ben met mijn 1.6 carb bezig. echter weet niet wat armer en wat rijker is.
ik heb het al eens gelezen van 1 persoon, echter wil het liever dubbel zo zeker weten zodat ik geen fout maak.
en wat is een goede basis afstelling voor een rvs uitlaat met vrije ademing(rechte pijp met demping aan de buitenkant). Dan bedoel ik hoeveel keer uitdraaien als je de 2 schoeven compleet hebt ingedraaid.
en moeten de 2 schroeven gelijk blijven, of kan het ook dat je de ene meer draait dan de andere(lijkt me niet).
heb namelijk gelezen ergens dat zo'n rvs uitlaat een rijkere afstelling nodig heeft.
afstelling carb
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ahum, ik ben geen Murena-kenner maar kan je wel zeggen dat hoe meer lucht je een motor geeft, hoe "armer" hij draait. Hoe minder lucht, hoe "rijker".
Ideaal is een motor zo arm mogelijk proberen af te stellen. Een arm draaiende motor krijgt veel lucht en dit is goed voor een betere verbranding maar... dit zorgt wel voor een hogere werkingstemperatuur. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan en het zou kunnen dat jouw RVS-uitlaten hierdoor "blauwe" bochten krijgen van de hitte. Misschien dat hierom een rijkere afstelling beter is. Je gaat wel meer benzine verbruiken. De bougiekleur, na een fikse rit, zal je alles vertellen. Bruin-grijze kleur is perfekt.
Wat de afstelling betreft, indien twee carburatoren (???) moet je synchroniseren met vacuummeter. Is het aantal toeren van de lucht-of mengselschroef niet voorgeschreven in het werkplaatshandboek?
Succes
Ideaal is een motor zo arm mogelijk proberen af te stellen. Een arm draaiende motor krijgt veel lucht en dit is goed voor een betere verbranding maar... dit zorgt wel voor een hogere werkingstemperatuur. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan en het zou kunnen dat jouw RVS-uitlaten hierdoor "blauwe" bochten krijgen van de hitte. Misschien dat hierom een rijkere afstelling beter is. Je gaat wel meer benzine verbruiken. De bougiekleur, na een fikse rit, zal je alles vertellen. Bruin-grijze kleur is perfekt.
Wat de afstelling betreft, indien twee carburatoren (???) moet je synchroniseren met vacuummeter. Is het aantal toeren van de lucht-of mengselschroef niet voorgeschreven in het werkplaatshandboek?
Succes

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=
en
http://users.telenet.be/het-brommerke/c ... tellen.htm
Twee artikeltjes gevonden die erg waarschijnlijk ruim voldoende informatie geven.
en
http://users.telenet.be/het-brommerke/c ... tellen.htm
Twee artikeltjes gevonden die erg waarschijnlijk ruim voldoende informatie geven.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Nu ben ik even niet mee.
Ik ga zeker niet beweren dat er geen andere versies zijn maar ik moet de eerste nog tegenkomen!
Er is geen vaste positie voor het afstellen van de afstelschroeven en elke carburateur is verschillend al zijn ze van hetzelfde type.
Je kan heel veel op het gevoel doen, je merkt aan het reageren van de motor of je goed zit, indicatief althans.
Bij mijn weten is uitschroeven richting rijkere afstelling.
Lees die artikeltjes nog maar eens door, het bevestigd wat Bart verteld.

Ik ga zeker niet beweren dat er geen andere versies zijn maar ik moet de eerste nog tegenkomen!
Er is geen vaste positie voor het afstellen van de afstelschroeven en elke carburateur is verschillend al zijn ze van hetzelfde type.
Je kan heel veel op het gevoel doen, je merkt aan het reageren van de motor of je goed zit, indicatief althans.
Bij mijn weten is uitschroeven richting rijkere afstelling.
Lees die artikeltjes nog maar eens door, het bevestigd wat Bart verteld.
Last edited by Paul on Sat Oct 22, 2005 2:10 pm, edited 2 times in total.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Alles hangt ervan af welk soort regelschroef het is.
Indien het een luchtschroef is (deze staat meestal tussen de luchttoevoer aan de carburator) zal indien je deze verder opendraait, de motor meer lucht krijgen en dus armer lopen. Indien het een mengselschroef is zal je meer benzine toevoegen bij het uitdraaien en zal de motor dus rijker lopen.
Nogmaals, de kleur van de bougies vertelt alles over het juiste mengsel. Indien deze bruin-grijs van kleur zijn zou ik mij niet teveel zorgen maken. Indien ze wit zijn daarentegen, draait je motor veel te arm (teveel lucht) en loopt hij te heet. Hebben de bougies een zwarte matte aanslag, loopt de motor te rijk (te weinig lucht en sterk ruikende uitlaatgassen). Indien de bougies zwart en vettig zijn, is olieverbruik de oorzaak en daar kan een goed geregelde carburator niks aan verhelpen...
Bart
Indien het een luchtschroef is (deze staat meestal tussen de luchttoevoer aan de carburator) zal indien je deze verder opendraait, de motor meer lucht krijgen en dus armer lopen. Indien het een mengselschroef is zal je meer benzine toevoegen bij het uitdraaien en zal de motor dus rijker lopen.
Nogmaals, de kleur van de bougies vertelt alles over het juiste mengsel. Indien deze bruin-grijs van kleur zijn zou ik mij niet teveel zorgen maken. Indien ze wit zijn daarentegen, draait je motor veel te arm (teveel lucht) en loopt hij te heet. Hebben de bougies een zwarte matte aanslag, loopt de motor te rijk (te weinig lucht en sterk ruikende uitlaatgassen). Indien de bougies zwart en vettig zijn, is olieverbruik de oorzaak en daar kan een goed geregelde carburator niks aan verhelpen...
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Nu zal het wel duidelijk zijn. 
Nogmaals,
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=
het is niet van mijn hand maar hier staat alles mooi verklaard, in t'lang en in't breed.
(Mooi gevonden Bart, dat van die natuur enz.)


Nogmaals,
http://www.demodderberen.be/forum/viewt ... highlight=
het is niet van mijn hand maar hier staat alles mooi verklaard, in t'lang en in't breed.
(Mooi gevonden Bart, dat van die natuur enz.)



- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact: