Hallo,
Ergens las ik dat de Murena eigenlijk gebouwd werd om te worden voorzien van de 2 liter motor die in de renault fuego is ingebouwd, maar dat renault dit niet toeliet wegens de conccurentie voor de fuego en ook voor het espace-project dat niet zou doogaan als de murena geen andere motor kreeg. Diezelfde motor werd ingebouwd in de citro?n CX en de Peugeot 505. Als de Murena hiervoor was ontworpen, kan ik dan zonder problemen de volledige aandrijfunit, motor-boite, van een cx 2000 (107pk) inbouwen? In diezelfde cx/peugeot/renault was ook een 2200cc motor te verkrijgen (volgens garage Verhelst past deze wel) iemand hiermee ervaring??
Ik overweeg de mogelijkheid wanneer mijn 1600cc blokje te veel versleten zou zijn, het heeft nu toch al wat kilometers gelopen, en ik denk dat die citroen 2000cc gemakkelijker te krijgen zijn en goedkoper + er is mogelijkheid tot injectie, wat dan weer de moeilijk af te stellen carbu's kan vervangen...
Daar heb je een punt!
Maar voor de aankoopprijs van een motor en de met het inbouwen gepaard gaande problemen ben je al aardig op weg om je eveneens goedkope 1600cc motor een beurt te geven.
Aan carbu's kan je zelf nog al eens schroeven maar injectie is een stuk complexser.
En, vooral je wagen is niet meer orrigineel.
Nu hoeft dit niet noodzakelijk het is ten slotte jouw wagen, maar het zou mij persoonlijk afschrikken zou je hem willen verkopen.
Heb je ook rekening gehouden met uw verzekering en autokeuring, want strikt genomen is de wagen niet meer conform!
Op de keuring werd mijn motorkap nog nooit geopend ! Wat mij zelfs in de verleiding laat komen om in de kofferbak een gasinstallatie te plaatsen. Dan zij je leuk ?n zuinig
Dat zal dan wel ooit eens kunnen tegenvallen, normaal wordt het motornummer afgelezen op de keuring.
Als je hem dan eens zou willen verkopen zal er toch een probleem zijn!
Ik had vroeger een 1600 cc motor in mijn Bagheera zitten. Op de technische controle hebben ze nooit de motor gecontroleerd. Indien je hem wil inschrijven als oldtimer, kan je met de motor doen wat je wil. Indien je een injectiesysteem wil plaatsten in je Murena, hou er dan wel rekening mee dat je de benzinetank moet verbouwen, anders heb je geen plaats om je injectie te plaatsen.
Benny.
Als oldtimer wordt je wagen verondersteld orrigineel te zijn wat de verzekering aangaat veronderstel ik. Ik zou het althans eerst eens natrekken. Je zou maar een ongeval cre?ren met behoorlijk wat schade, wat dan als blijkt dat de wagen niet orrigineel is of dat de verzekering niet op de hoogt is of aangepast!
Het blijkt dat je kan doen wat je wenst, zolang het niet weet of deert.
Maar neem toch maar je voorzorgen en je verantwoordelijkheid al is het om jezelf.
Hoeveel van die oldtimers hebben niet een verlaagd dak, of een zwaardere motor ingebouwd ( VW Kever) of zijn helemaal omgebouwd tot Custom-car. Die hebben allemaal een oldtimer-nummerplaat. Je kan eerst informeren bij de verzekering wat mag en niet mag.
Benny.
Je bent verplicht de wagen opnieuw te laten keuren in Nederland, ik denk dat dat in Belgie niet anders zal zijn. Voor zover ik weet maakt dat echter voor de (oldtimer) verzekering niets uit, daar gaat het om bouwjaar van de auto. Je moet hem wel opnieuw verzekeren aangezien je een ander kentekenbewijs zal krijgen bij registratie RDW (in Nederland)