Het Matra-virus had toegeslagen vd week, en heb dus een blok gekocht voor een paar centen wat tot turbo omgebouwd is geweest, en dat maar is uit elkaar gepeuterd.
Dan kom je soms hele spannende dingen tegen zoals in de foto's te zien is.
De vraag kwam bij me op, hoe zoiets op deze manier in elkaar kan lopen.
Dit blok is duidelijk wat aan de warme kant geweest.
1 van de oorzaken is hier te zien.
Dit is dus een waterpomp uit een Tagora.
Ze hebben de pulley over gezet van de Murena, en de as afgeslepen.
De impeller van deze waterpump is kleiner, en kan minder water circuleren dan de originele pomp.
De lange waterweg van de Murena vereist gewoon een pomp met meer opbrengst.
Na deze lasklus was de pulley nog steeds niet in lijn met de pulley van de krukas.
De snaar zal er dus nog wel is afgelopen zijn, wat dan weer even een oververhit blok moet hebben gegeven.
Dit blok is van een 505TI dus turbo injectie 180 PK.
Die zit normaal gezellig voorin een Peugeot waar de wind hem vrijelijk om de oren waait.
Dit blokje moet het aardig benauwd hebben gehad in het motorruim van de Murena.
Het blok ligt al in de vuilbak.
Meer als 1,5mm speling op de zuiger/cilinder moet je wel heel optimistisch voor honen.
De kop verdiend nog wat nadere studie, maar zal wel gevlakt moeten worden.
Er kwam in ieder geval een goede krukas uit, en vermoedelijk zit hier een S nokkenas of beter in

Oh ja, er zat ook nog een goede CX bak bij.
Wat gaan we daar weer in vinden?
