Voor zover ik weet waren er voor de Murena alleen nog maar brekers leverbaar van Koni, en die zijn ten eerste 3x zo duur, en ten tweede ook niet ideaal naar men zegt.
Toch wel nieuwsgierig geworden vorige week een setje gehaald.
Ze zijn van Monroe, met het typenummer R3227.
Ze worden zowel voor de Bagheera als voor de Murena 1.6 en 2.2 verkocht.
Dat is eigenlijk op zich al een rare zaak, want voor al deze Matra's zijn verschillende types schokbrekers in omloop geweest.
Maar is gezocht op het typenummer van deze schokbrekers, en ze horen officieel op een Simca 1100 voorzijde

Het schijnt dat deze brekers vrolijk op alle auto's gemonteerd worden door Car-joy.
Aangezien ze de specialist zijn wil ik eigenlijk niet twijfelen of het kan, maar dan wil wil ik het ook maar gelijk meemaken.
Allereerst zit er in deze schokbrekers geen vangrubber, zoals wel in de oude.
Dat moet dus voor de Murena overgezet worden, want die heeft volgens mij geen vangrubber voor diep doorveren op de voortrein, zodat als het rubber er niet inzit er een metalig geluid zal klinken bij een heftige kuil

Dat gaat dus niet zomaar, want de stofkap van de schokbreker zit er op gefelsd

Ook heb ik even een onwetenschappelijke test uitgevoerd.
De nieuwe schokbreker op kamertemperatuur even een paar keer heen en weer gehaald, en met een gewicht laten zakken met tijdsopname.
Na 1 m39 was het streepje bereikt.
Nu had ik vorig jaar bij Cornelis een nog goede schokbreker meegenomen, en hier even dezelfde test op los gelaten.
Deze had 1 m50 nodig om het punt te bereiken.

Nu is dit maar een globaal testje, maar de nieuwe schokbreker is dus slapper.
De lengte is goed. (ietsje langer als de Murenademper).
Ik ga deze schokbrekers betrekken in een test, waarbij ze zich in de praktijk mogen bewijzen.
Het rubber zet ik er nog niet in.
Bij gebleken ongeschiktheid kan ik ze nog terug brengen.