
opvoeren 1442 motor
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
opvoeren 1442 motor

- Attachments
-
- baggieachterkant.jpg (96.5 KiB) Viewed 10846 times
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Hans?
Eerst de beoordeling van de achterkant van je bagheera.Ik moet toegeven met die twee uitlaten zal niemand vermoeden dat je met 90 pk moet tevreden zijn. Ziet er mooi uit.Zelf gemaakt? Of zo ergens kunnen aankopen? Het vermogen van je bagheera opvoeren zal wel niet zo eenvoudig zijn maar alles is mogelijk.Zelf heb ik ook een Bagheera s met de zelfde motor.Ja je hebt gelijk het vermogen kon beter. Nu moet je hem al flink in de toeren jagen voor een goed gevoel te krijgen.Heb je twee dubbele carburators op de motor staan? Om meer vermogen te hebben zijn er die een andere motor plaatsen. De 1.6 motor van een Murena,Talbot Solara SX,Peugot 205, horizon, met 5 bak , aangepaste nokkenas en de carburators van een Bagheera. Dit zou een vemogen hebben van ongeveer 120 pk als ik me niet vergis (Benny jij weet daar meer van)Ik doe het met het vermogen wat ik heb. Beetje genieten van de natuur het leven gaat zo al snel genoeg.
Groetjes godfried.
Eerst de beoordeling van de achterkant van je bagheera.Ik moet toegeven met die twee uitlaten zal niemand vermoeden dat je met 90 pk moet tevreden zijn. Ziet er mooi uit.Zelf gemaakt? Of zo ergens kunnen aankopen? Het vermogen van je bagheera opvoeren zal wel niet zo eenvoudig zijn maar alles is mogelijk.Zelf heb ik ook een Bagheera s met de zelfde motor.Ja je hebt gelijk het vermogen kon beter. Nu moet je hem al flink in de toeren jagen voor een goed gevoel te krijgen.Heb je twee dubbele carburators op de motor staan? Om meer vermogen te hebben zijn er die een andere motor plaatsen. De 1.6 motor van een Murena,Talbot Solara SX,Peugot 205, horizon, met 5 bak , aangepaste nokkenas en de carburators van een Bagheera. Dit zou een vemogen hebben van ongeveer 120 pk als ik me niet vergis (Benny jij weet daar meer van)Ik doe het met het vermogen wat ik heb. Beetje genieten van de natuur het leven gaat zo al snel genoeg.
Groetjes godfried.

- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland
hallo godfried,mijn naam is inderdaad hans,bedankt voor je reply,de uitlaat is samen met carjoy bedacht,het werk aan de achterkant heb ik zelf gedaan,voor wat betreft de pks,de motor heeft nu volgens testbank 113 pk aan de krukas,wat volgens degene die hem in elkaar gezet heeft komt door de dubbele webers,kn filters en spaghettispruitstuk,alleen ik mis een scherpere nokkenas.ik heb nog enkele goede motoren staan en ben van plan eentje hiervan alle enigzins betaalbare tuning op los te laten,het doel is 120 pk te verwezenlijken,of dit haalbaar is weet ik niet maar ik probeer het zeker een optie is bv een 16kleps kop te plaatsen.bv in frankrijk racen ze in een speciale heuvelklim ? klasse groupe F genaamd (zie foto) en daar heb ik mooie voorbeelden gezien van simca motoren met deze kop,
grtz hans

- Attachments
-
- matra-groupe-f-011.jpg (34.49 KiB) Viewed 10801 times
bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Hans,
Met die 113 pk moet je Bagheera toch al heel vlot rijden. De constructie van de Bagheera is niet zo zwaar gemaakt met zijn polyester carrosserie.Daar ga je met dat vermogen niet veel hinder van ondervinden.Waarschijnlijk ben je iemand die graag als eerste uit de startblokken schiet. Mijn zoon doet dat ook. Dat gaat wel over na de jaren en na verschillende bekeuringen.Ik ben een rustige rijder en toch heb ik al 3 bekeuringen op mijn naam staan. Zonde van het geld.Maar ja een mens heeft ook een portie geluk nodig in het leven. Heel veel plezier met je Bagheera en mogen je dromen uitkomen.
Groetjes Godfried.
Met die 113 pk moet je Bagheera toch al heel vlot rijden. De constructie van de Bagheera is niet zo zwaar gemaakt met zijn polyester carrosserie.Daar ga je met dat vermogen niet veel hinder van ondervinden.Waarschijnlijk ben je iemand die graag als eerste uit de startblokken schiet. Mijn zoon doet dat ook. Dat gaat wel over na de jaren en na verschillende bekeuringen.Ik ben een rustige rijder en toch heb ik al 3 bekeuringen op mijn naam staan. Zonde van het geld.Maar ja een mens heeft ook een portie geluk nodig in het leven. Heel veel plezier met je Bagheera en mogen je dromen uitkomen.
Groetjes Godfried.

- Paul
- Posts: 1443
- Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
- Location: 3020 Herent
Voor het geld van tuning aan de motor kan je ook eens uitkijken naar een andere (extra) auto ik kan je een Audi Coup? 5E aanraden, kost niet echt veel geld en heeft een pracht van een motor. Persoonlijk zou ik de Matra zo orrigineel mogelijk houden. De cick van de Audi lukt niet met een Matra, ik kan het weten. Mijn Audi rijd als een speer en de Murena 2L2 is gewoon anders. Spijtig dat ze geen 5 cilinder in die Matra hebben gestoken dat zou pas fun zijn en absoluut vuurwerk! En, zuinig is hij ook nog.
Last edited by Paul on Sun Jul 24, 2005 1:42 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hallo Hans,
Van een scherpere nokkenas voor de 1442cm? heb ik nog niet gehoord. Maar ik denk dat er vroeger zulke nokkenassen hebben bestaan voor de Talbot Horizon. Het was een auto die in het rally-milieu in trek was omdat hij niet duur was. In die tijd had je de Talbot-Lotus met een 2.2 motor. Maar er zullen er ook geweest zijn in de lagere klasse met een opgedreven 1.4-motor. Vroeger had Simca zijn eigen afdeling die opgedreven motoren in elkaar stak. Die waren bekend onder de naam Simca Rally. Misschien dat je onder die naam iets vinden kan. Je hebt ook nog de mogelijkheid om het vliegwiel af te slijpen. Door deze massa te verminderen kan de motor rapper in toeren gaan. Je kan eens kijken of er van de versnelingsbak van de Bagheere ooit een Simca-model geweest is met een kortere overbrenging.
Veel succes en nog veel Bagheera-genot.
Benny.
Van een scherpere nokkenas voor de 1442cm? heb ik nog niet gehoord. Maar ik denk dat er vroeger zulke nokkenassen hebben bestaan voor de Talbot Horizon. Het was een auto die in het rally-milieu in trek was omdat hij niet duur was. In die tijd had je de Talbot-Lotus met een 2.2 motor. Maar er zullen er ook geweest zijn in de lagere klasse met een opgedreven 1.4-motor. Vroeger had Simca zijn eigen afdeling die opgedreven motoren in elkaar stak. Die waren bekend onder de naam Simca Rally. Misschien dat je onder die naam iets vinden kan. Je hebt ook nog de mogelijkheid om het vliegwiel af te slijpen. Door deze massa te verminderen kan de motor rapper in toeren gaan. Je kan eens kijken of er van de versnelingsbak van de Bagheere ooit een Simca-model geweest is met een kortere overbrenging.
Veel succes en nog veel Bagheera-genot.
Benny.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Voor de Simca was er vroeg wel een scherpere nokkenas te verkrijgen. De Bagheera met zo'n nokkenas uitrusten lijkt me zonde, we spreken hier over een wagen met karakter waar je moet van genieten. Een racemachine hiervan maken is niet moeilijk als het nodige budget klaar ligt. Maar waarom al die moeite, een Bagheera kan goed mee met het huidige verkeer en er zijn er al niet veel originele meer. Een foute keuze maar ieder zijn meug.
Rustig genieten van de sound, de lijn, het concept,.... heerlijk.
Rustig genieten van de sound, de lijn, het concept,.... heerlijk.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Volledig akkoord Alain. Maar ik denk dat Hans nog jong is, en verblind is door het uiterlijk van de auto. Want met zo'n uiterlijk wil je je natuurlijk niet belachelijk maken. Ik weet nog toen ik met mijn Bagheera reed, was de eerste vraag van de jonge mannen: Hoe snel gaat ie? En snel trekt hij op? Hoeveel pk heeft de auto? Toen ze hoorden dat de Bagheera maar 90pk had, zagen ze er teleurgesteld uit. En een reden vinden om de auto op te drijven ligt dan natuurlijk voor de hand. Een ander alternatief is een Porche 944. er moeten er al te vinden zijn voor een redelijke prijs. Maar bij de Bagheera blijven is natuurlijk mooier en UNIEKER.
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik voel mij ook nog jong, maar besef toch dat tegen die jonge koersmachientjes de Bagheera niet opgewassen is. (Zie je al iemand in een Bagheera zitten met een muts over zijn hoofd, om cool over te komen
) Zelfs niet met een opgedreven motor, tenzij je er verschrikkelijk veel geld wel aan spenderen. Door het grotere vermogen is het mogelijk dat de achterste motorophanging los scheurt van de kofferplaat.
Om een snellere Bagheera te hebben, is het interessanter om een 1600cc blok in te bouwen.
Benny.

Om een snellere Bagheera te hebben, is het interessanter om een 1600cc blok in te bouwen.
Benny.
-
- Posts: 191
- Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
- Location: kranenburg brd
reactie opvoeren
zat er ook aan te denken dat de meest voor de hand liggende oplossing is een 1600 blok met dubbele carburateurs en meteen maar de electronische onsteking , en zelfs de 5 versnellingbak van een latere solara of horizon, volgens mij kom je dan een heel eind!!
- hans
- Posts: 150
- Joined: Sat Apr 24, 2004 10:34 pm
- Location: rotterdam/holland

bagheera sectie contactpersoon SMSC (niet meer)
-
- Posts: 191
- Joined: Mon Jan 10, 2005 9:05 pm
- Location: kranenburg brd
ff vraagje hans
hoi hans , vast een veelgestelde vraag aan de smsc, maar kun je me vertellen wanneer het clubblad verschijnt?
grtzzz erwin
grtzzz erwin
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hans, nog altijd ge?nteresseerd in een snelle Bagheera? Optrekken tot 100 km/h in 5 seconden. Kijk dan eens op de volgende ebay-site:
http://cgi.benl.ebay.be/Matra-Simca-Bag ... dZViewItem
Zou je niet verwateren als je die cijfers ziet?
Benny.
http://cgi.benl.ebay.be/Matra-Simca-Bag ... dZViewItem
Zou je niet verwateren als je die cijfers ziet?
Benny.