bagheera matrafan
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik had hem al gezien op marktplaats.
Ik durf het niet te zeggen of het past.
Maar deze bak (en ook het koppelinghuis en differentieel) is in ieder geval wel heel anders als de bak van een Rancho.
Ik durf het niet te zeggen of het past.
Maar deze bak (en ook het koppelinghuis en differentieel) is in ieder geval wel heel anders als de bak van een Rancho.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Het rondrittenseizoen (5500 km) is voorbij en dan komt de tijd van sleutelen er weer aan.
Bij nazicht meerdere kwaaltjes aan het licht gekomen:

Ingebrande rotor.

Kogelgewricht met speling.

Scheur in buis net onder flens.

Iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan zijn?
Zo te zien aan de kap zelf (was een nieuwe) heeft deze een beetje speling gehad op het verdeelhuis. Misschien is dit een oorzaak of heeft het toch iets te maken met de stroomspanning?
Bij nazicht meerdere kwaaltjes aan het licht gekomen:

Ingebrande rotor.

Kogelgewricht met speling.

Scheur in buis net onder flens.

Iemand enig idee hoe dit veroorzaakt kan zijn?
Zo te zien aan de kap zelf (was een nieuwe) heeft deze een beetje speling gehad op het verdeelhuis. Misschien is dit een oorzaak of heeft het toch iets te maken met de stroomspanning?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zit er geen axiale speling op de as.
Heb dit bij een auto gehad, en die speling was zo groot, dat bij afzetten van de motor de kap er soms afgewipt werd.
Was de verdeelkap wel perfect rond.
Sommige van die dingen zijn van bedenkelijke komaf.
Heb dit bij een auto gehad, en die speling was zo groot, dat bij afzetten van de motor de kap er soms afgewipt werd.
Was de verdeelkap wel perfect rond.
Sommige van die dingen zijn van bedenkelijke komaf.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Goedenavond Matrafan,
De rubber op de traverse die staat daar op zijn plaats, maar de bovenste schommel arm komt van een 1307/8, 1510 en Solara.
In 1976 had men bij deze wagen een probleem met het afstellen van de voortrein dat veroorzaakt werd door de rubber op de bovenste traverse en zij hebben toen als oplossing deze rubber naar de schommelarm verplaatst.
Wat ik nu denk is dat de vorige eigenaar een komplete arm van een dergelijk type ergens heeft afgehaald en die zonder zich ergens zorgen over te maken hem geplaatst op de Matra, dus rubber in arm weg halen.
Mvg,
Matra 530 Lx
De rubber op de traverse die staat daar op zijn plaats, maar de bovenste schommel arm komt van een 1307/8, 1510 en Solara.
In 1976 had men bij deze wagen een probleem met het afstellen van de voortrein dat veroorzaakt werd door de rubber op de bovenste traverse en zij hebben toen als oplossing deze rubber naar de schommelarm verplaatst.
Wat ik nu denk is dat de vorige eigenaar een komplete arm van een dergelijk type ergens heeft afgehaald en die zonder zich ergens zorgen over te maken hem geplaatst op de Matra, dus rubber in arm weg halen.
Mvg,
Matra 530 Lx
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Goedenavond Marcel,
Dit kan best zijn, origineel is het niet en dan ga ik hier voort op de gegevens die ik bezit.
Wat ook een mogelijkheid is dat ze op het laatste die onderdelen zouden gebruikt hebben, maar dit lijkt me sterk, maar door de jaren heen hebben we al wel geconstateerd dat ze soms wel tot rare combinaties in staat waren bij Matra.
Mvg,
Matra 530Lx
Dit kan best zijn, origineel is het niet en dan ga ik hier voort op de gegevens die ik bezit.
Wat ook een mogelijkheid is dat ze op het laatste die onderdelen zouden gebruikt hebben, maar dit lijkt me sterk, maar door de jaren heen hebben we al wel geconstateerd dat ze soms wel tot rare combinaties in staat waren bij Matra.
Mvg,
Matra 530Lx
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Benny, dat is een foto van een bovenschommel maar dan ondersteboven vandaar dat gat.
Bedankt voor de uitleg Matra530lx, denk dat ik U raad ga opvolgen en de rubber weglaten.
En Marcel, ik denk dat ze dat toch ooit op de bagheera gemonteerd hebben want aan de andere kant heeft de vorige eigenaar zelf een rubber geconstrueerd, waarschijnlijk zal de originele verloren gegaan zijn.
Bedankt voor de uitleg Matra530lx, denk dat ik U raad ga opvolgen en de rubber weglaten.
En Marcel, ik denk dat ze dat toch ooit op de bagheera gemonteerd hebben want aan de andere kant heeft de vorige eigenaar zelf een rubber geconstrueerd, waarschijnlijk zal de originele verloren gegaan zijn.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Volgens mijn onderdeleninformatie zijn de betreffende delen van een Bagheera en een Rancho gelijk.
Heb eens even in mijn fotoverzameling van de Rancho-delen gekeken maar ik heb dus ook geen rubber op de bovenste draagarm zitten, wel op de traverse.


Heb eens even in mijn fotoverzameling van de Rancho-delen gekeken maar ik heb dus ook geen rubber op de bovenste draagarm zitten, wel op de traverse.


Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Het is gewoon een manier om de veerweg (maximale uitslag) te verkorten.
Kijk eens of de schokbrekers de normale veeruitslag wel aan kunnen. Misschien zijn deze rubbers wel bijgeplaatst om de (te korte) schokbrekers te beschermen.
Ik heb dit vroeger zelf ook wel eens zo gedaan. (auto verlagen door de torsiestaven te verstellen, maar dan moesten er wel kortere schokbrekers gemonteerd worden...)
Kijk eens of de schokbrekers de normale veeruitslag wel aan kunnen. Misschien zijn deze rubbers wel bijgeplaatst om de (te korte) schokbrekers te beschermen.
Ik heb dit vroeger zelf ook wel eens zo gedaan. (auto verlagen door de torsiestaven te verstellen, maar dan moesten er wel kortere schokbrekers gemonteerd worden...)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Als ge eentje op de kop kunt tikken waarvan de laswerken op enkele stukken na voltooid zijn dan scheelt dat een pak werk en heel veel uren.
De laswerken aan deze wagen zijn zeer goed uitgevoerd, alleen jammer dat de opbouw gebeurd is zonder de onderdelen onder handen te nemen.
Zo is bijvoorbeeld de vooras gedemonteerd geworden en terug gemonteerd zonder zuiver te maken of te schilderen.
Het stuurhuis daarentegen is wel gereinigd maar de steunen waar het op vast zit zijn dan weer niet ontdaan van de roest.
Vandaar dat ik ze stuk voor stuk ga demonteren en gereinigd en geschildert terug monteren.
Neemt wel de nodige tijd in beslag maar die zullen we maar niet tellen t's het resultaat dat telt.
Dat noemen ze de "HOBBY"
De laswerken aan deze wagen zijn zeer goed uitgevoerd, alleen jammer dat de opbouw gebeurd is zonder de onderdelen onder handen te nemen.
Zo is bijvoorbeeld de vooras gedemonteerd geworden en terug gemonteerd zonder zuiver te maken of te schilderen.
Het stuurhuis daarentegen is wel gereinigd maar de steunen waar het op vast zit zijn dan weer niet ontdaan van de roest.
Vandaar dat ik ze stuk voor stuk ga demonteren en gereinigd en geschildert terug monteren.
Neemt wel de nodige tijd in beslag maar die zullen we maar niet tellen t's het resultaat dat telt.
Dat noemen ze de "HOBBY"
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik ken dat.
Ben al 10 maand zo aan het hobbyen met al die onderdelen van de Grand Raid, en dan moet al het laswerk ook nog gebeuren.
Maar elk onderdeeltje wat weer klaar is geeft ook weer voldoening, en we gaan natuurlijk voor het totale eindresultaat en niet voor het urenlijstje/kostenplaatje.
Het is toch wel dankbaar, dat Matra-virus.
Ben al 10 maand zo aan het hobbyen met al die onderdelen van de Grand Raid, en dan moet al het laswerk ook nog gebeuren.
Maar elk onderdeeltje wat weer klaar is geeft ook weer voldoening, en we gaan natuurlijk voor het totale eindresultaat en niet voor het urenlijstje/kostenplaatje.
Het is toch wel dankbaar, dat Matra-virus.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Mooi en strak werk!
Ik zou alleen die remschijven even (laten) afdraaien, er zitten zo te zien een paar beste groeven in...
Of (nog beter) een paar nieuwe monteren, die dingen kosten de wereld ook niet.
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... p=td&cat=r
Ik zou alleen die remschijven even (laten) afdraaien, er zitten zo te zien een paar beste groeven in...
Of (nog beter) een paar nieuwe monteren, die dingen kosten de wereld ook niet.
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... p=td&cat=r
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969