Hoi Mijn auto "stoot" als je snelheid afremt en daarna weer gasgeeft...
Wat is dit?
Motorsteun?
Homokineet?
of iets simpels...
ik hoor het wel,
groeten,
richie
Stoten van de auto
-
- Posts: 18
- Joined: Tue Jun 28, 2005 3:57 pm
- Location: Den Haag
Stoten van de auto
Bagheera II Jubilee X
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Hoi richie,
Wat jij voelt, heeft te maken met de voorontsteking, en de speling van de versnellingsbaktandwielen, de aandrijfassen en de motorsteunen. Wanneer je afgeremd hebt met de motor en je geeft plots gas, moet de volledige aandrijfeenheid overschakelen van afremmen naar aandrijven. Eerst moet de speling weggenomen worden, en dan moet de voorontsteking opnieuw beginnen de ontsteking aan te passen. Door de samenwerking van deze zaken tesamen, heb je dus het pompeffect. Wanneer je gas geeft, is er meer onderdruk in de inlaatcollector, en krijg je een vervroegde ontsteking. Wanneer de speling volledig weggenomen is bij gas geven, verminderd de versnelling van de motor en is de voorontsteking te groot. Dat doet de motor inhouden tot de ontsteking opnieuw juist staat. Het enige wat je kan doen, is je ontsteking controleren en of in het vervolg minder gas geven ( in plaats van volle gas) en zo de motor en de ontsteking de tijd te geven zich aan de nieuwe werksituatie aan te passen.De wagen zal hiermee niet minder snel optrekken hoor, want de tijd die je nu verliest bij het voluit gasgeven, zal je terugwinnen door de motor op zijn gemak zijn ding te laten doen. Maar het is een kwestie van aanvoelen hoeveel gas je mag geven, om pas dan volgas te geven.
Groeten Benny.
Wat jij voelt, heeft te maken met de voorontsteking, en de speling van de versnellingsbaktandwielen, de aandrijfassen en de motorsteunen. Wanneer je afgeremd hebt met de motor en je geeft plots gas, moet de volledige aandrijfeenheid overschakelen van afremmen naar aandrijven. Eerst moet de speling weggenomen worden, en dan moet de voorontsteking opnieuw beginnen de ontsteking aan te passen. Door de samenwerking van deze zaken tesamen, heb je dus het pompeffect. Wanneer je gas geeft, is er meer onderdruk in de inlaatcollector, en krijg je een vervroegde ontsteking. Wanneer de speling volledig weggenomen is bij gas geven, verminderd de versnelling van de motor en is de voorontsteking te groot. Dat doet de motor inhouden tot de ontsteking opnieuw juist staat. Het enige wat je kan doen, is je ontsteking controleren en of in het vervolg minder gas geven ( in plaats van volle gas) en zo de motor en de ontsteking de tijd te geven zich aan de nieuwe werksituatie aan te passen.De wagen zal hiermee niet minder snel optrekken hoor, want de tijd die je nu verliest bij het voluit gasgeven, zal je terugwinnen door de motor op zijn gemak zijn ding te laten doen. Maar het is een kwestie van aanvoelen hoeveel gas je mag geven, om pas dan volgas te geven.
Groeten Benny.