Iets voor de kenners; . De motor is gemonteerd en aangesloten, maar blijkt 2 cm te ver naar achter te liggen, de bouten en silentblocs zijn gemonteerd, maar de koelwaterleidingen zijn te kort, en de uitlaat past niet meer, deze is niet meer aan te sluiten op het spruitstuk. Is het mogelijk dat de rechtse bevestiging bij een Solarablok anders is dan bij de Murena? De motorbevestiging kan blijkbaar wel losgeschroefd worden.
Idd, maar ik vermoed dat ik de motor kan omhoogbrengen langs de linkerkant zonder de boite ed. weer los te maken.
De motorsteun ziet er 'als je niet aandachtig kijkt' dezelfde uit, maar de gaten staan enkele centimeter verder en de motor wordt ook iets meer gekanteld.
De steunen aan de kant van de versnellingsbak zijn de juiste, want de boite heb ik niet gewijzigd.
Vandaag de juiste motorsteun gemonteerd, motor ligt perfect, maar de uitlaat is niet aan te passen; blijkbaar is de uitlaatcollector van de murena specifiek: nu mijn vraag; heeft iemand een uitlaatcollector voor een Murena voor mij ( ref. 138616 SF8 ) De uitlaatcollector van mijn Murena is op 2 plaatsen gescheurd; is dit te lassen?
De Bagheera mannen kunnen u ook helpen daar de uitlaatcollector van een Murena 1.6 en die van een Bagheera type 2 gelijk zijn.
Herman, ik heb eens alle Matra en Peugeot onderdelenfiches nagezien, maar de collector van op de foto is volgens mijn bescheiden mening van een Murena 2.2, dus niets voor Jurgen.
De uitlaatcollector van een Murena 2.2 en Tagora 2.2 zijn gelijk en in gietijzer of font zoals wij hier in Vlaanderen zeggen, maar origineel zeker niet in staal.
Ah, daar hebben we weer een woord wat ik niet kan plaatsen.
Font is vermoedelijk plaatstaal/ijzer ??.
Wat zou beter zijn...Gietijzer of font?
Die op mijn Murena ziet er fragile uit, maar is goed dicht.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Jurgen,
Datgene wat Jean schrijft klopt ,de nummers zijn hetzelfde als op de spruitstukken van de Bagheer motor,??n te vinden dat niet gescheurd is zal moeilijk zijn.heb er vier liggen waarvan drie gescheurde.Heb het mijne gebrasseerd met koper of het gaat houden zal de toekomst uitwijzen.Indien geinterresseerd hoor ik het wel.
Mvg.Marcel.
Herman,
Bij vuile geroeste spruitstukken zijn de fijne scheurtjes moeilijk te zien.Dacht zelf ook een paar goede te hebben ,tot ik ze zandstraalde.Toen kon ik de kleine scheurtjes zien.
Ps:Fond is inderdaad gietijzer of geut genoemd.
Is zeer moeilijk te lassen.
Het grootste probleem zit denk ik in het steeds weer heet worden van het spruitstuk.
Denk dat rvs de beste oplossing is voor dit spruitstuk.
Denk dat je er dan voorgoed vanaf bent.
Lijkt me wel wat kostbaar.
Maar ja, ze zijn nogal moeilijk te vinden, dus kan je denk ik niet veel anders.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Het is te herstellen en zelf vrij makkelijk, maar je moet er de juiste laselektrode voor gebruiken.
De beste in zijn soort zijn deze van Certanium, hier kan je zonder voorverwarmen en hameren zulke scheuren lassen.( met hameren bedoel ik met een hamer op en rond de warme las kloppen om het terug scheuren van het gietijzer te voorkomen)
Ik heb verschillende herstellingen met deze elektrodes uitgevoerd toen ik nog op de scheepswerven aan de slag was en dat is in tussen al enkele jaren geleden, toen koste een pak van die laselektroden ongeveer 650 euro en dat is niet niks.
Dus het zal zoeken worden naar een goed exemplaar of iemand die je een paar van die elektrodes kan bezorgen.
Als je deze elektrodes kan bemachtigen wil ik voor u Jurgen de collector wel lassen.
Bedankt voor het voorstel Jean en Marcel, maar mijn spruitstuk is te slecht om te lassen, (zie foto's ) De collector is doorgescheurd tot aan de binnenkant. Dus als iemand een exemplaar heeft in betere staat?
Ik zoek ook de joint tussen blok en spruitstuk.
Nee, dat ziet er echt niet meer repareerbaar uit.
Kun je de uitlaat niet aanpassen op het solara spruitstuk?
Je snijd de pijp dan een stuk tussenuit en maakt er een flexibele bocht op.
Die zijn in de handel volop te vinden.
Heb dat ooit op mijn oude camper zo aangepast.
Dat werkt prima, en eventuele bewegingen tussen motor en uitlaat worden er goed door opgeheven.
Ik heb ook al gedacht aan een aanpassing, echter een flexibel lijkt me niet haalbaar, de demper en bochten laten aanpassen, eh nee, want dan is de uitlaat enkel bruikbaar op deze collector.
Ik wacht wel even af, bagheera's zijn er genoeg gesloopt, er zal toch ergens nog een goed spruitstuk te vinden zijn.
Ja, de uitlaatcollectors hebben bijna allemaal wel een scheurtje.
Optie, lassen indien de scheur nog niet te ver gevorderd is. De last niet afslijpen waar het niet nodig is , dit maak het geheel sterker. Dit is perfect te lassen met een miglasautomaat, maar!! Geef meer beschermgas en las ongeveer op 160A. Als je meer stroom zet laat het zich niet lassen. Zeer goed zuiver maken. Ik heb met zoutzuur gedaan.
Zie foto's
Attachments
IMG00151 (Small).JPG (59.05 KiB) Viewed 10365 times
IMG00157 (Small).JPG (65.69 KiB) Viewed 10365 times
IMG00159 (Small).JPG (68.62 KiB) Viewed 10365 times
gelast (Small) (2).JPG (54.29 KiB) Viewed 10365 times
Mooi stukje laswerk Godfried, maar is het ook met de voorgeschreven laselectrodes gedaan?
Weet dat het soms nog lang stand houdt.
Heb die van mijn dochter haar Fiat ook al eens laten lassen, en dat zit al weer bijna 2 jaar goed.
Ze rijdt er dagelijks mee, maar niet lang meer.
Ze heeft hem in geruild op een Kia Ceat, en die komt volgende week.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
De uitlaatcollector van mijn vorige auto, een Opel Gt had ik ook gelast en dit zonder enige problemen voor de jaren die nog gevold zijn, toen heb ik hem verkocht door mijn ziekte.
Als je de las bekijkt waar deze geslepen is zie je dat het materiaal goed samengesmolten is en dat zegt genoeg. De las heb ik laten liggen waar het niet hindert omdat dit alles sterker maakt.
Ik geloof erin. Het staat ook in je lasvoorwaarden dat het mogelijk is met een miglas.
MIG en gevulde draad MIG (kortsluitbooglassen) en vooral het lassen met gevulde draad kunnen gebruikt worden om een hoge neersmeltsnelheid te bereiken en daarbij de mate van inbranding en opmenging te beperken.
jurgen M wrote:Vandaag de collector ontvangen, morgen probeer ik of de einddemper past, want de 'nieuwe collector' is iets anders. Wordt zonder twijfel vervolgd...
't is iets nipter, maar de uitlaat kan onder de koffer, oef, . Morgen nieuwe boutjes halen en monteren
GODFRIED wrote:Jurgen, waar en wat is het verschil. Zo op het eerste oog zie je niet veel verschil. Ik toch niet, zijn de maten het zelfde, is er verschil in hoogte?
Waarschijnlijk optisch bedrog, want hoogte en hoek zijn hetzelfde, stuur maar een PM met je gegevens.
En bedankt voor de snelle service.
Eerst de uitlaat kruislings vast zetten aan het uitlaatspruitstuk dan pas aan de versnelligsbaksteun, anders kan het zijn dat je de uitlaat scheef op het uitlaatspruitstuk trek en dit is vragen om problemen.
Er is meer gebeurt dan alleen het spruitstukvervangen, de volledige motor is 'vernieuwd' en de cardans zijn binnen om ze te voorzien van nieuwe stofhoezen.