Rancho Grand Raid
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Heb deze vervelende klus geklaard met een verfafbrander.
Deze geeft niet zoveel rook en vuur als een gasbrander.
Op de witte laag branden tot er blaren op komen en dan plamuurmes eronder en afsteken.
Gaat redelijk goed maar het blijft toch een z?????r vervelende klus.
De eindafwerking zal des te mooier zijn.
Dus "VOLHOUDEN"
Deze geeft niet zoveel rook en vuur als een gasbrander.
Op de witte laag branden tot er blaren op komen en dan plamuurmes eronder en afsteken.
Gaat redelijk goed maar het blijft toch een z?????r vervelende klus.
De eindafwerking zal des te mooier zijn.
Dus "VOLHOUDEN"
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zal niets anders op zitten, maar eerst een weekje pauze om de blaren in m'n handpalmen te laten verdwijnen...matrafan wrote:
Dus "VOLHOUDEN"

Afbranden heb ik ook al geprobeerd.
Maar door die vele tectyllagen die er ook nog overheen zitten gaf het een resultaat van een zwarte druipsteengrot gecombineerd met de rook- en vuurontwikkeling van een brandende olietanker...

Een gigantische stank- en smeerbende dus, ben daar maar gauw mee gestopt.
Ik zal dan maar gewoon op de oude manier verder moeten gaan, heb dus nog wat blaren in het vooruitzicht.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Helaas is die tectyl ook zeer brandbaar...daardoor kan ik niet met een brandertje "opwarmen", het staat meteen in de fik of smelt weg als een druipkaars.GODFRIED wrote:Het is niet de bedoeling om met de gasbrander alles af te branden maar het is zeer vlug warm en hierdoor kun je sneller werken.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zo, de grote smeerklus is inmiddels bijna klaar....Alleen de wielkassen aan de voorzijde nog.

Er zijn dus bijna 2 vuilniszakken vol met tectyl en andere troep onderweg gekrabt...19 kilo totaal en ongeveer 60 uur verder...
Nu is pas duidelijk alle roestschade te bekijken.
De meeste onbedoelde gaten waren mij inmiddels al wel bekend, nu kun je die "roestspinnewebben" ook goed zien, net als alle oppervlakteroest in de naden.
Alle verdere delen van de bodem die nu nog zwart (of symbolisch aanwezig) zijn worden er uit geslepen, en vervangen door gezond plaatwerk.



Dit zal dus ook nog wel een lekker klusje worden waar ik een paar maandjes zoet mee zal zijn.
Het zal echter nog wel even duren voordat ik hier aan kan beginnen, de drukke tijd op mijn werk breekt ondertussen ook al weer aan.
Ondertussen ben ik ook maar eens begonnen met de beide portieren, deze zijn van de onderzijde (ook al dus) aardig rot.
Dit kan ik tenminste nog mooi tussendoor doen in de schaarse avonduurtjes.

Oh ja, nog even een sleutelvraag...
Is het bij Matra normaal dat er zoveel verschillende sleutels bij de auto horen?
Ik heb dus 1 sleutel voor het contact, 1 sleutel voor de beide portieren, 1 sleutel voor de achterklep en 1 sleutel voor de tankdop...
Best lastig dus, termeer dat ze allen ongeveer hetzelfde eruit zien (op de contactsleutel na dan).
Ik heb inmiddels dus al weer een sleutel gemold doordat ik dacht dat het slot zo zwaar ging...
...lang leve de nieuwe reservesleutels. 

Er zijn dus bijna 2 vuilniszakken vol met tectyl en andere troep onderweg gekrabt...19 kilo totaal en ongeveer 60 uur verder...

Nu is pas duidelijk alle roestschade te bekijken.
De meeste onbedoelde gaten waren mij inmiddels al wel bekend, nu kun je die "roestspinnewebben" ook goed zien, net als alle oppervlakteroest in de naden.
Alle verdere delen van de bodem die nu nog zwart (of symbolisch aanwezig) zijn worden er uit geslepen, en vervangen door gezond plaatwerk.



Dit zal dus ook nog wel een lekker klusje worden waar ik een paar maandjes zoet mee zal zijn.
Het zal echter nog wel even duren voordat ik hier aan kan beginnen, de drukke tijd op mijn werk breekt ondertussen ook al weer aan.

Ondertussen ben ik ook maar eens begonnen met de beide portieren, deze zijn van de onderzijde (ook al dus) aardig rot.
Dit kan ik tenminste nog mooi tussendoor doen in de schaarse avonduurtjes.

Oh ja, nog even een sleutelvraag...
Is het bij Matra normaal dat er zoveel verschillende sleutels bij de auto horen?
Ik heb dus 1 sleutel voor het contact, 1 sleutel voor de beide portieren, 1 sleutel voor de achterklep en 1 sleutel voor de tankdop...
Best lastig dus, termeer dat ze allen ongeveer hetzelfde eruit zien (op de contactsleutel na dan).
Ik heb inmiddels dus al weer een sleutel gemold doordat ik dacht dat het slot zo zwaar ging...


Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Ik heb zelf enkele jaren met een Rancho rond gereden en ik had ook 4 sleutels,1 de beide deuren, 1 benzine dop, 1 voor het stuurslot en 1 voor de achterklep of ruit.
Wat die deuren betreft lijkt het mij beter om uit te kijken naar twee goede deuren van een driedeurs Simca 1100, je vindt deze zelfs nog nieuw en voor een prijsje.
Mvg,
Jean
Wat die deuren betreft lijkt het mij beter om uit te kijken naar twee goede deuren van een driedeurs Simca 1100, je vindt deze zelfs nog nieuw en voor een prijsje.
Mvg,
Jean
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
Het verhaal met de 4 verschillende sleutels bij Rancho klopt inderdaad. Eens je met de wagen begint te rijden went het echter wel snel en let je er niet meer op.
Je 'voelt' wel altijd of je je sleutels op zak hebt of niet!!!
Vandaag de dag lijkt 4 verschillende sleutels voor ??n wagen 'absurd'. In de jaren 80 was dat heel normaal.
Succes met het verder verloop van de restauratie. Het werk dat je tot nu toe al geleverd hebt is gewoon prachtig.
Groetjes . Andr
Je 'voelt' wel altijd of je je sleutels op zak hebt of niet!!!
Vandaag de dag lijkt 4 verschillende sleutels voor ??n wagen 'absurd'. In de jaren 80 was dat heel normaal.
Succes met het verder verloop van de restauratie. Het werk dat je tot nu toe al geleverd hebt is gewoon prachtig.
Groetjes . Andr
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ow...
...schijnbaar dus toch Matra-eigen, zo'n sleutelcollectie.
Ik zal daar dus blijkbaar maar mee moeten leren leven.
Misschien dan iets voor later om de sloten zo om te bouwen dat er toch dezelfde sleutels in passen, met behoud van het originele uiterlijk.
Ik heb inmiddels 1 slot uit elkaar gehaald om het oude sleutelrestant eruit te krijgen, ze lijken zo op het oog wel verdacht veel op de sloten van m'n suzuki sj413....wie weet.
Wat die portieren betreft, ik ben al bijna een jaar op zoek geweest naar goede vervangers.
Ze zijn echter allen op dezelfde plek slecht, en voor de paar goede die me aangeboden zijn werd gelijk de hoofdprijs gevraagd...275 euri per stuk.
Ik slijp de gehele onderzijde (binnenkant) er nu gewoon uit en maak zelf een nieuw stuk, het plaatwerk aan de buitenkant is (vreemd genoeg) nog gaaf.
Maar bedankt voor jullie snelle reactie en het meedenken.
Groeten, Patrick.

Ik zal daar dus blijkbaar maar mee moeten leren leven.
Misschien dan iets voor later om de sloten zo om te bouwen dat er toch dezelfde sleutels in passen, met behoud van het originele uiterlijk.
Ik heb inmiddels 1 slot uit elkaar gehaald om het oude sleutelrestant eruit te krijgen, ze lijken zo op het oog wel verdacht veel op de sloten van m'n suzuki sj413....wie weet.

Wat die portieren betreft, ik ben al bijna een jaar op zoek geweest naar goede vervangers.
Ze zijn echter allen op dezelfde plek slecht, en voor de paar goede die me aangeboden zijn werd gelijk de hoofdprijs gevraagd...275 euri per stuk.

Ik slijp de gehele onderzijde (binnenkant) er nu gewoon uit en maak zelf een nieuw stuk, het plaatwerk aan de buitenkant is (vreemd genoeg) nog gaaf.
Maar bedankt voor jullie snelle reactie en het meedenken.
Groeten, Patrick.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zo, de beide portieren zijn inmiddels ook weer hard.
De situatie voor het herstel:

...en de situatie na anderhalf week alle vrije uurtjes in de schuur knutselen:

Alles dus uitgeslepen en vervangen voor 1,5mm plaatwerk.
Zal de komende jaren in ieder geval geen problemen meer gaan geven.
Ik heb echter wel besloten de rubbers die de Grand Raid onderaan de portieren heeft zitten (een Grand Raid accesoire) eraf te laten, deze rubbers sluiten de afwateringsgaten af wat de portieren dus niet echt ten goede komt.
Deze rubbers dienen echter alleen maar om de dorpels vrij te houden van modder en zand zodat je broekspijpen schoon blijven bij het in- en uitstappen...
...ben toch niet van plan om de Grand Raid in te gaan zetten voor offroad-gebruik. (daar heb ik m'n Suzuki SJ413 wel voor
)
De reden dat het blikwerk aan de buitenzijde in een nog zo gave staat is is me nu ook wel duidelijk: blijkbaar is de buitenplaat al eens een keer in z'n geheel vervangen.
De sticker met het onderdeelnummer zat nog in de onderkant geplakt.

Maar ik ga nu voorlopig even (noodgedwongen) een pauze inlassen, de kerstdrukte is inmiddels weer begonnen op het tuincentrum waar ik werk.
De situatie voor het herstel:

...en de situatie na anderhalf week alle vrije uurtjes in de schuur knutselen:

Alles dus uitgeslepen en vervangen voor 1,5mm plaatwerk.
Zal de komende jaren in ieder geval geen problemen meer gaan geven.
Ik heb echter wel besloten de rubbers die de Grand Raid onderaan de portieren heeft zitten (een Grand Raid accesoire) eraf te laten, deze rubbers sluiten de afwateringsgaten af wat de portieren dus niet echt ten goede komt.
Deze rubbers dienen echter alleen maar om de dorpels vrij te houden van modder en zand zodat je broekspijpen schoon blijven bij het in- en uitstappen...


De reden dat het blikwerk aan de buitenzijde in een nog zo gave staat is is me nu ook wel duidelijk: blijkbaar is de buitenplaat al eens een keer in z'n geheel vervangen.
De sticker met het onderdeelnummer zat nog in de onderkant geplakt.


Maar ik ga nu voorlopig even (noodgedwongen) een pauze inlassen, de kerstdrukte is inmiddels weer begonnen op het tuincentrum waar ik werk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik ben ondertussen maar een beetje bezig de vele emmers en potjes met onderdelen weer een beetje samen te stellen tot grotere gehelen.
Het begint inmiddels en beetje te koud te worden voor het sleutelen in m'n onverwarmde schuur met al dit priegelwerk, en tevens wil m'n vrouw mij ook wel eens een avondje gezellig in huis houden...
Heb dus van de nood maar weer een deugd gemaakt:


Gezellig warm sleutelen onder toezicht van vrouwlief!
Het begint inmiddels en beetje te koud te worden voor het sleutelen in m'n onverwarmde schuur met al dit priegelwerk, en tevens wil m'n vrouw mij ook wel eens een avondje gezellig in huis houden...
Heb dus van de nood maar weer een deugd gemaakt:


Gezellig warm sleutelen onder toezicht van vrouwlief!

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Yep, ze is echt een schat, en heel begripvol.GODFRIED wrote:Je hebt een goede vrouw, daar is geen twijfel aan.
Ze heeft me zelfs nog even geholpen met dat priegelwerk om alle stangetjes aan het slot bevestigd te krijgen.
Waarschijnlijk ook al een tikje meegekregen van het matra-virus....
Maar ik wil haar dan ook nog niet ruilen tegen 10 Matra's in concoursstaat.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Krijg af en toe wel eens wat hulp van m"n vrouw maar de onderdelen in de living monteren dat is me tot op heden niet gelukt.
Denk ook niet dat het er ooit van gaat komen.
Heb dan maar een warmeluchtblazer in de werkruimte aangeschaft (met instemming van die van ons) zodat ik zeker het werkterrein niet ga verleggen in de winter.
Denk ook niet dat het er ooit van gaat komen.
Heb dan maar een warmeluchtblazer in de werkruimte aangeschaft (met instemming van die van ons) zodat ik zeker het werkterrein niet ga verleggen in de winter.
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Oei....christian mandard wrote:Bonjour je ne comprends pas bien les textes d?crivant le travail effectu? sur ce Rancho mais je ne peux qu'?tre admiratif et penser tr?s fort au travail effectu? sur le mien.Je renouvelle donc toutes mes f?licitations au propri?taire de ce beau v?hicule.En france il faut savoir qu'il n'en reste pas 500 et sur les 500 tous ne roulent pas.
Voici l'adresse de mon site concernant la restauration de mon Rancho
www.marancho.fr .Encore bravo pour ce superbe travail.
Dit is voor mij moeilijker dan een auto restaureren...hier snap ik dus echt niets van.

Is er hier iemand die dit voor mij kan vertalen?
De site www.marancho.fr ken ik al een 2-tal jaren en staat ook bij m'n favourieten ingedeeld.
De foto's op deze site hebben mij goed geholpen om alle kwetsbare punten van de Rancho aan te duiden en hebben mij zo dus al een paar keer behoed voor een miskoop.
Maar helaas spreek ik dus geen woord frans, ik was vroeger liever aan het sleutelen in plaats van op te letten in de franse lessen op school.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
In het kort.
Hij begrijpt ook geen snars van wat hier staat maar vind hij dat je een fantastische klus er van maakt.
Het doet hem denken aan de tijd dat hij er mee bezig was.
Hij feliciteert je ermee.
Daarna verwijst hij naar zijn website.
Je kunt is naar http://nl.babelfish.yahoo.com/ gaan, en de franse tekst daar in laten vertalen naar Engels en Nederlands.
Is wel lachwekkend, maar je kunt de clou er dan wel een beetje uit halen.
Zo doe ik dat ook.
Mijn Frans houdt ook op bij trotoir, dressoir en Matra
maar hier haal ik nog wel een beetje het Frans mee op.
Hij begrijpt ook geen snars van wat hier staat maar vind hij dat je een fantastische klus er van maakt.
Het doet hem denken aan de tijd dat hij er mee bezig was.
Hij feliciteert je ermee.
Daarna verwijst hij naar zijn website.
Je kunt is naar http://nl.babelfish.yahoo.com/ gaan, en de franse tekst daar in laten vertalen naar Engels en Nederlands.
Is wel lachwekkend, maar je kunt de clou er dan wel een beetje uit halen.
Zo doe ik dat ook.
Mijn Frans houdt ook op bij trotoir, dressoir en Matra

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ok?,
Ik zal die site van babbelvis dan ook maar eens gaan proberen, er zit nog een p.b. van hem in m'n postvak.
(Ik hoop dat hij nog wel een beetje engels begrijpt dan voor het antwoord....
)
Bedankt.
Ik zal die site van babbelvis dan ook maar eens gaan proberen, er zit nog een p.b. van hem in m'n postvak.
(Ik hoop dat hij nog wel een beetje engels begrijpt dan voor het antwoord....

Bedankt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Even weer een update.
Door de kerstdrukte op mijn werk (tuincentrum) heb ik in december helaas niet veel kunnen doen aan de Grand Raid.
Heb dus gedurende de maand december de 7 velgen (ja 7 stuks, 4 onder de auto, 2 reserve met de Bab-Terre terreinbanden en 1 reserve met een normale band) allemaal gestraald en gespoten.


Zien er weer als nieuw uit en zijn inmiddels ook weer van fris rubber voorzien.
Alleen die fabrieksoriginele Bab-Terre terreinbanden zijn weer teruggeplaatst, deze zijn niet meer te leveren.
Rijden met deze banden kan ik niet meer, ze doen alleen dienst voor de sier.


Maar de kerstbomen en ballen zijn inmiddels allemaal de deur uit, dus ik wil weer verder met de Grand Raid.
Het goede nieuws is dat ik nu de gehele maand januari vrij ben, ik ga even een beetje overuren wegwerken.
Het slechte nieuws is echter dat het nu veel te koud is om buiten te gaan lassen aan het chassis...
(ik kan binnen in de kas niet lassen i.v.m. brandgevaar)
Jammer, ik had eigenlijk gehoopt dat ik deze maand al het laswerk zou kunnen doen, maar ik heb dus nog geen geschikte verwarmde locatie kunnen vinden.
Maar ik heb tot nu toe nog niet helemaal stil gezeten, ik heb de motor dus maar eens aangepakt.
De motor is na de demontage dus zo op een pallet gezet, in een hoekje weggezet en verder niet meer naar om gekeken.


Deze motor heeft inmiddels 165.000 km gedraaid, maar heeft al eens een revisie ondergaan.
Aangezien er op verschillende plaatsen ergens olie weglekte moest er toch wat aan dedaan worden.
Ik ben maar eerst eens begonnen met het gehele blok schoon te maken, ook de motor zat goed in de tectyl gespoten...
... en daarnaast heeft de weglekkende olie ook de nodige stof en rommel verzameld.
Vervolgens heb ik maar eens een compressiemeter op het blok losgelaten.
Alle cylinders de druk netjes zo tussen de 8,6 en 8,7 bar op de meter. Daar ben ik dus al heel blij mee, het blok hoeft tenminste niet geheel uit elkaar.
Wat me echter niet aanstond was al die lekkage, dus heb ik de motor wel helemaal kaal gemaakt.
De eerste lekkages waren al snel gevonden.
De kurken pakking van het kleppendeksel was 3-delig en liet dus de nodige olie door.
Ook de carterpakking sloot niet geheel af, en de aftapplug van het carter miste ook de nodige afdichting.
Verder sloot de electronische oliepeilstok niet goed af.
Allemaal lekkages die simpel opgelost zijn dus.


Aangezien ik alle delen toch al los had liggen heb ik hier her en der ook maar eens de kwast overheen gehaald.


(...ja inderdaad, weer in de woonkamer dus want de verf droogt niet in m'n koude schuur....
)
Het tussenresultaat is dus weer mooie, schone en glimmende onderdelen...


...en het eindresultaat een mooie, schone, gezonde (en nu hopelijk lekvrije) motor.




De laatste lekkage bleek tussen de versnellingbak en het differentieel weg te komen.
Maar hier hoef ik niets aan te doen.
Dit gedeelte wordt dus geheel vervangen door een inmiddels al gereviseerde versnellingbak met een normaal differentieel.
Het originele dif is een Grand Raid 30% sperdif waarvan de frictieplaten zijn versleten, ik heb deze frictieplaten nog steeds niet kunnen vinden (net zoals de kortere bijbehorende aandrijfas).


Ik hoop echter dat ik de benodigde onderdelen ooit wel eens een keer zal vinden.
Ondanks de slechte rij-eigenschappen (met name in scherpe bochten) hoort dit sperdifferentieel eigenlijk wel in de Grand Raid gemonteerd te zitten.
Tot zover deze update.
Het zal voor mij nu wachten worden op geschikt lasweer buiten (of een geschikte overdekte en verwarmde ruimte) voordat ik weer verder kan.
Men klaagt al wel een paar jaar over de opwarming van onze aarde, maar ik merk er hier nu helemaal niks van.
De thermometer buiten geeft hier momenteel -10 aan....
Groeten,
Patrick.
Door de kerstdrukte op mijn werk (tuincentrum) heb ik in december helaas niet veel kunnen doen aan de Grand Raid.
Heb dus gedurende de maand december de 7 velgen (ja 7 stuks, 4 onder de auto, 2 reserve met de Bab-Terre terreinbanden en 1 reserve met een normale band) allemaal gestraald en gespoten.


Zien er weer als nieuw uit en zijn inmiddels ook weer van fris rubber voorzien.
Alleen die fabrieksoriginele Bab-Terre terreinbanden zijn weer teruggeplaatst, deze zijn niet meer te leveren.
Rijden met deze banden kan ik niet meer, ze doen alleen dienst voor de sier.



Maar de kerstbomen en ballen zijn inmiddels allemaal de deur uit, dus ik wil weer verder met de Grand Raid.
Het goede nieuws is dat ik nu de gehele maand januari vrij ben, ik ga even een beetje overuren wegwerken.
Het slechte nieuws is echter dat het nu veel te koud is om buiten te gaan lassen aan het chassis...

Jammer, ik had eigenlijk gehoopt dat ik deze maand al het laswerk zou kunnen doen, maar ik heb dus nog geen geschikte verwarmde locatie kunnen vinden.
Maar ik heb tot nu toe nog niet helemaal stil gezeten, ik heb de motor dus maar eens aangepakt.
De motor is na de demontage dus zo op een pallet gezet, in een hoekje weggezet en verder niet meer naar om gekeken.


Deze motor heeft inmiddels 165.000 km gedraaid, maar heeft al eens een revisie ondergaan.
Aangezien er op verschillende plaatsen ergens olie weglekte moest er toch wat aan dedaan worden.
Ik ben maar eerst eens begonnen met het gehele blok schoon te maken, ook de motor zat goed in de tectyl gespoten...

Vervolgens heb ik maar eens een compressiemeter op het blok losgelaten.
Alle cylinders de druk netjes zo tussen de 8,6 en 8,7 bar op de meter. Daar ben ik dus al heel blij mee, het blok hoeft tenminste niet geheel uit elkaar.
Wat me echter niet aanstond was al die lekkage, dus heb ik de motor wel helemaal kaal gemaakt.
De eerste lekkages waren al snel gevonden.
De kurken pakking van het kleppendeksel was 3-delig en liet dus de nodige olie door.
Ook de carterpakking sloot niet geheel af, en de aftapplug van het carter miste ook de nodige afdichting.
Verder sloot de electronische oliepeilstok niet goed af.
Allemaal lekkages die simpel opgelost zijn dus.


Aangezien ik alle delen toch al los had liggen heb ik hier her en der ook maar eens de kwast overheen gehaald.


(...ja inderdaad, weer in de woonkamer dus want de verf droogt niet in m'n koude schuur....

Het tussenresultaat is dus weer mooie, schone en glimmende onderdelen...


...en het eindresultaat een mooie, schone, gezonde (en nu hopelijk lekvrije) motor.





De laatste lekkage bleek tussen de versnellingbak en het differentieel weg te komen.
Maar hier hoef ik niets aan te doen.
Dit gedeelte wordt dus geheel vervangen door een inmiddels al gereviseerde versnellingbak met een normaal differentieel.
Het originele dif is een Grand Raid 30% sperdif waarvan de frictieplaten zijn versleten, ik heb deze frictieplaten nog steeds niet kunnen vinden (net zoals de kortere bijbehorende aandrijfas).


Ik hoop echter dat ik de benodigde onderdelen ooit wel eens een keer zal vinden.
Ondanks de slechte rij-eigenschappen (met name in scherpe bochten) hoort dit sperdifferentieel eigenlijk wel in de Grand Raid gemonteerd te zitten.
Tot zover deze update.
Het zal voor mij nu wachten worden op geschikt lasweer buiten (of een geschikte overdekte en verwarmde ruimte) voordat ik weer verder kan.
Men klaagt al wel een paar jaar over de opwarming van onze aarde, maar ik merk er hier nu helemaal niks van.
De thermometer buiten geeft hier momenteel -10 aan....

Groeten,
Patrick.

Last edited by Muddy Bandit on Sun Jan 11, 2009 7:07 pm, edited 1 time in total.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
Hey Patrick,
Zoals steeds is het een plezier om te zien hoe grondig je te werk gaat.
De 'puzzle' begint toch stilaan vorm te krijgen. Alles bij elkaar genomen heb je toch al een pak werk verricht. En die koude, da's een 'reminder' om later met veel nostalgie terug te denken aan al die mooie knutsel-momenten.
Het resultaat zal zeker prachtig worden.
Nog veel succes ermee!
groetjes.
Andr
Zoals steeds is het een plezier om te zien hoe grondig je te werk gaat.
De 'puzzle' begint toch stilaan vorm te krijgen. Alles bij elkaar genomen heb je toch al een pak werk verricht. En die koude, da's een 'reminder' om later met veel nostalgie terug te denken aan al die mooie knutsel-momenten.
Het resultaat zal zeker prachtig worden.
Nog veel succes ermee!
groetjes.
Andr
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ziet er weer super uit allemaal.
Waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal even zo tussendoor te doen.
Denk dat een lekvrije Simca motor een illusie is, als je niet alle pakkingen en keerringen vervangt, na al die jaren.
Zijn die assen die je zoekt anders als voor de 1100 op de Rancho?
Heb er voor de 1100 nogal wat voorbij zien komen in mijn zoekacties de laatste tijd.
Waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal even zo tussendoor te doen.
Denk dat een lekvrije Simca motor een illusie is, als je niet alle pakkingen en keerringen vervangt, na al die jaren.
Zijn die assen die je zoekt anders als voor de 1100 op de Rancho?
Heb er voor de 1100 nogal wat voorbij zien komen in mijn zoekacties de laatste tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006