bagheera 1
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Zit er een originele kabel onder. Ik heb ooit zelf een handremkabel aangepast van een ander model.
Volgen mij kun je deze handremkabel nog krijgen in de autoschop. Ik heb ze daar toch gehaald. Ik heb er toen twee gekocht ??n reserve.
Bart eventueel een buisje over de regelstang schuiven en je kunt regelen zoveel je wil.
Als je me niet kunt volgen zal ik een foto zoeken.
Je hebt een prachtige bagheera, op deze wagen ben ik jaloers maar ik gun het je van harte. Trouwens we weten dat je zo een mooie bagheera niet zomaar kunt bemachtigen. Hier steekt een stuk van je leven in.
Vakwerk.

Volgen mij kun je deze handremkabel nog krijgen in de autoschop. Ik heb ze daar toch gehaald. Ik heb er toen twee gekocht ??n reserve.
Bart eventueel een buisje over de regelstang schuiven en je kunt regelen zoveel je wil.
Als je me niet kunt volgen zal ik een foto zoeken.

Je hebt een prachtige bagheera, op deze wagen ben ik jaloers maar ik gun het je van harte. Trouwens we weten dat je zo een mooie bagheera niet zomaar kunt bemachtigen. Hier steekt een stuk van je leven in.
Vakwerk.



Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Nee, niet gewonnen maar wel zeer kort achter de grote favorieten ge?ndigd. We zijn al blij dat we met de "champions league" mochten meedoen, nu hopen dat we terug winnen op 't nationaal in november.
Dan mogen we terug naar 't europees in Oostenrijk, volgend jaar!
Maar ondertussen wordt er terug koortsachtig aan de Matra gewerkt.
Zo zijn de achterlichten gemonteerd en ook het mistachterlicht.

De bediening zal gebeuren met een lichtgevend schakelaartje op de middenconsole naast de versnellingspook.
De bedrading is zo gedaan dat het enkel werkt als de achterlichten branden.
Nu is het nog wachten of de vrienden van Bagheera-caf? daadwerkelijk zullen overgaan tot de re-fabricatie van de achterlichtlenzen voor de type 1. Dan is de buitenkant volledig af.
Nu komt de laatste stap en dat is het inbouwen van het interieur.
Nog enkel wat zwarte geribbelde stof kopen en dan kunnen we eraan beginnen!

Dan mogen we terug naar 't europees in Oostenrijk, volgend jaar!
Maar ondertussen wordt er terug koortsachtig aan de Matra gewerkt.
Zo zijn de achterlichten gemonteerd en ook het mistachterlicht.

De bediening zal gebeuren met een lichtgevend schakelaartje op de middenconsole naast de versnellingspook.
De bedrading is zo gedaan dat het enkel werkt als de achterlichten branden.
Nu is het nog wachten of de vrienden van Bagheera-caf? daadwerkelijk zullen overgaan tot de re-fabricatie van de achterlichtlenzen voor de type 1. Dan is de buitenkant volledig af.
Nu komt de laatste stap en dat is het inbouwen van het interieur.
Nog enkel wat zwarte geribbelde stof kopen en dan kunnen we eraan beginnen!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 47
- Joined: Fri Nov 08, 2002 1:00 am
- Location: Fleurus
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De koplampen zitten reeds op hun plaats. Ben wel een tijdje zoet geweest met het loskrijgen van de regelvijsjes, de boel zat stevig vastgeroest (hoe kan het ook anders...).
Eens ze allemaal los waren heb ik de boel roestvrij gemaakt en dan de nieuwe vijsjes erin met een likje vet erop.
De regelvijsjes zijn kwetsbaar en de inkeping voor de platte schroevendraaier breekt gauw van zodra er teveel kracht op komt.
Op de foto zie je dat de witte knipperlichtlenzen reeds gemonteerd zijn, echter, deze zijn allebei gebarsten. Gelukkig kan Jean me nog uit de nood helpen met twee intacte exemplaren

Tevens is de achterklep ook geplaatst en afgeregeld.
De buitenkant van de wagen is zo goed als klaar.
Als ik aan dit tempo kan doorwerken, zou ik begin juli met alles klaar moeten zijn!

Eens de wagen klaar is, gaat hij naar de uitlijning en vervolgens neem ik hem even mee naar de garage om de lichten af te regelen, remmen te testen en de CO-uitstoot te meten.
En dan maar hopen dat de heren van de technische keuring mijn rijplezier niet effe gaan uitstellen omdat ze die ochtend ruzie hebben gehad met hun vrouw...
Eens ze allemaal los waren heb ik de boel roestvrij gemaakt en dan de nieuwe vijsjes erin met een likje vet erop.
De regelvijsjes zijn kwetsbaar en de inkeping voor de platte schroevendraaier breekt gauw van zodra er teveel kracht op komt.
Op de foto zie je dat de witte knipperlichtlenzen reeds gemonteerd zijn, echter, deze zijn allebei gebarsten. Gelukkig kan Jean me nog uit de nood helpen met twee intacte exemplaren


Tevens is de achterklep ook geplaatst en afgeregeld.
De buitenkant van de wagen is zo goed als klaar.
Als ik aan dit tempo kan doorwerken, zou ik begin juli met alles klaar moeten zijn!

Eens de wagen klaar is, gaat hij naar de uitlijning en vervolgens neem ik hem even mee naar de garage om de lichten af te regelen, remmen te testen en de CO-uitstoot te meten.
En dan maar hopen dat de heren van de technische keuring mijn rijplezier niet effe gaan uitstellen omdat ze die ochtend ruzie hebben gehad met hun vrouw...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja, bij de bagheera is roest een probleem tot bij het laatste schroefje. Gelukkig zijn dit de laatste!!
De witte knipperlichtlenzen zijn de zelfde als deze van de bagheera 2, van deze zijn er nog wel. Maar je hebt er al mooi.
Nog de keuring, waarschijnlijk zal de bagheera deze probleemloos doorstaan. Remmen en lichten zijn een belangrijke zaak, voor de rest zie ik geen problemen.
De witte knipperlichtlenzen zijn de zelfde als deze van de bagheera 2, van deze zijn er nog wel. Maar je hebt er al mooi.
Nog de keuring, waarschijnlijk zal de bagheera deze probleemloos doorstaan. Remmen en lichten zijn een belangrijke zaak, voor de rest zie ik geen problemen.

Matra Bagheera S - 1977
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
and now the end is near...
Controle mag idd geen probleem zijn, de 2 eerste controle's had ikzelf steeds last met de remmen, maar nu de laatste keer was ik goed voorbereid, en het resultaat mocht er zijn. Enkel de CO was nipt, maar de brave man was me goedgezind. Wel werd me de vraag gesteld of de wagen verlaagd was ivm tuningtaks oid ?
succes alvast, ik trakteer een pint in de nachtmis als de moment daar is !

Controle mag idd geen probleem zijn, de 2 eerste controle's had ikzelf steeds last met de remmen, maar nu de laatste keer was ik goed voorbereid, en het resultaat mocht er zijn. Enkel de CO was nipt, maar de brave man was me goedgezind. Wel werd me de vraag gesteld of de wagen verlaagd was ivm tuningtaks oid ?
succes alvast, ik trakteer een pint in de nachtmis als de moment daar is !
Bagheera X '78
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
De nachtmis, is daar de volgende matrahappening?Vollegaaz wrote:and now the end is near...![]()
Controle mag idd geen probleem zijn, de 2 eerste controle's had ikzelf steeds last met de remmen, maar nu de laatste keer was ik goed voorbereid, en het resultaat mocht er zijn. Enkel de CO was nipt, maar de brave man was me goedgezind. Wel werd me de vraag gesteld of de wagen verlaagd was ivm tuningtaks oid ?
succes alvast, ik trakteer een pint in de nachtmis als de moment daar is !

-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
De N8m= (nachtmis) is inderdaad een gezellig caf? vlakbij de kerk van St-Katherina-Lombeek.
Het zou wel eens de ideale locatie kunnen zijn om een rondritje doorheen het pajottenland te organiseren.
Er is parking genoeg op het kerkplein.
Maar laten we eerst zien of Bassboss zijn gele kar wel goed rijd want het is geen zicht om aan mijn stamcaf? te arriveren op sleeptouw achter de Renault Espace van Jean...
"Wel man, hebt gij daar nu vier jaar aan gewerkt? Ge hebt er de pillen vergeten in te steken, zeker?", hoor ik de drinkebroers al zeggen...

Het zou wel eens de ideale locatie kunnen zijn om een rondritje doorheen het pajottenland te organiseren.
Er is parking genoeg op het kerkplein.
Maar laten we eerst zien of Bassboss zijn gele kar wel goed rijd want het is geen zicht om aan mijn stamcaf? te arriveren op sleeptouw achter de Renault Espace van Jean...
"Wel man, hebt gij daar nu vier jaar aan gewerkt? Ge hebt er de pillen vergeten in te steken, zeker?", hoor ik de drinkebroers al zeggen...

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Ik zou het een hele eer vinden om deze mooie Bagheera achter mijn Matra Espaceje te mogen hangen met een koord.
Het zal ook een zeer mooie foto opleveren.
Het zal alleen zonde zijn als je niet aan nieuwe achterlichtglazen kan geraken.
Wat zouden deze gekost hebben als ze in Frankrijk terug in productie genomen werden? Heeft daar iemand een idee van?(Spyros)(Alain)
Ik weet nog een set liggen maar de man vraagt er volgens mijn bescheiden mening te veel geld voor.
Nu Bart wat was of is de prijs die u daar wil aan spenderen? want ik kan het natuurlijk te veel vinden, maar misschien is het voor u te doen.
Mvg,
Matra 530 Lx

Het zal ook een zeer mooie foto opleveren.

Het zal alleen zonde zijn als je niet aan nieuwe achterlichtglazen kan geraken.
Wat zouden deze gekost hebben als ze in Frankrijk terug in productie genomen werden? Heeft daar iemand een idee van?(Spyros)(Alain)
Ik weet nog een set liggen maar de man vraagt er volgens mijn bescheiden mening te veel geld voor.
Nu Bart wat was of is de prijs die u daar wil aan spenderen? want ik kan het natuurlijk te veel vinden, maar misschien is het voor u te doen.
Mvg,
Matra 530 Lx
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Jean,
Ik denk dat ik mijn achterlichten zelf ga herkleuren.
Enkel de chroomranden rondom zullen niet perfekt kunnen gerestaureerd worden.
Misschien komt er later wel eens iets uit de bus...
Ondertussen gaan de werkzaamheden terug door en is de buitenkant af.
De spiegels zijn herlakt alsook de ruitewisserarmen.
Momenteel ben ik een bestuurderstoel met verstelbare rugleuning aan het bekleden met de groen/zwarte mousse.
De pinkerkapjes kom ik bij gelegenheid wel eens ophalen, ik geef je wel een seintje vooraf.
Deze week wordt begonnen met de dakbekleding na te maken en de raamstijlen te bekleden.
Enkel de zwart geribbelde stof voor op de motorruimte heb ik nog niet kunnen vinden.
Alle tips zijn welkom!



Ik denk dat ik mijn achterlichten zelf ga herkleuren.
Enkel de chroomranden rondom zullen niet perfekt kunnen gerestaureerd worden.
Misschien komt er later wel eens iets uit de bus...
Ondertussen gaan de werkzaamheden terug door en is de buitenkant af.
De spiegels zijn herlakt alsook de ruitewisserarmen.
Momenteel ben ik een bestuurderstoel met verstelbare rugleuning aan het bekleden met de groen/zwarte mousse.
De pinkerkapjes kom ik bij gelegenheid wel eens ophalen, ik geef je wel een seintje vooraf.
Deze week wordt begonnen met de dakbekleding na te maken en de raamstijlen te bekleden.
Enkel de zwart geribbelde stof voor op de motorruimte heb ik nog niet kunnen vinden.
Alle tips zijn welkom!



Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Bart de geribbelde zwarte stof voor in de koffer heb ik indertijd gewoon besteld in een decoratie-zaak waar ze gordijn-stoffen en vloerbekleding verkopen.
Ze noemden dit vilt en dit zou in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn.
Is bijna hetzelfde als origineel alleen had ik vermoeden dat het materiaal iets dunner was.
Ze noemden dit vilt en dit zou in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn.
Is bijna hetzelfde als origineel alleen had ik vermoeden dat het materiaal iets dunner was.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Zal mijn licht nog eens opsteken ivm de stof. Heeft iemand kennissen die bij Vanhool of bij een andere autobusbouwer werken? Dat zou ideaal zijn...
Intussen heb ik de dakstijlen nagemaakt en geplaatst.
Het dashboard zit ook reeds op zijn plaats.



Als ik zo kan doorwerken, zal het nog snel gaan eer de Bagh op straat komt!

Intussen heb ik de dakstijlen nagemaakt en geplaatst.
Het dashboard zit ook reeds op zijn plaats.



Als ik zo kan doorwerken, zal het nog snel gaan eer de Bagh op straat komt!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik heb de originele stof hergebruikt.
Ik heb van drie slechte dashboards ??n goed dashboard kunnen maken.
Gewoon de stof eraf genomen, gewassen in een lauw sopje en terug aangebracht met dunne en krachtige dubbelzijdige tape.
Zo was ik zeker dat de vormen perfekt zouden passen!
Ik heb van drie slechte dashboards ??n goed dashboard kunnen maken.
Gewoon de stof eraf genomen, gewassen in een lauw sopje en terug aangebracht met dunne en krachtige dubbelzijdige tape.
Zo was ik zeker dat de vormen perfekt zouden passen!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Misschien toch even opvolgen: 1 nieuw achterlichtglas.
http://cgi.ebay.fr/Feu-AR-Matra-Bagheer ... 7C294%3A50
Mvg,
Matra 530 Lx
http://cgi.ebay.fr/Feu-AR-Matra-Bagheer ... 7C294%3A50
Mvg,
Matra 530 Lx
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Geen paniek, mannen. Ik leef nog en de Bagheera nadert stilaan zijn voltooiing, zij het op een iets trager tempo.
Ahum, bassboss zal voortaan niet meer alleen in zijn Bagheera moeten rondrijden, en om dit zo te houden moet hij vrouwlief ook af en toe soigneren!
Gelukkig voldoet vrouwlief aan de meest noodzakelijke voorwaarde, nl. zij begrijpt de Matra-koorts van haar ventje, erger nog, ze heeft vroeger nog met een Bagheera meegereden!
't Is dus dik in de sjakosj en ik mag mijn karretje houden.
Dan maar verder in het atelier alwaar ik het handschoenvakje en de schakelaars op het dashboard heb geplaatst.
Ik heb ??n probleem nl. de nulstand van de ruitenwissers is ergens halweg de slag...
Als ik de schakelaar opzet, gaan ze dus eerst nog wat verder naar beneden (tot waar ze normaal zouden moeten stilstaan), dan naar boven en als ik de schakelaar afzet, stoppen ze halfweg.
De wisserarmen staan nochthans correct op de ruitenwissermechaniek.
Kan ik de nulstand van de ruitenwissermotor verleggen?
Bart
Ahum, bassboss zal voortaan niet meer alleen in zijn Bagheera moeten rondrijden, en om dit zo te houden moet hij vrouwlief ook af en toe soigneren!
Gelukkig voldoet vrouwlief aan de meest noodzakelijke voorwaarde, nl. zij begrijpt de Matra-koorts van haar ventje, erger nog, ze heeft vroeger nog met een Bagheera meegereden!
't Is dus dik in de sjakosj en ik mag mijn karretje houden.
Dan maar verder in het atelier alwaar ik het handschoenvakje en de schakelaars op het dashboard heb geplaatst.
Ik heb ??n probleem nl. de nulstand van de ruitenwissers is ergens halweg de slag...
Als ik de schakelaar opzet, gaan ze dus eerst nog wat verder naar beneden (tot waar ze normaal zouden moeten stilstaan), dan naar boven en als ik de schakelaar afzet, stoppen ze halfweg.
De wisserarmen staan nochthans correct op de ruitenwissermechaniek.
Kan ik de nulstand van de ruitenwissermotor verleggen?
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart,
Proficiat met vrouwlief, gedaan met tot een gat in de nacht aan die Matra te prullen. Nu ga je wel op tijd slapen, slapen!!!Fijn jong een mens is niet gemaakt om alleen te zijn.
Dat met die ruitenwissers is een vreemde zaak. Je hebt toch nog gereden met deze bagheera gingen de ruitenwissers toen normaal??
Proficiat met vrouwlief, gedaan met tot een gat in de nacht aan die Matra te prullen. Nu ga je wel op tijd slapen, slapen!!!Fijn jong een mens is niet gemaakt om alleen te zijn.

Dat met die ruitenwissers is een vreemde zaak. Je hebt toch nog gereden met deze bagheera gingen de ruitenwissers toen normaal??

-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ja hoor, Godfried.
Ik heb aan de ruitenwissermotor niets gewijzigd.
Gewoon afgenomen en terug weer gemonteerd.
Het is dezelfde als voor de restauratie en die werkte toen naar behoren.
Ik zal de aansluitingen van de kabels eens bekijken.
De slaglengte van de ruitenwissers is ok, ik bedoel het begin en eindpunt.
Enkel stopt de motor telkens ergens halfweg als ik de schakelaar afzet...
Ik heb aan de ruitenwissermotor niets gewijzigd.
Gewoon afgenomen en terug weer gemonteerd.
Het is dezelfde als voor de restauratie en die werkte toen naar behoren.
Ik zal de aansluitingen van de kabels eens bekijken.
De slaglengte van de ruitenwissers is ok, ik bedoel het begin en eindpunt.
Enkel stopt de motor telkens ergens halfweg als ik de schakelaar afzet...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg