Voor Harry is het geen probleem meer om zijn voorwielen van zijn Matra's uit te lijnen.
Hij heeft eigenhandig een toestel gemaakt om dit te doen. Twee dagen werk en 100? lichter.
Die is zo stom niet als hij er uit ziet.
Harry niet verkeerd oppakken h?.
Zie de foto's en overtuig U zelf.
Attachments
uitlijnen wielen.jpg (48.51 KiB) Viewed 5384 times
uitlijnen van de voorwielen.jpg (51.73 KiB) Viewed 5384 times
Zeer leuk, maar een uitlijning als deze is enkel goed voor als de voortrein er is onderuit geweest en als basis afstelling en daarna naar de garage.
Een auto wordt uitgelijnd met zijn wielen op de grond en ledig dus niets in de koffer.
Als je een uitlijning laat doen moet ge maar eens aan de gast vragen om met de wagen te schommelen, dan zal je zien dat de gegevens van de afstelling serieus veranderen en de meting die ik nu zie gebeuren is slechts een van de drie die nagekeken wordt, dus nogmaals het is goed als basis afstelling. Banden zijn te duur om het risico te lopen dat ze niet gelijk afslijten.
Beetje veel werk voor een basisafstelling.
Je kunt ze ook ongeveer recht zetten met een meetlint.
Toen bleken we er nog 4 mm naast te zitten op electronische bank.
Hier in Tiel staat een super modern ding.
Kost wel €50. om te laten doen, maar alle in en outs komen naar voren van de auto.
De Murena zat zelfs in de programma software.
Ik had de halve manual al meegenomen, maar dat was overbodig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Dag matramannen, ik ben toen ik klaar was naar de garage geweest
en het stond goed zij de man van de garage.
Herman met een meetlint gaat dat zeken niet .
Quote Harry
--------------
Herman met een meetlint gaat dat zeker niet .
===============================
Deed het vroeger met een touwtje langs de voor en achterbanden en stelde zo het toespoor in.
Hele globale instelling maar het voldeed.
De Murena heeft echter 2 verschillende diktes van de banden voor en achter, en daar gaat het zeker niet bij werken.
Uitlijnen is niet iets wat je maandelijks hoeft te doen, dus die €50.- maakt dan ook niet uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
In de garages wordt er veel show verkocht. Bij de meeste auto's kunnen ze alleen maar de rechtuit - stand regelen, ze geven dan wel iets toespoor of uitspoor volgens de gegevens van de fabrikant. De camber en de caster kunnen ze niet regelen wel meten. Deze gegevens worden bepaald door de contructie van de auto. Dat is wat ik bedoel met show.
Wat Harry gemaakt heeft is wel degelijk bruikbaar.
Hoe het zit met de 4x4 aandrijving weet ik niet deze en dan heb je nog achterwielen die meesturen.
Ben ik niet helemaal met je eens Godfried.
Aan de Murena kun je de bovenste ophangpunten stellen met plaatjes, en ook de stuurhuishoogte is instelbaar dmv plaatjes.
Er is wel degelijk meer af te stellen aan de voortrein.
Achter valt er echter niets te stellen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Ah zo.
De toe/voorspoor zal hier inderdaad wel goed mee te stellen zijn.
In weze doe je hetzelfde als in de uitlijninrichting.
Die hangen ook platen aan de wielen en vervangen het touwtje door een laserlijn.
Fraaie constructie Harry.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Ja, bij de murena en de bagheera en waarschijnlijk op meerdere oude wagens kun je met plaatjes werken. De nieuwe generatie heeft dit niet en is daarom ook niet regelbaar. De contructie van de carrosserie wordt nu perfect, binnen een bepaalde tollerantie gemaakt zo dat men geen plaatjes meer nodig heeft.
Wat Harry gemaakt heeft is alleen om de wielen recht te zetten. Als je iets los maakt en er zitten plaatjes tussen dan plaats je deze plaatjes toch terug op hun plaats.