokkelen.

matra-kat aproved


I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
-------
ik weet niet hoe het met de oude honda's is.
=============================
Ik bouw hier een klassieke installatie in met no nonsens.
Er komt zelfs geen mixer/gasstuk in en vacuum sturing.
Een mixer heeft te kleine venturi, waardoor de auto niet meer goed op benzine loopt.
Ik bouw het zoals ik het vroeger deed, iedere venturi een eigen gaspijpje.
De venturi die het meest vraagt, krijgt het meest.
Er zijn dan ook maar 2 regelpunten.
1 voor stationair en 1 voor de rijkdom van het gas.
In basis veranderd er dan niets aan de motor, die zal perfect op benzine lopen.
Mocht die dan niet op gas willen starten dan is benzine zo open gezet.
Verwacht er eerlijk gezegd geen problemen mee.
Heb 1 Simca 1100/Sunbeam 1250 TC/Mitsubishi galant/AMC Pacer en Mercury Fairmont in het verleden zo omgebouwd.
Er zit in de Honda geen management, en ook geen lambda.
Is natuurlijk niet zo geavanceerd als tegenwoordig, maar dit werkt altijd.
Je levert iets vermogen in en het loopt een fractie duurder, maar het weegt niet op tegen de ellende van Electronisch geregelde systemen.
-------
ik weet niet hoe het met de oude honda's is.
=============================
Ik bouw hier een klassieke installatie in met no nonsens.
Er komt zelfs geen mixer/gasstuk in en vacuum sturing.
Een mixer heeft te kleine venturi, waardoor de auto niet meer goed op benzine loopt.
Ik bouw het zoals ik het vroeger deed, iedere venturi een eigen gaspijpje.
De venturi die het meest vraagt, krijgt het meest.
Er zijn dan ook maar 2 regelpunten.
1 voor stationair en 1 voor de rijkdom van het gas.
In basis veranderd er dan niets aan de motor, die zal perfect op benzine lopen.
Mocht die dan niet op gas willen starten dan is benzine zo open gezet.
Verwacht er eerlijk gezegd geen problemen mee.
Heb 1 Simca 1100/Sunbeam 1250 TC/Mitsubishi galant/AMC Pacer en Mercury Fairmont in het verleden zo omgebouwd.
Er zit in de Honda geen management, en ook geen lambda.
Is natuurlijk niet zo geavanceerd als tegenwoordig, maar dit werkt altijd.
Je levert iets vermogen in en het loopt een fractie duurder, maar het weegt niet op tegen de ellende van Electronisch geregelde systemen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Het fabelte gaat dat Honda motoren niet tegen LPG kunnen, dat ze extra kopsmering nodig hebben (additief dat "lube" en nog iets heet).
Bij onze Honda zou de garantie vervallen moesten we LPG steken vertelde de garage.
In elk geval doen we niet genoeg km met die wagen om een LPG af te schrijven (40000 op 5 jaar).
Bij onze Honda zou de garantie vervallen moesten we LPG steken vertelde de garage.
In elk geval doen we niet genoeg km met die wagen om een LPG af te schrijven (40000 op 5 jaar).
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In principe is het zo dat als een auto op arme benzine kan lopen, dan moet dat op gas geen probleem geven lijkt me.
In de states rijden ze er zelfs mee op US Octaan 87 (NB: is hier ongeveer 91).
Klepjes iets ruimer zetten en ontsteking wat verstellen.
De Honda's met uitgebreider motormangement hadden wat problemen geloof ik.
Deze Honda heeft weinig flauwekul er op.
Alleen 3 kleppen per cilinder, maar verder een simpele motor.
Flashlube geloof ik al helemaal niet in.
Kleppen smeren in een verbrandingsruimte lijkt me onzin en koelen doet een liter Flashlube per x duizend kilometer ook niet veel lijkt me.
We zullen zien.
In de states rijden ze er zelfs mee op US Octaan 87 (NB: is hier ongeveer 91).
Klepjes iets ruimer zetten en ontsteking wat verstellen.
De Honda's met uitgebreider motormangement hadden wat problemen geloof ik.
Deze Honda heeft weinig flauwekul er op.
Alleen 3 kleppen per cilinder, maar verder een simpele motor.
Flashlube geloof ik al helemaal niet in.
Kleppen smeren in een verbrandingsruimte lijkt me onzin en koelen doet een liter Flashlube per x duizend kilometer ook niet veel lijkt me.
We zullen zien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
flashlube inderdaad, ik geloof er ook niet in temeer er al minder agresieve stoffen in de motor aanwezig zijn dewelke veel slechter zijn (koolaanslag bvb.).
Smeren van de kleppen gebeurt langs de oliezijde is mijn mening.
Smeren van de kleppen gebeurt langs de oliezijde is mijn mening.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Hij matramannen,ik ben vandaag bij een gasinstalateur geweest voor wat
uitleg te vragen over gasinstalatie.
Bij de franse auto's kan dat geen kwaad om dat ze stalenkleppen hebben.
Maar ik wil toch geen gas dan moet je extra wegenbelastingen betalen en dat zie ik niet zitten en dan ook nog keuring.
Maar die man zei dat het geen kwaad kan 95 te tanken met de murena.
Hij zei ook voor die paar kilometer zou hij er ook geen gas in leggen.
Nu weet ik het ook niet meer. In de grijze murena had ik gas liggen
maar die heb ik er toen uitgehaalt jammer.
grt harry de matra.
uitleg te vragen over gasinstalatie.
Bij de franse auto's kan dat geen kwaad om dat ze stalenkleppen hebben.
Maar ik wil toch geen gas dan moet je extra wegenbelastingen betalen en dat zie ik niet zitten en dan ook nog keuring.
Maar die man zei dat het geen kwaad kan 95 te tanken met de murena.
Hij zei ook voor die paar kilometer zou hij er ook geen gas in leggen.
Nu weet ik het ook niet meer. In de grijze murena had ik gas liggen
maar die heb ik er toen uitgehaalt jammer.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Eigenlijk jammer dat je het gas er uit gehaald hebt Harry.
De Murena's lopen er goed op en je hebt boven de 100 octaangehalte.
Nu is het in Nederland zo dat je voor auto's ouder dan 25 jaar op gas geen extra hoeft te betalen.
Evengoed is in laten bouwen niet interessant.
Laten doen kost best wel, en dan haal je het er niet uit met de kilometers die je Murena maakt.
Als ik de Murena op gas zet is dat alleen maar omdat ik de benzine niet meer vertrouw.
Ik heb mezelf de opdracht gesteld voor €500.- lpg in de Honda te bouwen incl RDW keuring en met nieuwe onderdelen volgens norm.
Dat is er na 6000 km uit. (3 maanden).
Ik wil proberen nog even 150.000 km erbij te zetten.
Ding is net ingereden na 24 jaar.
De Murena's lopen er goed op en je hebt boven de 100 octaangehalte.
Nu is het in Nederland zo dat je voor auto's ouder dan 25 jaar op gas geen extra hoeft te betalen.
Evengoed is in laten bouwen niet interessant.
Laten doen kost best wel, en dan haal je het er niet uit met de kilometers die je Murena maakt.
Als ik de Murena op gas zet is dat alleen maar omdat ik de benzine niet meer vertrouw.
Ik heb mezelf de opdracht gesteld voor €500.- lpg in de Honda te bouwen incl RDW keuring en met nieuwe onderdelen volgens norm.
Dat is er na 6000 km uit. (3 maanden).
Ik wil proberen nog even 150.000 km erbij te zetten.
Ding is net ingereden na 24 jaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb de laatste 25/30 jaar met LPG gereden, ook de Rover met de honda-motor.
Had ook een traditionele vacuum-installatie zonder kopsmering en heb met geen enkele wagen ooit problemen gehad.
In de Simca 1307/8 met zelfde motor als de bagheera (4 carburators) ook meerdere jaren probleemloos gereden.
Bij de Rover 620 met benzine-injectie special kastje ingebouwd zodat deze altijd op benzine starte en na enkel seconden overschakelde op LPG.
Enige foutje bij deze wagen: het lampje van de Lambda-sonde bleef constant branden aangezien LPG een zuivere verbranding heeft .
Heb sinds enkele maanden een Rover 75, de dieseluitvoering en vindt dit maar
.
Had ook een traditionele vacuum-installatie zonder kopsmering en heb met geen enkele wagen ooit problemen gehad.
In de Simca 1307/8 met zelfde motor als de bagheera (4 carburators) ook meerdere jaren probleemloos gereden.
Bij de Rover 620 met benzine-injectie special kastje ingebouwd zodat deze altijd op benzine starte en na enkel seconden overschakelde op LPG.
Enige foutje bij deze wagen: het lampje van de Lambda-sonde bleef constant branden aangezien LPG een zuivere verbranding heeft .
Heb sinds enkele maanden een Rover 75, de dieseluitvoering en vindt dit maar




-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
De meeste oudere (ongeregelde) motoren lopen probleemloos op LPG.
Het enigste probleem wat je tegen kunt komen zijn de kleppen en soms de koeling.
De koeling speelt eigenlijk alleen bij die oude gietijzeren koppen, en even thermostaat hierop aanpassen doet vaak al wonderen.
En de kleppen kunnen meestal wel vervangen worden door hardere exemplaren.
Mijn '87 Suzuki SJ413 loopt al vele jaren enkel nog op LPG, en tot volle tevredenheid.
Dus ook gewoon starten op LPG, gaat zelfs in de strenge winters probleemloos.
En de teller staat inmiddels op 365.000 km.
De wegenbelasting die ik hiervoor betaal is wel een stuk duurder, maar het prijsverschil tussen benzine en LPG van ongeveer 1 euro per liter maakt het voor mij al snel rendabel... de wagen gebruikt ongeveer 1 liter per 6 km.
Als de Grand Raid straks klaar is komt hier ook een LPG-installatie in, ondanks het feit dat de motor probleemloos op euro-95 loopt.
Deze wagen is al belastingvrij, dus de installatie is dan ook al heel snel weer terugverdiend.
En het probleem met al die moderne toevoegingen in de benzine (die veel oldtimers dus niet verdragen) ben ik dan ook gelijk kwijt.
Het enigste probleem wat je tegen kunt komen zijn de kleppen en soms de koeling.
De koeling speelt eigenlijk alleen bij die oude gietijzeren koppen, en even thermostaat hierop aanpassen doet vaak al wonderen.
En de kleppen kunnen meestal wel vervangen worden door hardere exemplaren.
Mijn '87 Suzuki SJ413 loopt al vele jaren enkel nog op LPG, en tot volle tevredenheid.
Dus ook gewoon starten op LPG, gaat zelfs in de strenge winters probleemloos.
En de teller staat inmiddels op 365.000 km.

De wegenbelasting die ik hiervoor betaal is wel een stuk duurder, maar het prijsverschil tussen benzine en LPG van ongeveer 1 euro per liter maakt het voor mij al snel rendabel... de wagen gebruikt ongeveer 1 liter per 6 km.

Als de Grand Raid straks klaar is komt hier ook een LPG-installatie in, ondanks het feit dat de motor probleemloos op euro-95 loopt.
Deze wagen is al belastingvrij, dus de installatie is dan ook al heel snel weer terugverdiend.
En het probleem met al die moderne toevoegingen in de benzine (die veel oldtimers dus niet verdragen) ben ik dan ook gelijk kwijt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Ha mijn Lambda lampje brand niet want er staat een Lambda simulator tussen.
Mijn Berlingo loopt ca. 200000km op LPG, zo zag de kop eruit toen ik hem op 220000 open legde om de standaard koppakking te doen (elke 100000)


We zijn alweer 20000 tevreden km's verder.
Lpg is beangstigend tot je het een keertje heb gehad.

Mijn Berlingo loopt ca. 200000km op LPG, zo zag de kop eruit toen ik hem op 220000 open legde om de standaard koppakking te doen (elke 100000)


We zijn alweer 20000 tevreden km's verder.
Lpg is beangstigend tot je het een keertje heb gehad.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
En hier kun je aan zien dat LPG een superschone brandstof is.
Weinig koolafzetting en zuivere olie.
Inderdaad is de verbrandingswarmte wat hoger, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
We zullen zien of de temperatuur een probleem geeft.
Het is immers een automaat die ook al wat extra warmte genereert, en anders doen we zoals Patrick aangaf er een wat snellere thermostaat in.
Weinig koolafzetting en zuivere olie.
Inderdaad is de verbrandingswarmte wat hoger, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
We zullen zien of de temperatuur een probleem geeft.
Het is immers een automaat die ook al wat extra warmte genereert, en anders doen we zoals Patrick aangaf er een wat snellere thermostaat in.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Ik heb mijn murena 2,5 jaar van de weg gehad. ineens alle pompen in de buurt zonder 98. ik zit aan de duitse grens. daar tank ik de laatste tijd super plus (is 98). daar is euro 91 en super 95.
nu heb ik toevallig 95 in mijn 1.6
ik zit er sterk aan te denken om mijne op lpg te zetten. ik rijd toch wel zeker 7000 per jaar. dus terugverdienen moet snel gaan, echter vind het minder mooi voorin.
nu heb ik toevallig 95 in mijn 1.6
ik zit er sterk aan te denken om mijne op lpg te zetten. ik rijd toch wel zeker 7000 per jaar. dus terugverdienen moet snel gaan, echter vind het minder mooi voorin.
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Ik heb mijn murena tijdens de restauratie meteen omgebouwd voor lpg. Heb hiervoor ook een vervroegingsunit tussen zitten voor een aangepaste onsteking tijdens het rijden op lpg. Wordt geactiveerd door de lpg schakelaar.
Verder een afsluitklep op vacuum die de toevoer afsluit bij het loslaten van het gaspedaal.
De reden hiervan is dat het een schone brandstof is en geen duurdere super benzine hoef te tanken. Als rservewiel heb ik het thuisbrengerje van een espace past normaal in de kofferbak
Verder een afsluitklep op vacuum die de toevoer afsluit bij het loslaten van het gaspedaal.
De reden hiervan is dat het een schone brandstof is en geen duurdere super benzine hoef te tanken. Als rservewiel heb ik het thuisbrengerje van een espace past normaal in de kofferbak
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
oetker wrote:Quote
--------
Ik rijd met de Murena altijd op 95 en zonder problemen.
======================================
Dat mag bijzonder heten, maar ik zou het niet doen.
Officieel kan het.
En als het niet leidt tot pingelen o.i.d. welk probleem zou ik dan kunnen verwachten?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In het boekje staat wat anders.

De Ron 95 is beslist te arm.
Ik heb al moeite mijn 2.2 pingelvrij te houden met 98.
Ik geef maar 8-9 graden voorontsteking om het tegen te gaan, terwijl 10-12 moet kunnen.
Dan pingelt de auto onderin met kracht zetten.
Een geluidje wat ik niet graag hoor.
Dat pingelen is premature ontsteking en dat wil je zo veel mogelijk vermijden.
Verbrande kleppen zuigerveren kan het gevolg worden van langdurig negeren van dit geluid.
Het gaat hierbij bij mij vooral om de low speed knock.
Een stukje quoted uit Wiki.
==================
Een typische omstandigheid waarin pingelen opgewekt wordt is het zwaar belasten van een motor bij lage toerentallen - bijvoorbeeld met een caravan in de bergen. Dit is een zogenaamde 'low speed knock'. Daarom is het verstandig om onder dergelijke omstandigheden terug te schakelen naar een wat hoger toerental en minder gas te geven.
Niet in de laatste plaats is de klopvastheid van de getankte benzine van belang. 'Normale' benzine met een RON van 95 tanken in een auto die volgens het instructieboekje op 'super' (RON is 98 ) rijdt kan schadelijk zijn. Andersom is geen enkel probleem maar wel zinloos. Daarbij kan opgemerkt worden dat Shell V-Power™ een klopvastheid heeft die lager is (RON is 97 ) dan het traditionele 'super'.

De Ron 95 is beslist te arm.
Ik heb al moeite mijn 2.2 pingelvrij te houden met 98.
Ik geef maar 8-9 graden voorontsteking om het tegen te gaan, terwijl 10-12 moet kunnen.
Dan pingelt de auto onderin met kracht zetten.
Een geluidje wat ik niet graag hoor.
Dat pingelen is premature ontsteking en dat wil je zo veel mogelijk vermijden.
Verbrande kleppen zuigerveren kan het gevolg worden van langdurig negeren van dit geluid.
Het gaat hierbij bij mij vooral om de low speed knock.
Een stukje quoted uit Wiki.
==================
Een typische omstandigheid waarin pingelen opgewekt wordt is het zwaar belasten van een motor bij lage toerentallen - bijvoorbeeld met een caravan in de bergen. Dit is een zogenaamde 'low speed knock'. Daarom is het verstandig om onder dergelijke omstandigheden terug te schakelen naar een wat hoger toerental en minder gas te geven.
Niet in de laatste plaats is de klopvastheid van de getankte benzine van belang. 'Normale' benzine met een RON van 95 tanken in een auto die volgens het instructieboekje op 'super' (RON is 98 ) rijdt kan schadelijk zijn. Andersom is geen enkel probleem maar wel zinloos. Daarbij kan opgemerkt worden dat Shell V-Power™ een klopvastheid heeft die lager is (RON is 97 ) dan het traditionele 'super'.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006