bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
matrafan

Post by matrafan »

Benny en Bart,

Indien dit alles met die papiermolen via Peugeot niet lukt heb ik misschien nog een ander oplossing die eventueel wel sneller en efficienter zal werken.

Ik zou proberen papieren van een donorwagen zien vast te krijgen en het chassisnummer gewoon overzetten, jullie zijn toch nog aan het renoveren dus is dat nu nog mogelijk.

Hopelijk krijgen jullie het met Peugeot in orde maar ik zou zeker zorgen dat ik m'n papieren in orde had voor ik naar de spuiter zou gaan.

Volgens de voorzitter van BFOV is het tegenwoordig in Belgie praktisch onmogelijk om een voertuig zonder papieren nog rijvaardig te krijgen.

Veel succes.
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote: Ik zou proberen papieren van een donorwagen zien vast te krijgen en het chassisnummer gewoon overzetten, jullie zijn toch nog aan het renoveren dus is dat nu nog mogelijk.

Veel succes.
Ik weet niet hoe ze er in Belgi? met de keuring tegenover dit soort praktijken staan, maar in Nederland krijg je bij de RDW serieuse problemen hiermee en wordt de kans om een kenteken te krijgen wel heel erg klein en/of duur. (wordt hier gezien als "omkatten")

Bij geval van twijfel wordt namelijk de douane en politie ingeschakeld die dan (desnoods met r?ntgen) gaan bekijken of het nummer en carrosserie wel bij elkaar horen en niet later is ingelast.
In geval van twijfel zul je zelf aan moeten tonen met offici?le papieren, serienummers van motor en andere onderdelen enz. dat alles legaal is en niet van diefstal afkomstig.
Hier moet je gewoon open kaart spelen, dan is er een mogelijkheid dat de auto een nieuw chassisnummer krijgt van de douane.
Als je maar aan kunt tonen aan de hand van foto's, originele chassisnummers, fabrieksspecificaties enz. dat de auto werkelijk is wat je zegt krijg je gewoon een nieuw chassisnummer (moet wel door de douane ingeslagen worden) met behoud van de oorspronkelijke kentekengegevens en bouwjaar.
Noemen ze hier een identiteitsonderzoek.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss

Post by bassboss »

Omkatten heb ik ook al aan gedacht, maar als je daarmee tegen de lamp loopt, dan is het pas zeker dat ik mijn Bagheera voor de rest van mijn leven in mijne living mag zetten en wekelijks mag afstoffen...

Komaan, er zijn zovelen die oude wagens van zelfs voor de eerste wereldoorlog aan het restaureren zijn, en die ook graag die baan op willen.
Er moet een mogelijkheid zijn, ik ga alvast zaterdag naar een aantal Peugeot dealers om rondvraag te doen.
Ik ga alvast vandaag eens bellen met het autokeuringstation waarmee ik via mijn job nogal veel samenwerk.
Maar opgeven, NOOIT! Desnoods ga ik in hongerstaking! :lol:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny

Post by benny »

Met papieren van verlies opgesteld door de politie mag het geen probleem zijn. Dat werd mij verteld door de politie en de chef van de techische controle. Het ene papier dient om via de autodealer aan een gelijkvormigheidsattest te raken, en met het andere kan je je gewoon aanbieden bij de technische controle. Wat dat gelijkvormigheidsattest betreftt, ben je overgelevert aan de goodwill van de garagist. Bart, aangezien je een buitenlandse wagen hebt, kunnen ze hier in Belgie niets terugvinden in hun databank. Dat zou wel eens voor problemen kunnen zorgen. Tenzij je via de vorige eigenaar aan de documenten " verlies van papieren" kunt raken. Dat zou al een grote stap in de goede richting zijn. Dan zou je vermoedelijk tweemaal naar de technische controle moeten. E?nmaal om hem te controleren of hij voldoet aan de Belgische voorschriften, en dan nog ??nmaal met de nieuwe Belgische papieren die na de eerste controle werden opgesteld, en die je later ontvangt.
bassboss

Post by bassboss »

Zonet weer een telefoontje gepleegd met een Peugeot-dealer, het ziet ernaar uit dat ik deze keer een behulpzame dealer gevonden heb!
Men vertelde mij dat ik (zoals Alain reeds aanhaalde) naar de politie moet voor een attest van verlies laten op te maken.
Nu ben ik hiervoor reeds naar de politie geweest en de agent van dienst was wel behulpzaam maar niet echt op de hoogte, zoals blijkt.
Ik zal dus "hogerop" proberen om via de politie een attest te krijgen.
Met dit "attest van verlies", het inschrijvingsbewijs en het vignet 705 van de douane, kan ik een procedure via Peugeot starten.
Men zei me dat het een tweetal weken zou duren eer alles rond zou zijn.

Wordt ongetwijfeld vervolgd... :o
jurgen M

Post by jurgen M »

vigent 705, heb ik ooit al gehaald voor een motorfiets zonder papieren, en idd kunnen inschrijven, k moest wel het voertuig aanbieden om de waarde kunnen vast te stellen. Ik denk dat de kosten 10% van de waarde waren.
bassboss

Post by bassboss »

Ik ben zonet terug van de Peugeot-dealer.
Heb mijn dossier ingediend en maandag vertrekt alles naar Peugeot-Belgi?.
En nu maar hopen dat alles in orde komt...

:oops: :-?

Dan maar terug naar het atelier om verder te werken!
Ik heb de maten van de lekkende borage van het differentieelhuis.
De grote borage meet 120 x 95 x 13mm.
Nu heb ik nog een goed differentieelhuis liggen, dus gelijk het plaatje met de borage erafgehaald en op de Bagheera gezet.
Leuke klus zoals blijkt...

1)Olie uit differentieel, schokdemper linksachter eruit, torsiestang losmaken langs ??n kant, remklauw losmaken
2)Met hydraulische krik de wielarm naar beneden drukken tot de cardan eruit kan aan de kant wielnaaf
3)Versnellingsbak+motorsteun van het differentieelhuis losmaken om deze een tweetal centimeter naar achter te kunnen bewegen, anders zit deze in de weg om aan de borage te geraken
4)Plaatje met nieuwe borage aangebracht
5)Versnellingsbak terug op zijn plaats+schakelmechanisme aansluiten
6)Cardan er terug in
7)Olie toevoegen en morgenvroeg gaan kijken of de boel dicht is...

Zot zijn doe geen zeer...

Bart
bassboss

Post by bassboss »

Kan er me iemand zeggen welke de in Belgi? toegestane bandenmaten zijn voor de Bagheera I ?
Ik ga binnenkort de velgen laten poederlakken en het zou gevaarlijk zijn om rond te rijden met 20 jaar oude banden...
Dus is het raadzaam om eens uit te kijken naar nieuwe slofjes!
Waarschijnlijk gaat de Bagheera volgende week naar de spuiter.
Eens de man een plaatsje vrij heeft komt hij de Bagh netjes ophalen!

Wordt vervolgd!
matrafan

Post by matrafan »

Toegestane maten volgens het handboek:

Type I :

voor 145 HR 13 1,5 kg/cm?
achter 185 HR 13 2,2 kg/cm?

Type II :

voor 155 HR 13 1,4 kg/cm?
achter 185 HR 13 2,0 kg/cm?
benny

Post by benny »

Je mag andere maten van banden laten monteren, maar die moeten binnen een bepaalde grens blijven. De kan je terugvinden op de site van de technische keuring.
bassboss

Post by bassboss »

Ik ben op zoek naar de kadertjes die rond de koplampen zitten zoals op de volgende foto:

Image

Zouden deze van de type 1 en 2 dezelfde zijn?
Heeft iemand deze nog liggen?

De grote borage van de linkse cardanas is dicht!

Image

De koplampblokken zijn ontroest en staan klaar voor een grondlaag.
En de nieuwe waterpomp ligt ook te wachten.

Image

Image

De spuiter gaat de wagen eerstdaags komen ophalen voor het gele jasje!
matra530lx

Post by matra530lx »

Hallo Bart,

Ze zijn voor de beide types het zelfde.
Zoals je kan zien op de foto hier onder bezit ik er nog twee, je mag ze komen halen.
Het gaat u wel een gratis optreden van de " Meester himself " kosten :lol: ,want mij zat maken met Coca-light gaat u te veel geld kosten :lol: . Is natuurlijk wel wat opkuis werk aan, want het komt van een Bagheera en roest is daar geen onbekende, maar ze zijn goed te doen.
Dus Bart je mag ze gratis komen halen.

Mvg,

Jean
Attachments
MVC-431F.JPG
MVC-431F.JPG (50.36 KiB) Viewed 6729 times
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt Jean,

Leg ze alvast maar opzij voor me!
Ik stuur je een pm om af te spreken om ze komen op te halen.
De kadertjes moeten ook in de wagenkleur gespoten worden waarna ik ze kan monteren eens de koplampen zijn gemonteerd en afgeregeld.

Ik heb vandaag de inklapbare lichtbakken gemonteerd en afgeregeld.
Dit is een leuke klus, ik kan het je verzekeren!
Blijkbaar is het vacuumvat en het systeem goed dicht daar er nog steeds behoorlijk wat onderdruk op de bedieningspomp van het koplampmechanisme zat.
Temeer daar de motor intussen een hele poos niet meer gedraaid heeft.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb verschillende bagheera's afgebroken maar de vensters rond de lichten zijn blijkbaar ook een zwak punt. Ik heb er zelf 2 reserve, weet zelfs niet of het links en rechts is.

Als je de bagheera keurt als oldtimer zijn de maten van de banden niet zo belangrijk of dit moet veranderd zijn!!! Mooi dat het olielek weg is.
Doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

De kadertjes hebben een zwak punt hetgeen je bij een Bagheera normaal gezien niet zou verwachten: ze roestten reeds van in de reclamefolder.... :-?
Dit noemen ze "Bagheera-humor"...

De linkse en de rechtse kader hebben allebei een lip onderaan dewelke schuin afloopt.
De ene loopt af naar links en de andere naar loopt af naar rechts.
Dit om de speling onderaan de lichtblokken een beetje op te vangen of om de spleet "esthetisch" dicht te maken.

Zie hier een paar foto's van de "slaapogen" van mijn Bagheera:

OPEN

Image

DICHT

Image

En een overzichtje

Image

Er rest me nog enkel om het plaatwerk links en rechts van de motor aan te brengen (wielkasten achter) en de wagen is klaar voor het gele jasje!
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik heb dat plaatwerk met parkerschroeven vastgezet zodat ik het kan verwijderen als ik iets aan de zijnkant van de motor moet doen. Handig als je de alternator moet uitbouwen enz.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Vollegaaz

Post by Vollegaaz »

Nog vorderingen gemaakt Bart, papierwinkel al in orde ?
Bagheera X '78
bassboss

Post by bassboss »

Vandaag is een belangrijke dag!
De bagheera is eindelijk naar de spuiter vertrokken voor zijn (haar?) gele jasje!
Gisteren heb ik nog een kunstgreep moeten toepassen op het voorste kofferdeksel!
Mijn Bagheera had een verkeerd model kofferdeksel!
Er zijn twee soorten kofferdeksels nl. het model met de vaste luchtroosters en een model met uitneembare luchtroosters (type I "S" en type II).
Mijn Bagh was uitgerust met het model met uitneembare luchtroosters.
Vermits ik originaliteit nastreef vond ik dit niet kunnen.
Gelukkig heb ik nog een paar kofferdeksels met vast luchtroosters maar je raad het al, onderaan zit een metalen frame en ze zijn stuk voor stuk opgeroest...
Niks meer mee aan te vangen.
Gelukkig is het frame van de latere kofferdeksels van een veel betere kwaliteit en heb ik de polyester van mijn kofferdeksel losgemaakt (met verfbrander).
Zo kan ik alsnog een polyester met vaste luchtroosters monteren op een goed frame.
Voor wie nog moeilijk kan volgen, zullen de foto's duidelijkheid brengen :lol:

Model met vaste roosters
Image

Model met uitneembare roosters
Image

Frame zoals we het op de Bagheera type I kennen
Image

Frame vanop de type I "S" en de type II
Image

Zo herkennen we een echte Matra...
Image

Hieruit kan ik een nieuwe roestvrije en originele kofferklep samenstellen
Image

En daarna, eindelijk op weg naar de spuiter!
Image

Image

Goed aangekomen! Volgens de spuiter zou de wagen over een viertal weken gespoten zijn.
Ik heb de brave man op het hart gedrukt dat er geen haast bij is, zolang de wagen maar perfekt in orde is!

Image

Eerstdaags ga ik bij de Peugeot-dealer eens informeren naar de papierwinkel...

Wordt vervolgd
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

De eindmeet komt in zicht. :wink:
bassboss

Post by bassboss »

Ja hoor, en het ziet ernaar uit dat het laatste obstakel, nl. de papierenmolen, ook in orde zal geraken!!!
Ik heb zonet bericht gehad van de PEUGEOT-dealer dat mijn nieuw gelijkvormigheidsattest waarschijnlijk eind deze week toekomt!
Ik moet het oude type-plaatje losmaken en opsturen waarna ik een nieuw type-plaatje zal krijgen!
Als dat geen goed nieuws is!!!! :evil: 8) :evil: 8) :evil: 8)
Ronny

Post by Ronny »

Bassboss ze zeggen toch altyd je krygt wat je verdiend VOILA :D .
Als de MATRA netjes is gespoten en de papiermolen in orde is er weer een gelukkig man in belgie te vinden.
Mvgrt Ronny :wink:
matra530lx

Post by matra530lx »

bassboss wrote: Ik moet het oude type-plaatje losmaken en opsturen waarna ik een nieuw type-plaatje zal krijgen :evil: 8) :evil: 8) :evil: 8)
Opgepast Bart met deze uitspraak: krijgen dat kennen ze niet bij Peugeot,
het zal betalen worden. :lol:

Het zal in alle geval ne hele schone Bagheera zijn als hem af is en der zulle er veel jaloers op zijn :D

Mvg,

Jean
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Kijk eens aan.
Proficiat!
Rustig aan....

andré

Post by andré »

Goedenavond Bart,

Fijn te horen dat eindelijk alles in orde zal komen!

Soms kan het resultaat wel h??l lang op zich laten wachten maar bedenk dat alle moeite die je er in gestoken hebt, uiteindelijk toch beloond wordt.
Nog veel succes met de afwerking.

Groetjes.

Andr
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Eindelijk een groot probleem opgelost. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Mannen,

Ik ben van plan om de Bagheera te voorzien van nieuwe banden.
Ik heb nog wel een paar goede banden liggen, enkel zijn ze reeds zo oud dat ik het risico niet durf te nemen om deze nog te gebruiken.
Ik weet dat er in de tijd de befaamde MICHELIN XAS werd gemonteerd op de Bagheera.
Ik heb er nog een paar liggen.
Zou de ouderdom een rol kunnen spelen (uitdrogen, scheurtjes) ?
Volgens mijn bronnen is het niet meer zo eenvoudig om aan de juiste banden te geraken tenzij je er flink wat voor neertelt!
Met welke banden rijden jullie?
Waar hebben jullie de banden aangekocht?
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Als er scheurtjes in het rubber zijn zou ik de banden in geen geval gebruiken.
Ik banden van het merk Toyo op mijn bagheera liggen, maar je vindt nog nieuwe banden genoeg. Het zal wel op bestelling zijn denk ik. Alhoewel ik al 12 jaar geen andere banden heb moeten kopen voor op mijn bagheera zijn ze nog als nieuw. Dit zegt ook wel veel over de km die ik maak per jaar!!!
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit

Post by Muddy Bandit »

Ik zou zelf in geen geval het risico willen nemen om nog met oude gebruikte banden willen rijden, vooral niet als ze al een paar jaar niet meer zijn gebruikt.
Het canvas kan namelijk sterk verzwakken door langdurig ongebruikt laten liggen, zet je ze dan weer onder druk is er een re?le kans op canvasbreuk na een paar honderd kilometer belasting.
Het laat zich vaak als eerste zien door zo'n "puist" op de band, en als je het niet ziet merk je het wel een keer.

En de risico's van zo'n klapband kent iedereen hier denk ik wel, ik heb al (te) vaak gezien hoe het met oude gebruikte banden is vergaan...
Is dan ook niet goed voor je met bloed en zweet gebouwde "nieuwe" auto...:cry:
Rustig aan....

bassboss

Post by bassboss »

Volledig mee akkoord!

Maar, kan me iemand zeggen welke hedendaagse type-aanduiding ik mag gebruiken?
Vroeger had men in het geval van de Bagheera:

-vooraan: 155 HR 13
-achter: 185 HR 13

Echter, hedendaagse bandenmaten vermelden ook de hoogte/breedteverhouding alsook de belading en snelheidsindex b.v. 185/60 R15 88H

185: breedte in mm
60: hoogte/breedteverhouding in %
R15: velgdiameter in duim
88: beladingsindex
H: snelheidsindex

Wat is m.a.w. de hoogte/breedteverhouding, de beladingsindex en de snelheidsindex voor de Bagheera?
Ik dacht dat de hoogte/breedteverhouding bij de Bagheera verschillend is tussen de vooras en de achteras.

Ondertussen shieten de reparatiewerkzaamheden aan de carrosserie goed op!
De voorruit is slechts voorlopig geplaatst om eens te passen.
De voorkant van het dak begint mooi vorm te krijgen en is stevig gemaakt.

Image

Image

Image

Image

Image

De spuitplamuur wordt aangebracht, afgeschuurd en daarna de grondlak.

Image
Post Reply