Er zijn echter alternatieven, en die wil ik uit gaan testen in de achter bagageruimte.
Zo is er het beroemde Fertan, Noverox, en nog wel wat middeltjes die roest kunnen omzetten in magnetiet.
Nou kost zo'n flesje van 100 ml ongeveer €10 en eigenlijk is dat veel te duur.
Voor €8 koop je in de bouwmarkt van HG een fles van 0,5 liter, en dat heeft in het verleden mijn tuinhekje goed beschermd.

Ik zeg in het verleden, want een jaar of 15 geleden heeft een vrachtwagen voor mij het tuinhek verwijderd met een foute manouvre, en daar ben ik de chauffeur nog steeds dankbaar voor.
Zoals de meeste Murena's hebben bij mij de achterlichten gelekt, waardoor er water in de kofferruimte kwam.
Na al die jaren is daar wat oppervlakkige roest ontstaan, en dit is een uitstekende plek om te experimenteren met dit spul.
Een paar maanden geleden heb ik deze ruimte lekdicht gemaakt, door de achterlichtrubbers erin te sealen met een PU-kit.
Inmiddels is het hier goed droog geworden dus kunnen we de ruimte aanpakken en netjes maken.
Aangezien de zomer dit jaar in dit weekend valt, leek het me vandaag de geijkte temperatuur om aan deze klus te beginnen.
Eerst maar even een bakkie met me dochter gedronken, want die was tussen de ziekenhuisopnames een keer thuis.

Daarna de dames de stad ingestuurd zodat ik even de ruimte had.
Na het verwijderen van de vloerbedekking was ik al aardig op temperatuur, dus eerst de werkspot maar is wat comfortabeler gemaakt.

Nu ik er toch goed bij kon, de bumper maar is een beetje recht gemonteerd.
De originelle rubberstrippen komen er ook nog in, maar was ik vergeten mee te nemen.

Maar is even de koffer nader onderzocht, en het blijkt allemaal mee te vallen met de roest.
Ik had erger verwacht.

Een paar dingen vielen me toch wel op.
Hier zat geen plastic meer in aan de rechterzijkant, en zie ook niet wat de functie ervan is.

En hier wat slordig laswerk, met wat lichte roest.

Na een aantal uren met de schuurtol gefrutseld te hebben, al doende zingende "I'm to sexy for my car", was ik zover gekomen.

Nog een paar uur schuren en schoonmaken de HG er lekker in gesopt.

Echt nodig was het niet, want veel roest was er eigenlijk niet te vinden.
Vanacht maar lekker laten intrekken, en morgen even afspoelen met veel water.
Dan volgt morgen deel 2 drogen, primer, bodyshutz.