Nee! Zeer zeker niet! Ik zie dat, zoals bij elke bagheera, de wielkasten onderaan ook reeds opgelast zijn daar de originele waarschijnlijk weggeroest zijn. Deze klus staat mij ook nog te wachten...
Is de bodemplaat nog in orde? Ga je de auto laten herlakken?
Is de motor ok?
Het lijkt een beetje pruimentijd hier op het forum. Iedereen aan't genieten van het zomerse weer?
Heb toch een paar vraagjes.
Ik heb zonet beide achterraampjes gedemonteerd en stelde vast dat deze met een zeer plakkerige zwarte kit waren vastgeplakt.
1)Hoe kan ik deze zwarte kit het best verwijderen van zowel ruiten als carrosserie?
2)Mijn wagen is rond de voorruit uitgerust met kunststof sierlijsten in namaak-chroom. De voorruit is al eens vervangen geweest, zoals blijkt. Ik vrees dat deze verloren zullen gaan als ik de voorruit demonteer. Ze zijn in de lijm meegeplakt. Koop je deze strips per lopende meter en waar kan ik ze vinden?
Dag bart,
Als deze zwarte kit nu nog plakkerig is hebben ze er een rotzooi van gemaakt. Verwijderen met een stomp voorwerp en een thinner, centethisch, cellulose of wiht spirit gebruiken die deze kit oplost en afvegen met het product.Ook kun je proberen de kit eerst warm te maken en dan te verwijderen, meestal gaat dat beter.De sierlijsten op de voorruit zul je moeten vervangen door nieuwe. Ik heb deze via Matramania besteld.Of je moet van de originele sierlijsten afstappen en een vensterrubber gebruiken. De prijs weet ik niet meer.De sierlijsten zijn niet gemaakt om te hergebruiken ze zijn van plastiek en zitten vastgeklikt om niet meer los te krijgen. Als er dan nog veel kit is gebruikt zitten ze ook nog eens vast met deze kit.
Groetjes Godfried
Had ook al aan raamrubbers gedacht. Is veel makkelijker te monteren en vooral te demonteren, zijn meestal goed waterdicht maar een originele type 1 heeft geen raamrubbers, dus...
Ik ga voor een 100% originele type 1 en dan moeten er nieuwe sierlijsten op. Mijn donor-bagheera heeft ze ook niet meer.
Heeft Matramania ze liggen of kunnen jullie me zeggen waar ik ze kan vinden? Mag ook een niet-Matra alternatief zijn, zolang ze maar verchroomd zijn. De hoekstukjes kan ik recupereren.
wat Godfried schrijft over de zijruiten is juist. Wat de voorruit betreft, moet ik het volgende zeggen: de sierlijst zit vast rond de voorruit met klemmetjes. Het is de kunst om het kleefmateriaal juist binnen het kader van die klemmetjes te houden. Dan kan je de sierlijsten erop plaatsen of later eraf nemen zonder dat ze vastzitten aan het kleefmiddel. De sierlijsten blijven niet lang mooi. De buitenkant is een soort doorzichtige plastiek die snel mat wordt. Waardoor weet ik niet, maar het is wel frustrerend om die lijsten te zien achteruit gaan. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn eerste Bagheera. Wanneer je de auto origineel wil houden moet je er wel rekening mee houden dat de hoekjes een beetje naar buiten staan. Het ziet er niet mooi afgewerkt uit maar dat is nu eenmaal Matra.
Bedankt Benny.
Als ik de ruit terug monteer (na het lakken van de wagen), zal ik hier rekening mee houden.
Zijn deze sierlijsten nog te vinden???
Bestaan er raamrubbers die je met een chroomprofiel kunt afwerken???
Alle info is welkom.
Bart, die zijn nog nieuw te verkrijgen. Die kosten bij Simon 92 euro voor de sierlijsten zonder de hoekjes. Maar ik denk dat Alain zo zijn plaatsen heeft waar hij er goedkoper kan aan raken.
Succes
Dag Matravrienden,
Ik heb mijn sierlijst nu een 6 tal jaren geleden geplaatst.Ze zijn nog altijd even mooi dan na de plaatsing.Dat de hoekjes niet goed passen is waar.Maar had ik de sierlijst wat warmer gemaakt voor de plaatsing, of in de zomer geplaatst dan zou de passing beter geweest zijn.Het kan beter dan wat ik gedaan heb.Tijdens het plaatsen van de hoekjes heb ik de sierlijst ook een beetje beschadigd.Spijtig maar voorzichtigheid is nodig tijdens het plaatsen. Het is Plastiek en geen echte chrome.
Groetjes Godfried.
Heb zonet een lekker ouderwetse radio-cassettespeler gekocht voor mijn baggy. Domme vraag: ik zie de antennekabel (huls) onder het dashboard toekomen maar waar zit de antenne???
In de neus is linksvoor wel een verchroomd 'sierstopsel' gestoken waar vroeger waarschijnlijk een antenne heeft opgestaan.
Moet ik mijn prachtige wagen uitrusten met zo'n stomme spriet-antenne of bestaan er andere 'onzichtbare' alternatieven? (een Ferrari zie je ook niet rondrijden met zo'n onnozele antenne. )
Bart, origineel zit de antenne waar dat chrom? dekseltje zit. Het is een antenne die je moet uittrekken. (Zie foto). Doch er is een alternatief. Er bestaat een elektronische antenne met versterker die je kan gebruiken. Je moet wel een antennekabel en een stroomdraad door de vertikale voorruitlijst trekken tot in het midden aan de bovenkant van de kopruit. Wanneer je de zonnekleppen en het stuk dat over de volledige breedte van je auto loopt demonteert, zal je zien dat je daar ruimte hebt om zo'n elektronische antenne te monteren. Deze antenne bestaat uit 2 draden die je aan het dak moet kleven. Je zal ook de bekleding van de raamlijst moeten halen om de onderste opening te vinden vanwaar de kabel naar boven moet.
Alain, als je op zoek gaat naar de sierlijsten voor de voorruit, kijk ook eens naar een set nieuwe dichtingen voor mijn 1294cc a.u.b.
Er staat er momenteel ??ntje op ebay van bij SIMON maar ik vermoed dat er veel gegadigden zullen zijn (en dus ook een astronomisch hoge prijs...)
Dank bij voorbaat,
Bart
Attachments
Dashboard wordt volledig gedemonteerd en opnieuw bekleed. Daarna gaat de voorruit er uit.
Bart, gefeleciteert met je aankoop van de dichtingsset. Wat ik wel miste op de foto van deze set zijn de klepdichtingen. Dat zijn die cilindervormige stukjes die over de klepstelen schijven. Die houden de olie tegen die van de cilinderkop aangezogen wordt, door de onderdruk in de inlaatcollector. Hopelijk zijn die erbij.
Heb de dichtingen bij me.
Inderdaad, de dichtingen van de klepstelen zitten er blijkbaar niet bij.
Stom eigenlijk. Deze zijn toch ook aan slijtage onderhevig???
Heb ook een leuk radio-cassettespelertje op de kop getikt uit een Mini. Deze kan gerust vertikaal gemonteerd worden en ik hoef ook geen cd-lader in de koffer te plaatsen (de Bagheera-koffer is perfect geschikt om mijn wasmand in te zetten )
Moet de radio-opening in mijn dashboard wel groter maken.
Ik heb nog nooit zo naar de donkere winteravonden uitgekeken als nu.
De perfecte "restauratie-avonden". Blijkbaar ligt iedereen een beetje stil op dit ogenblik...
Bij mij ligt het voorlopig stil. Ik heb een examen ergens in november, en nu moet ik ieder moment aangrijpen om te studeren. Eens het examen voorbij, kan ik er weer invliegen. De twee deuren en een paar onderdelen van de voorophanging zijn weg om te zandstralen. Deze zullen zo vlug mogelijk gegalvaniseerd worden.
Test eerst je cassetterecorder eens in vertikale stand, want vroeger had ik ook een radio-cassette in mijn Bagheera, maar die kon vertikaal maar op een manier behoorlijk werken. Hij moest 90? naar links gedraaid zijn. Wanneer hij 90? naar rechts gedraaid was werkte de cassette niet behoorlijk.
Ik zou hier graag 60 euro voor ontvangen.
Je kan ze bij mij komen halen of ik wil ze brengen (gratis) ook.
Laat gerust iets weten zodat we kunnen afspreken.
Dank je, Alain. Ik wil ze best komen afhalen maar anderzijds zou ik het leuk vinden mocht je mijn Bagheera eens persoonlijk komen bekijken. Ik weet dat het een heel eind rijden is en wil het zeker niet misbruiken. Kunnen tevens wat nader kennismaken en jouw tips zijn uiteraard ook welkom! Ik hoor het wel van je.
Groeten,
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Geen probleem. Ik kan me in het weekend vrijmaken. Laat me weten wanneer je zou komen. Je kan me ook bereiken op het nummer 0475/529.942
Mijn adres is:
Lotuslaan 10
1740 TERNAT
E40 richting Gent, afrit Ternat. Ik vermoed dat je een GPS in de auto hebt tenzij je met de Matra komt (wat ik stiekem hoop). Dan spreken we af aan de afrit van de E40.
Tot dan!
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974