bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Nu ziet iedereen wat er onder zit, wel mooi dat Matralogo op de hoes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Heeft de club soms de grote borage op voorraad voor de linker cardanas, kant versnellingsbak?

Image

Ook ben ik op zoek naar een nieuwe waterpomp.
Heeft de club deze ook in voorraad?

Groetjes,

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
ALAIN VAN AKEN

Post by ALAIN VAN AKEN »

De waterpomp is in stock -> mail Godfried
Voor de keerring kijk ik zelf eens
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De waterpomp is inderdaad in stock, indien nodig hoor ik het wel!!

Ik heb die grote oliekeerring vervangen door een standaard oliekeerring, toen zo in de autoshop gehaald. Deze is wel 1mm dunner maar sluit perfect af. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Godfried,

Je mag me de waterpomp opzij leggen!
Ik ben jammer genoeg niet altijd in de buurt, dus mag je ze me opsturen.

Dank bij voorbaat,

Bart
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Ik stuur je de waterpomp op.
Zie mijn PM voor de betaling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Hier een foto van de waterpomp, er zat geen dichting in de doos!!!!

Ik heb je er ??n van mij bij gedaan. :wink:
Attachments
waterpomp bagheera Mur (Small).JPG
waterpomp bagheera Mur (Small).JPG (65.38 KiB) Viewed 6739 times
Matra Bagheera S - 1977
GODFRIED

Post by GODFRIED »

De waterpomp is verzonden, normaal morgen bij U. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt, Godfried.
Met mannen zoals gij kan men naar de oorlog gaan!

Ondertussen heb ik de achterkant vastgekleefd en het dak.
Alles is mooi op zijn plaats en uitgelijnd.

Image

Image

Nu kan alles rustig drogen en dan worden de rivetten aangebracht.
Ter hoogte van het dak gebruikte ik klemmen om de boel stevig aan te drukken.

Image

Nu is de wagen in principe klaar om naar de spuiter te gaan.
Deze is echter pas terug in't land vanaf 11 september.
Dat wordt dus nog effe wachten, maar niet getreurd, er is nog werk genoeg.
De koplampblokken moeten nog gezandstraald worden en de koplampscharnieren op hun (gebrek aan) deugdelijkheid gecontroleerd worden.
Het plaatwerk links en rechts van de motor moet ook nog aangebracht worden en dan kan ik beginnen met het fabriceren van de kunststof wielkuipen.
hendrik

Post by hendrik »

Dag bassboss.
Dat word een prachtig auto dat zie ik nu al doe zo verder.
Welke kleur word het? Het zal nu wel kriebelen om er ??ns mee te kunnen rijden.Nog een beetje geduld, dat komt wel goed, dat zie ik wel.

grt hendrik.
bassboss

Post by bassboss »

Hallo Hendrik,

Het wordt een knalgele!
En dat het kriebelt, zoveel is zeker!
Het kriebelt al vier jaar maar nu begint de jeuk toch stilaan onhoudbaar te worden...
hendrik

Post by hendrik »

Ja bassboss, dat kan ik begrijpen dat het begint te kriebelen na vier jaar.
Maar nu heb je er wel jaren plezier van dat is toch de bedoeling.
En geel is een mooi kleur bij mijne murena staat het toch goed.
Ik zou zeggen veel sucses er mee.

grt hendrik.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Ik heb er niet bij stil gestaan dat zaterdag geen post is, dan moet het voor maandag zijn.
Dat je klemmen gebruikt voor het dak is zeer goed, hierdoor zal het beter op zijn plaats zitten en zeker niet loskomen. Zoals je weet heb ik alles met tec7 gelijmd en na 13 jaar heeft er nog steeds niets gelost. Ik weet niet welke montagelijm je gebruikt hebt maar er zijn vele goede soorten op de markt. Waarom ik voor tec7 gekozen heb is dat ik er wat ervaring mee had, positieve ervaring en dan twijfel je niet meer. Ik gebruik het nog steeds en heb het altijd in voorraad. Spijtig dat men het niet verkoopt in kleineren tubes, als het een tijdje ligt en het is open dan droogt het uit. :cry:

Je hebt nu al een prachtige bagheera en de roestduivel zal geen vat op haar krijgen. Dit is ook het beste wat ik met mijn bagheera gedaan heb.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M

Post by jurgen M »

Bij ons verkopen ze wel kleinere tubes, maar die zijn 4x kleiner en kosten de helft van een grote.. :-?
bassboss

Post by bassboss »

Inderdaad, de postman zal pas maandag passeren met in zijn tas een enige echte unieke Bagheera-waterpomp.
Waarschijnlijk zal de brave man nooit beseffen dat hij met een onderdeel voor een zeer exlusieve wagen aan het rondzeulen is. :lol:

Ik gebruikte ALL-FIX van Soudal voor het verlijmen van de polyester.
Of ik de goede keuze gemaakt heb, zal de toekomst moeten uitwijzen...
TEC-7 is inderdaad een zeer sterk hechtende lijm.
Op mijn vorige job werd het vaak gebruikt om bv. inox-spoeltafels langs onder vast te lijmen op granieten keukenwerkbladen.
Overal waar een duurzame verlijming nodig was, gebruikte men TEC-7.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Jurgen,
Daar had ik al bang voor als ze dan een kleine tube maken zal ze te duur verkocht worden waardoor het niet interessant meer is.

Bart,
De postbode zal er inderdaad niet bij stil staan wat hij overal aflevert, hij zal vrouwen en mannen gelukkig maken met zijn pakjes, alhoewel op velen plaatsen zal het ook ergernis zijn. Eindelijk wordt het zolang gezochte onderdeel geleverd en als je de verpakking opendoet is het niet wat je verwacht of het is beschadigd. :(
Ik ken dat gevoel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Ziezo, 6 tubes FIX-ALL, een rol keukenpapier, een halve fles white spirit en een doosje klinknagels zijn eraan te pas gekomen om de kunststofpanelen vast te maken.
Nu kan alles goed uitharden en dan kunnen we beginnen met het aanbrengen van de kunststof bodemplaat.

Tevens heb ik een tube grijze TEC7 meegebracht om de naden en hoeken van de plaatdelen van het chassis nog eens af te kitten langs de binnenkant.
Zo ben ik zeker dat de wagen waterdicht zal zijn.

Ook ga ik proberen van vier plastic wielkuipen op maat te maken, om het opspattend water en modder zoveel mogelijk uit de holle ruimten te houden.

Wordt vervolgd. :wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

6 tubes! Dan heb je niet gekeken naar een beetje.
Dat je de naden aan de binnenkant goed dicht maakt is geen luxe maar noodzakelijk. Als er water onder het tapijt moet komen heb je problemen. De naden zijn van fabriek uit goed dicht gespoten dit doet men nog steeds ook bij de nieuwe auto's.
De plastieken wielkuipen zou dat geen probleem geven op de keuring!!!! Als je het met een moeilijke te doen hebt zou deze zich eens kunnen afvragen wat zit hier onder. Als je deze persoon kunt overtuigen dat je het chassis hebt laten verzinken dan zal zijn twijfel wel weg zijn zeker! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matrafan

Post by matrafan »

Denk niet dat de kunstof binnenspatborden een probleem geven op de keuring daar de meer moderne wagens allemaal met zulks zijn uitgerust.

Heb die van mij nochthans na de keuring gemonteerd.

Zolang geen hindernis gemaakt wordt voor ophanging en vering zullen de mannen van de keuring geen problemen maken.

Veel succes met de verdere werken.
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Zou kunnen maar hier is het probleem dat ze de onderliggende delen van het chassis niet kunnen zien en het gaat om een auto die terug in het verkeer gebracht wordt. Soms (meestal) kunnen ze moeilijk doen over dingen die niet origineel geplaatst zijn door de constructeur, maar wie weet dat nog op de keuring. Als ze zien hoe de bagheera gerestaureerd is zouden er geen problemen mogen zijn, zij is beter dan nieuw. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Heb niet bijster veel antwoord gekregen van PEUGEOT BELGIUM op mijn mail ivm het verkrijgen van een belgisch gelijkvormigheidsattest voor de Bagheera.
Ik heb dan maar een vijftal PEUGEOT-dealers gemaild en hoop dat er tenminste ??n is die me kan helpen.
Zijn er bij Matramania mensen die de juiste weg weten voor mijn probleem en die me kunnen helpen met hun relaties?
Dan verneem ik dit graag!

Bart :wink:
matra530lx

Post by matra530lx »

Hallo Bart,

Ik heb in een lang verleden een heel goed contact gehad met een zekere heer Pieters en zijn telefoonnummer toen was 067/880409.
Hij was toen verantwoordelijk voor de Talbot en Matra toestanden bij de invoerder.
Ik weet natuurlijk niet of hij nog bij de invoerder is te werk gesteld.
Neem misschien eerst eens contact met de voorzitter van de Peugeot club,
deze kent hier zeker meerdere contact personen, Marcel Derue 03/8883243.

Mvg,

Jean
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Is er iemand in de club die met Peugeot rijdt??? Deze zou je misschien kunnen helpen. Als niet klant is er niet veel aan te verdienen en dan is niet interessant voor de garagisten.
Wie rijdt met een Peugeot????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
bassboss

Post by bassboss »

Bedankt Jean.
Reeds 8 dealers aangesproken maar geen enkele die me kan (wil) helpen...
Het brengt natuurlijk geen centen op...
Dan nog maar eens gemaild naar Peugeot in Nijvel.
Ik heb tevens contact opgenomen met de Peugeot oldtimer-club en hun het hele verhaal uitgelegd.
Hopelijk weten zij de weg.
Ik kan de Bagheera ook zonder gelijkvormigheidsattest ter schouwing aanbieden, maar dan wordt het een heel dossier + de vrees voor de ambtenaar die ruzie heeft gehad met zijn vrouw en beslist dat je opnieuw mag beginnen, zit er dik in. Die mannen doen je voor het minste terugkeren en dan zou het wel eens een dure grap kunnen worden.
Ik probeer dus eerder een duplicaat van het gelijkvormigheidsattest te krijgen en klaar is kees.

Bart
matra530lx

Post by matra530lx »

Hallo Bart,

Wat ik niet begrijp is dat een dealer daar niets voor doet, een duplicaat is nooit gratis en kost geld en hij mag daar zijn onkosten nog bij tellen.
Nu zal ik morgen eens bij een dealer in de buurt binnen springen en hem eens vragen wat kan of niet kan, ik ken de baas van deze garage al vele jaren.
Zijn er bij de gele Bagheera geen papieren?
Het enigste waar ik een mogelijk probleem zie, is dat de wagen uit Frankrijk komt en dat ge misschien daar het duplicaat zult moeten aanvragen, daar er op de papieren die u op het forum laat zien een frans pvg nr is ingevuld en dit is een heel ander dan in Belgi?(=41.699).
Ik zal dit zeker ook morgen vragen of dit een probleem is ja of neen.

Mvg,

Jean
bassboss

Post by bassboss »

Jean,

Bij de gele waren geen papieren meer.
De wagen is er zo erg aan toe dat ik er nooit aan gedacht heb deze nog rijvaardig te maken en dus ook niet achter de papieren gevraagd heb.
Maar misschien heeft de vorige eigenaar deze nog liggen!
De gele Bagheera komt uit Nederland.
Ik kan altijd eens informeren.
Maar, staat het chassisnummer niet steeds vermeld op het gelijkvormigheidsattest?

In Frankrijk zou ik ook wel een paar goede kanalen hebben om te informeren achter een duplikaat.
Bedankt voor de moeite en hou me op de hoogte.

Bart
bassboss

Post by bassboss »

De nederlandse eigenaar heeft geen papieren meer, hij heeft deze ingediend daar het voertuig "verschroot" is (het was reeds een hoop schroot...).
Ik heb wel antwoord gekregen van Peugeot-Belgi? zoals jullie hieronder kunnen lezen:

"Geachte heer Van der Cruys,

We hebben uw e-mail van 07 september 2008 goed ontvangen en danken u voor uw schrijven.

Voor het bekomen van het Europees Gelijksvormigheidsattest voor een Peugeot wagen van v??r '98, kunnen we u meedelen dat de procedure afhankelijk is van het soort wagen (personenwagen / bedrijfsvoertuig).

Als het een personenwagen is dan raden we u aan om contact op te nemen met ??n van de Peugeot filialen. Hieronder volgen de contactgegevens:

Peugeot Uccle NV, Rue de Stalle 290, 1180 Bruxelles (Uccle) Tel : 02/333 33 33
Peugeot Meiser, Avenue Jacques Georgin 15-19, 1030 Bruxelles Tel : 02/702 62 11
Peugeot Anderlecht, Chauss?e de Mons 637, 1070 Anderlecht Tel : 02/520 40 40
Peugeot Mechelen, Antwerpsesteenweg 209-211, 2800 Mechelen Tel: 015/20 00 00
Peugeot Deurne, Bisschoppenhoflaan 459, 2100 Deurne Tel: 03/328 16 00
Peugeot Antwerpen, Karel Oomstraat 47B, 2018 Antwerpen Tel: 03/242 07 20

Indien het een bedrijfsvoertuig is, dan neemt u contact op met een Peugeotverdeler in Belgi? om na te gaan of het voertuig geen modificaties heeft ondergaan. De Peugeotverdeler zal daarna een nationaal gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen en in Frankrijk een PVG dossier bestellen.

Een volledige lijst van Peugeotverdelers (ook in uw buurt) vindt u op www.peugeot.be, onder de rubriek "Het verdelersnet"

Voor vragen en opmerkingen kan u ons ook steeds contacteren op het nummer 070 70 00 01.

Met vriendelijke groeten,

An Verbeeck
Medewerker Klantendienst
Peugeot Contact Center"

Van deze dealerlijst heb ik er reeds een paar gemaild, doch zonder resultaat.
Misschien eens een telefoontje plegen of op een zaterdag zelf eens terplaatse gaan.
Ook ben ik benieuwd wat de Peugeot-oldtimerclub hun bevindingen zijn.
En zoals jullie reeds weten ben ik bijna het ganse verhaal over mijn Bagheera te weten gekomen.
Ik heb dus meteen ook maar een mail naar de oorspronkelijke eigenaar gestuurd met de vraag of hij soms geen grijze kaart in ??n of andere bureaulade heeft liggen.
Je weet maar nooit...
De wonderen zijn de wereld niet uit.

:wink:
GODFRIED

Post by GODFRIED »

Bart veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny

Post by benny »

Ja Bart, ik zit in hetzelfde schuitje, maar het is nog niet voor direct. Ik heb ook zo'n papier van verlies van het gelijkvormigheidsattest, maar het is wel een Belgische wagen.
Hoeveel heb je moeten uitgeven voor de vaste remleidingen? Ik zal na het terug leggen van de elektrische leidingen beginnen met de vaste remleidingen.
bassboss

Post by bassboss »

Benny,

De vaste remleidingen heb ik voor een prikje op een rol gekocht via OPEL.
Ik geloof dat het 4.75mm is.
Iedere dealer kan je zo'n rol bezorgen.
De leidingen heb ikzelf met de hand geplooid volgens het origineel en de kopjes op de uiteinden heeft Peter Verhulst aangebracht.
Wel niet vergeten om eerst de aansluitingsnippels over de leidingen te schuiven alvorens de kopjes te persen. :wink:

Wat nu het attest betreft, ik heb navraag gedaan in Frankrijk en daar is enkel een grijze kaart nodig (certificat d'immatriculation) nodig als de wagen BINNEN FRANKRIJK van eigenaar verandert.
De vorige eigenaren hebben het attest uiteraard niet meer liggen.
Alles wijst dus in de richting van een welwillende Peugeot-dealer, ik ga alleszins zaterdag op de hort om proberen iets los te krijgen.
Ik ben gewapend met een mail die Peugeot-Belgi? me gestuurd heeft.
Misschien opent dit een deurtje...
Anders wordt het een zenuwslopende en lange technische keuring en dito dossier bij de DIV om een typegoedkeuring te krijgen.
Maar deze piste vermijd ik liever...

To be continued....
Post Reply