bagheera 1
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Benny en Bart,
Indien dit alles met die papiermolen via Peugeot niet lukt heb ik misschien nog een ander oplossing die eventueel wel sneller en efficienter zal werken.
Ik zou proberen papieren van een donorwagen zien vast te krijgen en het chassisnummer gewoon overzetten, jullie zijn toch nog aan het renoveren dus is dat nu nog mogelijk.
Hopelijk krijgen jullie het met Peugeot in orde maar ik zou zeker zorgen dat ik m'n papieren in orde had voor ik naar de spuiter zou gaan.
Volgens de voorzitter van BFOV is het tegenwoordig in Belgie praktisch onmogelijk om een voertuig zonder papieren nog rijvaardig te krijgen.
Veel succes.
Indien dit alles met die papiermolen via Peugeot niet lukt heb ik misschien nog een ander oplossing die eventueel wel sneller en efficienter zal werken.
Ik zou proberen papieren van een donorwagen zien vast te krijgen en het chassisnummer gewoon overzetten, jullie zijn toch nog aan het renoveren dus is dat nu nog mogelijk.
Hopelijk krijgen jullie het met Peugeot in orde maar ik zou zeker zorgen dat ik m'n papieren in orde had voor ik naar de spuiter zou gaan.
Volgens de voorzitter van BFOV is het tegenwoordig in Belgie praktisch onmogelijk om een voertuig zonder papieren nog rijvaardig te krijgen.
Veel succes.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik weet niet hoe ze er in Belgi? met de keuring tegenover dit soort praktijken staan, maar in Nederland krijg je bij de RDW serieuse problemen hiermee en wordt de kans om een kenteken te krijgen wel heel erg klein en/of duur. (wordt hier gezien als "omkatten")matrafan wrote: Ik zou proberen papieren van een donorwagen zien vast te krijgen en het chassisnummer gewoon overzetten, jullie zijn toch nog aan het renoveren dus is dat nu nog mogelijk.
Veel succes.
Bij geval van twijfel wordt namelijk de douane en politie ingeschakeld die dan (desnoods met r?ntgen) gaan bekijken of het nummer en carrosserie wel bij elkaar horen en niet later is ingelast.
In geval van twijfel zul je zelf aan moeten tonen met offici?le papieren, serienummers van motor en andere onderdelen enz. dat alles legaal is en niet van diefstal afkomstig.
Hier moet je gewoon open kaart spelen, dan is er een mogelijkheid dat de auto een nieuw chassisnummer krijgt van de douane.
Als je maar aan kunt tonen aan de hand van foto's, originele chassisnummers, fabrieksspecificaties enz. dat de auto werkelijk is wat je zegt krijg je gewoon een nieuw chassisnummer (moet wel door de douane ingeslagen worden) met behoud van de oorspronkelijke kentekengegevens en bouwjaar.
Noemen ze hier een identiteitsonderzoek.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Omkatten heb ik ook al aan gedacht, maar als je daarmee tegen de lamp loopt, dan is het pas zeker dat ik mijn Bagheera voor de rest van mijn leven in mijne living mag zetten en wekelijks mag afstoffen...
Komaan, er zijn zovelen die oude wagens van zelfs voor de eerste wereldoorlog aan het restaureren zijn, en die ook graag die baan op willen.
Er moet een mogelijkheid zijn, ik ga alvast zaterdag naar een aantal Peugeot dealers om rondvraag te doen.
Ik ga alvast vandaag eens bellen met het autokeuringstation waarmee ik via mijn job nogal veel samenwerk.
Maar opgeven, NOOIT! Desnoods ga ik in hongerstaking!
Komaan, er zijn zovelen die oude wagens van zelfs voor de eerste wereldoorlog aan het restaureren zijn, en die ook graag die baan op willen.
Er moet een mogelijkheid zijn, ik ga alvast zaterdag naar een aantal Peugeot dealers om rondvraag te doen.
Ik ga alvast vandaag eens bellen met het autokeuringstation waarmee ik via mijn job nogal veel samenwerk.
Maar opgeven, NOOIT! Desnoods ga ik in hongerstaking!

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Met papieren van verlies opgesteld door de politie mag het geen probleem zijn. Dat werd mij verteld door de politie en de chef van de techische controle. Het ene papier dient om via de autodealer aan een gelijkvormigheidsattest te raken, en met het andere kan je je gewoon aanbieden bij de technische controle. Wat dat gelijkvormigheidsattest betreftt, ben je overgelevert aan de goodwill van de garagist. Bart, aangezien je een buitenlandse wagen hebt, kunnen ze hier in Belgie niets terugvinden in hun databank. Dat zou wel eens voor problemen kunnen zorgen. Tenzij je via de vorige eigenaar aan de documenten " verlies van papieren" kunt raken. Dat zou al een grote stap in de goede richting zijn. Dan zou je vermoedelijk tweemaal naar de technische controle moeten. E?nmaal om hem te controleren of hij voldoet aan de Belgische voorschriften, en dan nog ??nmaal met de nieuwe Belgische papieren die na de eerste controle werden opgesteld, en die je later ontvangt.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Zonet weer een telefoontje gepleegd met een Peugeot-dealer, het ziet ernaar uit dat ik deze keer een behulpzame dealer gevonden heb!
Men vertelde mij dat ik (zoals Alain reeds aanhaalde) naar de politie moet voor een attest van verlies laten op te maken.
Nu ben ik hiervoor reeds naar de politie geweest en de agent van dienst was wel behulpzaam maar niet echt op de hoogte, zoals blijkt.
Ik zal dus "hogerop" proberen om via de politie een attest te krijgen.
Met dit "attest van verlies", het inschrijvingsbewijs en het vignet 705 van de douane, kan ik een procedure via Peugeot starten.
Men zei me dat het een tweetal weken zou duren eer alles rond zou zijn.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Men vertelde mij dat ik (zoals Alain reeds aanhaalde) naar de politie moet voor een attest van verlies laten op te maken.
Nu ben ik hiervoor reeds naar de politie geweest en de agent van dienst was wel behulpzaam maar niet echt op de hoogte, zoals blijkt.
Ik zal dus "hogerop" proberen om via de politie een attest te krijgen.
Met dit "attest van verlies", het inschrijvingsbewijs en het vignet 705 van de douane, kan ik een procedure via Peugeot starten.
Men zei me dat het een tweetal weken zou duren eer alles rond zou zijn.
Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik ben zonet terug van de Peugeot-dealer.
Heb mijn dossier ingediend en maandag vertrekt alles naar Peugeot-Belgi?.
En nu maar hopen dat alles in orde komt...

Dan maar terug naar het atelier om verder te werken!
Ik heb de maten van de lekkende borage van het differentieelhuis.
De grote borage meet 120 x 95 x 13mm.
Nu heb ik nog een goed differentieelhuis liggen, dus gelijk het plaatje met de borage erafgehaald en op de Bagheera gezet.
Leuke klus zoals blijkt...
1)Olie uit differentieel, schokdemper linksachter eruit, torsiestang losmaken langs ??n kant, remklauw losmaken
2)Met hydraulische krik de wielarm naar beneden drukken tot de cardan eruit kan aan de kant wielnaaf
3)Versnellingsbak+motorsteun van het differentieelhuis losmaken om deze een tweetal centimeter naar achter te kunnen bewegen, anders zit deze in de weg om aan de borage te geraken
4)Plaatje met nieuwe borage aangebracht
5)Versnellingsbak terug op zijn plaats+schakelmechanisme aansluiten
6)Cardan er terug in
7)Olie toevoegen en morgenvroeg gaan kijken of de boel dicht is...
Zot zijn doe geen zeer...
Bart
Heb mijn dossier ingediend en maandag vertrekt alles naar Peugeot-Belgi?.
En nu maar hopen dat alles in orde komt...


Dan maar terug naar het atelier om verder te werken!
Ik heb de maten van de lekkende borage van het differentieelhuis.
De grote borage meet 120 x 95 x 13mm.
Nu heb ik nog een goed differentieelhuis liggen, dus gelijk het plaatje met de borage erafgehaald en op de Bagheera gezet.
Leuke klus zoals blijkt...
1)Olie uit differentieel, schokdemper linksachter eruit, torsiestang losmaken langs ??n kant, remklauw losmaken
2)Met hydraulische krik de wielarm naar beneden drukken tot de cardan eruit kan aan de kant wielnaaf
3)Versnellingsbak+motorsteun van het differentieelhuis losmaken om deze een tweetal centimeter naar achter te kunnen bewegen, anders zit deze in de weg om aan de borage te geraken
4)Plaatje met nieuwe borage aangebracht
5)Versnellingsbak terug op zijn plaats+schakelmechanisme aansluiten
6)Cardan er terug in
7)Olie toevoegen en morgenvroeg gaan kijken of de boel dicht is...
Zot zijn doe geen zeer...
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Kan er me iemand zeggen welke de in Belgi? toegestane bandenmaten zijn voor de Bagheera I ?
Ik ga binnenkort de velgen laten poederlakken en het zou gevaarlijk zijn om rond te rijden met 20 jaar oude banden...
Dus is het raadzaam om eens uit te kijken naar nieuwe slofjes!
Waarschijnlijk gaat de Bagheera volgende week naar de spuiter.
Eens de man een plaatsje vrij heeft komt hij de Bagh netjes ophalen!
Wordt vervolgd!
Ik ga binnenkort de velgen laten poederlakken en het zou gevaarlijk zijn om rond te rijden met 20 jaar oude banden...
Dus is het raadzaam om eens uit te kijken naar nieuwe slofjes!
Waarschijnlijk gaat de Bagheera volgende week naar de spuiter.
Eens de man een plaatsje vrij heeft komt hij de Bagh netjes ophalen!
Wordt vervolgd!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik ben op zoek naar de kadertjes die rond de koplampen zitten zoals op de volgende foto:

Zouden deze van de type 1 en 2 dezelfde zijn?
Heeft iemand deze nog liggen?
De grote borage van de linkse cardanas is dicht!

De koplampblokken zijn ontroest en staan klaar voor een grondlaag.
En de nieuwe waterpomp ligt ook te wachten.


De spuiter gaat de wagen eerstdaags komen ophalen voor het gele jasje!

Zouden deze van de type 1 en 2 dezelfde zijn?
Heeft iemand deze nog liggen?
De grote borage van de linkse cardanas is dicht!

De koplampblokken zijn ontroest en staan klaar voor een grondlaag.
En de nieuwe waterpomp ligt ook te wachten.


De spuiter gaat de wagen eerstdaags komen ophalen voor het gele jasje!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Hallo Bart,
Ze zijn voor de beide types het zelfde.
Zoals je kan zien op de foto hier onder bezit ik er nog twee, je mag ze komen halen.
Het gaat u wel een gratis optreden van de " Meester himself " kosten
,want mij zat maken met Coca-light gaat u te veel geld kosten
. Is natuurlijk wel wat opkuis werk aan, want het komt van een Bagheera en roest is daar geen onbekende, maar ze zijn goed te doen.
Dus Bart je mag ze gratis komen halen.
Mvg,
Jean
Ze zijn voor de beide types het zelfde.
Zoals je kan zien op de foto hier onder bezit ik er nog twee, je mag ze komen halen.
Het gaat u wel een gratis optreden van de " Meester himself " kosten


Dus Bart je mag ze gratis komen halen.
Mvg,
Jean
- Attachments
-
- MVC-431F.JPG (50.36 KiB) Viewed 6729 times
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Bedankt Jean,
Leg ze alvast maar opzij voor me!
Ik stuur je een pm om af te spreken om ze komen op te halen.
De kadertjes moeten ook in de wagenkleur gespoten worden waarna ik ze kan monteren eens de koplampen zijn gemonteerd en afgeregeld.
Ik heb vandaag de inklapbare lichtbakken gemonteerd en afgeregeld.
Dit is een leuke klus, ik kan het je verzekeren!
Blijkbaar is het vacuumvat en het systeem goed dicht daar er nog steeds behoorlijk wat onderdruk op de bedieningspomp van het koplampmechanisme zat.
Temeer daar de motor intussen een hele poos niet meer gedraaid heeft.
Leg ze alvast maar opzij voor me!
Ik stuur je een pm om af te spreken om ze komen op te halen.
De kadertjes moeten ook in de wagenkleur gespoten worden waarna ik ze kan monteren eens de koplampen zijn gemonteerd en afgeregeld.
Ik heb vandaag de inklapbare lichtbakken gemonteerd en afgeregeld.
Dit is een leuke klus, ik kan het je verzekeren!
Blijkbaar is het vacuumvat en het systeem goed dicht daar er nog steeds behoorlijk wat onderdruk op de bedieningspomp van het koplampmechanisme zat.
Temeer daar de motor intussen een hele poos niet meer gedraaid heeft.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb verschillende bagheera's afgebroken maar de vensters rond de lichten zijn blijkbaar ook een zwak punt. Ik heb er zelf 2 reserve, weet zelfs niet of het links en rechts is.
Als je de bagheera keurt als oldtimer zijn de maten van de banden niet zo belangrijk of dit moet veranderd zijn!!! Mooi dat het olielek weg is.
Doe zo verder.
Als je de bagheera keurt als oldtimer zijn de maten van de banden niet zo belangrijk of dit moet veranderd zijn!!! Mooi dat het olielek weg is.
Doe zo verder.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Godfried,
De kadertjes hebben een zwak punt hetgeen je bij een Bagheera normaal gezien niet zou verwachten: ze roestten reeds van in de reclamefolder....
Dit noemen ze "Bagheera-humor"...
De linkse en de rechtse kader hebben allebei een lip onderaan dewelke schuin afloopt.
De ene loopt af naar links en de andere naar loopt af naar rechts.
Dit om de speling onderaan de lichtblokken een beetje op te vangen of om de spleet "esthetisch" dicht te maken.
Zie hier een paar foto's van de "slaapogen" van mijn Bagheera:
OPEN

DICHT

En een overzichtje

Er rest me nog enkel om het plaatwerk links en rechts van de motor aan te brengen (wielkasten achter) en de wagen is klaar voor het gele jasje!
De kadertjes hebben een zwak punt hetgeen je bij een Bagheera normaal gezien niet zou verwachten: ze roestten reeds van in de reclamefolder....

Dit noemen ze "Bagheera-humor"...
De linkse en de rechtse kader hebben allebei een lip onderaan dewelke schuin afloopt.
De ene loopt af naar links en de andere naar loopt af naar rechts.
Dit om de speling onderaan de lichtblokken een beetje op te vangen of om de spleet "esthetisch" dicht te maken.
Zie hier een paar foto's van de "slaapogen" van mijn Bagheera:
OPEN

DICHT

En een overzichtje

Er rest me nog enkel om het plaatwerk links en rechts van de motor aan te brengen (wielkasten achter) en de wagen is klaar voor het gele jasje!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Vandaag is een belangrijke dag!
De bagheera is eindelijk naar de spuiter vertrokken voor zijn (haar?) gele jasje!
Gisteren heb ik nog een kunstgreep moeten toepassen op het voorste kofferdeksel!
Mijn Bagheera had een verkeerd model kofferdeksel!
Er zijn twee soorten kofferdeksels nl. het model met de vaste luchtroosters en een model met uitneembare luchtroosters (type I "S" en type II).
Mijn Bagh was uitgerust met het model met uitneembare luchtroosters.
Vermits ik originaliteit nastreef vond ik dit niet kunnen.
Gelukkig heb ik nog een paar kofferdeksels met vast luchtroosters maar je raad het al, onderaan zit een metalen frame en ze zijn stuk voor stuk opgeroest...
Niks meer mee aan te vangen.
Gelukkig is het frame van de latere kofferdeksels van een veel betere kwaliteit en heb ik de polyester van mijn kofferdeksel losgemaakt (met verfbrander).
Zo kan ik alsnog een polyester met vaste luchtroosters monteren op een goed frame.
Voor wie nog moeilijk kan volgen, zullen de foto's duidelijkheid brengen
Model met vaste roosters

Model met uitneembare roosters

Frame zoals we het op de Bagheera type I kennen

Frame vanop de type I "S" en de type II

Zo herkennen we een echte Matra...

Hieruit kan ik een nieuwe roestvrije en originele kofferklep samenstellen

En daarna, eindelijk op weg naar de spuiter!


Goed aangekomen! Volgens de spuiter zou de wagen over een viertal weken gespoten zijn.
Ik heb de brave man op het hart gedrukt dat er geen haast bij is, zolang de wagen maar perfekt in orde is!

Eerstdaags ga ik bij de Peugeot-dealer eens informeren naar de papierwinkel...
Wordt vervolgd
De bagheera is eindelijk naar de spuiter vertrokken voor zijn (haar?) gele jasje!
Gisteren heb ik nog een kunstgreep moeten toepassen op het voorste kofferdeksel!
Mijn Bagheera had een verkeerd model kofferdeksel!
Er zijn twee soorten kofferdeksels nl. het model met de vaste luchtroosters en een model met uitneembare luchtroosters (type I "S" en type II).
Mijn Bagh was uitgerust met het model met uitneembare luchtroosters.
Vermits ik originaliteit nastreef vond ik dit niet kunnen.
Gelukkig heb ik nog een paar kofferdeksels met vast luchtroosters maar je raad het al, onderaan zit een metalen frame en ze zijn stuk voor stuk opgeroest...
Niks meer mee aan te vangen.
Gelukkig is het frame van de latere kofferdeksels van een veel betere kwaliteit en heb ik de polyester van mijn kofferdeksel losgemaakt (met verfbrander).
Zo kan ik alsnog een polyester met vaste luchtroosters monteren op een goed frame.
Voor wie nog moeilijk kan volgen, zullen de foto's duidelijkheid brengen

Model met vaste roosters

Model met uitneembare roosters

Frame zoals we het op de Bagheera type I kennen

Frame vanop de type I "S" en de type II

Zo herkennen we een echte Matra...

Hieruit kan ik een nieuwe roestvrije en originele kofferklep samenstellen

En daarna, eindelijk op weg naar de spuiter!


Goed aangekomen! Volgens de spuiter zou de wagen over een viertal weken gespoten zijn.
Ik heb de brave man op het hart gedrukt dat er geen haast bij is, zolang de wagen maar perfekt in orde is!

Eerstdaags ga ik bij de Peugeot-dealer eens informeren naar de papierwinkel...
Wordt vervolgd
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ja hoor, en het ziet ernaar uit dat het laatste obstakel, nl. de papierenmolen, ook in orde zal geraken!!!
Ik heb zonet bericht gehad van de PEUGEOT-dealer dat mijn nieuw gelijkvormigheidsattest waarschijnlijk eind deze week toekomt!
Ik moet het oude type-plaatje losmaken en opsturen waarna ik een nieuw type-plaatje zal krijgen!
Als dat geen goed nieuws is!!!!

Ik heb zonet bericht gehad van de PEUGEOT-dealer dat mijn nieuw gelijkvormigheidsattest waarschijnlijk eind deze week toekomt!
Ik moet het oude type-plaatje losmaken en opsturen waarna ik een nieuw type-plaatje zal krijgen!
Als dat geen goed nieuws is!!!!






Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Opgepast Bart met deze uitspraak: krijgen dat kennen ze niet bij Peugeot,bassboss wrote: Ik moet het oude type-plaatje losmaken en opsturen waarna ik een nieuw type-plaatje zal krijgen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
het zal betalen worden.

Het zal in alle geval ne hele schone Bagheera zijn als hem af is en der zulle er veel jaloers op zijn

Mvg,
Jean
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Mannen,
Ik ben van plan om de Bagheera te voorzien van nieuwe banden.
Ik heb nog wel een paar goede banden liggen, enkel zijn ze reeds zo oud dat ik het risico niet durf te nemen om deze nog te gebruiken.
Ik weet dat er in de tijd de befaamde MICHELIN XAS werd gemonteerd op de Bagheera.
Ik heb er nog een paar liggen.
Zou de ouderdom een rol kunnen spelen (uitdrogen, scheurtjes) ?
Volgens mijn bronnen is het niet meer zo eenvoudig om aan de juiste banden te geraken tenzij je er flink wat voor neertelt!
Met welke banden rijden jullie?
Waar hebben jullie de banden aangekocht?
Ik ben van plan om de Bagheera te voorzien van nieuwe banden.
Ik heb nog wel een paar goede banden liggen, enkel zijn ze reeds zo oud dat ik het risico niet durf te nemen om deze nog te gebruiken.
Ik weet dat er in de tijd de befaamde MICHELIN XAS werd gemonteerd op de Bagheera.
Ik heb er nog een paar liggen.
Zou de ouderdom een rol kunnen spelen (uitdrogen, scheurtjes) ?
Volgens mijn bronnen is het niet meer zo eenvoudig om aan de juiste banden te geraken tenzij je er flink wat voor neertelt!
Met welke banden rijden jullie?
Waar hebben jullie de banden aangekocht?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Bart,
Als er scheurtjes in het rubber zijn zou ik de banden in geen geval gebruiken.
Ik banden van het merk Toyo op mijn bagheera liggen, maar je vindt nog nieuwe banden genoeg. Het zal wel op bestelling zijn denk ik. Alhoewel ik al 12 jaar geen andere banden heb moeten kopen voor op mijn bagheera zijn ze nog als nieuw. Dit zegt ook wel veel over de km die ik maak per jaar!!!

Als er scheurtjes in het rubber zijn zou ik de banden in geen geval gebruiken.
Ik banden van het merk Toyo op mijn bagheera liggen, maar je vindt nog nieuwe banden genoeg. Het zal wel op bestelling zijn denk ik. Alhoewel ik al 12 jaar geen andere banden heb moeten kopen voor op mijn bagheera zijn ze nog als nieuw. Dit zegt ook wel veel over de km die ik maak per jaar!!!

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik zou zelf in geen geval het risico willen nemen om nog met oude gebruikte banden willen rijden, vooral niet als ze al een paar jaar niet meer zijn gebruikt.
Het canvas kan namelijk sterk verzwakken door langdurig ongebruikt laten liggen, zet je ze dan weer onder druk is er een re?le kans op canvasbreuk na een paar honderd kilometer belasting.
Het laat zich vaak als eerste zien door zo'n "puist" op de band, en als je het niet ziet merk je het wel een keer.
En de risico's van zo'n klapband kent iedereen hier denk ik wel, ik heb al (te) vaak gezien hoe het met oude gebruikte banden is vergaan...
Is dan ook niet goed voor je met bloed en zweet gebouwde "nieuwe" auto...
Het canvas kan namelijk sterk verzwakken door langdurig ongebruikt laten liggen, zet je ze dan weer onder druk is er een re?le kans op canvasbreuk na een paar honderd kilometer belasting.
Het laat zich vaak als eerste zien door zo'n "puist" op de band, en als je het niet ziet merk je het wel een keer.
En de risico's van zo'n klapband kent iedereen hier denk ik wel, ik heb al (te) vaak gezien hoe het met oude gebruikte banden is vergaan...
Is dan ook niet goed voor je met bloed en zweet gebouwde "nieuwe" auto...

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Volledig mee akkoord!
Maar, kan me iemand zeggen welke hedendaagse type-aanduiding ik mag gebruiken?
Vroeger had men in het geval van de Bagheera:
-vooraan: 155 HR 13
-achter: 185 HR 13
Echter, hedendaagse bandenmaten vermelden ook de hoogte/breedteverhouding alsook de belading en snelheidsindex b.v. 185/60 R15 88H
185: breedte in mm
60: hoogte/breedteverhouding in %
R15: velgdiameter in duim
88: beladingsindex
H: snelheidsindex
Wat is m.a.w. de hoogte/breedteverhouding, de beladingsindex en de snelheidsindex voor de Bagheera?
Ik dacht dat de hoogte/breedteverhouding bij de Bagheera verschillend is tussen de vooras en de achteras.
Ondertussen shieten de reparatiewerkzaamheden aan de carrosserie goed op!
De voorruit is slechts voorlopig geplaatst om eens te passen.
De voorkant van het dak begint mooi vorm te krijgen en is stevig gemaakt.





De spuitplamuur wordt aangebracht, afgeschuurd en daarna de grondlak.

Maar, kan me iemand zeggen welke hedendaagse type-aanduiding ik mag gebruiken?
Vroeger had men in het geval van de Bagheera:
-vooraan: 155 HR 13
-achter: 185 HR 13
Echter, hedendaagse bandenmaten vermelden ook de hoogte/breedteverhouding alsook de belading en snelheidsindex b.v. 185/60 R15 88H
185: breedte in mm
60: hoogte/breedteverhouding in %
R15: velgdiameter in duim
88: beladingsindex
H: snelheidsindex
Wat is m.a.w. de hoogte/breedteverhouding, de beladingsindex en de snelheidsindex voor de Bagheera?
Ik dacht dat de hoogte/breedteverhouding bij de Bagheera verschillend is tussen de vooras en de achteras.
Ondertussen shieten de reparatiewerkzaamheden aan de carrosserie goed op!
De voorruit is slechts voorlopig geplaatst om eens te passen.
De voorkant van het dak begint mooi vorm te krijgen en is stevig gemaakt.





De spuitplamuur wordt aangebracht, afgeschuurd en daarna de grondlak.

Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974