Ik zie net dat het verslag al ruim 2 maanden achterloopt...

...even weer een beetje bijwerken.
Maar ik heb weer een paar problemen opgelost.
Om te beginnen, de spatborden van de voorzijde hebben een grondige inspectiebeurt gehad.
Van het rechterspadbord was het bevestigingsschermpje tegen de A-stijl deels weggeroest. Deze heb ik kunnen vervangen met donoronderdelen van een gedeukt reservescherm wat in m'n voorraad zat.
Het linkerspatbord was er ernstiger aan toe, nadat alle roest was weggeborsteld bleef er een gatenkaas over.
Gelukkig heb ik via marktplaats een compleet linkerspatbord (zonder roest) kunnen kopen van een Simca 1100.
Na een beetje meten, flexen en gaten boren is dit spatbord gepromoveerd tot een Rancho-spatbord.
Natuurlijk zijn de beide spatborden van de binnenzijde eerst geheel blank gemaakt en vervolgens behandeld met de bekende Tenco-Ferro verf.
Verder zijn alle remcylinders incl. de hoofdremcylinder en remdrukregelaar weer geheel gereviseerd en alle remleidingen zijn weer nieuw.
De achterkant gaf nog wel even een vreemd probleem, er zaten links en rechts verschillende typen op.
Links Girling en rechts DBA.....

...alles was anders dus.
Ik heb aan de rechterkant de gehele ankerplaat met toebehoren maar weggedaan en vervangen voor het Girling systeem.
Tevens is het veersysteem achter geheel nagekeken, gestraald en gelakt.
Het enigste "probleem" wat ik nu nog heb met de achteras is de traverse.
Van de originele traverse waren de ophangpunten geheel weggerot.
Ik heb inmiddels al wel een andere gevonden die een stukje beter is, maar ook nog niet zo goed dat ik hem er zo onder wil zetten.
Er zal nog wel een stukje laswerk aan te pas moeten komen, maar ik weet nog niet precies hoe...

...maar om nu ruim 300 euro uit te gaan geven voor een nieuwe ben ik ook niet van plan.
Een ander groot probleen was de aandrijflijn.
De Grand Raid is uitgerust met een 30% limited slip differentieel wat inmiddels ruim 165.000 km meegedraaid heeft.
Het logische gevolg hiervan is dat de frictieplaten dus geheel versleten zijn, wat resulteerd in een krakend protest onder het rijden door bochten.
Deze frictieplaten zijn volgens het handboek redelijk gemakkelijk te vervangen, alleen kan niemand ze mij leveren....
Ook is in de linker aandrijfas de vaste (dus niet te vervangen) homokineet kapot, deze as moet dus ook vervangen worden.
Hierbij komt het volgende probleem dus weer: door dat "leuke" sperdifferentieel moet er een as in die 21mm korter is dan een gewone Rancho-aandrijfas...ook simpel te vervangen, maar niemand kan hem leveren....

(en in laten korten kost meer dan 5 gewone assen)
Nu heb ik de ervaringen met de sperren in mijn Suzuki SJ413 dat een sper iets heel moois is bij offroad gebruik, maar op de weg werken die dingen je alleen maar tegen en slopen je aandrijflijn in de bochten.
Ik heb dus voor 50 euro een complete aandrijflijn gekocht, een versnellingbak met differentieel en beide aandrijfassen.
Deze wel eerst geheel uit elkaar gehaald en schoongemaakt (en de beruchte synchromeschringen vervangen).
Het ziet er weer als nieuw uit, maar ik kan het pas testen of het goed is als alles weer in elkaar zit.
Bij het demonteren van de Grand Raid bleken de langsdragers van het chassis bij de vooras ook behoorlijk rot aan de binnenzijde en onderkant.
Ik had me al voorbereid op vele dagen serieus laswerk aan deze delen, maar dat is nu niet meer nodig.
Ik heb in het midden van het land een waar onderdelenparadijs gevonden voor Simca, Rancho en Opel Blitz...ongelofelijk wat hier allemaal ligt en staat in en rondom het huis en schuren.
Op de zolder lagen complete langsdragers van een Simca 1100 met alleen wat vliegroest en 20 jaar stof/spinnewebben tussen een berg plaatwerk van de meest uiteenlopende Simca-modellen.
De verrotte boel gaat er dus compleet onderweg en wordt in z'n geheel vervangen.
Ik heb de plaat waar de kriksteun tegenaan gelast moet worden wel even vervangen voor een 2mm dik exemplaar.
Op dit stuk zitten origineel dus 3 lagen plaat over elkaar heen, en om te voorkomen dat het straks ook een roestnest wordt heb ik maar gekozen voor 1 dikke plaat.
Wordt vervolgd, en ik zal proberen de intervallen van dit verslag iets korter te maken.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969