
Motor X5J2
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
draairichting motor
Jongens,
Wat voor flauwe kul wordt er nu verteld, een Solara motor draait idem aan een Murena en of Bagheera.
Als je nu even logisch denkt de motor is gewoon van voor naar achter geplaatst en enkel de hellinghoek is ietsje anders, maar heeft zeker geen invloed op het goed of slecht draaien van de motor.
Het overbouwen van de randapparatuur, zoals de carbu van bv. de Murena of Bagheera zorgen er voor dat het motortje niet meer naar behoren werkt daar er een verschil in timing is van de nokkenas, enz...
Dus als je een gezonde motor op de kop kan tikken is deze best bruikbaar mits de nodige aanpassingen.
Mvg,
Jean
Wat voor flauwe kul wordt er nu verteld, een Solara motor draait idem aan een Murena en of Bagheera.
Als je nu even logisch denkt de motor is gewoon van voor naar achter geplaatst en enkel de hellinghoek is ietsje anders, maar heeft zeker geen invloed op het goed of slecht draaien van de motor.
Het overbouwen van de randapparatuur, zoals de carbu van bv. de Murena of Bagheera zorgen er voor dat het motortje niet meer naar behoren werkt daar er een verschil in timing is van de nokkenas, enz...
Dus als je een gezonde motor op de kop kan tikken is deze best bruikbaar mits de nodige aanpassingen.
Mvg,
Jean
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Ontsteking en carburatie vandaag proberen te regelen; krijg de CO met schroeven voll. uitgedraaid niet boven de 1,6%. Motor neemt wel redelijk goed op,ralenti blijft wisselvallig maar met nieuwe bougies (alweer, maar wel ander type ) blijft hij beter draaien. Ontsteking staat op 12 graden voorontsteking. Blijft 1 probleem soms komt het filterje volledig leeg en krijg ik de motor bijna niet meer aan de praat... misschien benzinepomp van mijn vorig blok overbouwen...
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Is het mogelijk dat ik de benzinepomp verkeerd heb aangesloten? Evt. retourleiding verwisseld?jurgen M wrote:Ontsteking en carburatie vandaag proberen te regelen; krijg de CO met schroeven voll. uitgedraaid niet boven de 1,6%. Motor neemt wel redelijk goed op,ralenti blijft wisselvallig maar met nieuwe bougies (alweer, maar wel ander type ) blijft hij beter draaien. Ontsteking staat op 12 graden voorontsteking. Blijft 1 probleem soms komt het filterje volledig leeg en krijg ik de motor bijna niet meer aan de praat... misschien benzinepomp van mijn vorig blok overbouwen...
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Vandaag terug de originele Murenacarburator geplaatst, en een originele Talbot ontstekingsmodule m?t condensator, en de motor draait eindelijk voorbeeldig
, stabiel en zonder knallen in de uitlaat, zelfs de ralenti lijkt niet te schommelen; volgende woendag de CO laten regelen en dan is ie helelaal in orde




- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Is een beste klus geweest, waar het ook nog stevig heeft tegen gezeten.
Soms is het allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar de volhouder wint uiteindelijk.
Super, kun je ook weer is normaal rijden met de murena
Soms is het allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, maar de volhouder wint uiteindelijk.
Super, kun je ook weer is normaal rijden met de murena

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Ik gok erop dat de carburator een te arm mengsel gaf ten opzichte van de carburaor van de murena, waardoor de knallen in de uitlaat kwamen, de wisselvallige ralenti kan verschillende oorzaken hebben, maar ik vermoed dat de onstekingsmodule en de condensator daar voor iets tussen zaten, ook de nieuwe in- en uitlaatdichtingen en de dichtingen tussen de carb. zullen wel invloed hebben... 

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Doos sigaren en een fles Genever mee, en het moet lukken
Denk niet dat het daar nog mee gaat lukken.
Kunt beter een hoopje geluk meenemen en hopen dat de mannen van de keuring in een goed humeur verkeren.
Denk niet dat het daar nog mee gaat lukken.
Kunt beter een hoopje geluk meenemen en hopen dat de mannen van de keuring in een goed humeur verkeren.
Last edited by matrafan on Mon Feb 16, 2009 10:05 pm, edited 1 time in total.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
En toch doet de murena soms raar,
Wanneer ik op een helling parkeer neus naar boven, met warme motor, dan valt de motor na een 200 tal meter stil. Een tijdje laten afkoelen, en dan gaat hij weer zoals het hoort. Carburator, sproeiers, leidingen, ontsteking delco.... Allemaal nagekeken en niets raars gevonden. Misschien vapourlock?
Ik zoek de oorzaak ergens bij de carburator of bekabeling want bij mijn vorig blok had ik , op het einde, soms hetzelfde probleem.

Ik zoek de oorzaak ergens bij de carburator of bekabeling want bij mijn vorig blok had ik , op het einde, soms hetzelfde probleem.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als dat alleen optreed als je een op een schuine helling staat, dan zou de vlotterkamer een luchtbel kunnen krijgen als de keer klep niet werkt.
Ik weet niet of die er bij een 1.6 opzit.
Ook kunnen eletr bandstofpompen raar doen als ze te ver van de tank afzitten, en moeten soms in een hoek gemonteerd staan.
Ik heb hier bvb een Empi/Facet pomp die 45 graden omhoog moet wijzen.
Die pomp kan bvb ook maar 60/70 cm oppompen.
De pomp kan dan wel verder van de tank afgezet worden als de slang na de tank gelijk naar beneden gaat.
Misschien een beetje experimenteren hiermee.
Ik weet niet of die er bij een 1.6 opzit.
Ook kunnen eletr bandstofpompen raar doen als ze te ver van de tank afzitten, en moeten soms in een hoek gemonteerd staan.
Ik heb hier bvb een Empi/Facet pomp die 45 graden omhoog moet wijzen.
Die pomp kan bvb ook maar 60/70 cm oppompen.
De pomp kan dan wel verder van de tank afgezet worden als de slang na de tank gelijk naar beneden gaat.
Misschien een beetje experimenteren hiermee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006