galvanisatie van de onderdelen
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
galvanisatie van de onderdelen
Hier een foto van de onderdelen die reeds gegalvaniseerd zijn. De twee deuren de twee dwars verbindingen van de voorvering. De bovenste driehoeken van de voorvering. De batterijbak en de voorbumperhouders van de Bagheera type 1
- Attachments
-
- Img23.jpg (163.48 KiB) Viewed 10096 times
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Benny,
1)Hoever heb je deze onderdelen moeten reinigen alvorens ze te laten galvaniseren?
2)Ik ben momenteel de voortrein aan het losmaken. Hoe krijg ik deze los van de torsiestangen? Gewoon met de rubberen hamer loskloppen? De uiteinden van de torsiestangen zijn zeskantig, dus deze zouden moeten uitschuiven, vermoed ik. Ik heb de torsiestangen reeds spanningsvrij gemaakt door de hefbomen op de torsiestangen onder de bodemplaat helemaal los te schroeven.
Bart
1)Hoever heb je deze onderdelen moeten reinigen alvorens ze te laten galvaniseren?
2)Ik ben momenteel de voortrein aan het losmaken. Hoe krijg ik deze los van de torsiestangen? Gewoon met de rubberen hamer loskloppen? De uiteinden van de torsiestangen zijn zeskantig, dus deze zouden moeten uitschuiven, vermoed ik. Ik heb de torsiestangen reeds spanningsvrij gemaakt door de hefbomen op de torsiestangen onder de bodemplaat helemaal los te schroeven.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hallo Bart,
de onderste dwarsverbinding had ik los liggen. Dus hoe de veerstaven uitgenomen moeten worden kan ik niet precies zeggen. die zitten nog op de origenele dwarsbalk. De onderdelen heb ik laten zandstralen. De onderdelen moeten ontdaan zijn van alle verf en andere soorten bescherming. Maw het metaal moet bloot zijn. Dus ik denk dat zandstralen de meest geschikte methode is.
Succes Benny.
de onderste dwarsverbinding had ik los liggen. Dus hoe de veerstaven uitgenomen moeten worden kan ik niet precies zeggen. die zitten nog op de origenele dwarsbalk. De onderdelen heb ik laten zandstralen. De onderdelen moeten ontdaan zijn van alle verf en andere soorten bescherming. Maw het metaal moet bloot zijn. Dus ik denk dat zandstralen de meest geschikte methode is.
Succes Benny.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag bart,
Om de torsiestaven te verwijder als de spanning is weg genomen.Deze zitten er los in maar zulle door roest vast gehouden worden.Let wel op! dat je het plaatje achter de torsiestang ook bewaart.Dit plaatje is van een kunststof gemaakt en zorg er voor dat de stang geen lawaai kan maken.Ik denk toch dat het model 1 dit ook heeft.
Groetjes Godfried. Succes.
ps:Heb de Romorantin 27 nog niet gelezen.
Om de torsiestaven te verwijder als de spanning is weg genomen.Deze zitten er los in maar zulle door roest vast gehouden worden.Let wel op! dat je het plaatje achter de torsiestang ook bewaart.Dit plaatje is van een kunststof gemaakt en zorg er voor dat de stang geen lawaai kan maken.Ik denk toch dat het model 1 dit ook heeft.
Groetjes Godfried. Succes.

ps:Heb de Romorantin 27 nog niet gelezen.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De voortrein is los en ik kon er de torsiestangen inderdaad gewoon uittrekken. Ik ga de uiteinden wel invetten als ik ze terug monteer.
De hele voorkant van de auto is nu kaal tot op het chassis. Uitgezonderd de remleidingverdeler. Deze is aan het chassis vastgeroest en zal ik moeten vervangen daar het chassisstaal mee loskomt door het loskloppen.
Nu ga ik de voorruit uitnemen en het dak + achterste proberen los te maken. Het dak probeer ik met een plamuurmes los te krijgen maar dit gaat makkelijker langs de bestuurderskant. Blijkbaar is er een opstaand randje aan het staal langs de passagierszijde waardoor ik moeilijk met het plamuurmes het dak van het staal kan scheiden. Foto's volgen binnenkort.
De volledige kabelboom is reeds in de passagiersruimte getrokken, rest mij nog enkel de kabel die naar de motorruimte gaat los te koppelen.

De hele voorkant van de auto is nu kaal tot op het chassis. Uitgezonderd de remleidingverdeler. Deze is aan het chassis vastgeroest en zal ik moeten vervangen daar het chassisstaal mee loskomt door het loskloppen.
Nu ga ik de voorruit uitnemen en het dak + achterste proberen los te maken. Het dak probeer ik met een plamuurmes los te krijgen maar dit gaat makkelijker langs de bestuurderskant. Blijkbaar is er een opstaand randje aan het staal langs de passagierszijde waardoor ik moeilijk met het plamuurmes het dak van het staal kan scheiden. Foto's volgen binnenkort.
De volledige kabelboom is reeds in de passagiersruimte getrokken, rest mij nog enkel de kabel die naar de motorruimte gaat los te koppelen.

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Bart, ga eens in de auto staan en duw met uw rug het dak omhoog. Het zal wel een beetje kraken, maar veel kans dat het dak los komt van het ijzeren kader. Begin aan de zijde waar het dak reeds los is. Er is inderdaad een ijzeren boord die overgeplooid is aan de buitenzijde van het dak. Van aan die zijde het dak losmaken is bijna een onmogelijke taak, daar de lijm waarmee het dak vastgelijmd is, te ver onder het dak zit. Wat die remverdeler betreft, indien je een moersplijter hebt, kan je misschien daarmee de moeren loskrijgen.
Succes Benny.
Succes Benny.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Godfried,
Een foto plaatsen doe je door onderaan je scherm op "bladeren" te klikken.
Vervolgens zoek je in je bestanden de foto die je wilt uploaden.
Let op: best verklein je de foto tot een formaat van 800x600 pixels voor het leesgemak van dit forum. Je kan je foto verkleinen met bv. Photoshop.
Daarna klik je op "Add Attachment" waarop je foto wordt opgeladen.
Dan gewoon op "Submit" klikken en je tekst met foto staat op het forum.
Een "signature" of "handtekening" automatisch aan iedere boodschap doe je door naar "Profile" te gaan bovenaan je scherm.
In dit menu kan je al je persoonlijke instellingen wijzigen.
In het vak "signature" typ je de gewenste tekst in en ga vervolgens naar "always attach my signature".
Daar klik je op "yes".
Tenslotte klik je op "submit" en klaar is kees!
Laat nu de foto's maar komen!!!
Een foto plaatsen doe je door onderaan je scherm op "bladeren" te klikken.
Vervolgens zoek je in je bestanden de foto die je wilt uploaden.
Let op: best verklein je de foto tot een formaat van 800x600 pixels voor het leesgemak van dit forum. Je kan je foto verkleinen met bv. Photoshop.
Daarna klik je op "Add Attachment" waarop je foto wordt opgeladen.
Dan gewoon op "Submit" klikken en je tekst met foto staat op het forum.
Een "signature" of "handtekening" automatisch aan iedere boodschap doe je door naar "Profile" te gaan bovenaan je scherm.
In dit menu kan je al je persoonlijke instellingen wijzigen.
In het vak "signature" typ je de gewenste tekst in en ga vervolgens naar "always attach my signature".
Daar klik je op "yes".
Tenslotte klik je op "submit" en klaar is kees!
Laat nu de foto's maar komen!!!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Dank voor deze woorden, Jules.
Ik weet 100% zeker waar ik mee begonnen ben en dit gevoel wordt alleen maar versterkt door collega's Matra-fanaten die mij stuk voor stuk wijzen op de mogelijkheden om problemen aan te pakken en ook hoe ze definitief te verhelpen. Ik moet toegeven dat ik met knikkende knie?n aan de ontmanteling van de wagen begonnen ben uit schrik een komplete rotzooi te zullen vinden. Indien ik jullie steun en vooral advies niet had gehad, zou ik mijn 'gezonde' maar toch roestige Bagheera misschien nooit hebben durven restaureren. Dat betekende dus toch nog een langzame maar zekere dood voor deze wagen.
Gelukkig hebben er mensen de moeite gedaan om eens te komen kijken om mij de nodige technieken toe te lichten en mij over de allerlaatste drempel heen te helpen zodat ik nu met zekerheid tot op het bot kan gaan. Zolang ik jullie heb kan er gewoon niks verkeerd lopen!
Wordt vervolgd in de volgende uitgaven van het clubblad!
Ik weet 100% zeker waar ik mee begonnen ben en dit gevoel wordt alleen maar versterkt door collega's Matra-fanaten die mij stuk voor stuk wijzen op de mogelijkheden om problemen aan te pakken en ook hoe ze definitief te verhelpen. Ik moet toegeven dat ik met knikkende knie?n aan de ontmanteling van de wagen begonnen ben uit schrik een komplete rotzooi te zullen vinden. Indien ik jullie steun en vooral advies niet had gehad, zou ik mijn 'gezonde' maar toch roestige Bagheera misschien nooit hebben durven restaureren. Dat betekende dus toch nog een langzame maar zekere dood voor deze wagen.
Gelukkig hebben er mensen de moeite gedaan om eens te komen kijken om mij de nodige technieken toe te lichten en mij over de allerlaatste drempel heen te helpen zodat ik nu met zekerheid tot op het bot kan gaan. Zolang ik jullie heb kan er gewoon niks verkeerd lopen!
Wordt vervolgd in de volgende uitgaven van het clubblad!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Jules dat heb je goed gezien.Dat is wat ik bedoelde.Bedankt voor de hulp.Mijn volgende berichten zullen er anders uitzien.Bart ik heb de lijmresten niet verwijderd.Maar zoals je weet heb ik mijn carrosserie chemisch laten ontlakken.Bart zo te zien op de foto ziet de motor er nog heel goed uit.Zelfs in nieuwe staat zou ik zeggen.Of is het maar het topje van de ijsberg?
Groetjes.
Groetjes.

-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De motor is nog in goede staat maar verliest wel olie. Heb nog niet exact kunnen bepalen waar het lek zit. Ook is het verbruik nogal aan de hoge kant maar dat zal wel aan de afstelling liggen.
Ik heb een nieuwe set dichtingen liggen en vermits de motor er toch uitgaat, zullen deze waar nodig vervangen worden, doch ik ga de motor niet openen. Voor de rest grondig reinigen en ontvetten en een laag groene verf op het blok. De koppeling zal ook nagekeken worden en indien nodig vervangen worden. Ik zou ook graag een elektronische ontsteking monteren (Talbot Solara) naar dewelke ik nog op zoek ben.
Kun je mij wat meer uitleg geven over dat "chemisch ontlakken"?
Kan hiermee ook steenslag verwijderd worden?
Dit gebeurt voor het zandstralen, neem ik aan.
Bart
Ik heb een nieuwe set dichtingen liggen en vermits de motor er toch uitgaat, zullen deze waar nodig vervangen worden, doch ik ga de motor niet openen. Voor de rest grondig reinigen en ontvetten en een laag groene verf op het blok. De koppeling zal ook nagekeken worden en indien nodig vervangen worden. Ik zou ook graag een elektronische ontsteking monteren (Talbot Solara) naar dewelke ik nog op zoek ben.
Kun je mij wat meer uitleg geven over dat "chemisch ontlakken"?
Kan hiermee ook steenslag verwijderd worden?
Dit gebeurt voor het zandstralen, neem ik aan.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag bart,
Dat chemisch ontlakken gebeurd bij een firma die gespecialiseerd is in het zuiver maken van metalen en verwijderen van verf. De steenslag en de nadenkit moet je zelf verwijderen.Dit kan ook bij de firma maar dat hebben ze liever niet omdat er dan te veel chemische boel overblijft in hun bad.Ook hebben ze dan meer tijd nodig omdat de carrosserie langer in het bad moet blijven hangen.Zoals je weet tijd is geld.Roest wordt niet verwijderd.Oppervlakkige roest is geen enkel probleem om te verzinken daar de delen nog een zoutzuurbad passeren.In principe zou de carrosserie dan nog gezandstraald moeten worden.Maar als je de carrosserie in het galvanisatiecentrum een uur of 10 in het zoutzuurbad kunt laten hangen is dat niet nodig.Dit heb ik met mijn carrosserie laten doen.Toen de firma in weekend ging de zaterdagmiddag hebben ze mijn carrosserie in het bad gehangen tot de maandagmorgen.Mijn carrosserie was perfect verzinkt.Ik heb verschillende jaren sierpoorten gemaakt en ook bij de zelfde firma laten verzinken.Met wat drinkgeld kun je soms veel bereiken.Waar je na het verzinken zwarte plekken ziet zit er geen zink.Deze plekken niet verwarren met slakken die op het zinkbad drijven.Tijdens het uit de zink halen van onderdelen worden de slakken manueel verwijderd met een grote aftrekker.Er zullen altijd wat slakken en druppels zink blijven hangen. Maar dit beinvloedt de kwaliteit niet.Delen die zichtbaar blijven,a-stijl kun je zuiver maken met fijn schuurpapier.Opgelet! Niet alle lak hecht goed op zink maar zo ver ben je nog niet.Als je ook maar een beetje twijfelt aan de koppeling zou ik ze vervangen.Ik heb ook alle dichtingen aan de versnellingsbak vervangen.De motor heb ik een kleine revisie gegeven.Kleppen roderen(schuren),nieuwe klepdichtingen,zuigers zuiver maken, enz.Dit kun je ook later doen maar weet dat je er nu gemakkelijk aan kunt.Ik heb geen elektonische onsteking op mijn Bagheera staan.Is dat echt nodig?
Bedankt voor de hulp met het aanpassen van mijn (hoe noemt men dat?) berichten.
Groetjes.
Dat chemisch ontlakken gebeurd bij een firma die gespecialiseerd is in het zuiver maken van metalen en verwijderen van verf. De steenslag en de nadenkit moet je zelf verwijderen.Dit kan ook bij de firma maar dat hebben ze liever niet omdat er dan te veel chemische boel overblijft in hun bad.Ook hebben ze dan meer tijd nodig omdat de carrosserie langer in het bad moet blijven hangen.Zoals je weet tijd is geld.Roest wordt niet verwijderd.Oppervlakkige roest is geen enkel probleem om te verzinken daar de delen nog een zoutzuurbad passeren.In principe zou de carrosserie dan nog gezandstraald moeten worden.Maar als je de carrosserie in het galvanisatiecentrum een uur of 10 in het zoutzuurbad kunt laten hangen is dat niet nodig.Dit heb ik met mijn carrosserie laten doen.Toen de firma in weekend ging de zaterdagmiddag hebben ze mijn carrosserie in het bad gehangen tot de maandagmorgen.Mijn carrosserie was perfect verzinkt.Ik heb verschillende jaren sierpoorten gemaakt en ook bij de zelfde firma laten verzinken.Met wat drinkgeld kun je soms veel bereiken.Waar je na het verzinken zwarte plekken ziet zit er geen zink.Deze plekken niet verwarren met slakken die op het zinkbad drijven.Tijdens het uit de zink halen van onderdelen worden de slakken manueel verwijderd met een grote aftrekker.Er zullen altijd wat slakken en druppels zink blijven hangen. Maar dit beinvloedt de kwaliteit niet.Delen die zichtbaar blijven,a-stijl kun je zuiver maken met fijn schuurpapier.Opgelet! Niet alle lak hecht goed op zink maar zo ver ben je nog niet.Als je ook maar een beetje twijfelt aan de koppeling zou ik ze vervangen.Ik heb ook alle dichtingen aan de versnellingsbak vervangen.De motor heb ik een kleine revisie gegeven.Kleppen roderen(schuren),nieuwe klepdichtingen,zuigers zuiver maken, enz.Dit kun je ook later doen maar weet dat je er nu gemakkelijk aan kunt.Ik heb geen elektonische onsteking op mijn Bagheera staan.Is dat echt nodig?
Bedankt voor de hulp met het aanpassen van mijn (hoe noemt men dat?) berichten.
Groetjes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik ben weer wat wijzer geworden! Bedankt Godfried.
Wat de motor betreft heb je gelijk. Terwijl alles eruit is zou ik misschien ook maar beter direkt de kleppen roderen en op dichtheid testen en de zuigers ontkolen.
Wat die ontsteking betreft, Benny heeft mij ook al gezegd dat er geen enkel probleem is met de bestaande kontaktpunten. Ik wil jullie dan ook best geloven. Echter, is een elektronische ontsteking dan niet preciezer? Je hebt immers minder bewegende delen en hebt een betere vonk bij ieder toerental.
Mm, die groene Bagheera staat goed als avatar.
Wat de motor betreft heb je gelijk. Terwijl alles eruit is zou ik misschien ook maar beter direkt de kleppen roderen en op dichtheid testen en de zuigers ontkolen.
Wat die ontsteking betreft, Benny heeft mij ook al gezegd dat er geen enkel probleem is met de bestaande kontaktpunten. Ik wil jullie dan ook best geloven. Echter, is een elektronische ontsteking dan niet preciezer? Je hebt immers minder bewegende delen en hebt een betere vonk bij ieder toerental.
Mm, die groene Bagheera staat goed als avatar.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart,Mooi verhaal van je in de Romorantin 27.Je had schrijver moeten worden.Of die onsteking beter is weet ik echt niet. Maar er zal minder onderhoud aan zijn en ze zal ook juister blijven.
Ik ben een 6 tal jaren geleden gestopt met het maken van sierpoorten.
Ik was het plotseling met tegenzin aan het doen. Als het alleen om het geld gaat dan ben je natuurlijk verkeerd bezig.Zeker als je dit na de werkuren doet. Mijn gezondheid begon me toen in de steek te laten en ik wist niet wat er aan de hand was.Ik heb nu geen contact meer met het bedrijf.Benny heeft me daar ook over aangesproken.Ik heb toen contact genomen met het bedrijf.Maar ze zijden dat ze niet ge?nteresseerd waren om een auto te verzinken.Mijn carrosserie is de eerste en de laatste geweest in dat bedrijf.Ze hebben het gedaan omdat ik daar toen vaste klant was.De baas zie tegen mij"wij verzinken die carrosserie voor je maar op je eigen risico" volgens hen zou de carrosserie krom trekken.De kooi heb ik zelf gemaakt.Deze heeft allen moeten dienen om de carrosserie te beschermen en zo de carros op zijn zij in het zinkbad te krijgen.De kooi heb ik uit wat afval ijzer gemaakt wat ik nog liggen had.Rond de auto aan elkaar gelast en na het verzinken in stukken geslepen.Het moest voor mij ook maar ??n keer dienen.Ik weet niet wat Benny heeft gedaan?Schroeven of lassen?, lassen gaat snel en is stevig. Hij heeft mij ook om raad gevraagd.Ook voor het chemisch ontlakken hebben Benny en ik ge?nformeerd.De prijzen zijn ontzettend duur geworden.Met de vraag waarom?Kreeg ik als antwoord?"de milieunormen".Ik heb toen 150 euro betaald voor het ontlakken.Nu is het x3. Dat is ook de reden waarom Benny het zandstralen toepast.Hij zal de prijzen nog wel kennen.Informeer eens bij hem.Spijtig Bart dat ik je geen goed nieuws heb kunnen vertellen.Het verzinken in het bedrijf is geen enkel probleem.Het neemt te veel tijd in beslag daarom doen ze het niet. Het verzinken wordt in ieder bedrijf volgens mij goed gedaan.Weet je waar ik het meeste schrik van had?Dat mijn carrosserie beschadigd werd tijdens het verplaatsen naar het zinkbad en uit het zinkbad.Ik weet hoe ze daar werken en je kunt een carrosserie niet vergelijken met een stapel buizen of balken.Alles hangt af van de persoon die het verzinken uitvoert.Iemand met weinig motivatie levert ook slecht werk.Maar maak je geen zorgen de firma?s die het verzinken van carrosserie?n nog toepassen doen het zeker goed.Anders maken ze slechte reclame voor hun eigen zaak.Wat je zeker niet moet vergeten is ?veel gaten boren in alle balken en kokers? ook moet je weten in welke positie de carrosserie in het zinkbad gaat.Anders weet je niet waar je de gaten moet boren.Vraag zeker eens raad op het bedrijf dat het verzinken zal doen.Zij spreken uit ervaring.Voor een bedrijf te vinden waar men alle handelingen samen doet denk ik dat je bij Benny moet zijn.Hij heeft zo een bedrijf gevonden.Alleen dat de binnenkant van balken en kokers niet kan gezandstraald worden baart me zorgen.Waar de lak of diep ingevreten roest zit zal geen zink zitten.Dit heb je met chemisch ontlakken niet. De lak of roestbehandeling wordt opgelost tijdens het ontlakken.Voor de roest in de balken wordt de carrosserie het beste in zoutzuur gehangen.Natuurlijk kunnen we niet in de balken en kokers kijken en blijft er altijd een ? Daarom na het verzinken je auto behandelen of hij niet verzinkt is. Dit is mijn persoonlijke mening.Iedereen bekijkt dit misschien anders.Ik heb de onderkant van mijn carrosserie in de grondverf gezet met steenslag behandeld en toen met zwarte lak.Ook de balken en kokers heb ik behandeld.Dit werd gedaan toen mijn carrosserie in het spit stond en voor de samenbouw.
Godfried
Groetjes.
Ik ben een 6 tal jaren geleden gestopt met het maken van sierpoorten.
Ik was het plotseling met tegenzin aan het doen. Als het alleen om het geld gaat dan ben je natuurlijk verkeerd bezig.Zeker als je dit na de werkuren doet. Mijn gezondheid begon me toen in de steek te laten en ik wist niet wat er aan de hand was.Ik heb nu geen contact meer met het bedrijf.Benny heeft me daar ook over aangesproken.Ik heb toen contact genomen met het bedrijf.Maar ze zijden dat ze niet ge?nteresseerd waren om een auto te verzinken.Mijn carrosserie is de eerste en de laatste geweest in dat bedrijf.Ze hebben het gedaan omdat ik daar toen vaste klant was.De baas zie tegen mij"wij verzinken die carrosserie voor je maar op je eigen risico" volgens hen zou de carrosserie krom trekken.De kooi heb ik zelf gemaakt.Deze heeft allen moeten dienen om de carrosserie te beschermen en zo de carros op zijn zij in het zinkbad te krijgen.De kooi heb ik uit wat afval ijzer gemaakt wat ik nog liggen had.Rond de auto aan elkaar gelast en na het verzinken in stukken geslepen.Het moest voor mij ook maar ??n keer dienen.Ik weet niet wat Benny heeft gedaan?Schroeven of lassen?, lassen gaat snel en is stevig. Hij heeft mij ook om raad gevraagd.Ook voor het chemisch ontlakken hebben Benny en ik ge?nformeerd.De prijzen zijn ontzettend duur geworden.Met de vraag waarom?Kreeg ik als antwoord?"de milieunormen".Ik heb toen 150 euro betaald voor het ontlakken.Nu is het x3. Dat is ook de reden waarom Benny het zandstralen toepast.Hij zal de prijzen nog wel kennen.Informeer eens bij hem.Spijtig Bart dat ik je geen goed nieuws heb kunnen vertellen.Het verzinken in het bedrijf is geen enkel probleem.Het neemt te veel tijd in beslag daarom doen ze het niet. Het verzinken wordt in ieder bedrijf volgens mij goed gedaan.Weet je waar ik het meeste schrik van had?Dat mijn carrosserie beschadigd werd tijdens het verplaatsen naar het zinkbad en uit het zinkbad.Ik weet hoe ze daar werken en je kunt een carrosserie niet vergelijken met een stapel buizen of balken.Alles hangt af van de persoon die het verzinken uitvoert.Iemand met weinig motivatie levert ook slecht werk.Maar maak je geen zorgen de firma?s die het verzinken van carrosserie?n nog toepassen doen het zeker goed.Anders maken ze slechte reclame voor hun eigen zaak.Wat je zeker niet moet vergeten is ?veel gaten boren in alle balken en kokers? ook moet je weten in welke positie de carrosserie in het zinkbad gaat.Anders weet je niet waar je de gaten moet boren.Vraag zeker eens raad op het bedrijf dat het verzinken zal doen.Zij spreken uit ervaring.Voor een bedrijf te vinden waar men alle handelingen samen doet denk ik dat je bij Benny moet zijn.Hij heeft zo een bedrijf gevonden.Alleen dat de binnenkant van balken en kokers niet kan gezandstraald worden baart me zorgen.Waar de lak of diep ingevreten roest zit zal geen zink zitten.Dit heb je met chemisch ontlakken niet. De lak of roestbehandeling wordt opgelost tijdens het ontlakken.Voor de roest in de balken wordt de carrosserie het beste in zoutzuur gehangen.Natuurlijk kunnen we niet in de balken en kokers kijken en blijft er altijd een ? Daarom na het verzinken je auto behandelen of hij niet verzinkt is. Dit is mijn persoonlijke mening.Iedereen bekijkt dit misschien anders.Ik heb de onderkant van mijn carrosserie in de grondverf gezet met steenslag behandeld en toen met zwarte lak.Ook de balken en kokers heb ik behandeld.Dit werd gedaan toen mijn carrosserie in het spit stond en voor de samenbouw.
Godfried
Groetjes.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Weer een schat aan informatie!
De Bagheera-sectie draait weer op volle toeren!
Ik denk dat we het er grondig eens over zijn dat tegen roest enkel het beste helpt. We hebben gewoon geen andere keuze. In dit geval lijkt het thermisch ontlakken inderdaad wel de oplossing om alle rotzooi van het chassis te halen, dus ook de holle ruimten. Na de totale ontmanteling ga ik alleszins met Mitraco kontakt opnemen voor inlichtingen.
Benny, hou ons ook op de hoogte van jouw werkzaamheden!
Godfried, nogmaals bedankt voor het openlijk verstrekken van nuttige informatie!
De Bagheera-sectie draait weer op volle toeren!
Ik denk dat we het er grondig eens over zijn dat tegen roest enkel het beste helpt. We hebben gewoon geen andere keuze. In dit geval lijkt het thermisch ontlakken inderdaad wel de oplossing om alle rotzooi van het chassis te halen, dus ook de holle ruimten. Na de totale ontmanteling ga ik alleszins met Mitraco kontakt opnemen voor inlichtingen.
Benny, hou ons ook op de hoogte van jouw werkzaamheden!
Godfried, nogmaals bedankt voor het openlijk verstrekken van nuttige informatie!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
Zoals Bart zegt draait de Bagheera sectie op volle toeren met heel nuttige artikelen voor restauratie. De Bagheera bezitters mogen fier zijn op hun medewerkers
Als M530 bezitter kan ik daar enkel maar een gezonde jalouzie aan overhouden want buiten die enkelingen (M530 bezitters) komt onze sectie maar niet van de grond.

Als M530 bezitter kan ik daar enkel maar een gezonde jalouzie aan overhouden want buiten die enkelingen (M530 bezitters) komt onze sectie maar niet van de grond.

-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hallo Bart,
mijn examen is op 9 december. Daarna kan ik er weer invliegen. Wat dat chemisch ontlakken betreft. Het is een duur plaatje. Als ik mij niet vergis kost het ? 900 om de auto te ontlakken. Dat is voor mij van het goede teveel als je daarbij nog eens het vervoer moet rekenen van West-Vlaanderen naar Limburg en terug. Daarom laat ik mijn chassis zandstralen. Dat zal iets van ? 200 kosten. De auto wordt gezandstraalt opgehangen in zijn spit. Zo kunnen die mannen beter aan alle plaatsen en hebben ze een beter overzicht. Daarna moet ik een kooi rond de auto bouwen om hem te kunnen ophangen in de galvanisatie-fabriek. Ik zal de kooi zo maken dat er zo weinig mogelijk vervorming ontstaat aan het chassis. Ik zal ten gepasten tijde foto's op het forum zetten. Zo krijg je een idee hoe ik te werk ga. Iedere galvanisatie-fabriek van de groep "proGalva" wil geen chassis galvaniseren. Die enige die bij mijn weten een chassis wil verzinken is van de groep " Vergo Galva " die zich in Kruishoutem en Moeskroen bevindt. Ik besef ook dat met het zandstralen niet iedere ruimte roestvrij zal zijn. Daarom zal ik na het galvaniseren iedere holte behandelen met een roestbeschermer en een coating. Daarna vul ik ze met PU-schuim. Zo kan er zich geen vocht meer ophopen in die ruimtes en misschien ook minder trillingen door de structuur van de auto en misschien daardoor minder lawaai. Wat ook interessant is, is dat een gegalvaniseerde auto een 50% grotere torsiestijfheid heeft.
Die ontsteking, daar zou ik mij niet veel zorgen over maken. Die is gemakkelijk bereikbaar, en kan dus nadien gemakkelijk vervangen worden door een elektronische.
Hoe ver sta je al met verwijderen van het dak?
Veel succes benny.
mijn examen is op 9 december. Daarna kan ik er weer invliegen. Wat dat chemisch ontlakken betreft. Het is een duur plaatje. Als ik mij niet vergis kost het ? 900 om de auto te ontlakken. Dat is voor mij van het goede teveel als je daarbij nog eens het vervoer moet rekenen van West-Vlaanderen naar Limburg en terug. Daarom laat ik mijn chassis zandstralen. Dat zal iets van ? 200 kosten. De auto wordt gezandstraalt opgehangen in zijn spit. Zo kunnen die mannen beter aan alle plaatsen en hebben ze een beter overzicht. Daarna moet ik een kooi rond de auto bouwen om hem te kunnen ophangen in de galvanisatie-fabriek. Ik zal de kooi zo maken dat er zo weinig mogelijk vervorming ontstaat aan het chassis. Ik zal ten gepasten tijde foto's op het forum zetten. Zo krijg je een idee hoe ik te werk ga. Iedere galvanisatie-fabriek van de groep "proGalva" wil geen chassis galvaniseren. Die enige die bij mijn weten een chassis wil verzinken is van de groep " Vergo Galva " die zich in Kruishoutem en Moeskroen bevindt. Ik besef ook dat met het zandstralen niet iedere ruimte roestvrij zal zijn. Daarom zal ik na het galvaniseren iedere holte behandelen met een roestbeschermer en een coating. Daarna vul ik ze met PU-schuim. Zo kan er zich geen vocht meer ophopen in die ruimtes en misschien ook minder trillingen door de structuur van de auto en misschien daardoor minder lawaai. Wat ook interessant is, is dat een gegalvaniseerde auto een 50% grotere torsiestijfheid heeft.
Die ontsteking, daar zou ik mij niet veel zorgen over maken. Die is gemakkelijk bereikbaar, en kan dus nadien gemakkelijk vervangen worden door een elektronische.
Hoe ver sta je al met verwijderen van het dak?
Veel succes benny.