ik rijd nie heel vaak met mijn murena 1.6 boven de 120km/h, maar gisteren op de snelweg toen ik telkens boven de 120 ging begon het stuur wel lekker te schudden...iemand enig idee,
veel sneller dan 130 durfde ik ook niet te halen.....algemeen krijg ik beetje onveilig gevoel daarbij (met de matra dan)
hoeveel kan een murena 1.6 halen zonder moeite? dit om een idee te hebben, want had de indruk dat 130 a 140 niet zon comfortabele snelheid is voor lange duur voor de murena.....
normaal gezien moet je de gemiddelde zuigersnelheid berekenen om zeker te weten wat je maximum kruissnelheid is. Ikzelf zou maximum 4000 tr bij contstante belasting aanhouden . Als je weet dat de murena bij 120 km/h 3200 tr draait, haal je daarmee wel 130 of 140 km/h
Ik heb dat ook eens gehad, toen werd het veroorzaakt door te lage bandenspanning voor, 1.5 i.p.v. 1.6bar. Ik rij tegenwoordig met 1.7 bar vanvoor, dat lijkt mij stabieler.
Kan vele oorzaken hebben, gewoon eerst beginnen met de simpele en meest voorkomende problemen uitsluiten.
-velgen + evt wieldoppen schoonmaken (modder ?)
-banden uit laten ballanceren en op de juiste druk zetten.
-fuseekogels controleren op speling.
-stuurkogels controleren op speling.
-rubbers draagarmen controleren (stabilisatiestangrubbers ook gelijk even meenemen) en alle bouten van de ophanging controleren.
-schokbrekers controleren op goede werking en bevestiging.
-remschijven op vreemde slijtage controleren, gelijk ook de remblokken en remtangen controleren op soepele werking.
-wiellagers controleren op speling.
En als dit allemaal in orde is de wagen toch maar eens goed uit laten lijnen incl. het afstellen van stuurhuishoogte.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ik had dit zelfde probleem begon al bij de 110 km/h.
Net naar profile tyre centre geweest en banden op de auto laten balanceren. 1 voorband is niet meer rond andere was nog goed na uit balanceren is het weer leuk om wat harder te rijden. Niet goed voor de bekeuringen
let op!! als je de originele velgen (licht metaal) eronder hebt zitten moeten ze hem op de auto balanceren. Op meeste banden balanceer machine moet je een naaf gat hebben. De velgen die onder mijn auto zitten zijn blinde velgen zoals ze dat noemen.
Bij de garagist waar ik nog wel is sleutel hebben we een adapter laten draaien om Murenavelgen op te balanceren.
Werkt goed, en we kunnen het nu zelf.
Goed in de gaten houden na balanceren op de auto, dat als de wielen er weer is af gaan voor de e.o.a. klus, dat je ze niet gedraaid weer monteert.
Anders moet je opnieuw balanceren.
Dus even een streepje zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
bandendruk aangepast aan de auto ?n aan de gemonteerde banden. sinds ik iets hogere banden heb gemonteerd, draait de motor lager in toeren, is het comfort verbeterd, en na de bandendruk hoger te hebben gezet is ook de wegligging terug OK
Rijplezier biedt zo'n Murena toch wel, zelfs de 1600
Bij mijn Bagheera heb ik mijn banden spanning wat moeten laten zakken vooraan, omdat had opgemerkt bij wat sportievere rijgedrag de wagen neiging had om rechtdoor te gaan in de bochten.
De wagen is vrij licht van voren.
Een zachte rubbersoort en lage bandendruk is een vereiste.
Zeker bij regen zijn deze auto's geneigd de buitenkant van de bocht op te zoeken met de voorzijde.
Je zit dan snel over de limiet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006