matra 'stotterd'
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
matra 'stotterd'
wanneer ik met mijn matra versnel, begint deze bij het induwen van het gaspedaal te stotteren...
sproeiers die verstopt zijn??
is dit een klusje die makkelijk zelf te doen is??
sproeiers die verstopt zijn??
is dit een klusje die makkelijk zelf te doen is??
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
zijn dit de sproeiers???
kan ik die zelf zonder risico losdraaien en kuisen of moet ik op bepaalde dingen letten??
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1685.jpg
kan ik die zelf zonder risico losdraaien en kuisen of moet ik op bepaalde dingen letten??
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1685.jpg
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Dit zijn wel degelijk sproeiers, maar niet diegene die uw stotteren veroorzaken.
Je kan deze er gerust uitdraaien, maar niet onderling verwisselen en ze markeren zodat je ze met dezelfde kracht en positie vast zet .
Aan de zijkank zowel rechts als links vindt je ook nog twee sproeiers deze zijn de ralanti sproeiers, deze kan je veneens verwijderen en uit blazen, zowel de sproeier als het gaatje in de carbu. Maar hier moet je zeer omzichtig zijn met terug plaatsen, eerst en vooral het kleine rubber dichtingske moet in goede staat zijn en ten tweede mag je deze niet te stevig aan draaien daar je de sproeier gaatjes kan ovaal drukken met als gevolg een slecht draaiende motor. De schroefjes die zoekt zijn ook koper kleurig.
Succes.
Mvg,
Jean
Je kan deze er gerust uitdraaien, maar niet onderling verwisselen en ze markeren zodat je ze met dezelfde kracht en positie vast zet .
Aan de zijkank zowel rechts als links vindt je ook nog twee sproeiers deze zijn de ralanti sproeiers, deze kan je veneens verwijderen en uit blazen, zowel de sproeier als het gaatje in de carbu. Maar hier moet je zeer omzichtig zijn met terug plaatsen, eerst en vooral het kleine rubber dichtingske moet in goede staat zijn en ten tweede mag je deze niet te stevig aan draaien daar je de sproeier gaatjes kan ovaal drukken met als gevolg een slecht draaiende motor. De schroefjes die zoekt zijn ook koper kleurig.
Succes.
Mvg,
Jean
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
de sproeiers die jij dan bedoelt zijn die te zien op de foto??
waar precies kan ik deze vinden??
de sproeiers die ik omcirkeld heb staan heel vast want ik krijg ze niet direct los
ik heb dus van bovenaf er is in geblazen en zag uit de sproeiers in de ronde opening zogezegd lichtjes benzine uitkomen,dus deze zijn dan wel vrij denk ik
maar het stotteren blijft....
waar precies kan ik deze vinden??
de sproeiers die ik omcirkeld heb staan heel vast want ik krijg ze niet direct los
ik heb dus van bovenaf er is in geblazen en zag uit de sproeiers in de ronde opening zogezegd lichtjes benzine uitkomen,dus deze zijn dan wel vrij denk ik
maar het stotteren blijft....
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Even een detail ter verduidelijking.
Om die sproeiers van op de foto los te maken moet ge een grote en zeer goed passende schroevendraaier gebruiken, anders ga je de kop slecht maken en krijg je deze er nooit meer uit.
Mvg,
Jean
Om die sproeiers van op de foto los te maken moet ge een grote en zeer goed passende schroevendraaier gebruiken, anders ga je de kop slecht maken en krijg je deze er nooit meer uit.
Mvg,
Jean
- Attachments
-
- Positie sproeiers Murena 1.6.xls
- (1.19 KiB) Downloaded 261 times
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
zijn er hier matra kenners in de buurt van zottegem/geraardsbergen
ik heb besloten niet zelf aan de carburator te prutsen...
bepaalde mensen zieden dat het ook aan de onsteking kon zijn en dat ik best eerst eens de bougies zou vervangen...
heb ik gedaan en gisteren gaf dit goed resultaat, maar vandaag is het net als voorheen...
mss de contactpuntjes??

ik heb besloten niet zelf aan de carburator te prutsen...
bepaalde mensen zieden dat het ook aan de onsteking kon zijn en dat ik best eerst eens de bougies zou vervangen...
heb ik gedaan en gisteren gaf dit goed resultaat, maar vandaag is het net als voorheen...
mss de contactpuntjes??
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
het is een raar gebeuren 
nu slaat de motor nie meer aan
nu heb ik mss wat te vaak geprobeerd en moet ik nu effe wachten...
dus ik vertrok deze week...en tijdens het rijden begon de motor te stotteren bij het verder trappen van het gaspedaal
ene keer was het erger, dan weer minder....
aan de sproeiers heb ik niks gedaan..enkel luchtfilet weggehaald en eens flink in die bovenste sproeiers geblaast en daar komt de benzine vlot door.......maar het stotteren bleef...
wel hek ik ander bougies gestoken....nu draait de motor niet mooi stationair rond...gisteren was dit na het steken van de nieuwe bougies niet echt het geval...
stationaire sproeiers?? iets met de ontsteking?


nu slaat de motor nie meer aan

nu heb ik mss wat te vaak geprobeerd en moet ik nu effe wachten...
dus ik vertrok deze week...en tijdens het rijden begon de motor te stotteren bij het verder trappen van het gaspedaal

ene keer was het erger, dan weer minder....
aan de sproeiers heb ik niks gedaan..enkel luchtfilet weggehaald en eens flink in die bovenste sproeiers geblaast en daar komt de benzine vlot door.......maar het stotteren bleef...
wel hek ik ander bougies gestoken....nu draait de motor niet mooi stationair rond...gisteren was dit na het steken van de nieuwe bougies niet echt het geval...
stationaire sproeiers?? iets met de ontsteking?

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zoals Jean al opmerkte, dat kan van alles zijn.
Mogelijkheden zijn.
Opbrengst van de branstofpomp wisselend.
Slechte bougie's en kijk even de aardcontacten van de motor en accu naar chassis na, dat kan ook rare dingen geven.
Rotor verdeelkap en de vervroeging kan stroef gaan onderin de verdeler.
Spuit is met wat glassex op de bougiekabels.
Als je blauwe vonkjes ziet lopen vervang dan de bougiekabels.
Slechte brandstof door lang stil staan en daardoor ook vervuilde carb.
Er zijn nog wel wat meer mogelijkheden.
Mogelijkheden zijn.
Opbrengst van de branstofpomp wisselend.
Slechte bougie's en kijk even de aardcontacten van de motor en accu naar chassis na, dat kan ook rare dingen geven.
Rotor verdeelkap en de vervroeging kan stroef gaan onderin de verdeler.
Spuit is met wat glassex op de bougiekabels.
Als je blauwe vonkjes ziet lopen vervang dan de bougiekabels.
Slechte brandstof door lang stil staan en daardoor ook vervuilde carb.
Er zijn nog wel wat meer mogelijkheden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
Test het vacu?mdoosje op de carburateur eens uit.
Als dit lekt en dus voor aanzuig valse lucht zorgt, dan is daar de reden van het stotteren te zoeken.
Het is dan een oorzaak van het valse lucht aanzuigen, maar de werking van dat vacu?mdoosje is dus nihil en dus de bediening van acceleratie pompje is niet correct, met de gekende gevolgen.
Succes.
Mvg,
Jean
Als dit lekt en dus voor aanzuig valse lucht zorgt, dan is daar de reden van het stotteren te zoeken.
Het is dan een oorzaak van het valse lucht aanzuigen, maar de werking van dat vacu?mdoosje is dus nihil en dus de bediening van acceleratie pompje is niet correct, met de gekende gevolgen.
Succes.
Mvg,
Jean
- Theo
- Posts: 127
- Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm
Heb er ook last van sinds paar maand... vreemd. Ik vermoed dat de benzine kwaliteit de boosdoener is en dat hierdoor de sproeiers sneller dicht geraken.
horten en stoten stotteren enkel bij plank gas ok.. duid op sproeiers caburatie..... of vacuum lek..
alles open gehad bougies eruit etc.. ontsteking goed mooie vonken... carb. open schoonmaken, sproeirs etc.. in vlotterkamer wat onzuiverheden gevonden dus meteen nieuw benzien filter monteerd.. sproeiers goed schoongeblazen met compressor. Straten rijden en alles ok.. maaaaar 3 dagen later weer wat stoteren hm dammm.. toen na 5 weken stilstand ivm werk buitenland de matra gestart en weer zelfde uiteraard want niks aan kunnen doen.. weer open alles leek ok op de sproeiers na (stationair vooral.. mogelijk de emulsie pijpjes ook (op je foto)).. starten en weer ok.. dus?! Ander groter brandstof filter gezocht en gemonteerd... in de hoop dat dit wat brengt... nu bij koude start beetje bokken opzich vreemd.. denk flow gevoeligheid van filter wat betekend hierin maar bij redelijk warme motor is alles ok... na 3 dagen nog steeds.. afwachten!!
Groeten, Theo
horten en stoten stotteren enkel bij plank gas ok.. duid op sproeiers caburatie..... of vacuum lek..
alles open gehad bougies eruit etc.. ontsteking goed mooie vonken... carb. open schoonmaken, sproeirs etc.. in vlotterkamer wat onzuiverheden gevonden dus meteen nieuw benzien filter monteerd.. sproeiers goed schoongeblazen met compressor. Straten rijden en alles ok.. maaaaar 3 dagen later weer wat stoteren hm dammm.. toen na 5 weken stilstand ivm werk buitenland de matra gestart en weer zelfde uiteraard want niks aan kunnen doen.. weer open alles leek ok op de sproeiers na (stationair vooral.. mogelijk de emulsie pijpjes ook (op je foto)).. starten en weer ok.. dus?! Ander groter brandstof filter gezocht en gemonteerd... in de hoop dat dit wat brengt... nu bij koude start beetje bokken opzich vreemd.. denk flow gevoeligheid van filter wat betekend hierin maar bij redelijk warme motor is alles ok... na 3 dagen nog steeds.. afwachten!!
Groeten, Theo
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
ondertussen heb ik ontdekt dat mijn probleem bij de onsteking ligt en niet bij de carburator...
lokale garagist is langs geweest en de module van de elektrische ontsteking wordt morgen vervangen in de hoop dat het ongemak nu gedaan is
maar tijdens het bestuderen van de motor :p viel mij iets op...2 losse kabeltjes....
1 los kabeltje aan de bobine...maar geen idee vanwaar deze zou zijn losgekomen..
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1905.jpg
en ook zag ik een kabeltje loshangen in de buurt van de startmotor en waterpomp....
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... 1898-1.jpg
de 2de foto is niet zo duidelijk vanwaar het kabeltje komt maar ik maak zo meteen een nieuwe foto
zouden deze kabeltjes mss mijn probleem zijn??, of staat dit los van mijn 'hoofd' probleem

lokale garagist is langs geweest en de module van de elektrische ontsteking wordt morgen vervangen in de hoop dat het ongemak nu gedaan is

maar tijdens het bestuderen van de motor :p viel mij iets op...2 losse kabeltjes....
1 los kabeltje aan de bobine...maar geen idee vanwaar deze zou zijn losgekomen..
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1905.jpg
en ook zag ik een kabeltje loshangen in de buurt van de startmotor en waterpomp....
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... 1898-1.jpg
de 2de foto is niet zo duidelijk vanwaar het kabeltje komt maar ik maak zo meteen een nieuwe foto
zouden deze kabeltjes mss mijn probleem zijn??, of staat dit los van mijn 'hoofd' probleem

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het draadje wat los bij de bobine gaat naar een blokje zo te zien.
Lijkt me een ontstoor condensator.
Het draadje wat los bij de starter hangt is vermoedelijk de draad die naar teststekker loopt.
Heeft weinig zin om dat aan te sluitehn, want volgens mij is er geen hond die nog een testkastje voor deze auto's heeft.
Het draadje bij de waterpomp kan ik niet plaatsen.
Lijkt me een ontstoor condensator.
Het draadje wat los bij de starter hangt is vermoedelijk de draad die naar teststekker loopt.
Heeft weinig zin om dat aan te sluitehn, want volgens mij is er geen hond die nog een testkastje voor deze auto's heeft.
Het draadje bij de waterpomp kan ik niet plaatsen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 168
- Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm
het lukt me niet voor een duidelijke foto te maken maar hier is men beste poging 
uit deze 'bundel' komt het loszittende draadje

maar zou dit een oorzaak kunnen zijn van het onstekingsprobleem?
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1907.jpg

uit deze 'bundel' komt het loszittende draadje

maar zou dit een oorzaak kunnen zijn van het onstekingsprobleem?
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1907.jpg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Voor zover ik het kan beoordelen is dit de draad exc naar de teststekker.
Denk niet dat dit de oorzaak van de problemen is.
Bij ontstekingsproblemen zou ik eerst bougie's, bougiekabels en rotorkap en rotor vervangen als standaard onderhoud.
Dan de connectoren en massacontacten nalopen.
Vooral de connector die rechts in de motorruimte zit.
Weet niet of je een schema hebt anders kun je controleren of deze draden naar de teststekker gaan.
Denk niet dat dit de oorzaak van de problemen is.
Bij ontstekingsproblemen zou ik eerst bougie's, bougiekabels en rotorkap en rotor vervangen als standaard onderhoud.
Dan de connectoren en massacontacten nalopen.
Vooral de connector die rechts in de motorruimte zit.
Weet niet of je een schema hebt anders kun je controleren of deze draden naar de teststekker gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Hallo,
Na meer dan een maand aan de woonst van mijn dochter besteed te hebben begint het matra virus terug actief te worden. In verband met een stotterende motor herinner ik mij volgende gevallen.
1- Slechte bougies, het waren steeds Champions. bij versnellen of boven de 3000 toeren begon de motor te stotteren. Heb het probleem gevonden door de lekweerstand van de bougies te controleren. Een goede heeft practisch oneindig, een slechte slecht een paar MegOhm. Bij lage belasting geen probleem. Ik ben zo eens van Basel (Zwiterland) tegen 90Km/uur naar huis gereden...
2- De acceleratie sproeiers. Dit gaat ongelooflijk kinken maar is echt gebeurd. Sterk stotterende motor bij versnellen. De carburator gedemonteerd en boven de acceleratie sproeiers lag een klein kogeltje.
Deze sproeiers zijn van boven afgesloten met een loden dopje. Het heeft even geduurd voor ik besefte dat het kogeltje in de sproeier thuis hoorde onder het loden stopje. Bij verdere demontage bleek dat het loden stopje er los in zat. Het stopje was gelost, het kogeltje eruit gekomen door de druk van de benzine, en daarna was het loden stopje blijkbaar terug op zijn plaats gevallen. Alles terug op zijn plaats gezet en het stopje wat vaster getikt en alle problemen waren opgelost. Ik weet niet meer of dat bij mijn 1308GT of bij de Solara was.
De kans is klein dat dit in dit geval ook de oorzaak is, maar ik vond het toch de moeite om te vermelden.
Na meer dan een maand aan de woonst van mijn dochter besteed te hebben begint het matra virus terug actief te worden. In verband met een stotterende motor herinner ik mij volgende gevallen.
1- Slechte bougies, het waren steeds Champions. bij versnellen of boven de 3000 toeren begon de motor te stotteren. Heb het probleem gevonden door de lekweerstand van de bougies te controleren. Een goede heeft practisch oneindig, een slechte slecht een paar MegOhm. Bij lage belasting geen probleem. Ik ben zo eens van Basel (Zwiterland) tegen 90Km/uur naar huis gereden...
2- De acceleratie sproeiers. Dit gaat ongelooflijk kinken maar is echt gebeurd. Sterk stotterende motor bij versnellen. De carburator gedemonteerd en boven de acceleratie sproeiers lag een klein kogeltje.
Deze sproeiers zijn van boven afgesloten met een loden dopje. Het heeft even geduurd voor ik besefte dat het kogeltje in de sproeier thuis hoorde onder het loden stopje. Bij verdere demontage bleek dat het loden stopje er los in zat. Het stopje was gelost, het kogeltje eruit gekomen door de druk van de benzine, en daarna was het loden stopje blijkbaar terug op zijn plaats gevallen. Alles terug op zijn plaats gezet en het stopje wat vaster getikt en alle problemen waren opgelost. Ik weet niet meer of dat bij mijn 1308GT of bij de Solara was.
De kans is klein dat dit in dit geval ook de oorzaak is, maar ik vond het toch de moeite om te vermelden.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- Theo
- Posts: 127
- Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm
Heb je dat draadje bij de bobine al terug gestoken? komt dacht ik aan de + kant.. mogelijk kan het maar op 1 manier er bij steken! Kan wat doen maar is eigenlijk enkel voor ontstoren zoals Herman zegt..
Bij mij is nog steeds een vreemde start alsof er een zeeer wilde +300grd. nokkenas in zit en de motor pas bij 4000 rpm netjes loopt (denk teveel weerstand nieuw filter).. maar het vreemde is dat als ik paar meter heb gereden alles normaal is en beter nog BLIJFT !!!
als zo blijft vindt ik het goed!
groeten, Theo
Bij mij is nog steeds een vreemde start alsof er een zeeer wilde +300grd. nokkenas in zit en de motor pas bij 4000 rpm netjes loopt (denk teveel weerstand nieuw filter).. maar het vreemde is dat als ik paar meter heb gereden alles normaal is en beter nog BLIJFT !!!
als zo blijft vindt ik het goed!
groeten, Theo
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Probeer Ruud Carjoy www.carjoy.nl
or Simon http://www.simon-auto.de/
Mischien heeft iemand hier ook nog wel wat.
Snel is relatief bij Matra's.
or Simon http://www.simon-auto.de/
Mischien heeft iemand hier ook nog wel wat.
Snel is relatief bij Matra's.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006